בואינג בצרות - מתכוונת למכור את עסקי החלל שלה ולהיפגש עם מזומנים
בואינג, יצרנית המטוסים האמריקאית הוותיקה, מתמודדת בתקופה האחרונה עם אחד מהמשברים הפיננסיים הקשים בתולדותיה. לאחר רצף של תקלות טכניות, הפסדים כספיים ושביתות עובדים מתמשכות, החברה מחפשת פתרון שישיב אותה למסלול יציב. במסגרת ניסיונות השיקום, בוחן המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, את האפשרות למכור את חטיבת החלל של החברה, הכוללת את חללית סטארליינר. הצעד אמור לעזור לבואינג לצמצם הפסדים, לשפר את תזרים המזומנים ולהתמקד בתחומי הליבה שלה, אך לא ברור אם זה יספיק כדי לעצור את הנפילה.
סטאליינר - בואינג נערכת למכירה
סטארליינר – חללית שהפכה למעמסה
בואינג נכנסה לתחום החלל מתוך שאיפה להפוך לשחקן מרכזי בשוק זה, אך חללית סטארליינר, שמיועדת לשאת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת חוזה עם נאס"א, הפכה למקור כבד של בעיות והפסדים. לאחר סדרת תקלות בטיסת הבכורה שלה, הוחלט להשביתה בעוד היא עוגנת בתחנה ולא לבצע את המשימות שנועדו לה. הכישלונות הטכניים והתחזוקתיים הללו לא רק שפגעו בשאיפות של בואינג בתחום החלל, אלא גם גררו עלויות נוספות וגרמו להנהלה לשקול מכירה של החטיבה כולה, מתוך תקווה להקל על ההוצאות הכלכליות הכבדות.קלי אורטברג, מנכ"ל בואינג; קרדיט: טוויטר
עד כה, החברה השקיעה בפרויקט מעל 1.6 מיליארד דולר, וממשיכה להפסיד עקב עיכובים ועלויות נוספות שמצטברות עם הזמן. עלות הפיתוח הראשונית של סטארליינר נקבעה בחוזה עם נאס"א על כ-4.2 מיליארד דולר, אך עיכובים ובעיות טכניות הגדילו את העלויות והובילו את בואינג להעריך מחדש את כדאיות המשך הפרויקט. עם זאת, הסכומים שהושקעו יכולים לתת אינדיקציה לסכום שאמורה-צפויה באוינג לקבל בתמורה לפרויקט החלל שלה. מעבר לכך, הפעילות מול נאס"א מעידה כי נאס"א היא הגוף העיקרי שירצה ויכול לקנות את הפעילות.
נאס"א, שהייתה שותפה לפרויקט זה, היא בהחלטרוכשת פוטנציאלית, אך אין מידע רשמי אם היא תתקדם למהלך כזה או אם יש מתחרים נוספים.
משבר תפעולי ואיבוד אמון
במקביל לתקלות בתחום החלל, בואינג מתמודדת עם בעיות רבות בקווי הייצור של מטוסיה, ובמיוחד דגמי 737 מקס. בינואר האחרון נפער חור בגוף אחד המטוסים במהלך טיסה – תקלה שגרמה להאטה בתהליך הייצור ולחוסר שביעות רצון מצד הלקוחות והרגולטורים. הדגם, הנחשב לנמכר ביותר של החברה, נמצא תחת ביקורת מתמדת ודרש תיקונים מסיביים, פוגע במוניטין של בואינג בשוק התעופה המסחרית. הכשלים הללו מערערים את אמון השוק, ומקשים על בואינג לייצב את הכנסותיה ולעמוד ביעדי הייצור.שביתות עובדים ועימותים עם איגודים
משבר נוסף שפוקד את החברה הוא השביתה הנרחבת של מאות עובדים בצפון מערב ארה"ב, שדורשים תנאי שכר טובים יותר, החזרת תוכניות הפנסיה המשופרות ושיפור בתנאי העבודה. השביתה, שהחלה בספטמבר, גרמה להפסדים חודשיים של למעלה ממיליארד דולר. ניסיונות החברה להגיע להסכמות נדחו פעמיים על ידי איגודי העובדים, והעימותים ביניהם ממשיכים להשפיע על ייצור המטוסים של בואינג וליצור מתח נוסף על הנהלת החברה, שנמצאת תחת לחצים מכל כיוון אפשרי.חשש מהפחתה לדרגת "זבל"
דירוג האשראי של בואינג עלול לרדת לדרגת "זבל", מהלך שיהפוך את עלויות המימון לגבוהות במיוחד. בניסיון למנוע את התרחיש הזה, החברה הגישה בקשה להנפקת מדף כדי לגייס עד 25 מיליארד דולר באמצעות אג"ח ומניות. מהלך זה נועד לשפר את תזרים המזומנים ולהגביר את נזילות החברה, אך לא ברור אם זה יהיה מספיק בכדי למנוע את הירידה בדירוג.
מה הלאה? מכירת חטיבת החלל כצעד ראשון
בואינג מקווה כי מכירת חטיבת החלל תעזור לצמצם את התחייבויותיה הכלכליות ולהפחית את הלחץ במאזן הכספי, אך ברור כי מדובר רק בחלק מהפתרון. החברה נדרשת לבצע שינויים יסודיים נוספים כדי לייצב את פעילותה ולהחזיר את אמון הלקוחות והמשקיעים. השאלה היא האם צעדים אלו, כולל מכירת עסקי החלל וגיוסי הון נוספים, יספיקו כדי להחזיר את בואינג למסלול חיובי, או שמא החברה תיאלץ לבצע רפורמות נוספות כדי לשרוד את המשבר העמוק.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה