סטיב גובס
צילום: טוויטר

החזון הניהולי של ג'ובס הפך את אפל למה שהיא היום

במקום מבנה מבוסס מוצרים, שבו כל מחלקה פעלה בנפרד עם דגש על הרווחיות שלה – ג'ובס, שחזר לכסא המנכ"ל באפל ב-1997, מיקד את החברה במבנה פונקציונלי. השינוי הזה נהפך לאחד הגרומים המרכזיים בהצלחתה
עוזי גרסטמן | (1)

כשסטיב ג'ובס חזר לאפל ב-1997 הוא לא רק הציל את החברה מקריסה, אלא שינה באופן מהותי את המבנה הניהולי שלה. במקום מבנה מבוסס מוצרים, שבו כל מחלקה פעלה בנפרד עם דגש על הרווחיות שלה – ג'ובס מיקד את החברה במבנה פונקציונלי. השינוי הזה לא רק ייצב את החברה, אלא נהפך לאחד הגורמים המרכזיים בהצלחתה המתמשכת.

לפני חזרתו של ג'ובס, אפל פעלה כאמור במבנה מבוסס מוצרים, כשכל מחלקה ניהלה תקציב משלה ושאפה למקסם את הרווחים שלה. ג'ובס, שראה במודל הזה מכשול לחדשנות, שינה את המבנה והפך אותו לפונקציונלי, עם מחלקות כמו חומרה, תוכנה ושיווק, שפועלות תחת ראייה כוללת וניתנות למדידה לפי הצלחת החברה כולה. “המנהלים הטובים ביותר,” אמר אז ג'ובס, “הם אלה שהיו תורמים אינדיבידואלים מצוינים, והחליטו להפוך למנהלים רק כי הבינו שאף אחד לא יעשה את העבודה טוב יותר מהם".

סטיב ג'ובס צילום: אפל

הצלחת המודל הפונקציונלי

המבנה הפונקציונלי באפל דורש מכל מחלקה לעבוד בשיתוף פעולה עם האחרות. כל מוצר חדש דורש מעורבות של כל המחלקות – חומרה, תוכנה, שיווק ושירותים – דבר שמייצר שיתופי פעולה הדוקים ומונע מאבקי כוח פנימיים. אחת התוצאות הבולטות של המודל הזה היא היכולת של אפל להמציא ולחדש במהירות. בעוד שמבנים מבוססי מוצרים, כמו זה של סמסונג, נוטים לעודד תחרות פנימית בין המחלקות, אפל הצליחה ליצור סביבת עבודה שבה הדגש הוא על הצלחת החברה כולה.

מ-1998 זינקו ההכנסות של אפל ב-6,482% – שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 17%. לשם השוואה, סמסונג, שמתנהלת במבנה מבוסס מוצרים, צמחה ב-10% בלבד באותה תקופה. ג'ובס יצר גם מודל שממזער תחלופת מנהלים. למרות שינויים נקודתיים בעיצוב וקמעונאות, ראשי המחלקות המרכזיות – חומרה, תוכנה, שירותים ושיווק – נשארו נאמנים לאפל במשך שנים רבות.


מעבר למורשת

המבנה שיצר ג'ובס נהפך לא רק לעמוד השדרה של אפל, אלא גם ליסוד שהוביל להצלחות כמו האייפוד, האייפון ושירותי אפל מיוזיק (אייטיונס). ההחלטה להימנע ממבנה מבוסס מוצרים אפשרה לאפל לשמור על חדשנות מתמשכת ולהיות מובילה בתחומים שונים. בזמן שמשקיעים נוטים להתמקד בהכנסות ממוצרים כמו אייפון או שירותים כמו אייקלאוד, מבנה החברה הוא אחת הסיבות המרכזיות להצלחתה. זה המודל שממשיך להניע את אפל קדימה, גם תחת הנהגתו של טים קוק, יורשו של ג'ובס בתפקיד מנכ"ל אפל. החזון של ג'ובס, כמעט 30 שנה אחרי, מוכיח כי חדשנות ניהולית היא דבר חשוב לא פחות מחדשנות טכנולוגית

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לאט 30/11/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
    כשיש לה רעיון משלה אז היא מיישמת אותו לפני השוק אבל כשהיא רוצה להדביק פער מול השוק היא עושה את זה מאד מאד לאט. מול כל הטוב שהכתבה מתארת - שוכחים לציין את הרעות החולות של מבנה כזה: תלויות. כל רצון לזוז לכיוון אחד דורש הסטת משאבים באופן לא מתוכנן מכיוונים אחרים. כשיש מבנה מוצרי אז המוצר תלוי אחר ורק במשאבים שהוקצו לו.