אובמה זכה בבחירות ומה עכשיו? סקטור הרכב כמראה לכלכלה

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, מתייחס לסקטור הרכב כמראה לדרכה המתגבשת של כלכלת ארה"ב

מלבד כ-2 מיליארד דולר שהוציאו על הבחירות שום דבר לא השתנה בארה"ב, אותו נשיא, אותו סנאט ואותו בית נבחרים (שיפסיקו מתעבי נתניהו להפחיד אתכם - הכל נשאר כשהיה). אותנו הכי הרשימו נאומי המפסידים ורומני בראשם. איזו אצילות? איזו מקצועיות? איזו ג'נטלמניות? יש הרבה מה ללמוד מהם עדיין. כעת, משהורדנו הדאגה הזו מהראש, בואו ונמשיך למציאות.

כאשר הכל יירגע, כשהמשבר הכלכלי יישכח וכלכלת ארה"ב תמשיך במסלולה ההיסטורי צפונה, ינסו המומחים והפרשנים ללמוד וללמד 3 סיפורי התאוששות מרשימים של השנים האחרונות, התעשייה הפיננסית, תעשיית הרכב ותעשיית הנדל"ן. שלושת מגזרי ענק אלו שונים זה מזה בהתנהגות ובתכונות, אבל קשורים זה לזה בטבורם. היום נדבר על תעשיית הרכב. המשבר של 2007-9 הכה בתעשייה קשות. לאחר 6 שנים של גאות, הגיע מספר כלי הרכב שעזבו את המפעלים והגיעו לסוכנויות המכירה ב-2007, לשיא כל הזמנים - 73,266,061 כלי רחב ברחבי העולם. מבחינת היקפי הייצור הובילה בזמנו יפן עם 11.6 מיליון כלי רכב, אחריה דולקות ארה"ב וסין עם 10.8 ו-8.9 מיליון כ"א. גרמניה וקוריאה סגרו את החמישייה המובילה עם 6.2 ו-4.1 מיליון כלי רכב בהתאמה. בתוך שנתיים ירד מספר כלי הרכב החדשים בעולם ב-15.7% ל-61,791,868. ירידה כזו לא נרשמה מאז שנות ה-30' של המאה שעברה.

במשבר 2000-1 לדוגמא ירד מספר כלי הרכב החדשים ב-3.5% בלבד. ב-2009 עלתה סין למקום הראשון עם 13.4 מיליון כלי רכב ואחריה יפן וארה"ב עם 7.9 ו-5.7 מיליון. גרמניה וקוריאה שמרו על מעמדן ב-2007 עם 5.2 ו-3.5 מיליון כלי רכב חדשים בהתאמה. מבחינת החברות המובילות שלוש הגדולות ב-2007 היו טויוטה, GM ופולקסוואגן שהגיעו אז לשיאים כל הזמנים - 9.5, 9.3 ו-6.3 מיליון כלי רכב בהתאמה. אותה שלישייה המשיכה להוביל גם ב-2009 אבל עם מספרים קטנים בהרבה, 7.2, 6.5 ו-6.1 בהתאמה.

למרות שתעשיית הרכב גלובלית, העניין הגדול של וול סטריט בתעשייה התרכז מאז ומעולם בארה"ב, כיוון שהוא השוק הגדול בעולם למכירות כלי רכב מבחינת מסורתית וסיפור האהבה הגדול בין האמריקני לכלי הרכב. אהבתו של הצרכן האמריקני לכלי רכב אינה נופלת מאהבתו לצעצועי ה-IT, המחשב והטלפון החכם. תעשיית הרכב מתנהגת במשברים בדיוק כמו תעשיית הנדל"ן. היא אינדיקאטור מפגר בכניסה וביציאה מהמשבר, וגורם מאיץ באותם תהליכים בדיוק. השפעתה על הכלכלה קטנה מזו של הנדל"ן, אבל ההשפעה הפסיכולוגית גדולה.

בשנים 2007-2009 פוטרו למעלה ממיליון עובדים בתעשיית הרכב האמריקנית. מספר כלי הרכב שייצרה התעשייה בארה"ב ירד מכ-16.5 מיליון לכ-9.6 מיליון. ההשפעה של אותה התדרדרות על כוח הקנייה בארה"ב אדירה שלא להזכיר עיירות וערים שלמות שחיות מתעשיית הרכב (נצחונו של אובמה באוהיו הוא אך ורק הכרת תודה על תמיכתו בתעשייה הזו). בשנת 2007 מכרות שלוש הענקיות האמריקניות, ג'נרל מוטורס (סימול: GM), פורד (סימול: F) וקרייזלר (שהיום שייכת לפיאט) 9.35, 6.25 ו-2.54 מיליון מכוניות בהתאמה, אך ב-2009 ירדו ל-6.5, 4.7 ו-0.96 מיליון כלי רכב. את השפעת השרשור על הכלכלה אפשר לראות בחברה עליה נדבר בהמשך AutoNation (סימול: AN), רשת מכירות הרכב הגדולה בעולם (אלדן האמריקנית). מפליא אותנו הויכוח על מעורבות הממשל והבנק המרכזי בהצלת ובעידוד המגזרים הנ"ל. במהלך המחצית השנייה של 2008, בעוד המשק האמריקני נכנס למצב של כמעט סחרור ונראה היה שהוא מתקרב לשפת הצוק ועומד לשחזר את משבר שנות ה-30' של המאה שעברה, החליטו הקברניטים דאז, הנשיא בוש תחילה והנשיא אובמה מיד כשנכנס לתפקיד בתחילת 2009, שעל מנת למנוע נפילה מהצוק צריך להדליק מחדש שלושה מנועים שמסוגלים להרחיק את המשק מסכנת הנפילה מהצוק. המנוע היחיד שפעל בזמנו, ה-IT, לא היה מסוגל להציל בכוחות עצמו - זו הסיבה האמיתית מדוע ניתנה התמיכה האדירה למגזרי הפיננסים, הרכב והנדל"ן (משכנתאות). אלו היו המגזרים שמשכו מטה והיחידים שיכולים לעצור ההתדרדרות. אבל אלו גם מגזרים שמשולבים זה בזה, לכן העזרה הייתה מחוייבת לכולם. הצלת AIG, GM, הבנקים הגדולים, קרייזלר ועוד לא נעשתה על מנת להציל את החברות ובעלי המניות שלהן (עובדה המקרה של GM בו אפילו קברו את בעלי המניות), היא נעשתה על מנת לעצור את אותה התדרדרות.

"ברגעים אלו", הגיבו שר האוצר של בוש פולסון והנגיד ברננקי שהתחילו בתוכניות ההצלה, "צריך לדאוג לכלכלת ארה"ב. לסכנות הפוטנציאליות הנקודתיות נגיב לאחר מכן". אין שום ספק שפעולת הממשלים עצרה משבר נוסף נוסח שנות ה-30'. וול סטריט הבינה זאת לפני כולם, לכן העליות החדות במדדים בין סוף 2008 לתחילת 2010. הנפקת GM החדשה למשל, שבצדק עוררה זעמם של בעלי המניות הישנים שהפסידו הכל, נתנה לחברת הענק אוויר לנשימה, הורידה מעל גבה את גבנון החוב הענקי ואיפשרה לה להציע לצרכני העולם (במזרח תחילה ובכלל ארה"ב לאחר מכן) מכוניות יעילות יותר וזולות יותר. שימו נא לב שאת שנת 2006 סיימה החברה עם מכירות של 204.5 מיליארד דולרים והפסד של 2 מיליארד, ב-2009 מכרה החברה ב-104.6 מיליארד ואלמלא התמיכה הממשלתית (הועברו לחברה 128.16 מיליארד) הייתה מפסידה למעלה מ-44 מיליארד. ב-2012, לאחר ששילמה בחזרה את כל חובותיה לממשלה תציג החברה מכירות של כ-153 מיליארד ותרוויח למעלה מ-5 מיליארד בנטו, כשבקופתה למעלה מ-32 מיליארד דולר במזומן וחובותיה (האגחי"ם בחוץ) 16.65 מיליארד.

פורד למשל, שמצבה במשבר היה טוב משל GM, החליטה רק לאחר שהממשל הראה שלא ייתן ל-GM ליפול, שהיא מסרבת לתמיכת הממשל ויצאה מהבוץ בכוחות עצמה. אלמלא הגיבוי הגורף, גם פורד הייתה מתדרדרת לפשיטת רגל. שתי החברות, GM ופורד, פרסמו לאחרונה את תוצאות הרבעון השלישי של 2012 ותשעת החודשים הראשונים של השנה - שתיהן הכו הציפיות בגדול למרות המשבר באירופה. מי שמעוניין להיכנס ולבדוק מה המחשבות לגבי שתי ענקיות הרכב כדאי שייכנס לאתר שם יוכל לעקוב אחרי כל המחקרים המעודכנים.

כיוון שאנחנו מאמינים שארה"ב מתקדמת (ולא חשוב מי הנשיא, כי אצל כל נשיא, אם הוא אמריקני אמיתי, עידוד והצלת הביזנס חשובה בהרבה מכל הדברים האחרים) לכיוון סיבוב נוסף של גאות כלכלית, לא חושבים שאירופה נמצאת על הצוק והעובדות לא מצביעות על משבר גלובאלי רציני. לכן ענקיות המכוניות בהחלט מהוות אובייקט מעניין להשקעה. אנחנו כהרגלנו, עוקבים אחרי "הדפוקים" כרגע, חברת פז'ו (סימול: PEUGY) כדוגמא שנמצאת בשפל של כל הזמנים תהווה השקעה מעניינת כשאירופה תתעורר.

כיוון ש-GM, פורד, טיוטה ואחרות מסוקרות מעל ומעבר, נציג בפניכם שתי חברות מעניינות מאוד שפועלות בתוך שרשרת המזון של תעשיית הרכבAutoNation שהזכרנו קודם וחברת O'Reilly Automotive לאחר עלייה חדה של כ-13% בשבועיים האחרונים קיבלה שלשום המלצת קניה חמה מקבוצת TheStreet ratings. AutoNation (סימול: AN)

בששת החודשים שהסתיימו באמצע אוקטובר האחרון עלתה המניה ב-54%. מאז סוף 2008 עלתה פי 11. אך בשבועיים האחרונים שינתה לפתע כיוון וירדה בכ-11%. הסיבה לשינוי בכיוון, עד כמה שהצלחנו להבין, נעוצה בעליות החדות עד כה שגרמו לאנליסטים לחשוש. היום 9 מתוך 12 האנליסטים עברו להמלצת Hold, שניים ממליצים למכור ונשאר רק אחד, אותו TheStreet Ratings שגם ממליץ על O'Reilly כרגע, שמייעץ לקנות.

החברה מוכרת רכב חדש ומשומש. היא גם חברת מימון הרכב מהמובילות בעולם ומבטחת מישנה מובילה. ממכירות של 16.4 מיליארד דולרים ב-2007 ירדה למכירות של 10.6 מיליארד ב-2009 כשבדרך היא מפטרת כמחצית מעובדיה, למעלה מ-10,000 עובדים. היא צפויה לסיים את השנה עם מכירות של כ-15.5 מיליארד ורווח נקי של 302 מיליון פלוס. המניה נסחרת לפי מכפיל היסטורי של למעלה מ-22 ומכפיל 2012 חזוי של כ-17 פעם. לחברה שנמצאת בקטגוריית Retail זה גבוה. אבל ככל שהאמונה בהתאוששות הכלכלית תגבר כך גם תצמח החברה במהירות, לכן כדאי לעקוב. אם המניה תרד בצורה נאה תהיה זו השקעה מעניינת. הבאנו את AN כדוגמה להשפעת תעשיית הרכב שמחוץ לחברות הענק.

אוטוניישון מתפעלת 473 מרכזי מכירות ברחבי ארה"ב ומעסיקה היום למעלה מ-20 אלף עובדים והחשיבות לכלכלה ברורה. מדובר בחברה יעילה בצורה מדהימה מבית היוצר של Harry Wayne Huizenga בן ה-73 (כדאי לכם לראות מיהו בויקיפדיה). ב-AutoNation הוא שיחזר במדויק את מה שעשה ב-Blockbuster וקודם לכן ב-Waste Management (סימול: WM). בשלושת המקרים לקח "חנות" אחת והפך אותה לחברה גלובאלית מובילה.

מ-Waste Management יצא עם רווח של 3 מיליארד, את Blockbuster מכר לויאקום ב-1994 ב-8.4 מיליארד ואת מניותיו ב-AN מכר במהלך 2005 בסכום שמוערך בכ-5 מיליארד דולרים. את AutoNation התחיל עם סוכנות רכב משומש אחת בניו ג'רסי והפך אותה לרשת מכירת המכוניות ומימון מכירה הגדולה בעולם, שמתנהלת ביעילות הגדולה ביותר ואינה מפסיקה לצמוח אורגנית ובאמצעות רכישות. הויזנגה גם השאיר אחריו הנהלה יוצאת דופן.

O'Reilly Automotive (סימול: ORLY)

החברה נוסדה בשנת 1957 במיזורי. היא משווקת באמצעות 3860 מרכזים ברחבי ארה"ב, חלקי חילוף לרכב, חדשים ומחודשים, הכל מתוצרתה - ממשאבות מים, דלק ושמן דרך מרכב ופגושים ועד בטריות ותוספות דלק, הכל מכל. זו חברה ש"נהנית" ממשברים כלכליים, אז הביקוש לחלפים ושירות עולה משמעותית. היא עברה את המשבר האחרון עם עלייה במכירות וברווחיות בכל שנה, וכך גם עשתה במשבר 2000. אין זה פלא לפיכך שמאז ההנפקה שלה ב-1993 המניה "עולה כל הזמן" והגיעה לשיא של כל הזמנים באפריל השנה - 107.13 דולרים, ומאז ירדה בכ-17%, כנראה מאותן סיבות שבגללן ירדה AN, פחד גבהים. אבל במקרה של ORLY שטף של המלצות הגיע בשבוע שעבר, UBS, בארקליס, ויליאם בלייר ו-TheStreet Ratings כאמור עם מחירי יעד של 103-115. "נצלו את הירידה", הם צווחים ללקוחותיהם". במחיר הנוכחי המניה נסחרת במכפיל היסטורי של כ-23.5 פעם ומכפיל קונצנזוס ל-2012-13 של 19 ושל 16.5 בהתאמה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    taro 11/11/2012 23:29
    הגב לתגובה זו
    תרו בדרך לביהמ"ש
  • 9.
    זאביק 11/11/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
    לביומדאי - שלמה - רק נסחרות בניו יורק
  • 8.
    אלכס 10/11/2012 11:35
    הגב לתגובה זו
    שלמה מה אתה אומר על פייסבוק מופסד גם כמו מספר 4 15 אחוז. האם לחתוך הפסד? תודה
  • 7.
    שלמה , תן חוות דעת על כן פייט, איתמר מדיקל (ל"ת)
    ביומדאי 10/11/2012 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שחרזדה 09/11/2012 09:11
    הגב לתגובה זו
    נמצא המון שנים בשווקים ומספר סיפורים נהדרים מפנה את תשומת לב המשקיעים לארועים בדיעבד ואומר כול כך הרבה דברים שכמובן חלקם מתגשמים וחלקם לא
  • 5.
    פיקסרפיקסר 08/11/2012 22:52
    הגב לתגובה זו
    פרטית!! בכל מקרה הקבוצה בפייס FIXTRADE ואנשים טובים שלא סובלים פורומים רעשנים נשמח לצרף לקבוצה..לשיתוף רעיונות!
  • 4.
    פיקסרפיקסר 08/11/2012 19:58
    הגב לתגובה זו
    עד 38..ועוד דיסקוסים על הזדמנויות יומיומיות בעיקר של ממזריות וקטנות ב FIXTRADE קבוצה של אנשים טובים להחלפת רעיונות מסחר בכל התחומים..הצטרפו נא!!(לא לאנונימיים!!)
  • 3.
    דוד 08/11/2012 18:53
    הגב לתגובה זו
    שלמה מה אתה אומר על פייסבוק מופסד 20 אחוז. האם לחתוך הפסד? תודה
  • 2.
    אברהם 08/11/2012 11:54
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום, בשבוע הבא דיון הפרוק של תאת תעשיות, כנראה שתהליך המכירה של תאת טכנולוגיות יתחיל באותו יום. הון עצמי כפול משווי שוק מעניין בכמה תמכר לאחת מקרנות ההשקעה?
  • 1.
    קורא ותיק 08/11/2012 11:29
    הגב לתגובה זו
    הי שלמה...תודה על הטורים המאלפים1 אם היית צריך לבחור אחת מבין הבאות-על מי היית הולך: NVS SNY LLY? כמו"כ להבדיל אלף אלפי הבדלות,האם עוקב אחרי מזור רובוטיקה ואם כן מה דעתך?