מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?

החברה הצליחה להתאים את פעילותה לשינויים בשוק תוך התייעלות תפעולית וגמישות עסקית; צים ממשיכה להרחיב ולנצל את נוכחותה בשווקים מתפתחים, בהם הביקוש לשילוח ימי גבוה ומחירי השילוח עדיין יציבים יחסית
 | 
telegram
(1)

מניית צים צים +2.96% צים 26.1 +2.96% צים סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: רשמה עלייה מרשימה של כ160% מתחילת השנה, והיא מזנקת גם היום. הזינוק הפעם נובע מהשבתה גדולה שצפויה בנמלים בארה"ב. הדבר יעצור את ההובלה השוטפת שכן יהיו אוניות שלא יוכלו לשחרר את הסחורה, ומכאן שהיצע האוניות יקטן, והצפי הוא לעלייה בהמשך, כתלות במשך השביתה. 

עם זאת, בזמן האחרון המגמה היא של ירידת מחירי ההובלה. בעוד שמדד דרורי (Drewry WCI) עומד על 3,691 דולר למכולת 40 רגל – ירידה של 64% מהשיא במגפת הקורונה בספטמבר 2021. החברה הצליחה להתאים את פעילותה לשינויים בשוק תוך התייעלות תפעולית וגמישות עסקית. צים ממשיכה לנצל חוזים ארוכי טווח ושיפור ביצועים בקווים מסוימים כדי לשמור על רווחיות ולהשיג יתרון תחרותי בשוק הסוער של 2024.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

היא עושה זאת בין היתר באמצעות גמישות בהתאמת מודל עסקי ותפעול. למרות הירידה הדרמטית במחירי השילוח, צים הצליחה לנצל את התנודתיות בשוק באמצעות חוזים יציבים ארוכי טווח והתאמת פעילותה הגלובלית לשינויים בביקוש. ברבעון הראשון של 2024, הכנסות החברה עמדו על 1.562 מיליארד דולר, נמוך מהשיאים של 2021, אך גבוה מהתחזיות, דבר המצביע על יכולת החברה להתמודד עם מגבלות השוק הנוכחי.

ייתכן שחלק נוסף מהעליה שמציגה צים הינו בשל עלייה מתונה בתעריפים במקומות ספציפיים. למרות הירידה הכללית במחירי השילוח, ישנם קווים מסוימים שבהם תעריפי השילוח עלו, מה שמסייע לחברות שילוח מסוימות לשמור על רווחיות. לדוגמה, מחירי השילוח מניו יורק לרוטרדם ורוטרדם לניו יורק עלו ב-1% ל-722 דולר ו-2,067 דולר למכולת 40 רגל, בהתאמה. קווים כמו אלו מספקים לחברות כמו צים פוטנציאל להמשיך ולהגדיל את הרווחים בקווים הרווחיים הללו, למרות שהמחירים בקווים אחרים, בעיקר בין אסיה לאירופה, יורדים.

בנוסף, צים הציגה ירידה בהוצאות התפעוליות ושיפור משמעותי ביעילות לאורך השנה. בשנת 2024, על אף הכנסות נמוכות יותר (7.58 מיליארד דולר לפי תחזיות), החברה הציגה התאמות פנימיות וצמצום עלויות תפעול, מה שסייע לה לשמור על יציבות בתזרים המזומנים. לדוגמה, הרווח לפני מס (EBT) של החברה עמד על 1.494 מיליארד דולר, מעל התחזיות.


לאן צים עוד יכולה לעלות?

למרות ההאטה בביקוש בשוק השילוח באסיה לאירופה, ישנן תחזיות לעלייה במחירי השילוח בקווים אחרים, במיוחד בשל חשש לשביתות עבודה והשפעת חגים בסין, כגון שבוע הזהב (Golden Week). עלייה אפשרית בתעריפי השילוח בקווים טראנס-אטלנטיים וטראנס-פסיפיים עשויה לתרום להכנסות החברה ברבעונים הבאים של 2024.

צים ממשיכה להרחיב ולנצל את נוכחותה בשווקים מתפתחים, בהם הביקוש לשילוח ימי גבוה ומחירי השילוח עדיין יציבים יחסית. החברה גם השיגה עסקאות וחוזים חדשים שיספקו לה הכנסות נוספות גם בתנאים פחות נוחים.
 

בצד הטכני - האם הגיעה הפריצה?

לפי מבט בניתוח טכני ניתן להבחין כי צים פרצה התנגדות שנבנתה למשך תקופה של כשנה. ניתוח טכני אומנם לא תמיד מציג מידע מהימן לכיוון העתיד, אך לפעמים יש בו מן ההגיון. לדוגמה במקרה זה, צים מגיעה לראשונה מזה שנתיים לשווי שוק של 3.07 מיליארד דולר, משמע יש משקיעים בשוק שמאמינים שמדובר בשווי נמוך מהשווי האמיתי (שכן, אילולא חשבו כך, לא היו משקיעים וקונים במחיר של היום).

נחזור למבט הפונדמנטלי, למרות שמחירי השילוח העולמיים יורדים באופן כללי, צים מצליחה לשמור על יציבות ואף להציג עליות במניה בזכות ניהול פיננסי חכם, גמישות בהתאמת מודל עסקי ושימוש בקווים רווחיים יותר. התחזיות להמשך 2024 מצביעות על שיפור אפשרי בתעריפי השילוח בקווים מסוימים, מה שיכול להבטיח יציבות לחברה גם בעתיד הקרוב.
 

"המחצית השנייה של צים תהיה טובה יותר מהראשונה"

חברת הספנות הישראלית צים הציגה תוצאות מרשימות ברבעון האחרון, עם שיעור EBITDA של 40%, הגבוה ביותר בתעשייה מבין החברות שדיווחו עד כה. מנכ"ל החברה אלי גליקמן התגאה בהישג זה בראיון עם ביזפורטל, וציין כי החברה נהנית מההחלטה האסטרטגית שקיבלה בתקופת מגפת הקורונה להגדיל את צי האוניות שלה.

"אנחנו למעשה נשלים הצטיידות של 46 אוניות חדשות כאשר חסרות לנו מתוכן 8 אוניות," אמר המנכ"ל. "אנחנו בשוק מאתגר ולכן הצטיידנו באוניות יותר חסכוניות ופחות מזהמות." הוא הוסיף כי המצור החות'י והמשבר בתעלת פנמה תרמו לתוצאות החיוביות על ידי צמצום ההיצע בשוק.

למרות האופטימיות לטווח הקצר, המנכ"ל הזהיר מפני אתגרים עתידיים: "אנחנו הזהרנו שכשהמשבר החות'י יחלוף תהיה ירידה דרמטית במחירים. היא יכולה להגיע גם מירידה בביקוש אבל אין ספק שיהיה גם עודף היצע." עם זאת, הוא ציין כי התוצאות במחצית השנייה של השנה צפויות להיות חזקות יותר מהמחצית הראשונה.

בהתייחסו לעתיד החברה לאחר שהמשברים הנוכחיים יחלפו, המנכ"ל הביע זהירות אופטימית. "זה תלוי במחירים," אמר. "אני יכול לומר שהתוצאות שלנו יהיו משמעותית טובות יותר ביחס לצי הישן. אני יכול להניח שהתוצאות יהיו תחרותיות, כי זו פעם ראשונה שיהיו לנו את הכלים המתאימים להתחרות בחברות אחרות."

החברה נסחרת כאמור לפי שווי של 3.07 מיליארד דולר, לאחר שמניית צים זינקה ב-176% מתחילת השנה וב-161% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נדרש תיקון
    פספוס 30/09/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    - ים סוף -שביתה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות