מחפשים אינדיקטור: מדד ההובלה הימית זינק 54% מהשפל - סימן להתאוששות?
אריה גורן, אנליסט גלבלי בכלל פיננסים וכותב טור שבועי ב-Bizportal מנתח את אחד המדדים הקריטיים. וגם - איך משקיעים במדד הזה?
אריה גורן span > a > | 
מדד ההובלה הימית באניות צובר של סחורות יבשות בתפזורת, עלה בשבוע שעבר ב-2.7%. מאז היה בשפל בתחילת פברואר האחרון, עלה מחירו של המדד ב-55%, אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-54% מהפסגה שנרשמה באוקטובר 2011.
בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה, Baltic Dry Index, מדי יום בבורסת Baltic בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.
לאורך השנים שימש המדד סמן לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, אבל לאחרונה המדד מטעה מעט, כיוון שהסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית נמוכים כיום בהשוואה למחירי העבר, היא עודף קיבולת.
לפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית הייתה להזמין מהמספנות אניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית.
אולם מכיוון שבניית אניות ענק חדשות אורכת זמן רב, סופקו אניות רבות רק ב-12 החודשים האחרונים. הקיבול העולמי של האניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% ב-6 החודשים האחרונים של 2011, והתחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% בקיבול ההובלה הימית השנה, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.
לפי תוצאות המשאל שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בשבוע שעבר בקרב עשרה בכירים בענף ההובלה הימית היבשה ואנליסטים בתחום, מדד ההובלה הימית היבשה צפוי לעלות בממוצע ב-35% במחצית השנייה של 2012 בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. זאת עקב התאוששות בייבוא הפחם לסין ובייצוא עפרות ברזל מברזיל.
נוסף על העלייה במחירי ההובלה, חברות הספנות נהנות גם מהוזלה תלולה במחיר הדלק. הוזלה המהווה הוצאה עיקרית בתפעול האניות. למרות העלייה החדה במחירי הנפט בשבוע שעבר (נפט טקסני עלה ב-6.5% ונפט ברנט עלה ב-7.5%) מחיר הנפט הטקסני האחרון, 84.96 דולר לחבית, נמוך ב-23.72% ממחירו הגבוה ביותר השנה, 111.38 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט האחרון, 97.80 דולר לחבית, נמוך ב-21.57% ממחירו ב-16 במארס השנה, שהיה 124.70 דולר לחבית.
בורסת Baltic מפרסמת גם מדדים של מחירי הובלה ימית במכליות, המלמדים על הביקוש להובלת נפט ומוצריו. המדד Baltic Clean Tanker Index נמצא כעת בשפל וירד בכ-38% מסוף השנה שעברה.
הובלה ימית של סחורות מוגמרות מתבצעת באניות מכולות, חברת קפיטל לינק מפרסמת מדדים שונים של מניות חברות הספנות הנסחרות בבורסות ארצות הברית לפי סוג הספינות שלהן. חברת צים, הנמצאת בבעלות ה חברה לישראל +1.61% חברה לישראל 85,670 +1.61% בסיס:84,310 פתיחה:83,780 גבוה:85,670 נמוך:83,180 תמורה:6,976,821 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות, ולכן מדד קפיטל לינק לחברות ספנות המובילות במכולות, Capital Link Container Index, אמור לעניין את המשקיע בחברה לישראל, מדד זה עלה ב-12% מתחילת השנה.
בטבלה שלהלן נתונים על חברות ספנות חשובות להובלה במכולות הנסחרות בבורסות ארצות הברית
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות תלולות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-5.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-21.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בהובלה ימית?
קרן הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל מ-25 באוגוסט 2008. הקרן משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול הם 0.65% לשנה, התעודה מחלקת דיבידנד והתשואה הנוכחית היא 3.0% לשנה.
קרן הסל להובלה ימית ETFX DAXglobal Shipping Fund נסחרת בבורסת לונדון מנובמבר 2008 וסימולה SHIP, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. קרן הסל עוקבת אחר מדד DAXglobal® Shipping Index, מדד למניות חברות ההובלה הימית העיקריות בעולם.
* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין www.mibi.co.il
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של מניה, סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.
תגובות לכתבה(20):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
16.אני נהנה מהכתבות שלך כל פעם מחדש ! (ל"ת)סמי 02/07/2012 13:57הגב לתגובה זו1 0סגור
-
15.תודה אריהזאב 02/07/2012 13:32הגב לתגובה זו1 0כתבה מעניינת. עלה והצלחסגור
-
14.אני דווקא אהבתי את הקורס של רפאלבונוס 02/07/2012 13:06הגב לתגובה זו1 0שמעתי שהוא מרצה ממש ממש טוב. אריה, מתי כבר יהיה הקורס שלו מוכן?סגור
-
13.אריק, ראיתי שאתה מלמד גם מסחר חו"ל. זה נכון? (ל"ת)pizza 02/07/2012 13:03הגב לתגובה זו1 0סגור
-
מסחר בחו"לאריה 02/07/2012 13:33הגב לתגובה זו1 0כן אני מעביר גם קורס נרחב להשקעות בחו"ל הכולל מניות, אג"ח, ETF, סחורות ואופציות.סגור
- טען עוד
-
12.למה בכלל צריך ETF.??מיט רומני 02/07/2012 12:44הגב לתגובה זו1 0הכי טוב לסחור בחוזים. שם עושים את הכסף הגדול !!!סגור
-
11.בקורס אתה מסביר גם על הנפט?זה לא אני 02/07/2012 12:43הגב לתגובה זו1 0כי אני רוצה לסחור בחוזים עתידיים של הברנטסגור
-
נפטאריה 02/07/2012 12:58הגב לתגובה זו1 0יש שיעור שלם על המסחר בנפט. אתה יכול לראות את פירוט השיעורים באתר מיבי.סגור
-
תודה אריה ! אני יסתקל (ל"ת)זה לא אני 02/07/2012 13:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.האם בקורס אונליין ניתן לשאול שאלות את המרצה?ש.מ 02/07/2012 12:10הגב לתגובה זו1 0נכנסתי לראות את המידע על הקורס שלך ב- www.mibi.co.il נראה יפה מאוד, אשמח אם יוכלו לחזור אלי כדי לענות לי על כמה שאלות לפני שארשם. תודה ובהצלחהסגור
-
תשובה ל-ש.מאריה 02/07/2012 12:43הגב לתגובה זו1 0תתקשר לטלפון המופיע באתר מיבי ותקבל את כל ההסברים ואפילו הדגמה לפני שאתה נרשם.סגור
-
9.כמו תמיד, עוד כתבה מעניינת ומרתקתעידו הוך 02/07/2012 12:03הגב לתגובה זו1 0בטוח שבתור מרצה אתה מוביל לחשיפת מידע איכותי ומניבסגור
-
8.אז אתה אומר שכדאי לקנות את החברה לישראל? (ל"ת)ריקי 02/07/2012 10:20הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.למה לא כותבים על...סיימון 02/07/2012 09:53הגב לתגובה זו1 0הנאסד"ק ביוטכנולוגיה שדפק עליה כמעט 30% מתחילת השנה. תתרכזו במה שחשוב !סגור
-
6.אם זה יביא את הראליתותח 02/07/2012 09:53הגב לתגובה זו1 0נראה לי שזה הזמן לתת בראש בקולים !!!סגור
-
5.למה אין תעודת סל בארץ?רימונה 02/07/2012 09:52הגב לתגובה זו1 0כל הזמן חייבים רק בחו"ל...?סגור
-
4.את הדבר הכי חשוב שכחתאחד שלא יודע 02/07/2012 09:52הגב לתגובה זו3 0שמי שרוצה לדעת דברים קצת יותר לעומק, צריך ללמוד כמו שצריך איך סוחרים בסחורות. בשביל זה בנית קורס לתפארת במכללת MIBI. ישר כח אריה !סגור
-
3.מחזיקה נמל באיטליהמיינרום 01/07/2012 23:15הגב לתגובה זו1 0שינוע הסחורות דרך איטליה יכניס לקופת חברת מיינרום מזומנים רבים צפו בנייר בימים הקרובים.סגור
-
2.אגרות חוב כלל אירופיות יביאו לסוף משבר הארור כבר השבועששון ישר-משה 01/07/2012 20:27הגב לתגובה זו1 3בנוסף עומד להיות מהלך מתואם בראשות הפד המהירות הבזק !!! שיקטין משמעותית את חובות אירופה וארצות הברית!!!! בנקים המרכזים בראשות הפד עומדים להנפיק אגרות חוב שלמעשה יחליפו את חובות אירופה וארצות הברית!!! סוף המשבר כבר השבוע הזה!!!!יולי 2012 אנחנו הישראלים חייבים לעשות מזה הרבה מאוד כסף!!!! תהיו ערים!!!! פתרון משבר חוב האירופי יגדיל את יצוא הישראלי במאות אחוזים!!!!!סגור
-
1.חובות אירופה עומדים לפרוס ל 50 שנה!!!!!ראלי ענק בפתח!!!אל תגידו שלא אמרתי!! 01/07/2012 20:04הגב לתגובה זו2 3בנקים המרכזים עומדים לבצע מהלך חד כאבחת חרב!!!! ובזה יבוא סופו של משבר החוב!!!!! עומד לקום אגרות חוב אירופיות שיפרוס את חובות אירופה לעוד 50 שנה !!!! כלב מי שמשקר!!! קנו מניות!!!סקטור הפיננסי!! בעיקר הבנקים!!!!!עומדים לטוס!!!!סגור