אילון מאסק F35
צילום: טוויטר, דובר צהל

מאסק על ה-F-35: "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים"

ישראל ממשיכה להצטייד במטוסי F-35 בהשקעה של מיליארדים. אבל לפי האיש העשיר בעולם, שגם קיבל תפקיד משמעותי בממשל טראמפ החדש, עד שמטוסי הקרב יגיעו - זירת הקרב האווירי צפויה להיראות אחרת לגמרי 
עוזי גרסטמן | (2)

מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, אילון מאסק, שוב מעורר סערה, אלא שהפעם בתחום שהוא לא מרבה להתבטא בו - הביטחוני. בציוץ שפרסם ברשת X (לשעבר טוויטר) שבבעלותו, התייחס מאסק בזלזול למטוסי הקרב המתקדמים של לוקהיד מרטין מדגם F-35: "בינתיים, יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים כמו ה-F-35", הוא צייץ לצד סרטון של רחפנים אוטונומיים שמבצעים תמרונים מורכבים.   

האם רחפנים באמת יחליפו את מטוסי הקרב?

ה-F-35, מטוס הקרב המתקדם של לוקהיד מרטין, נחשב אחד החידושים הגדולים בעולם הביטחון. הוא משלב טכנולוגיות חמקנות, טיסה על-קולית ומערכות נשק מתקדמות. ישראל הצטיידה בו כבר לפני שנים והגדילה לאחרונה על רקע המלחמה את ההצטיידות. ה-F-35 גם היה חלק מאוד חשוב במערך התקיפה באיראן (להרחבה: איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?)

אך מאסק, שמתמקד בטכנולוגיות חדשות וחדשניות ובעלות נמוכה, רואה את הרחפנים והמערכות האוטונומיות כעתיד של שדה הקרב המודרני. הוא צודק. זה די ברור שלשם זה הולך, וגם היצרניות סבורות כך, רק שהם מדברים על עוד 6-7 שנים והוא מדבר על אוטוטו. בינתיים רק נזכיר שישראל רכשה במיליארדים טייסות F-35 נוספות שייכנסו בשנים הבאות למערך, השאלה אם יהיה בהם צורך, ואם הרחפנים העתידיים והמטוסים הלא מאוישים העתידים לא "יגנבו להם את ההצגה".

אילון מאסק צילום: טוויטר

למרות האופטימיות של מאסק, מומחים צבאיים סבורים אחרת. מנהל AeroDynamic Advisory, ריצ'רד אבולאפיה, הדגיש כי למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף. לדבריו, "רחפנים לא יכולים ליירט מפציצים של האויב או לשגר מבצעים אסטרטגיים ממרחק של אלפי קילומטרים".

למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין לא נותרת מאחור

במקביל, גם לוקהיד מרטין עצמה מתקדמת בתחום הרחפנים. היוזמה הביטחונית של משרד ההגנה האמריקאי, המכונה "Replicator Initiative", שואפת לשלב אלפי מערכות אוטונומיות בשדה הקרב. עם זאת, כפי שציין מפקד כוחות האינדו-פסיפיק, אדמירל סמואל פפרו, "רחפנים לא מספיקים להתמודד עם כוחות צבאיים כמו של סין, שמחזיקים אלפי מטוסי קרב ונושאות מטוסים".

אילון מאסק, שעומד גם בראש SpaceX – החברה הביטחונית בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, 250 מיליארד דולר – אינו זר לתעשייה הביטחונית. הציוץ האחרון שלו עשוי להשפיע גם על לוקהיד מרטין, שמנייתה ירדה ב-1.3% במסחר המוקדם, לעומת מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שרשמו עליות קלות.

האנליסטית שילה קהיאוגלו מבנק ג'פריס ציינה בדו"ח שפורסם כי תוכנית ה-F-35 היא הגדולה ביותר בתקציב משרד ההגנה האמריקאי, ומהווה כ-25% מהכנסות לוקהיד. מדובר בתוכנית ענק, עם מכירות שנתיות של כ-150 מטוסים בעלות של כ-80 מיליון דולר ליחידה, לצד הכנסות משירותי תחזוקה ופיתוח.

טכנולוגיות מתנגשות ותפישת הביטחון העתידית

מאסק, שמונה באחרונה לעמוד בראש מחלקת "יעילות ממשלתית" בממשל טראמפ, מעודד מעבר למכרזים מבוססי עלות-תועלת, בניגוד למודל החוזים המסורתיים של עלות פלוס. המהלך עשוי לאתגר חברות ביטחוניות כמו לוקהיד מרטין, שהסתמכו על המודל המסורתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מייסד טסלה רואה בטכנולוגיה את המפתח לצמצום עלויות ולהגברת היעילות. אך מומחים סבורים כי ההערות שלו לא משקפות את המציאות המורכבת של תעשיית הביטחון. עם כל החידושים הטכנולוגיים, נראה כי מטוסי הקרב המאוישים יישארו חלק בלתי נפרד ממערך ההגנה העולמי לעוד שנים רבות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    החיים 25/11/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שיוכל לתת תובנות לחייזרים כל מי שבוח שהוא יודע מה יהיה בעתיד בהכרח טועה
  • 1.
    לרון 25/11/2024 16:24
    הגב לתגובה זו
    רואה "סוף למלחמות" לפחות בתקופתו ושלח את מאסק "למכור" את רעיון הקיצוץ בבטחון שברצונו לקדם,אני לא ממליץ ולא הייתי מהר כ"כ "נפטר" ממטוסי לוקהיד ומוצריה