ג'ף בזוס שולח מסר מפייס לטראמפ ולמאסק
ג'ף בזוס, מייסד אמזון ואחת הדמויות הבולטות בעולם העסקי, הופיע ביום רביעי בכנס Dealbook של ה"ניו יורק טיימס", והציג גישה מפויסת כלפי הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב אילון מאסק. בזוס בחר להדגיש את התחומים שבהם הוא וטראמפ יכולים לשתף פעולה, תוך התמקדות במאבק ברגולציה, ובמקביל הפגין נכונות להאמין בכוונותיו של מאסק.
אמזון, שנהפכה לסמל המסחר האלקטרוני העולמי, עומדת בפני אתגר משמעותי עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. בין השאר, טראמפ הביע כוונה להחיל מכסים גבוהים על סחורות מיובאות – צעד שיגרום לעליית מחירים במוצרים רבים שמוצעים באתר של אמזון.
ג'ף בזוס. מנסה להתקרב אל טראמפ צילום: AFP
בזוס, שמבין את ההשפעה הכלכלית של מהלך שכזה, בחר לשים דגש על נקודת השקה מרכזית בינו לבין טראמפ: הצורך בהפחתת רגולציה. "אם אנחנו מדברים על טראמפ, אני חושב שזה מעניין מאוד", אמר בזוס. "אני באמת אופטימי הפעם. נראה שיש לו הרבה אנרגיה סביב הפחתת רגולציה. ואם אני יכול לעזור לו לעשות זאת - אני הולך לעזור לו".
הדברים משקפים ניסיון אסטרטגי מצד בזוס לא רק להימנע מעימות עם הממשל החדש, אלא גם לחפש שיתופי פעולה שיטיבו עם אמזון ועם כלל השוק.
התחרות עם מאסק: יריבות לצד שיתופי פעולה אפשריים
מלבד האתגרים הפוליטיים, בזוס התייחס גם ליריבו העסקי אילון מאסק, שמכהן כיועצו של טראמפ ונחשב אחד השמות החזקים בעולמות הטכנולוגיה והחלל. מאסק, דרך החברות שלו טסלה ו-SpaceX, מתחרה באופן ישיר באמזון בתחומים כמו חקר החלל והשקעה בבינה מלאכותית. החשש שמאסק עשוי לנצל את קרבתו לטראמפ כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלו על חשבון המתחרים אינו חדש, אך בזוס בחר להדגיש את האמון שהוא נותן במניעיו של מאסק.
"אני מקבל את הדברים כפי שהם נאמרים, שהוא לא מתכוון להשתמש בכוח הפוליטי שלו כדי להעניק יתרון לחברותיו או לחבל במתחרים", ציין בזוס. "יכול להיות שאני טועה בזה, אבל אני חושב שזה נכון. היתה לי הרבה הצלחה בחיי דווקא כשלא הייתי ציני, ורק לעתים נדירות ניצלו אותי".
בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, הציע בכך דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה בתחומים מסוימים למרות היריבות בשווקים אחרים.
גישה אסטרטגית: חברות בתמרון בין פוליטיקה לעסקים
הופעתו של בזוס בכנס משקפת לא רק את ניסיונו האישי להתמודד עם מציאות עסקית חדשה, אלא גם מודל שלפיו חברות עשויות להתמודד עם ממשל טראמפ. בזוס הדגיש את החשיבות שבזיהוי נקודות לשיתוף פעולה עם הממשל, תוך ניסיון להפחית עימותים פוטנציאליים. "כשחברות עומדות בפני מציאות חדשה פוליטית וכלכלית, המפתח להצלחה יהיה לא רק להימנע מעימותים, אלא גם למצוא שפה משותפת", הסביר בזוס במהלך דבריו.
חשש שמאסק ינצל את קרבתו לטראמפ צילום: טוויטר
הגישה הזו עשויה להפוך לדוגמה עבור חברות נוספות, שייאלצו לפעול בסביבה משתנה ולהתמודד עם מדיניות העלולה להשפיע על רווחיהן ועל מיצובן בשוק. עבור אמזון, הצלחת האסטרטגיה הזו תהיה קריטית לשמירה על מעמדה כאחת החברות המובילות בעולם.
העבר - יריבות עסקית והצהרות בוטות
בזוס ומאסק נחשבים שני הטיטאנים הגדולים ביותר של עולם הטכנולוגיה והחלל, אך היריבות ביניהם חורגת הרבה מעבר לשוק המסחרי. בזמן ששניהם מתחרים ישירות בפרויקטים של חקר החלל דרך החברות Blue Origin של בזוס ו-SpaceX של מאסק, החיכוכים נהפכו גם לאישיים. מאסק לא היסס לבקר את בזוס בפומבי לאורך השנים, לעתים באמצעות הצהרות ברשתות החברתיות, ובראשן X (טוויטר לשעבר) שנמצאת כיום בבעלותו, ולעתים בהתבטאויות בכנסים. מאסק כינה את בזוס חקיין (Copycat) מכיוון ש-Blue Origin ניסתה לעקוב אחר המודל העסקי של SpaceX. בנוסף, מאסק אף הביע תסכול מכך ש-Blue Origin הגישה השגות משפטיות נגד SpaceX בנוגע למכרזים על חוזי חלל עם נאס"א.
בזוס מצדו, בחר בדרך דיפלומטית יותר, אך היה ברור שהיריבות ביניהם אינה רק עניין עסקי, אלא גם מאבק על מעמד, השפעה וחדשנות טכנולוגית. שניהם מתחרים על דומיננטיות בשוקי הבינה המלאכותית, החלל, ואפילו המסחר האלקטרוני, שם שירותי הענן של אמזון (AWS) מתמודדים מול הפתרונות של טסלה בתחום האנרגיה.
בזוס וטראמפ: מלחמה תקשורתית ופוליטית
היחסים בין בזוס לנשיא הנבחר טראמפ היו עד היום סוערים במיוחד. טראמפ תקף פעמים רבות את אמזון, בטענה שהחברה משלמת מסים מופחתים, ושבזוס מנצל את הפלטפורמה של ה"וושינגטון פוסט" – העיתון שבבעלותו – כדי לתקוף אותו פוליטית. טראמפ אף טען שאמזון מנצלת את שירותי הדואר של ארה"ב (USPS) כדי להוזיל עלויות משלוחים, על חשבון משלם המסים.
ה"וושינגטון פוסט" אכן פרסם תחקירים ביקורתיים רבים על טראמפ במהלך כהונתו, כולל דיווחים על קשריו עם רוסיה וההדחה בקונגרס. בזוס עצמו נמנע בדרך כלל מהתבטאויות ישירות נגד טראמפ, אך תמך בעקיפין בקו המערכתי של העיתון. באחד המקרים המפורסמים, כשצוותו של טראמפ ניסה לצמצם את זכויות השידור של אמזון בפרויקטים ממשלתיים, בזוס נלחם בחזרה באמצעים משפטיים ופוליטיים.
כאמור, לאחר תקופה של עימותים פומביים, נראה שבזוס שינה גישה, כשעוד לפני ההצהרות אתמול, פורסם ב"וושינגטון פוסט" טור דעה שהדגיש את החשיבות של עבודה משותפת בין ממשלות לעסקים פרטיים בתקופה של משברים כלכליים. הטקסט פורש כחלק מהניסיון להוריד את גובה הלהבות מול טראמפ.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.ההליכה נגד גוגללרון 05/12/2024 17:07הגב לתגובה זו0 0מסמנת את תוואי הדרך ובזוס לא טיפש,הספיק לו הסכום עליו היה צריך לוותר במקרה ה"פילנטרופית" מקינזיסגור