ניסאן הונדה
צילום: טוויטר

ניסאן והונדה במגעים למיזוג: צעד ענק בתעשיית הרכב

המיזוג המתוכנן עשוי להפוך את ניסאן והונדה לכוח השלישי בגודלו בעולם בתעשיית הרכב, תוך מענה לאיומים מצד יצרני רכבים חשמליים סיניים וטסלה

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה הונדה ניסאן

ניסאן והונדה, שתיים מיצרניות הרכב הגדולות ביפן, הכריזו על כוונתן להתמזג ולהפוך ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם לפי מכירות. המהלך מגיע בתגובה לשינויים המהירים שעוברת תעשיית הרכב, עם מעבר נרחב לכיוון רכבים חשמליים וטכנולוגיות מתקדמות. העסקה המסתמנת כוללת גם את הצטרפותה של מיצובישי, שותפתה הקטנה של ניסאן, לשיחות על איחוד העסקים.

חזון האיחוד והאתגרים שבדרך

נשיא הונדה, טושיהירו מיבה, הבהיר כי החברות מתכננות להקים חברת החזקות משותפת שתשמש כגוף מאחד לניהול פעילותן. במסגרת ההסכם, הונדה תוביל את ההנהלה הראשונית, תוך שמירה על עקרונות המותגים הנפרדים של כל חברה. המטרה היא לחתום על הסכם סופי עד יוני ולהשלים את האיחוד עד אוגוסט 2026, עם רישום החברה המשותפת בבורסת טוקיו.

למרות החזון האופטימי, הודגש כי קיימים אתגרים משמעותיים, כולל אי-ודאות בנוגע להצלחת המהלך. מיבה ציין כי “האפשרות שהאיחוד לא יתממש עדיין קיימת”. לפי הערכות, אם האיחוד ייצא לפועל, שלוש החברות ייצרו יחד שווי שוק של מעל 50 מיליארד דולר, שיאפשר להן להתמודד עם תאגידי ענק כמו טויוטה ופולקסווגן.

האיחוד צפוי לחזק את יכולותיהן של החברות בתחומי הרכב החשמלי והטכנולוגיה האוטונומית. ניסאן תביא לשותפות את מומחיותה בייצור סוללות ובפיתוח רכבים חשמליים, בעוד הונדה תוכל להרחיב את קו המוצרים שלה לרכבים גדולים כמו רכבי שטח יוקרתיים.

עם זאת, המיזוג מתרחש על רקע קשיים כלכליים שחוות שתי החברות. ניסאן חוותה הפסדים כלכליים משמעותיים, כולל פיטורי 9,000 עובדים ברחבי העולם וצמצום של 20% ביכולות הייצור הגלובליות, בעוד שהונדה סבלה מירידה ברווחים, במיוחד בשוק הסיני. דירוג האשראי של ניסאן אף הורד לאחרונה על ידי Fitch, אך החברה ממשיכה להחזיק במבנה פיננסי חזק ומזומנים משמעותיים.

 

השלכות גלובליות ושינויים בשוק

השפעות האיחוד עשויות להיות מרחיקות לכת. חיזוק המעמד של יצרניות יפניות בשוק העולמי יסייע להתמודדות עם מגמות התייעלות וקונסולידציה בענף הרכב. בממשלה היפנית הביעו תקווה כי המהלך יחזק את כושר התחרות של החברות, במיוחד בתחומים כמו סוללות ותוכנה, החיוניים לשרוד בשוק הגלובלי.

בהכרזה על המהלך, ציינו מנכ”לי החברות כי האיחוד יאפשר להן לספק ערך רב יותר ללקוחותיהם ולהתמודד טוב יותר עם שינויים דרמטיים בתעשייה. “אם האינטגרציה הזו תצליח, נוכל להציע ערך רב יותר לקהל לקוחות רחב יותר”, סיכם מנכ”ל ניסאן, מקוטו אוצ’ידה.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה