האיחוד האירופי מטיל מכסים על רכבים חשמליים מסין: ההשלכות הצפויות
האיחוד האירופי קיבל לאחרונה החלטה להטיל מכסים כבדים על יבוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. המכסים החדשים, שיחולו על יבוא רכבים חשמליים מסין, נעים בין שיעורים של 17% עד 38%, וזאת בנוסף למס היבוא הקיים של 10%. משמעות הדבר היא שרכבים חשמליים מתוצרת סין עלולים להתייקר באופן דרמטי בשוק האירופי. דבר שנחשב לחיובי במיוחד עבור טסלה.
סין מצידה הביעה מחאה חריפה והזהירה מפני נקיטת צעדי תגמול. התפתחות זו מעלה חששות מפני החרפת המתיחות הכלכלית בין המעצמות, עם השלכות אפשריות על מגוון רחב של תעשיות ושווקים גלובליים.
ההשלכות של ההחלטה מתפרסות מעבר ליצרני הרכב עצמם. ספקי חלקים ורכיבים, כמו גם כל שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, עשויים לחוות שינויים משמעותיים. זה עלול להשפיע על מחירים, איכות ואפילו על קצב החדשנות בתעשייה.
מאחורי ההחלטה עומדת טענה של האיחוד האירופי, כזו שדומה במיוחד לזו של ארה"ב, כי תעשיית הרכב הסינית נהנית מתמיכה ממשלתית מופרזת, המאפשרת לה להציע מחירים נמוכים באופן לא הוגן. האיחוד טוען כי מצב זה פוגע ביכולתם של יצרנים אירופאים להתחרות בשוק המקומי. ההחלטה לא התקבלה בקלות. מספר מדינות חברות באיחוד, ביניהן גרמניה והונגריה, הביעו התנגדות למהלך. מדינות אחרות, כמו אוסטריה ושבדיה, נמנעו מהצבעה.
טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות
טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית, עשויה למצוא את עצמה בעמדה אסטרטגית מועדפת בעקבות החלטת האיחוד האירופי. בניגוד למתחרותיה הסיניות, טסלה מייצרת רכבים באירופה, במפעלה בברלין, דבר המאפשר לה להימנע מהמכסים החדשים. מצב זה עשוי לחזק את מעמדה התחרותי בשוק האירופי, שכן מחירי מוצריה צפויים להישאר יציבים בעוד שמחירי המתחרים הסיניים עלולים לזנק.יתרה מזאת, טסלה עשויה להרוויח גם מהשפעות עקיפות של המכסים. ככל שיצרניות סיניות יתקשו לחדור לשוק האירופי או יאלצו להעלות מחירים, טסלה תוכל לנצל את המצב כדי להגדיל את נתח השוק שלה ולבסס את מעמדה כמובילה בתחום הרכב החשמלי באירופה. זאת ועוד, החברה עשויה למצוא הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה עם יצרניות אירופאיות או לרכוש טכנולוגיות מחברות סיניות שיתקשו לפעול ישירות בשוק האירופי, מה שעשוי לחזק עוד יותר את יתרונה הטכנולוגי.
המכסים החדשים עשויים גם לדרבן את טסלה להשקיע יותר במפעל בברלין שלה ובשרשרת האספקה האירופית. הגדלת הייצור המקומי והרחבת רשת הספקים באירופה יכולים לא רק לחסוך עלויות, אלא גם לשפר את תדמיתה של החברה כיצרנית "אירופאית" בעיני הצרכנים המקומיים. בנוסף, הדבר עשוי לסייע לטסלה להתגבר על אתגרי שרשרת האספקה הגלובלית ולהפחית את תלותה בספקים מסין, מה שיכול להוות יתרון משמעותי בתקופה של מתיחות גיאופוליטית.
ההשפעה כבר מורגשת בשטח
השפעות ההחלטה כבר מורגשות בשטח. נתונים מהחודשים האחרונים מצביעים על ירידה חדה במכירות של רכבים חשמליים מתוצרת סין באירופה. דגמים מובילים כבר חוו התייקרות משמעותית, מה שמשנה את מאזן הכוחות בשוק. יצרני הרכב הסיניים מגיבים למצב בדרכים שונות. חברות גדולות כמו BYD ו-SAIC מצהירות על מחויבותן לשוק האירופי, ובוחנות אפשרויות להקמת מפעלים באירופה. מהלך כזה עשוי לעקוף את המכסים, אך מעלה שאלות לגבי עלויות הייצור והתאמה לתקנים מקומיים.ההחלטה האירופית היא חלק ממגמה רחבה יותר של הגנה על תעשיות מקומיות מול התחרות הסינית. בארצות הברית, למשל, הוטל מס גבוה במיוחד על יבוא רכבים חשמליים מסין. צעדים אלה מעוררים חששות מפני הסלמה במתיחות הכלכלית בין המערב לסין. עבור שווקים מחוץ לאירופה, כמו ישראל, המצב החדש עשוי ליצור הזדמנויות. ייתכן שיצרנים סיניים יפנו משאבים רבים יותר לשווקים אלה, מה שעשוי להוביל להיצע גדול יותר ולמחירים אטרקטיביים.
בקרב מומחים בתעשייה, הדעות חלוקות לגבי ההשפעה על החדשנות. חלקם טוענים שהגבלת התחרות עלולה להאט את קצב הפיתוח הטכנולוגי. אחרים סבורים שהמצב החדש יעודד יצרנים אירופאים להשקיע יותר במחקר ופיתוח כדי לשמור על יתרון תחרותי.
שאלה מרכזית שעולה היא כיצד ישפיע המהלך על המעבר הגלובלי לרכבים חשמליים. האם עליית המחירים תעכב את אימוץ הטכנולוגיה הירוקה? זוהי סוגיה קריטית לאור המאמצים העולמיים להפחתת פליטות גזי חממה. מצד אחד, מחירים גבוהים יותר עלולים להרתיע צרכנים. מצד שני, הדבר עשוי לדרבן ממשלות להגדיל את התמיכה במעבר לתחבורה ירוקה.
תגובות הצרכנים באירופה מגוונות. רבים מביעים דאגה מעליית המחירים והצמצום באפשרויות הבחירה. לעומתם, יש המביעים תמיכה בהגנה על תעשיות מקומיות ושמירה על מקומות עבודה. התנהגות הצרכנים בטווח הארוך - האם יסכימו לשלם יותר עבור מכוניות אירופאיות או יחפשו חלופות זולות - תהיה גורם מכריע בהשפעת המדיניות החדשה.
המכסים של ארה"ב על EV
בחודש מאי האחרון, ממשל ביידן הודיע על תכנית להכפיל את המכסים על רכבים חשמליים המיובאים מסין ל-100%. המהלך מהווה חלק ממדיניות רחבה יותר של הגנה על התעשייה האמריקאית מפני מה שנתפס כתחרות לא הוגנת מצד סין.ההחלטה על העלאת המכסים באה על רקע טענות, בדומה לאלו של האיחוד האירופי, כי ממשלת סין מסבסדת באופן משמעותי את תעשיית הרכב החשמלי המקומית, מה שמאפשר ליצרנים הסיניים להציע מחירים נמוכים באופן מלאכותי בשווקים הגלובליים. הממשל האמריקאי טוען כי מדיניות זו מאיימת על היצרנים האמריקאים ועל מקומות העבודה בתעשיית הרכב המקומית.
במקביל להעלאת המכסים על רכבים חשמליים, הממשל האמריקאי הודיע אז גם על שורה של מכסים חדשים על מוצרים נוספים מסין, כולל מוצרי פלדה, שבבים, וסוללות ליתיום-יון. צעדים אלה מסמנים הסלמה נוספת במתיחות הכלכלית בין שתי המעצמות הגדולות בעולם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.ומה עם טסלה?רציונלי 06/10/2024 20:27הגב לתגובה זו1 0מעניין שהכתבה לא הזכירה את מי שעשויה להרויח מהמהלך של הגבהת מכסים על הסינים וזאת טסלה-סגור
-
קראת את הכתבה ???איש פשוט 07/10/2024 02:12הגב לתגובה זו2 0אחת הפסקאות : "טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות"סגור
-
1.כשאי אפשר לנצח משתמשים בנשק לא קונבנציונליעמוס 06/10/2024 20:03הגב לתגובה זו1 2אין מה לעשות. הרכבים הסינים הולכים ומשתפרים ולאט לאט מנצחים את הרכבים האירופיים גם במחיר אבל גם באיכות.סגור