מובילאיי: הזדמנות שעשויה להתברר כמלכודת?

האם הטכנולוגיה המתקדמת של מובילאיי תספק את התשואות המיוחלות, או שמדובר בסיכון גבוה יותר מהצפוי?
 |   | 
telegram
(5)

מניית מובילאיי מובילאיי -3.23% מובילאיי 14.99 -3.23% מובילאיי סגירה:0 פתיחה:15.69 גבוה:15.7 נמוך:14.8 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נמצאת בצלילה חדה של מעל 70% מתחילת השנה, מה שעלול להיראות כהזדמנות קנייה מפתה למשקיעים המחפשים הזדמנויות צמיחה בטכנולוגיות מתקדמות.

החברה עוסקת בתחום הנהיגה האוטונומית ומערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS), מציעה טכנולוגיה חדשנית שמשרתת את תעשיית הרכב העולמית. עם לקוחות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו וטויוטה, ועם מוצרי נהיגה חצי-אוטונומית ואוטונומית מלאה, החברה נחשבת לשחקן מרכזי בתחום. אך למרות הפוטנציאל הטמון בה, ישנם לא מעט סיכונים משמעותיים.
 

פוטנציאל גדול אך הצמיחה איטית


מאז רכישתה על ידי אינטל ב-2017, החברה הפכה לשחקן מרכזי בשוק הטכנולוגיה לרכב, עם שלושה מוצרים עיקריים. Mobileye SuperVision היא פלטפורמה מקיפה למערכות סיוע לנהיגה חצי-אוטונומית; Mobileye Chauffeur מציעה טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית מלאה עם חיישנים מתקדמים; ו-Mobileye Drive הוא פתרון לנהיגה אוטונומית מלאה המיועד למגוון רכבים.

המוצרים של החברה פונים לשוק כלי הרכב הנוסעים ולצי רכב מסחרי, ומשולבים גם בפתרונות תחבורה כשירות, כמו Uber ו-Lyft. בין הלקוחות של החברה ניתן למצוא את יצרני הרכב הגדולים בעולם כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, פורד, טויוטה וניסאן.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למרות זאת, מובילאיי מתקשה להתחרות בקצב הצמיחה של החברות המתחרות. ההאטה הכלכלית הגלובלית, והתנודתיות בענף הרכב מקשות על החברה לשמור על צמיחה מהירה, כאשר התחזיות הטובות ביותר לשנת 2024 מצביעות על הכנסות דומות לאלו של השנה שעברה. אך גם תרחיש זה נחשב לאופטימי, במיוחד לאור העובדה שיצרנים כמו סטלאנטיס, ב.מ.וו ופולקסווגן כבר הורידו את תחזיות הרווח שלהם לשנה הנוכחית. בעקבות זאת, חלק מהאנליסטים הורידו את דירוג המניה מ-Outperform ל-Sector Perform והפחיתו את מחיר היעד מ-14 דולר ל-11 דולר.
 

מובילאיי במכפיל רווח עתידי 55


אתגר נוסף שעומד בפני מובילאיי הוא המגמה של יצרני רכב כמו פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, פורד וב.מ.וו, שמפתחים מערכות נהיגה אוטונומיות משלהם. זה עלול לגרום לטכנולוגיה של מובילאיי לאבד את האטרקטיביות שלה בעיני יצרני הרכב הגדולים בעתיד הקרוב.

למרות הירידות בשער המניה, היא עדיין נתפסת כיקרה ביחס לסיכון האפשרי. המכפיל הנוכחי שלה הוא אפס, מה שמעיד על כך שהחברה אינה רווחית כרגע, בעוד שמכפיל הרווח העתידי עומד על 55 – סימן לכך שהשוק מצפה לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות. עם זאת, מכפיל רווח כה גבוה מעלה סיכון, שכן אם החברה לא תעמוד בתחזיות האופטימיות, המניה עלולה להמשיך לרדת.

בסופו של דבר, למרות הפוטנציאל העצום של מובילאיי בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית, ייתכן שיידרשו עוד מספר שנים עד שמניות החברה יממשו את הפוטנציאל המלא שלהן. בין היתר, קשיים רגולטוריים ובטיחותיים עלולים לעכב את התקדמות החברה.
 

התלות בשוק הסיני

התנודות האחרונות במניית מובילאיי חשפו אתגר משמעותי שעד לאחרונה נותר מתחת לרדאר: מורכבות הפעילות בשוק הסיני. מעבר למשבר זיקר המתוקשר, החברה מתמודדת עם שורת אתגרים בשוק זה: תנודתיות גבוהה בביקושים, הזמנות נמוכות מהצפוי מיצרניות מקומיות, ושחיקה בנתח השוק של שותפותיה המערביות.

ניתוח שיחות האנליסטים של החברה מגלה תפנית מעניינת בשיח: בעוד שברבעון הרביעי של 2022 הוזכרה סין רק ארבע פעמים, בשיחה האחרונה נרשמו 53 אזכורים. נתון זה משקף את העלייה הדרמטית בחשיבות השוק הסיני בתקשורת של החברה עם המשקיעים.

אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, רואה בנוכחות בשוק הסיני נכס אסטרטגי חיוני. לדבריו, מובילאיי היא הספק המערבי היחיד בקטגוריית הסופרוויז'ן בסין, והניסיון שהחברה צוברת יתורגם לשווקים גלובליים. הוא מדגיש כי לא ניתן לפתח מערכות אוטונומיות מתקדמות רק במעבדה - נדרשת נוכחות משמעותית בשטח.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא התאמת מערכות החברה לשוק המקומי. בעוד שבארה"ב מערכת המיפוי של מובילאיי מציגה ביצועים מרשימים עם ממוצע של 50 שעות בין אירועים קריטיים, בסין הביצועים נמוכים משמעותית בשל תהליך לוקליזציה שטרם הושלם.

החברה נוקטת כעת בגישה שמרנית בתחזיותיה, וצופה שיפור משמעותי רק בעוד שנה וחצי עד שנתיים, כשיבשילו המאמצים מול יצרניות נוספות והשוק הסיני יתייצב. עבור המשקיעים, לא בטוח שזה מספק. הדרך להצלחה בשוק הסיני עשויה להיות ארוכה ומורכבת, בזמן שהתחרות רק גוברת.
 

האנליסטים מורידים המלצה למובילאיי


האנליסט סאמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן הוריד את המלצתו למניית מובילאיי ל"מכירה" מ"החזק", והפחית את מחיר היעד שלה מ-16 דולר ל-10 דולר בלבד. "אנחנו מפחיתים את הציפיות שלנו בנוגע להרחבת SuperVision עד סוף העשור, מה שמוביל אותנו להוריד באופן משמעותי את תחזיות ההכנסות והרווח לשנה הקרובה", כתב צ'טרג'י.

SuperVision היא מערכת עזר לנהיגה שמובילאיי משווקת ליצרניות רכב המעוניינות לשלב מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה במודלים שלהן. המערכת מתמודדת מול פתרונות טכנולוגיים נוספים בתחום שבו התחרות עזה, עם יצרניות רכב, ספקים וחברות טכנולוגיה אחרות.

צ'טרג'י ציין גם כי הפתרון העצמאי של יצרנית הרכבים החשמליים הסינית Zeekr צפוי להשפיע על היקפי הפעילות של מובילאיי, מה שמוסיף לחץ נוסף על המניה.

מספר ימים קודם לכן, האנליסטים ב-UBS הורידו גם הם את הדירוג שלהם למניית מובילאיי. הם הציבו לה מחיר יעד של 14 דולר לעומת מחיר יעד קודם של 20 דולר וטענו שלמרות הפוטנציאל ארוך הטווח של מובילאיי כשותפה מרכזית ליצרניות רכב שאינן סיניות בתחום הנהיגה האוטונומית, החזרה לצמיחה משמעותית תתעכב מעבר למה שהוערך בתחילה. UBS מעריכים כי שנת 2025 תהיה שנת מעבר לחברה, כאשר האנליסטים צופים עוד הורדות תחזית משמעותיות מצד החברה.

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מניה שרק תמשיך לרדת
    יונתן 25/10/2024 08:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהלקוחות שלך מפתחים מערכת מתחרה למה שהם רכשו ממך,,,,ימיך ספוריםהמניה הזו לא תעלה אף פעם. חברה שרק מרוקנת את המזומנים לטובת משכורות מנופחות
    סגור
  • אתה צודק בשינוי אחד "כשהלקוחות שלך מצליחים לפתח"
    דני מגן 27/10/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא כשהם מפתחים. פיתוח של מערכת כזאת הוא מורכב ביותר, ודורש מומחיות, כסף וזמן רבים ביותר. המערכות של הסינים לא שוות יותר מידי, אבל הם משתמשים בהן, בגלל המחיר הנמוך. בדוק באירופה-שם לא אישרו שום מערכת סינית
    סגור
  • 3.
    לחברה יש עדיין הרבה מה לתת לשוק הרכב העולמי (ל"ת)
    רמי ת 25/10/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    משפחת חרל״פ ומוניות אוטונומיות זה ניגוד אינטרסים
    כלכלן 24/10/2024 21:13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אנשים שוכחים שהאליטה הכלכלית חרל״פ-שעשוע הידועה לשמצה היא המממנת הבלעדית של מוביל-ביי לפחות עד להנפקה והמשפיעה הפוליטית בדירקטוריון ובבורד גם אחריה. מעניין איך מוניות אוטונומיות והנגשת ערי גוש-דן למרכז תל-אביב ישפיעו על מחירי הדירות בצפון תל-אביב, שם חרל״פ ושעשוע מחזיקים נכסים... מעניין איך הן תשפיענה על מחירי הרכבים בארץ ועל רווחי הייבוא של חרל״פ... בקיצור, הבלוף פחות או יותר הסתיים כשמובילאיי נמכרה לאינטל. מכאן כבר צריכה לקום חברה ישראל אחרת שתחליף אותה ותאמץ את העובדים המוכשרים הרבים שפוטרו ועוד יפוטרו ממנה ככוח אדם מנוסה.
    סגור
  • 1.
    מכפיל אפס
    כלכלן 24/10/2024 19:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כמובן שהמכפיל הנוכחי אינסופי ולא אפס. המכפיל מודד בכמה זמן תוזר ההשקעה ברווחיות הנוכחית.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות