נייקי
צילום: טוויטר

יהיה קאמבק? מניית נייקי בשפל של שנים

ענקית ההנעלה נמצאת בתקופה מאתגרת ונסחרת במכפיל הנמוך ביותר מאז 2012. עם זאת, נייקי היא מותג דומיננטי עם משאבים עצומים וסביר להניח שיהיו לה המון הזדמנויות לתקן את הטעויות
אדיר בן עמי | (2)

מניית נייקי NIKE חוטפת בתקופה האחרונה ונפלה כבר ב-33% מתחילת השנה. עם זאת, ענקית ההנעלה עם מותג וותיק וחזק וסביר מאוד להניח שנראה קאמבק. נייקי תנצל בסופו של דבר את המשאבים הרבים שלה, יכולות השיווק ובנוסף את האירועים הקרובים, כולל אולימפיאדת פריז שתיפתח ביום שישי, במטרה לנסות ולתקן את הטעויות האחרונות.

לאחר שפרסמה את הדוחות לרבעון השני, מניית נייקי נפלה בכמעט 20% כאשר החברה פספסה את תחזיות ההכנסות והנמיכה תחזיות להמשך. מאז המניה המשיכה לרדת, כאשר אמש (רביעי) המניה סגרה במחיר של 71.09 דולר, ירידה של כמעט 60% מהשיא של 2021. יותר מכך, המתחרה העיקרית של נייקי, אדידס, דווקא נהנתה מעליות של יותר מ-25% עד כה השנה.

 

נייקי נסחרת במכפיל הנמוך ביותר מאז 2012

אין ספק, המשקיעים בנייקי יצטרכו להתאזר בסבלנות. עם זאת, המניה, שנסחרה במכפיל של 85 בשנת 2021, נסחרת כעת במכפיל של 19 בלבד. הרבה מתחת למכפיל של 26 בו נסחר ה-S&P 500 והמכפיל הנמוך ביותר של נייקי מאז 2012. "עכשיו זה לא הזמן למכור", אמרו ב-CFRA. "החברה עדיין מחזיקה במאזן מצוין והיא מוכרת יותר נעליים מכל אחד אחר בעולם".

לנייקי יש כיום המון בעיות. רבות מהן נוצרו מזה שהחברה עשתה יותר מדי, מהר מדי. כחברת הנעלה, נייקי פעלה להגדיל במהירות המקסימלית את המכירות אונליין וזה גרם לבעיות.

הטרנספורמציה הדיגיטלית שניסתה לעשות החברה הובלה על ידי המנכ"ל ג'ון דונהיו, מנכ"ל איביי לשעבר, שנכנס לתפקיד המנכ"ל ב-2020 זמן קצר לפני מגיפת הקורונה. נייקי נהנית שנים רבות מקהל לקוחות נאמן ונלהב במיוחד, כאשר רבים מתייחסים לנעליים של החברה כפריט אומנות. דונהיו האמין שהחברה יכולה להגדיל עוד את שולי הרווח ולאסוף נתונים על ידי מכירה ישירות ללקוחות, בלי מתווך באמצע.

בנוסף לחנויות הפיזיות של נייקי והאתר שלה, החברה מחזיקה בפורטפוליו של אפליקציות פופולריות, כולל SNKRS, שם היא מוכרת מהדורות מוגבלות ו-Nike Run Cluck, בו רצים יכולים לעקוב אחרי האימונים שלהם ולשתף אותם.

 

ההתחלה הייתה טובה 

התוכנית של דונהיו עבדה טוב בהתחלה, הודות לקורונה. המכירות הישירות זינקו ב-60% בין השנים 2019 ו-2022. עם זאת, ההנהלה הפיקה לקחים שגויים והחלה לנתק קשרים עם קמעונאיות כמו Macy's, DSW ועוד. התברר שהלקוחות לא ממש מתלהבים לקנות נעלי ספורט דרך הטלפון כמו שנייקי קיוותה. המכירות הסיטונאיות צנחו בעוד הצמיחה במכירות הישירות הואטה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד נייקי הצליחה לשקם מחדש מערכות יחסים עם חברות סיטונאיות רבות, היא החריפה את המצב כאשר איפשרה לחברות חדשות כמו Hoka ו-On לגנוב לה נתח משוק נעלי הריצה. המניות של Hoka ו-On זינקו השנה ב-26% ו-46% בהתאמה. למעשה, נייקי התמקדה כל כך באיפה למכור את המוצרים שלה ופחות במה שהיא מוכרת.

 

נייקי היא עדיין מותג דומיננטי

למרות כל הטעויות, נייקי היא עדיין מותג דומיננטי. המכירות השנתיות של החברה עומדות על 51 מיליארד דולר והן יותר מפי שניים מאלה של אדידס. החברה פועלת בשוק נעלי ספורט שמוערך ב-120 מיליארד דולר וצפוי לגדול ב-40% בעשור הקרוב.

בנוסף, נייקי מחזיקה במשאבים עצומים בהם לחברות האחרות קשה להתחרות. בשנה שעברה היא הוציאה יותר מ-4 מיליארד דולר על "יצירת ביקושים" ועדיין סיימה את השנה עם רווח של 5.7 מיליארד דולר. סך ההכנסות של המותג Hoka עמדו על 1.8 מיליארד דולר בשנה שעברה.

היו גם מספר הצלחות לאחרונה. בחודש מרץ האחרון השיקה נייקי את Air Max Dn, נעליים שזכו לביקורות חזקות ונמכרו במהירות. בחודש אפריל החברה החתימה את  קייטלין קלארק, שחקנית ב-NBA לנשים על חוזה של 28 מיליון דולר לשמונה שנים. שיעור הצפייה במשחקי NBA נשים זינק ב-27% בשנה שעברה.

וזה לא הכל. לנייקי כאמור יהיו עוד הזדמנויות רבות לתקן את הטעויות. החברה צפויה לקבל בקרוב בוסט מאולימפיאדת פריז, כאשר נייקי כבר דאגה לשלוח לכל ספורטאי אמריקאי שקית מתנה שכללה את נעלי ה-Air Max Dn החדשות, בנוסף למספר זוגות נוספים, כמו גם חליפות טרנינג לראיונות לתקשורת ולטקסים. בנוסף, כדאי לזכור, אופנות באות והולכות, וזה חל על נעלי ספורט כמו שזה חל על מותגי הלבשה אחרים.

אדידס השאירה את נייקי הרחק מאחור השנה. אך ב-2022, כאשר אדידס התמודדה עם המשבר בשותפות עם קניה ווסט, מניית החברה קרסה ב-49%. למעשה, במהלך 15 השנים האחרונות, נייקי הצליחה לגבור על אדידס בשמונה שנים, בעוד אדידס עקפה את נייקי בשבע. יריבות צמודה זו רק מוכיחה שמדובר בשוק משתנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יקרים ופחות טובים מהמתחרים (ל"ת)
    רן 29/07/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כולם עברו לאדידס ולמותגי הריצה. השגיאה הגדולה היתה 25/07/2024 20:38
    הגב לתגובה זו
    כולם עברו לאדידס ולמותגי הריצה. השגיאה הגדולה היתה הפסקת הפעילות הסיטונאית. חנויות מצאו חלופות. תרד עוד הרבה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.