אל תקנו את כותרות האימה: ביטול האג"ח המיועדות הוא מצוין

ביטול האג"ח המיועדות הוא לא דבר רע לחוסכים. לא תובטח להם תשואה, אבל גם ככה הם מממנים אותה. ההיפך - המימון הוא על חשבון כולם לטובת הפנסיות של העשירים. דווקא ביטול האג"ח המיועדות מצמצם את הפערים
 | 

אומרים לכם שהציבור אכל אותה בעקבות ביטול האג"ח המיועדות על ידי הממשלה וועדת הכספים. אבל - זה פשוט ההיפך המוחלט.

אג"ח מיועדות הן תשלומים שהמדינה מעבירה בכל שנה לקרנות הפנסיה כדי ש-30% מהתיק של החוסכים יקבל תשואה אוטומטית וקבועה של 4.86%. הרציונל הוא שגם אם יש ירידות בבורסה - עדיין חלק מהכסף יהיה מוגן וימשיך לצבור תשואה.

לא ברור מה ההצדקה לתת לקרנות הפנסיה את המתנה של אג"ח המיועדות. זה אחד העיוותים הגדולים ביותר שיש בשוק הפנסיה ומאפשר להן להתאמץ פחות כדי להשיג תשואה לחוסכים. הן פשוט מקבלות כסף בחינם מהמדינה - לא חשוב אם הן יתאמצו או לא - ואת דמי הניהול הן כמובן לא מורידות בעקבות כך. הן פחות מתאמצות להשיג תשואה כי יש להם תשואה מובטחת לכשליש מהתיק של 4.86% בכל שנה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

העשירים מרוויחים מכך - והציבור מממן את זה
ומי בכלל מרוויח מכך? נכון, דווקא העשירים יותר, עם הפנסיות הגדולות. כי הרי ככל שהחסכון הפנסיוני גדול יותר כך מרוויחים עליו יותר את אותה תשואה מובטחת (אנחנו בעד לחסוך יותר לפנסיה - תחסכו יותר, זה חשוב מאוד לחיים ולכסף שיהיה לכם למחיה בפנסיה).

אבל יש לזה מחיר כבד - מישהו צריך לממן את הכסף הזה, ומדובר כמובן על הציבור הישראלי. הציבור שילם לקרנות הפנסיה ב-5 השנים האחרונות יותר מ-36 מיליארד שקל כדי לממן את האג"ח המיועדות בקרנות הפנסיה. ב-2020 לבדה שילם הציבור 9.4 מיליארד שקל, כך על פי נתוני אגף החשב הכללי במשרד האוצר - וזה הולך וגדל ב-15% בכל שנה (סליחה, המדינה משלמת את זה. אבל מאיפה הכסף? מכספי המסים שכולנו משלמים).

כל משלמי המסים הם אלה שצריכים לממן את זה. לוקחים כסף מכולם ונותנים את זה לאנשים שממילא מקבלים יותר. כך לא מגדילים שוויון אלא להיפך - מגדילים את הפערים. העיקרון הכי בסיסי בכלכלה הוא שכאשר יש עיוות בשוק יש פגיעה בציבור. כאשר מתקנים את העיוות (ביטול האג"ח המיועדות) בעצם יוצרים יותר שוויון. (אי שוויון הוא בכלל רע הכרחי בכלכלה, שכן לאנשים צריך להיות תמריץ חיובי לעבוד ולהרוויח יותר, אבל על כך בפעם אחרת). כך שהאמת היא שביטול אג"ח המיועדות הוא טוב לציבור הרחב, כך עוזרים לחלשים.

אז מה יש כאן בשורה התחתונה? פגיעה אדירה בציבור, הקרנות מקבלות כסף בחינם, אין להן תחרות, דמי הניהול לא יורדים בעקבות כך, הציבור הוא זה שמשלם את המחיר, ומי שמרוויחים מכך הם בכלל העשירים. נפלא. אם היו מבטלים את האג"ח המיועדות היו עוד 9 מיליארד שקל בשנה לקופה של כולנו. לא חבל?

המדינה בכלל לא מבטלת את אג"ח המיועדות אלא נותנת ערבות אז על מה הצעקה?
ויותר מכך - כל מה שאמרנו הן הסיבות למה נכון לבטל לחלוטין את אג"ח המיועדות. אבל המדינה בכלל לא עושה את זה - היא לא מבטלת את אג"ח המיועדות אלא המדינה נותנת ערבות מסוימת לכסף - ועוד מעלה את האחוזים ל-5.15%. אז על מה בכלל הצעקה?

והנה איתי בן זאב,  מברך ובצדק - "הבורסה לניירות ערך בתל אביב מברכת את משרד האוצר והחשב הכללי על ההחלטה שאושרה בוועדת הכספים לביטול איגרות החוב המיועדות. מדובר בצעד דרמטי, משמעותי ונכון עבור כולם – ממשלת ישראל, שוק ההון והציבור הישראלי. 

"הרפורמה תפנה מאות מיליארדי שקלים לגופים המוסדיים בעשור הקרוב. זו הזדמנות נדירה לרתום את הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה, על מנת שישקיעו כספים אלה בכלכלה הישראלית ויאיצו את הצמיחה במשק. על מנת שהמהלך יצליח, על מדינת ישראל להמשיך ולפעול להסרת חסמים ולייצר תמריצים להשקעה בישראל, בדגש על תחומי ההייטק והתשתיות, וכן להפוך את שוק האיגוח למודרני ומתקדם בדומה לנעשה בעולם. אין לי ספק כי כל אלה יחד יצעידו קדימה את הכלכלה הישראלית ויטיבו עם מצבו של הציבור  הישראלי."

תגובות לכתבה(28):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    אם לא היה החזר מס ואגח מיועדות
    משה 25/10/2021 11:25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שקל לא היתי שם בקרנות הפנסיה
    סגור
  • אף אחד לא שואל אותך אתה חייב ע"פ חוק (ל"ת)
    גדי 15/01/2023 23:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    החוסכים לפנסיה יפסידו
    אליעזר כרמל 24/10/2021 12:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    האגח המיועדות מניבות ריבית + הצמדה 4.87% ועל זה ב12 החודשים האחרונים 2.5% אינפלצי, היינו %.7.5. מדובר בנכס לא סחיר ונטול סיכון. האוצר חוסך תשלומי ריבית בתקציב בהקף של כ 10 מיליארד שח. החוסכים חשופים לסיכון גדול יותר. שוק ההון , לרבות נדלן והשקעות אחרות, יהנו בעשור הקרוב מתוספת הדרגתית של מאות מיליארדי שח. להכריז חד משמעית כי השינ וי הוא מצויין לחוסכים זה לא אמת.
    סגור
  • 17.
    לא מדויק
    שחר 22/10/2021 22:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קרן פנסיה היום גובה בין 0.1-0.2% לשנה מהצבירה, לאן יש להוריד עוד את דמי הניהול? איך הגעת למסקנה שזה מיועד לאנשים מקבלים יותר? קרנות הפנסיה מיועדות לכל האנשים וההטבה הזו מיועדת לסייע לאנשים לחסוך לפנסיה כדי שלא יהפכו לנטל ויוכלו לנהל אורך חיים סביר לאחר הפרישה. בשונה מהטבות אחרות שהמדינה נותנת לאוכלוסיות כאלה ואחרות מכספי המיסים שאנחנו משלמים , דווקא ההטבה הזו משרתת את קהל היעד הרחב ביותר שזה בעצם את כולנו
    סגור
  • 16.
    מזרימים מילירדים לבורסה וזה לא יגמר טוב (ל"ת)
    חנן 21/10/2021 19:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    נתנאל נראה שליברמן אמר לך מה לכתוב.
    משקיע 21/10/2021 16:25
    הגב לתגובה זו
    4 2
    גם היום החוסך יכול להחליט להשקיע הכל במניות ולא באגח מיועדות אבל לוקחים לא את האפשרות להשקיע גם באגח מיועדות. תמיד שהאוצר מטיל גזרות הוא אומר שזה רע לעשירים כדי לשכנעץ בפועל הוא הכי דופק את מעמד הביניים. בושה!!!!
    סגור
  • לצערינו אתה טועה
    משקיע 27/10/2021 00:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד האוצר לא נותן אפשרות להשקיע 100% במניות אלא מקסימום 70% לכן זה טוב
    סגור
  • 14.
    דמגוגיה בגרוש
    ישראלי 21/10/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הקצאת אג"ח מיועדות היא רק לקרן פנסיה מקיפה וגובה השכר המבוטח שניתן להפריש לקרן זו הוא עד רמה המייצגת את מעמד הביניים, כך שאין פה שום תיעדוף לעשירים זה קשקוש מוחלט. אילו היה תיעדוף לעשירים זה כנראה לא היה מבוטל מאחר ולאלה יש מספיק לוביסטים שדואגים להם, למעמד הביניים אין ולכן כרגיל הוא נקודה נוחה לפגיעה. ולגבי חלק מהתגובות כאן שעדיף לשבת במניות, גם ככה השימוש המרכזי של המיועדות אמור להיות לאחר תחילת קבלת קצבה כלומר לאנשים מעל גיל 67 ולהם ממש אין זמן להתאושש ממשבר זמני עד ששוק המניות יתקן...
    סגור
  • 13.
    כתבה מוזמנת של שר האוצר המושחת ליברמן
    אחד העם 21/10/2021 08:48
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כתבה מוזמנת עם טיעונים מופרכים להצדקת פגיעה בחוסכים ומימון התקציב לערבים ולמנסור עבאס להחייאת ממשלת ההונא הזו. מושחתים, נמאסתם. בנט-לפיד-סער-גנץ לכו הביתה.
    סגור
  • 12.
    שכחת שגם את המיסים העשירים משלמים (ל"ת)
    יואב 21/10/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 11.
    צודק
    אנליסט 20/10/2021 23:40
    הגב לתגובה זו
    4 4
    כתבה מצויינת ...מסכים עם כל מילה . ובכלל צעירים ועד לעשור האחרון לעבודה צריכים לשבת במניות וללא אגח ....כן גם במשברים ובעשור האחרון לדלל לאט לאט למה בחור בין 37 שיש לו עוד 30 שנה צריך אגח מיועד ...שוק המניות נותן לך 10 אחוז בממוצע רב שנתי
    סגור
  • זכרון קצר
    אנונימי 21/10/2021 01:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה עם משברים פינמסיים.משבר הסטבפריים. משברי הבנקים......זיכרון קצר
    סגור
  • אכן זכרון קצר
    משקיע 27/10/2021 00:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשואה הממוצעת כוללת את כל המשברים הללו ועוד אחרים ועדיין היא גבוהה פי 2 מהריבית המובטחת
    סגור
  • 10.
    שכחתם ? אולי ? במקרה ?
    אני1 20/10/2021 20:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שכחתם שאג"ח ח"צ ( חיים צמוד ) היה בתחילת הדרך על 80% מערכי החיסכון הכולל עבור פנסיות וביטוחי חיים ? וזאת משום שהמדינה כפתה על חברות הביטוח לרכוש את האג"ח המדובר, כדי שיהיה לה את הכספים.... רק לאחר ההפרטות והמכירה של התיקים השונים, התחייבה המדינה לשיעור נמוך יותר..... אז עכשיו אנחנו משלמים פחות, ובהמשך נשלם עוד פחות, והמבטחים לא יצטרכו להתאמץ בכל מקרה....
    סגור
  • 9.
    אתה נשמע כמו אחד עם קטן
    אבי 20/10/2021 19:41
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אתה נשמע אכול מקנאה כמו אחד עם פנסיה קטנה , לא בהגדרה אתה מדבר שטוטיות - אם המהלך היה טוב האוצר לא היה מציע אותו זהו מהלך שעולה לו 7 מליארד בשנה אז ברור שלבעלי פנסיות זה רע מאוד אולי לך שיש קטן זה לא נורא
    סגור
  • 8.
    לבטל את הפנסיות חובה
    צעיר 20/10/2021 19:15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מספיק עם העושק הזה של קרנות הפנסיה
    סגור
  • פנסיה
    אנונימי 21/10/2021 01:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה עם כל הכספים שהציבור חסך כל הדנים.
    סגור
  • פנסיה
    אנונימי 21/10/2021 01:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה עם כל הכספים שהציבור חסך כל הדנים.
    סגור
  • 7.
    אני כבר רואה קיצוץ של 10 עד 20 אחוז
    גימלאי 20/10/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בפנסיות. אל תגידו שלא ראיתם את זה באה. האוצר מרים להנחתה כמו עם ועדת בכר. שמכרו את החוסכים לבעלי הון.
    סגור
  • 6.
    אז יורידו לנו את המס ? אה .. לא? (ל"ת)
    ת 20/10/2021 18:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 5.
    מסכים עם כול מילה - זה לטובת החוסכים ואני יסביר
    aaui 20/10/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    10 3
    החוסכים נהנים מצד אחד מתשואה מובטחת של 5.15% על 30% מההשקעה. מצד שני אם שוק ההון "עשה" תשואה גבוהה יותר הם גם מרוויחים אותה, במקום להסתפק בתשואה של אג"ח מיועדות. אני אוסיף שבשנים האחרונות ציבור החוסכים דדווקא הפסיד מאחר ושוק ההון ייצר תשואות גבוהות יותר. אז אל תתנו ל"חמוצים" לבלבל ולהטעות אותכם.
    סגור
  • אופטימי
    Gg 22/10/2021 16:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תבדוק את הצעת החוק לפני שאתה מטעה אנשים - המדינה תיקח לחוסך את כל מה שיעשה שוק ההון מעל ה-5.15%. כלומר כל השדרוג הוא במקרה הטוב ב-0.26%. והמדינה לא מפרישה כסף בזמן אמת, אלא רק מבטיחה "להשלים" כשתצא לפנסיה, שזה שלב ראשון לקראת מה שייגמר ב: "המדינה לא מסוגלת לעמוד בהתחייבותה מלפני 30 שנה, אנו נאלצים לצמצם לכם את הפנסיות שלכם ב-10-20%".
    סגור
  • אווריט כשה ספה. למה "אני יסביר"??? (ל"ת)
    א. 20/10/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 4.
    מה זה השטויות האלה
    רון 20/10/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חוסר הבנה...
    סגור
  • אחלה טיעון. שכנעת... או שהכותב פשוט צודק
    שמעון 21/10/2021 01:37
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם אין לך טיעונים נורמליים כנראה שהותה שהכותב צודק
    סגור
  • 3.
    פרשנדתא
    בלה בלה 20/10/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
    2 3
    החיסכון בתשלום הריבית יועבר לכיסי עובדי המדינה והחנרלים אוכלי החינם
    סגור
  • 2.
    כתבה ממומנת של משרד האוצר
    בושה. חוסכים חוסכיםובסוף ץ מקבלים בראש!!!ולהם פנ 20/10/2021 17:44
    הגב לתגובה זו
    9 4
    בושה. חוסכים חוסכיםובסוף ץ מקבלים בראש!!!ולהם פנסיות תקציביו.
    סגור
  • 1.
    שטיות וחוסר הבנה בנושא (ל"ת)
    אנונימי 20/10/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    10 4
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות