האם הבורסה הולכת למפולת של כ-25%? שימו לב לסבירות

נסים טאלב לא מוצא משמעות של ממש בהגדרת הסיכוי לעליות או ירידות, אותו מעניין להגדיר מה תהיה העוצמה לכאן או לכאן. זה צריך להיות הקו המנחה של המשקיע - בטח בנקודת הזמן הנוכחית
 | 

בימים בהם הלחץ בשווקים גובר ולא מעט משקיעים מרגישים כאילו עוד רגע הקרקע נשמטת מתחת לרגליהם, בתוכנית 'לילה כלכלי' שאנוכי גאה להימנות על משתתפיה - הציגו סקר בעניין האפשרות למפולת בשוקי ההון. לפי הסקר שהוצג, 75% מהמשתתפים בו סבורים כי השוק לא נמצא לקראת מפולת ו-25% מהמשתתפים סבורים שכן - המפולת בפתח.

נשמע יחסית מרגיע, אז זה שלא. בסקר כמו בסקר, השאלה היא הרבה יותר חשובה מהתשובות. אבל לפני שאני מציג את השאלה הנכונה לסיטואציה בה אנחנו נמצאים, קודם קצת תיאוריה.

נסים ניקולס טאלב התייחס, בספרו 'תעתועי האקראיות – הופעתו של הברבור השחור בשוקי ההון (ובחיים)' להנחת 'ה-fifty fifty בשוק המניות', כלומר למצב בו השוק נמצא בנקודת הכרעה כלשהי. טאלב לא מצא משמעות של ממש בהגדרת הסיכוי לעליות או ירידות, אותו עניין להגדיר מה תהיה העוצמה לכאן או לכאן. (כי בהיותו סחרן אותו עניין כמה כסף אפשר לעשות בכל סיטואציה). במילים אחרות, השאלה בנקודות קריטיות תמיד תהיה מבחינתו 'לאיזה תרחיש יש סבירות לעוצמה גבוהה יותר - עליות או ירידות?'

ההסתכלות הנכונה בשוק ההון היא שילוב של עוצמה והסתברות, כלומר תמיד לנסות לגבש עמדה ותוך כדי כך להעריך 'מה יקרה אם אני טועה'. במקרה של שאלת הסקר, אם אותם 75% מהמשתתפים טועים, המשקיעים שלא הקטינו חשיפה למניות יקבלו מכה ממנה ספק אם יצליחו להתאושש בשנים הקרובות. מנגד - אם אותם 75% צודקים, יכול להיות שהאפסייד הוא בכלל מינורי, או במילים פשוטות יותר - לא שווה את הסיכון.

אז שאלת הסקר של לילה כלכלי הייתה כמעט נכונה שכן הם התייחסו לאפשרות של עוצמה חזקה כלפי מטה, אבל מה עם הצד השני! מעניין היה לראות מה הייתה תוצאת הסקר אם השאלה הייתה - "לאיזה מהלך אנחנו קרובים כעת יותר - נפילה של 40% או זינוק של 40%". זו כמובן צריכה הייתה להיות השאלה, ואתם מוזמנים לשאול זאת את עצמכם, תוך שאתם מהרהרים בהאטה בכלכלה הסינית, במצב שוק התעסוקה האמריקני ובעיקר בטריגר הקרוב ביותר, ה-17 ביוני - יום הבחירות ביוון.

מאת: יוסי פינק, עורך ראשי - Bizportal

תגובות לכתבה(27):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    שאלה ליוסי פינק
    אריאל 08/06/2012 16:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יוסי פינק, אחרי מה שכתבת (טאלב וכדומה) אתה עדיין משתף פעולה עם גורביץ' = קורבן תעתועי האקראיות?
    סגור
  • 19.
    לילה כלכלי שערוריה אינטלקטואלית
    הנביא 08/06/2012 12:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט תכנית שלא אומרת כלום
    סגור
  • 18.
    פספסתם את הפואנטה
    גולם במעגל 05/06/2012 16:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השאלה, לא אם יעלה או ירד, כי ההסתברות לכל אחת מהאפשרויות היא די חצי חצי. השאלה היא איפה עושים יותר כסף וזה עם קבוצת המעטים.
    סגור
  • 17.
    יופי של כתבה,אופוריה =ההיפך,מסכים איתך לגמרי
    555 05/06/2012 00:19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ודרך אגב לילה כלכלי,כמו שכתבו כאן זאת אכן תכנית בידור,או כלכלה(זבל) להמונים, משם לא תעשו כסף זה בטוח !! תכנית למתחילים ביותר !!!
    סגור
  • 16.
    זה נקרא בשפה מקצועית תוחלת הרווח וזה מה שקובע (ל"ת)
    shl 04/06/2012 21:03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    שאלה שאלתית
    זה שלא יודע לשאול 04/06/2012 19:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא מבין מה הבעיה. שישאלו את כל השאלות! האם אנחנו לפני ירידה? האם אנחנו לפני עליה? מה הסבירות שירד ובאיזה עוצמה? מה הסבירות שיעלה ובאיזה עוצמה? באיזה פרקי זמן וטווח יהיו ירידות ? באיזה פרקי זמן וטווח יהיו עליות? האם החשש מספרד מאפיל על מה שקורה ביוון? מה חשוב יותר: ההאטה בסין או משק מקרטע בארה"ב? ויש עוד בחירות לפנינו! ומה קורה עם אירופה ומרקל, והנשיא החדש בצרפת? בקיצור, שאלות לא חסר ! ועכשיו התשובות ! מי מתנדב ?
    סגור
  • 14.
    השאלה עצמה מוטה
    יורסטיקות 04/06/2012 17:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "האם אנחנו הולכים למפולת?" אני לא חושב שאם היו שואלים "האם אנחנו הולכים לראלי?" ההתפלגות הייתה עומד על 75%, 25%. בגלל זה השאלה צריכה להיות "לאיזה כיוון אנחנו הולכים?"
    סגור
  • 13.
    חבל שהכותב לא משאיר מייל
    עופר 04/06/2012 14:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לי ביקורת על כתיבתך אך אני מעוניין לעשות אותה בפרטי ולא באופן פומבי, והכוונה לביקורת מקצועית ולא לטעויות בלשון. לטובתך באופן כללי, השאר בכתבה מייל לחזרה אלייך.
    סגור
  • אני אשמח לקרוא את דעתך
    עידן 04/06/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם לי יש ביקורת מעניין לשמוע את שלך
    סגור
  • 12.
    למי ניתנה הנבועה? - לטיפשים בלבד!!!!!!!! (ל"ת)
    007 04/06/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הבועה לטיפשים.. (ל"ת)
    אנונימי 05/06/2012 05:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ולמי ניתנה הנבואה ?
    קוני למל 04/06/2012 21:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למנבעים בלבד. הצחקתני ....
    סגור
  • בו נברבר
    לוין 04/06/2012 14:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כותרת אדומה ותוכן רדוד בדומה ללילה כלכלי
    סגור
  • 11.
    טעות יסודית- השאלה היא אחרת לחלוטין...
    מתמטיקאי בגרוש 04/06/2012 13:28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אין אפשרות לדעת מה יקרה בקיץ הקרוב: קריסה באירופה וסין או QE3 ואירובונדס, ואולי בכלל תקיפה באיראן או הסכם לפירוק הגרעין. בקיצור את הניחושים נשאיר למאיר ברק. אותי מעניין מה לדעתכם יהיה שער המעו"ף בעוד 3 שנים? אז כבר לא נדבר על איראן יוון וספרד. השקעה במניות לטווח ארוך היא הכלי היחידי העומד לרשותנו וכל השאר קשקוש.
    סגור
  • אם אתה מדבר על טווח ארוך 3 שנים ומעלה, השאלה היא לא מה
    מתמטיקאי בשתי אגורות 05/06/2012 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יהיה שער המעוף, אלא האם ישראל תשרוד עד אז.
    סגור
  • מתמטיקאי ב 4 אגורות.
    אנונימי 10/06/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי אני מסכים איתך שבטווח הארוך עצם קיומה של מדינת יקראל הוא השאלה החשובה
    סגור
  • 10.
    נח לכתוב על מפולת ולהיות אחר כך מופתע....
    מאיר 04/06/2012 12:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    1. כי כותרת על רע זה הכי הכי 2. כי הכי כיף להיות מופתע 3. כי זאת עונת המלפפונים וזה הכי מוכר
    סגור
  • 9.
    בתקופה הזאת השאלה היא לא רק כלכלית אלא גם פוליטיט
    משה 04/06/2012 12:07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האם ברננקי יוציא עוד תוכנית הרחבה או לא זכור אנחנו בפתח של מערכת בחירות בארה"ב כלכלת בחירות שמעתם על דבר כזה?
    סגור
  • 8.
    לילה כלכלי היא הכל חוץ מתוכנית כלכלית
    Z 04/06/2012 11:06
    הגב לתגובה זו
    10 2
    וגם אם מנסים בקריצה אזי היא תכנית כלכלית רדודה... שתדע יוסי!
    סגור
  • 7.
    חכמים הזהרו בדבריכם
    נועם 04/06/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    3 3
    הכול ביידים ובפה של פרשני הבורסה. קטונתי מלהבין בשוק ההון, אך כאזרח מן השורה אני יודע שדיבורים וכותרות כנ"ל סופם נבואה שמגשימה את עצמה. חכמים הזהרו בדבריכם.
    סגור
  • 6.
    אם אתה גאה
    כלכלן 04/06/2012 09:47
    הגב לתגובה זו
    9 2
    להימנות עם משתתפי תוכנית שהיא אולי תוכנית לילה אבל בטח לא תוכנית כלכלית זה מעורר שאלה לגביך
    סגור
  • 5.
    רק פחד אתם יודעים להחדיר
    ארז 04/06/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
    9 6
    העיתונות הכלכלית הרסה כל ניתוח פונדמנטאלי, פשוט מדהים.
    סגור
  • אם זו דעתך
    zik 04/06/2012 13:30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אז כנראה שניתוח פונדמנטאלי זה לא בשבילך...
    סגור
  • 4.
    יוסי לדעתי לילה כלכלי זו תוכנית בידור ולא כלכלה (ל"ת)
    מתפלא עליך 04/06/2012 09:29
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • 3.
    אם השוק יתנהג כמו שרוב הציבור חושב אז אף אחד לא ירוויח (ל"ת)
    ד 04/06/2012 07:58
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 2.
    שום מפולת ושוק ראלי - דשדוש.... (ל"ת)
    יאיר 04/06/2012 07:22
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 1.
    מעניין! (ל"ת)
    יונתן 04/06/2012 07:19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות