שביתת נמלים בארצות הברית - מי הם המרוויחים והמפסידים?
בוקר סוער בחופי ארצות הברית, כאשר עובדי הנמלים בחוף המזרחי ובמפרץ מקסיקו מתחילים בשביתה רחבת היקף – הראשונה מסוגה מאז 1977. המיקוח על חוזה חדש בין העובדים, המיוצגים על ידי האיגוד הבינלאומי של עובדי הנמל, לבין בעלי הנמל, התנהל מאז פברואר 2023, והחוזה הנוכחי פוקע בסוף היום. אם לא תושג הסכמה, כ-25,000 עובדים צפויים לצאת לשביתה, מה שעשוי להשפיע על שרשרת האספקה האמריקאית, להשפיע על מחירי המוצרים, וליצור הזדמנויות חדשות בשוק – כל זאת על רקע הבחירות הקרובות שצפויות להיערך בארצות הברית.
השביתה צפויה להביא להפרעות נרחבות בפעילות הסחר, כאשר נמלים קריטיים כמו אלו שבניו יורק, מיאמי ויוסטון עשויים להיתקע. השיבושים בנמלים יגרמו להעברת מטענים לאמצעי תחבורה חלופיים. נוסף על כך, השפעות כלכליות של השביתה עשויות להסתכם במיליארדים, כאשר ההערכות נעות בין 500 מיליון ל-5 מיליארד דולר ביום. כל זה יוצר תמונה מורכבת שמשפיעה לא רק על הכלכלה אלא גם על הקמפיינים הפוליטיים לקראת הבחירות.
בעיות שעלולות להיות בשרשרת האספקה בארה"ב משליכות על שרשרת האספקה בעולם כולו. ההיתקעות של אוניות מלאות בסחורה בלי יכולת לפרוק אותן, תוביל להיצע קטן יותר של ספינות מול ביקושים שאין להם מענה. זה עשוי להוביל לעלייה במחירי ההובלה. כמו כן וכפי שנציג, יהיו גופים שיפגעו מאוד מחוסר המלאי, כל זה כתלות באורך השביתה. בינתיים, ארגון עובדי הנמלים מפגין עמדה קשוחה. לא מדובר רק בתוספת כספית לשכר (שלא נחשב נמוך - ראו בהמשך), אלא גם במניעה של כניסת טכנולוגיות שייעלו את מערך העבודה השוטף.
מפסידות מהשביתה
השביתה בנמלים צפויה להביא לנזק משמעותי למספר קבוצות ולסקטורים שונים: קמעונאים כמו טארגט, וולמארט וקוסטקו עשויים להתמודד עם מחסורי מלאי, מה שיפגע במכירות. גם תעשיית הרכב תסבול, במיוחד יצרנים זרים המייבאים רכבים וחלקים מאירופה, שיחוו עיכובים בשרשרת האספקה. תעשיות נוספות כמו האלקטרוניקה והמזון, שתלויות בייבוא, עשויות לראות עלייה בעלויות ובקשיים בהגעה למוצרים בזמן. בנוסף, סוכנויות שילוח וחברות לוגיסטיקה עשויות לסבול מירידות בפעילות ובפגיעה ברווחים, שכן הן תלויות בנמלים לצורך הובלת סחורות. באופן כללי, כל מגזרי הסחר החוץ שמסתמכים על נמלים ישירים נמצאים בסיכון להפסדים בעקבות השביתה.
בנוסף להשפעות הכלכליות, השביתה עשויה להוביל לתגובות שליליות בקרב הצרכנים, שירגישו את ההשפעות דרך עליות מחירים וחסרים במוצרים במדפים. תעשיות כמו האופנה והאלקטרוניקה, התלויות במשלוחים מהירים, עלולות להיתקל בעיכובים משמעותיים, מה שיפגע במכירות ובאמון הצרכנים. חברות רבות יאלצו לשקול פתרונות חלופיים, כמו הובלה אווירית יקרה יותר, כדי לעמוד בדרישות השוק, דבר שיכול להקשות על השגת רווחיות.
המרוויחות הגדולות
השביתה בנמלים עשויה להוביל למספר מרוויחים בשוק, במיוחד בתחום הלוגיסטיקה והתחבורה. חברות כמו פד אקס ויו פי אס צפויות ליהנות מהעלייה בביקוש לשירותי הובלה אווירית, כאשר עסקים יבחרו להעביר סחורות בדרך זו במקום דרך נמלים משובשים. גם חברות רכבת כמו יוניון פסיפיק עשויות לראות יתרון, במיוחד אם מטענים יועברו מנמלים בחוף המזרחי לנמלים בחוף המערבי. סוכנויות שילוח קטנות יותר, המסוגלות לארגן משלוחים במהירות, עשויות להתברר כחלופה פופולרית עבור קמעונאים וחברות המייצרות סחורות. באופן כללי, כל מי שמסוגל להציע פתרונות חלופיים לסחר המופרע יוכל לנצל את ההזדמנויות שנוצרות בעקבות השביתה.
מניות פד אקס עלו ב-2.3% אתמול, ומניות יו פי אס זכו לעלייה של 1.6%, בעוד ש S&P 500 עלה ב-0.4 ודאו ג'ונס נותר ללא שינוי.
בנוסף לכך, חברות המייצרות מוצרים בארצות הברית עשויות להרוויח מהשביתה, שכן העיכובים במשלוחים יביאו להעדפת מוצרים מקומיים על פני מיובאים. קמעונאים שיכולים להסתמך על מלאי מקומי יתפקדו טוב יותר במצב של חוסרים במוצרים מיובאים, מה שיכול להקנות להם יתרון בשוק. גם חברות המייצרות פתרונות אוטומטיים וטכנולוגיים לתחום הלוגיסטיקה עשויות לראות עלייה בביקוש למוצרים ולשירותים שלהן, בעקבות צורך בהגדלת היעילות והפחתת התלות בנמלים.
יותר ממחצית מעובדי הנמל מרוויחים מעל 150 אלף דולר - אז למה לשבות?
עובד נמל מהדרגה העליונה יכול להרוויח מעל 150 אלף דולר וגם 200 אלף דולר. איגוד העובדים דורש העלאת שכר לכאורה נמוכה של 5 דולר לשעה, אבל זה כסף גדול כי חלק גדול מהשכר של העובדים הוא בשעות נוספות ובתעריפים גבוהים יותר כשהשכר לשעה גם משפיע על כל ההפרשות הסוציאליות. מעבר לכך, ארגון עובדי הנמלים, רוצה לקבע את העלייה בכל שנה בשש השנים הבאות. עניין קריטי נוסף - הארגון מתנגד לשימוש בטכנולוגיות אוטומטיות.
השביתה צפויה להשפיע על יותר מ-50% מהייבוא האמריקאי, כאשר חברות יאלצו להעביר משלוחים לנמלים בחוף המערבי, דבר שיגרום לעומסים קשים שם. אם השיבושים יימשכו, העלויות עשויות להתגלגל לצרכנים, כשעלויות המשלוחים עלו בעשרות אחוזים במהלך מגפת הקורונה. עיתוי השביתה, כחודש לפני הבחירות לנשיאות, עלול להוביל לפוליטיזציה של המצב אם המשא ומתן יתמשך.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.לא נשאר הרבה עד לבחירות רק חודש ואז "חושך על פני תהום"דש 01/10/2024 17:15הגב לתגובה זו0 0בעלי עניין נפרדים מסחורה בהיסטריהסגור
-
2.מסתבר שלא רק אצלנו עובדי הנמל מחזיקים את המדינה בביצים.אבישלום 01/10/2024 14:50הגב לתגובה זו0 0ולוחצים.סגור
-
1.בנון ישלם (ל"ת)המנפח 01/10/2024 13:54הגב לתגובה זו0 0סגור