מניה עם מנוע: כך דוהרת VALE על גל צמיחת סין וברזיל

ליאור מהלל, מנהל השקעות בכיר וראש תחום השקעות זרות ב"תכלית דיסקונט-ניהול תיקים", מתייחס לאג"ח חברת הכרייה הברזילאית
 | 
telegram
(6)

ברזיל נחשבת ליצואנית הסחורות הגדולה בעולם. עם זאת, מנוע הצמיחה בברזיל משלב בין תחום הסחורות לתשתיות, כאשר תחום כריית המתכות נהנה מהתרחבות בתשתיות לקראת שני אירועי ספורט גדולים שברזיל אמורה לארח בעתיד, אירוח המשחקים האולימפיים והמונדיאל. הממשלה המקומית צפויה להשקיע סכומי עתק בשיפור תשתיות התחבורה בברזיל. קומפניה ואלה דו ריו דוסה (סימול: VALE) הינה חברה ברזילאית אשר צפויה ליטול נתח הן בבניית והפעלת מסילות רכבת והן בהזמנות ממוצריה.

החברה הוקמה ב-1942, עוסקת בתחומי הכרייה בברזיל וברחבי העולם ומהווה כחברה השנייה בגודלה במונחי בעולם (נסחרת לפי שווי של כ-105 מיליארד דולר). ואלה, היא היצרנית הגדולה ביותר של עופרת ברזל. לאחר השלמת רכישת חברת INCO ב-2006, היא מובילה גם בשוק הניקל. לחברה מעל 82 אלף עובדים והנהלתה ממוקמת בברזיל.

בין מוצריה נכללים ברזל, נחושת, אלומיניום, ניקל ומתכות יקרות ומינרלים שונים. בנוסף, היא מפעילה רשת רחבה של אמצעי העברות לוגיסטיות הכוללת מסילות רכבת, טרמינלים ונמלים. בעזרת מסילות הרכבת מועברים כ-16% מכלל הסחורה בברזיל הכוללת מתכות (מוצרי גלם ומוצרים מוגמרים), מוצרים חקלאים, דלקים, מוצרי בנייה ועוד.

נציין כי ואלה הברזילאית , BHP ביליטון, וריו טינטו אחראיות לכ-70% ממכירות מחצב הברזל בעולם. תעשיית המתכות מייצרת כ-800 מיליון טון פלדה לשנה. הנהלת החברה נוקטת אסטרטגיה של רכישות על מנת להגדיל נתחי שוק ולגוון את מקורות ההכנסה, כך היא רכשה חברות כרייה המתמחות בנחושת. סין לדוגמא, צרכנית הפלדה והברזל הגדולה בעולם, תלויה בייבוא עפרות הברזל. בין הגורמים החיוביים שמשפיעים על החברה ניתן למנות את הצמיחה במשק הסיני, שמשליכה ישירות על הביקושים למתכות.

הירידה החזויה בצמיחת התל"ג הסיני לקצב שנתי של כ-7.5% בשנת 2012, הורידה את הביקוש למתכות בעולם ולירידה בביקוש לנחושת ועפרות ברזל. מחירי הברזל שסופקו לסין, צנחו בכ-20% במחצית השנה האחרונה. למרות זאת נציין, כי לאור ציפייה להמשך שיעורי הצמיחה הגבוהים בסין ותהליך העיור המהיר, ואלה צפויה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים גם ברבעונים הקרובים.

למרות המכשולים ההכנסות לא פוסקות

החברה מצליחה לצמוח בהכנסות בכ-20% בממוצע בשנים האחרונות. היא נסחרת לפי של כ-6.3 ותשואת הדיבידנד עומדת על כ-3%. בדו"חותיה לרבעון ראשון הציגה החברה ירידה בהכנסות כתוצאה מירידת מחירי המתכות. הכנסותיה הסתכמו בכ-11 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2012 לעומת כ-15 מיליארד דולר ברבעון קודם. הרווח הנקי ירד מכ-4.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם, לכ-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה.

יש להדגיש כי לחברה רגישות לשינוי מחירי המתכות. היא עוסקת בכרייה במגוון מגזרים כאשר הבולט בהם הוא מגזר המתכות הבסיסיות התורם להכנסותיה - בסה"כ כ-73%, מגזר עפרות הברזל תורם כ-58%, מגזר הניקל כ-10% ומגזר הנחושת כ-5%. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור בשנים האחרונות על שיעור EBITDA שנתי של כ-55.5% ושיעור של מעל כ-36%.

החברה הנפיקה חוב בנובמבר 2006 של כ-1.25 מיליארד דולר באג"ח הנקובה בדולר, הנפדית בינואר 2017 (כ-4.5 שנים) ונסחרת בתשואה לפדיון סבירה של כ-3% . דירוג האשראי של החברה, ע"י סוכנות P&S , עומד על A- עם אופק יציב. ההון העצמי הגבוה בסך כ-83.5 מיליארד דולר, מממן כ-63% ממאזן החברה ומותיר לואלה כרית ביטחון מרשימה.

פיזור השווקים שמציל את ואלה

לחברה יש חוב של כ-49.5 מיליארד דולר, שאין לה כל קושי לממן מתזרים המזומנים התפעולי השנתי העצום שלה - שהסתכם בשנה האחרונה בכ-42 מיליארד דולר (לעומת כ-35.3 מיליארד דולר ב-2010). החברה אף הצליחה להוריד את שיעור המינוף שלה מכ-46% ב-2010 לכ-39.3% ב-2011. יחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על כ-1.2 ל-2011. יתרון בולט נוסף של החברה - הפיזור בשווקים בהם פועלת ואלה: שליש מהכנסותיה של החברה הינן מסין וכ-18% מברזיל עצמה. כ-19% ממכירותיה הינן ליבשת אירופה וכ-20% נוספים ליתר אסיה.

אנו מאמינים, כי התאוששות בכלכלה העולמית, תוביל לצמיחה מואצת ומוגברת של השווקים המתעוררים ולביקושים גוברים למתכות השונות. החשיפה המועדפת הינה לחברות הכרייה ולא למתכות עצמן ורואים באג"ח ואלה כהשקעה ראויה לאור חוסנה הפיננסי, אסטרטגיית החברה ומובילות השוק שלה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תסתכלו מה יתרות השורט שלה ולאן זה הולך (ל"ת)
    אנונימי 09/07/2012 21:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    אין לה "דלק"
    פיקסר 09/07/2012 09:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוולטיליטי ובשורטים.! .מצב טכני נוח.. ומסכים לתאורייה מאחוריה
    סגור
  • 4.
    זאת לא המלצה ראשונה
    י. 09/07/2012 00:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זאת לא המלצה ראשונה. המניה זכתה כבר להמלצות בעיתונות הכלכלה בארץ. מופסד עשרות אחוזים...
    סגור
  • 3.
    נישמע פנטסטי ! בעיקר הרכבות ! אתם יודעים מה מהירות
    ג׳וואוו 08/07/2012 20:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רכבת של ואלה בנורדסט ( צפון ברזיל ) ? 11 ק״מ לשעה . ואלה קנו את הרכבות כמו שכי״ל קונה נמל ותחנוק אותו . יש להם מכרה אחד במדינת פארה שנקרא קראג׳ה שייש שם רזרבות ל 300 שנה לעפרת ברזל וזה מה שיבטיח את רווחיותה לנכדנו .והפסדים אפשריים לנו .כי בברזיל הכל אפשרי .
    סגור
  • 2.
    ל 1 נסחרת בארה"ב סימון VALE
    קורא נתונים 08/07/2012 17:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    http://finance.yahoo.com/q?s=VALE&ql=0
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    איפה נסחרת ובאיזה מחיר? (ל"ת)
    לקוני מדי 08/07/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות