שוק ההון בדעיכה? המפתחות לפיתרון בידיו של האוצר

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE בית השקעות, מתייחס לפתרונות לדעיכתו האיטית של שוק ההון המקומי
 | 

בשנה האחרונה נוצרו פערים עצומים בין חברות יזמיות בעלות פרופיל עסקי מאתגר ורמות מינוף גבוהות, לבין חברות מבוססות ובעלות חזק. הדבר בא לידי ביטוי, כאשר בוחנים את מרווחי האג"ח הקונצרניות אל מול אגרות החוב הממשלתיות. אגרות חוב ברמות דירוג של A+ ומעלה נסחרות במרווחים של עד 300 נק' בקירוב. לעומת זאת, אגרות חוב ברמות נמוכות יותר A- נסחרות במרווחים של 1,000 נק' (נתונים: אפיק צמוד, בינוני).

המצב אף מחמיר ברמות דירוג נמוכות יותר. מגמה דומה ניתן למצוא גם אצל הבנקים המסחריים אשר מקשים את דרישותיהם מהלווים העסקיים ולא ממהרים לספק אשראי בנקאי ללא בטחונות ראויים. בשבוע שעבר הסתיימה בהצלחה אחת ההנפקות הגדולות שנעשו בשנה האחרונה בשוק האג"ח הקונצרני. חברת החשמל גייסה 3 מיליארד ש' ב-3 סדרות , כולן בערבות מדינה. השלב המוסדי הסתיים בביקושי יתר של למעלה מ-13 מיליארד ש'. דבר אשר הוביל לרמות כה נמוכות, אשר גבלו בחוסר אטרקטיביות.



הנפקת האג"ח הנ"ל מאותתת על כללי משחק חדשים בשוק אגרות החוב הקונצרניות. מנהלי ההשקעות המוסדיים (קרנות נאמנות, גמל וקה"ש) כמו גם הציבור, עייפו מ"הרפתקאות פיננסיות" ותספורות. כעת מתמקדים פעילי שוק ההון בהנפקות איכותיות של חברות הפועלות בסביבה עסקית גבוהה המחזיקות בתזרים מזומנים עצמאי ולא מסתמכות על .

משרד האוצר היה הראשון לזהות את המגמה המסתמנת. לאחרונה, נודע כי הנהלת הרכבת ומשרד האוצר דנים בשבועות האחרונים באפשרות שהחברה תחל בגיוס חוב לצורך מימון פרויקטים. ע"פ תוכנית העבודה המתוכננת תידרש הרכבת בשנים הקרובות למימון פרויקט הקו המהיר לירושלים (A1) בהיקף כולל של כ-7 מיליארד ש', לרכש קטרים חשמליים ולהתאמת מתחמי תחנות הרכבת לפרויקט החשמול בהיקף של כ-6 מיליארד ש', וכן להקמת מתחמי תחזוקה חדשים בהשקעה של 3.5 מיליארד ש'.

ככל הנראה, יהיה מדובר על הנפקת אג"ח כנגד תזרים ההכנסות הצפוי של החברה. זאת בהתבסס על מתווה המימון הנהוג בחברות פרויקטים ממשלתיות אחרות, כמו חברת החשמל, מקורות, נתיבי גז. הגיוס מיועד להקל בעיקר על תקציב המדינה, שנדרש לשאת בעלויות הגבוהות של פרויקטי הרכבת. עלויות אלה צפויות להאמיר ככל שיתקדם יישומה של תוכנית נתיבי ישראל הממשלתית.

להערכתנו, ההנפקה המתוכננת הינה סנונית ראשונה של גיוסי אג"ח של חברות ממשלתיות. השנה הקרובה עתידה להיות שנה מאתגרת מבחינה כלכלית החל מהגדלת הגרעון וההאטה בצמיחה, ועד המחאה החברתית והקושי המסתמן בהעלאת המיסים. כל אלה צפויים להעמיס בצורה ניכרת על תקציב המדינה ולהקשות על אישורו. על משרד האוצר להמשיך ולהסיט עוד משאבים מתקציב המדינה ולהיעזר בגופים המוסדיים בשוק ההון לצורך מימון פרויקטים לאומיים, כגון מימון פרויקט הולכת הגז, פיתוח תשתיות תחבורה והסעת המונים, פרויקט התפלת מי- ים ע"י הקמת 3 מתקני התפלה נוספים. כך למעשה, תוכל הממשלה להפנות משאבים כספיים מתקציב המדינה לצורך מימון פרויקטים חברתיים בתחום החינוך, הרווחה והבריאות.

לסיכום, על משרד האוצר לבחון מימון פרויקטים ורפורמות ע"י שוק ההון. ע"פ נתוני משרד האוצר, סך ההוצאה התקציבית לתשתית ולבינוי לשנות הכספים 2012-2011 עומד על 16.9 מיליארד ש' ו-17.9 מיליארד ש' בהתאמה, כ-6.3% מסך ההוצאה התקציבית. למהלך שכזה, יהיו מס' השלכות חיוביות.

ראשית, הגופים המוסדיים, בהובלת קרנות הפנסיה, צמאים להנפקות חדשות וניתן להעריך כי הם יענו בחיוב לכל הנפקת חוב איכותית (ואם אפשר, בערבות מדינה). שנית, הציבור הרחב לא יישאר אדיש, שכן, הנפקות כאלו יחזירו את אמונו בשוק האג"ח הקונצרני. ולבסוף, חשיפת החברות הממשלתיות למנגנוני הרגולציה בשוק ההון יחייבו את החברות המגייסות בשקיפות גבוהה יותר, ובעמידה בסטנדרטים גבוהים יותר של ניהול ותפעול.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    אני רוצה להנפיק את הלול שלי
    ביטון 16/07/2012 17:42
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מחפש חתם,משהו מכיר?
    סגור
  • 11.
    מחפשת השקעות שוות וטובות
    טרולי 16/07/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ריביות טובות,שיהיה מה לאכול בסופו של יום.
    סגור
  • 10.
    בוא נריץ את קלמין לאוצר במקום שטיינץ הבובה של ביבי (ל"ת)
    פיקה 16/07/2012 17:39
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 9.
    צודק צודק ושוב צודק
    פיקה 16/07/2012 17:39
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כל מילה אמפנדה!!!
    סגור
  • 8.
    רכבת ההפתעות
    יוד 16/07/2012 17:14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה יהיה עם רכבת ההפתעות הזו,אתה קם בבוקר ומחכה להפתעה שךא תיהיה שביתה.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    לא סוצך על המדינה
    הראל 16/07/2012 17:13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא סומך על המדינה והממשלה ,הן יכולים בהחלטה של שניה אם החברה לא תעמוד בהחזרים למחוק את החובות
    סגור
  • 6.
    מדיניות שטייניץ מאז כניסתו לתפקיד היא "שב ואל תעשה"
    חיפאי 16/07/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אז מה אתם מסבך אותו בפתרונות מעייפים ??
    סגור
  • 5.
    ביבי, אתה ושטייניץ אחראים על התרסקות שוק ההון שלנו.
    אזרח מודאג מאוד 15/07/2012 15:31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זו לא בושה להודות בטעות ולתקן. אבל מי שיודע שטעה ולא מתקן יבואו איתו בחשבון בקלפי ובגדול. החסכונות והפנסיות של כולנו נפגעו בגללכם.
    סגור
  • 4.
    הרשות בכלל פסלה לו את הרישיון (ל"ת)
    אחד שיודע 15/07/2012 12:31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 3.
    אג"ח קונצרני בערבות מדינה
    אחד העם 15/07/2012 11:47
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תמיד מעניין לקניה, הבעיה תהיה עם המרווחים הזעומים בהן הם יונפקו ו/או יסחרו
    סגור
  • 2.
    זאת חשיבה מחוץ לקופסא
    יוסי ב. 15/07/2012 10:22
    הגב לתגובה זו
    4 3
    יפה, זאת חשיבה מחוץ לקופסא
    סגור
  • 1.
    מר קלמין תתקדם לאוצר אתה מבוזבז (ל"ת)
    בול 15/07/2012 10:10
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות