המעשה של סילמן - ככל הנראה מבשר את סופה של המחאה

 | 

למי שלא שם לב עד עכשיו, אז משה סילמן ז"ל שהצית עצמו לפני קצת יותר משבוע הצליח (במתכוון או שלא במתכוון) להסיט את המחאה החברתית מהמסלול שלה. בטעות מכנים את סילמן "סמל המחאה החברתית" אבל הכינוי הזה רחוק שמיים וארץ ממציאות המחאה ערב ההצתה. זו הייתה מחאה של מעמד הביניים, אלה שיש להם אבל הגיעו להבנה שנוצרה פה דינאמיקה שמחלישה אותם וקראו לשינוי. אחרי ההצתה, המחאה שינתה פניה והפכה למחאה של אלו שאין להם, במילים פחות יפות - "מחאת המסכנים", ומשה סילמן הוא הסמל שלה.

המחאה החברתית כמו כל אירוע בנויה על הסמלים שלה. ב-2011 הסמלים היו סתיו שפיר ודפני ליף, שתי תל אביביות ממעמד הביניים, שאפשר להזדהות איתן ולכן זה תפס. במחאת 2012 נוצר ואקום, לא הייתה שום דמות שתהווה סמל, עד משה סילמן. לכן, לפחות בינתיים, אנחנו נשארים עם מחאת המסכנים. אבל בעוד בשנה שעברה היה זה מעמד הביניים שיצא לרחוב בשביל עצמו, עכשיו הוא אמור לצאת בשביל האחר - וזה כבר סיפור אחר. מעבר לכך, למרות שהסמל הגדול בעולם (ישו...) תפס תאוצה דווקא במותו, במקרה הקטן שלנו - סביר שסמל חי יכול למשוך את העגלה בצורה טובה יותר.

הייתי בצעדה לזיכרו של סילמן ברחובות ת"א ביום שבת האחרון, שמעתי את האנשים מדברים וקראתי את השלטים. אח"כ הקשבתי לתוכניות רדיו עם אנשים מסכנים שהמדינה מתעלמת מהם, ואני לא אומר את זה בציניות - הם באמת מסכנים. אבל זה כבר כמה ימים שהציטוט מתוך הספר 'גרעינים לבנים' של יוכי ברנדס חוזר אליי ולא מרפה. "בכל פעם שהבאתי לו הודעת תשלום מבית הספר, שפתיו היו מתקמרות אז בהבעה מרירה, מלווה בתימהון עמוק, כאילו אינו מסוגל להעלות בדעתו מי מעז לתבוע ממנו כסף. לדידו, כל המוסדות חייבים היו להתחשב בו - הממשלה, העירייה, בתי הספר, אפילו ועד הבית. במקום לנסות לקחת אחריות על חייו ולעמוד ברשות עצמו בכבוד, היה מכלה את זמנו בכתיבת מכתבי תחנונים, בריצות חוזרות ונשנות לרשויות, בוויכוחים ואף בצעקות".

אני לא הולך למקומות האלה של להגיד שלהיות מסכן זה הכל בראש, כי יש יוצאים מהכלל שבאמת לא שפר עליהם גורלם והם נזקקים לעזרת המדינה. אבל מאז הצית עצמו סילמן ואגב כך את מחאת המסכנים, אני שומע יותר ויותר משפטים בסגנון "המדינה לא מחזירה לי אחרי שתרמתי" וזה צורם לי. כל מקרה לגופו הוא קורע לב ומכל מקרה שכזה התקשורת יודעת לעשות מטעמים, אבל האמת היא שהמסכנים האמיתיים הם חלק קטן מאוד מהעם. ובכל ליבי אני שמח על כך שקולם נשמע אבל זה לא 'קול העם' כפי שראינו ב-2011, ולכן זה יחזיק מעמד בדיוק עד המצית הבא, לא מעבר לכך.

יכול להיות שסילמן הצליח להחיות לרגע מחאה גוועת ויכול להיות שהוא הסיט מחאה חיה ממסלולה, בשורה התחתונה, כנראה שהטוויסט בעלילה של סיפור המחאה עושה (לצערי) בעיקר דבר אחד - מבשר את סופה.

מאת: יוסי פינק, עורך ראשי - Bizportal

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    עוד אחד שלא מבין כלום
    כן יוסי כן, בסדר כן 24/07/2012 13:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קשקשן צמרת
    סגור
  • 24.
    המחאה תחזור בגדול אל תדאג !!!!!! (ל"ת)
    יוסי 24/07/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 23.
    גם ב-2011 הבנו מהר שטוב לא יצא מזה....
    אני 24/07/2012 09:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מ-20 ברוטו נשאר אולי 12 אתם רוצים גם את זה....
    סגור
  • 22.
    עיתונאי לא רלוונטי עם דעות מעוותות.המחאה גם של אלה שאין
    טלטל 24/07/2012 09:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להם וגם של אלה ממעמד הבינים וגם של אלה שעוד יש להם ועוד מעט לא יהיה להם וזה כולל את יוסי פינק.המצב הוא קטסטרופלי הן מהבחינה של הפרט והן של המדינה בגלל התנהלות כלכלית מעוותת של חוסר הבנה ואפילו טימטום.הקפאת מחירים היום זה כורח המציאות שאם לא תעשה המדינה תקרוס ובגדול ולא יהיה צבא כי חייל שהוריו מובטלים ואין להם מה לאכול בבית לא ילך להילחם במיוחד שיש חצי עם שחי על חשבונו והוא אחד האחראים למצב.
    סגור
  • 21.
    כמה סיסמאות בכתבה אחת...
    חושם 24/07/2012 07:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השכר החציוני 5200 ש"ח בחודש, דהיינו חצי מדינה מרוויחים פחות מזה. 63% שבירים כלכלית (לא מסוגלים לעמוד בהוצאה חד פעמית של 8000 ש"ח, כי להם שום דבר בצד). החלטתם שסתיו ודפני זה מעמד ביניים, למה? כי ככה פמפמו לכם הטוקבקיסטים בתשלום מטעם...
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    אתם לא שמים לב לרוח האוחזת בחברה
    א.ק. 23/07/2012 23:09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    זה המרד הגדול בין המעמדות. והאיש שנשרף הוא הפתיחה באש של מלחמה נגד המעמד העשיר והשבע ששולט בעזרת הונו הרב בשלטון, בתקשורת ובמערכות הסוציאליות. הוא לא קבר את המחאה, הוא הצית את המלחמה ! יחי ישראל החדשה ! שבה האזרח יהיה מבוטח ובטוח בחי עבודה ותרומה לחברה תמורת מערכת סוציאלית תומכת התפתחות ולא עבדות.
    סגור
  • בוא בוא בוא נעשה סדר
    תמיר 24/07/2012 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מי שנגד המחאה - דפני ליף שמאלנית אנרכיסטים סילמן לא מייצג מי שנמצא בצד הנכון של העוגה והמחאה מאיימת על שגרת חייו הנוחה ימצא מיליון תרוצים [ הבורסה יורדת בגלל ] לא חסר !
    סגור
  • 19.
    אתה לחלוטין מפספס , סילמן מסמן את תחילתה של המחאה
    c60590 23/07/2012 21:07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    של הסטת תשומת הלב לאלו שאין להם לכך שבמדינה לא היו דיירי רחוב - היום הם המונים מין הסתם זו צואתו , וכל המתכחש או מנסה להגחיכ מעיד על עצמו התוצאה הסופית תהיה בערה ענקית אלא אם אכן יחול שינוי מהותי
    סגור
  • 18.
    במקום ששורפים אנשים
    אורן 23/07/2012 17:40
    הגב לתגובה זו
    2 2
    חברים יקרים...עד לא מזמן הייתי בטוח שרק ערבים,או אזרחים של מדינות עולם שלישי שורפים את עצמם למוות....חברים תתעוררו ומהר....אדם באשר הוא, שהגיע לרמת יאוש כזאת צריך להדליק לנו מליון מנורות הזהרה....היאוש הזה בקלות יכול להיות מופנה כלפי המדינה מוסדותיה ואזרחיה....רבאק אנחנו חברים בOECD לא....דברים כאלו לא אמורים לקרות אצלנו....או שאנחנו באמת הופכים להיות מדינת עולם שלישי.
    סגור
  • 17.
    הפוך גוטה הפוך
    דונלד דאק 23/07/2012 17:16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לא רק שהמחאה תקבל כעת תוקף אלים יותר ,אלא שכל אדם שיצית עצמו יקרב את סופה של הממשלה הבזויה הזו שלו רואה ממטר את האזרח. מעלה לעצמה משכורות כשכולם נאנקים תחת עול המיסים שקונה לאין סוף שריה מכונות BMW שכל תחליטה היא אחת השרדות ע"י זיגזוגים ומניפולציות בלי סוף לפי הסקרים שמונחים על שולחנו של ביביהו .ביביע מנותק ממה שקורה בשטח הוא מקבל מיועציו[יועצי אחיתופל שהכל דבש אנחנו בצמיחה ]כמו שלא היתה לו טיפת בושה להגיד אתמול לאחר ששמע שעוד אחד העלה עצמו באש הסכר נפרץ כול יום נקבל לפידים בוערים עד שממשלת השמד האטומה הזאת תעוף מהשלטון.לא היתה ממשלה אטומה ומסואבת בכל תולדות המדינה כמו ממשלת נתניהו שדואגת רק לטייקונים ומשתינה על העם כבוד נתניהו .ברבות הימים יזכרו אותך על ההשג הנפלא הזה שלך.על הממשלה הזאת ניתן לומר את הפסוק "שריך שוררים וחברי-גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים"
    סגור
  • 16.
    חזק! (ל"ת)
    ינון 23/07/2012 16:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 15.
    יוסי צודק....
    ET 23/07/2012 14:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כתבה מעולה. אין ספק שהמחאה של היום היא לא אותה המחאה של שנה שעברה. לצערי יש יותר מדי אנשים שתופסים טרמפ על גבם של המסכנים המעטים שחיים כאן.
    סגור
  • 14.
    מי שמצליח לדחוף את יש"ו לכתבה מעין זו (ל"ת)
    אין דבריו נשמעים 23/07/2012 14:27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 13.
    כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת?
    אלעד גולדנברג 23/07/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יוסי, כרגיל, טור טוב מחובר ומפוכח. השאלה הגדולה היא האם, אנו, אנשי מעמד הביניים, קוראי bizportal, נהיה מוכנים לצאת לרחובות או ליצור מחאה גם לטובת ה'מסכנים'. האם אנו רואים את עצמנו כשרשרת שכוחה הוא חוזק החוליה החלשה ביותר בה. התחושה שאין בנו מידה מספקת של ערבות הדדית, גורמת לנו לצאת להפגין רק כאשר משהו פוגע בנו ישירות. פגיעה באחר איננה סיבה מספקת עבורנו להתקומם. בצער רב, אני מסכים איתך, לפחות בסיבוב הזה, המחאה מתה.
    סגור
  • 12.
    כתבה מצויינת! (ל"ת)
    ל 23/07/2012 13:10
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 11.
    אתה כמובן טועה
    ד 23/07/2012 13:02
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כי אם יוקר המחייה היה נורמאלי (למשל, 30% יותר נמוך, כמו באירופה), משה סילמן הי"ד היה יכול לגמור את החודש גם עם ההכנסה הזו. אילו ההתנהלות של הממשלה היתה כמו במקומות אחרים בעולם, היה ממה לשלם למשה סילמן הי"ד אפילו פי שניים ופי שלוש. אלא שבמקום לשלם למשה סילמן, הממשלה משלמת לחרדים, לערבים ולטייקונים. לכן בניגוד לך אני חושב שמשה סילמן הוא סמל לאטימות השלטון, סמל למדיניות כלכלית שגויה, סמל לשפל המדרגה שאדם בריא ויצרן יכול להגיע תחת שלטון הנוכחי. למרות שבמשך כל ימי הוא נאלץ לשלם חצי מהכנסתו למדינה (מס הכנסה+בטוח לאומי), כאשר הוא נזקק לכספים האלה, המדינה לא החזירה לו, כי לא נשאר לה לאחר ששילמה שלמונים לחרדים, לערבים, לבכירים, ולטייקונים. משה סילמן הוא הסמל החזק ביותר. אחת שלא מוכנה להתפשר עם פחות מאשר מגורים במרכז תל אביב אינה יכולה להיות סמל, מלבד אולי סמל לטמטום שלה עצמה. סילמן לעומתה הינו סמל שכן הוא אדם נורמטיבי שחלה, והמדינה השפילה אותו והביאה אותו לתהומות היאוש.
    סגור
  • 10.
    סלימן מסמל את העצמאים הקטנים של מעמד הבניים
    nfhrv 23/07/2012 12:56
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סילמן מסמל את המעמד המסכן של מעמד הבניים זה המעמעד הכי נחות בתוךהמעמד ברגע שיש עבודה הוא שורד אבל ברגע שאין הדרך לאשפתות היא מהירה למה את כל החסכנות הוא כבר מיצה את הפנסיה גמר וכל זה כדי שהעסקישרוד לקח כל הלואה אפשרית ברגע שאין יותר מאיפה הדרך לאשפתות היא מהירה קצרה וכואבת
    סגור
  • 9.
    זו הסלמה במחאה. האדמה כבר רועדת. (ל"ת)
    יואב 23/07/2012 12:40
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 8.
    ובושה לחזור על "נכה צה"ל" למי שפרק את הכתף - עם כל הצער (ל"ת)
    א7 23/07/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 7.
    יוסי, עצוב לקרוא את מה שכתבת.
    ומה עם המסכנים??? 23/07/2012 12:18
    הגב לתגובה זו
    4 4
    חשוב הרבה יותר לדאוג לאלה שמרויחים שכר מינימום ואין להם יכולת להרוויח 20 אלף שקל כמו אנשי מעמד הביניים שמרוויחים ככה אבל חיים כאילו אין מחר. מי שבאמת סובל ואין לו לבזבז במסעדות ובתי קפה, הם אלה ששכר המינימום לא מאפשר להם קיום בכבוד.
    סגור
  • יש לך בעיה בהבנת הנקרא. המחאה היא של מעמד הביניים. (ל"ת)
    lokko 23/07/2012 13:58
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 6.
    פשוט מנותק ...
    רק אהבה 23/07/2012 11:53
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אינך מבין לאיזה יאוש מגיעים אנשים בגלל בירוקרטיה קפקאית . הלואי וסילמאן לא יהפך להיות סמן ימני . הפקידות והממסד חייבים להכות על חטא ולהתארגן . שלא נדע מצרות רק אהבה
    סגור
  • אתה צודק ! אבל מי לא עבר בימי חייו את ההתעמתות
    חיים 23/07/2012 14:49
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מול המוסדות אני לא עברתי אתה לא עברת ? זה לא נותן לגיטימציה לשרוף את עצמנו חס ושלום . ובכלל מה ההבדל בין שבין אדם מתאבד לבין אדם שרוצח מישהו אחר ?זה היינו הך ! שתי הנשמות של המתאבד או של הרוצח אינם שלו, אלא מושאלים ע"י הקדוש ברוך הוא. רק בורא עולם מחליט להוריד נשמה או לקחתה . כך בכל אופן יהודי שמאמין .
    סגור
  • 5.
    יוסי פינק שלום לך. אני נחרד ומזועזע לראות איך עמי
    חיים 23/07/2012 11:46
    הגב לתגובה זו
    5 3
    התדרדר בצורה רוחנית כזאת ! הרי הדת היהודית מקדשת הכי הרבה את החיים מכל הדתות וכל דבר הקשור למוות הוא מבחינת מאוס. אין סיבה בעולם ,שיהודי יעשה דבר כזה וגם אסור לו . עברנו גזרות ושואה נוראית אך לא שרפנו את עצמנו . לעניות דעתי זה הכל תוצאה של חינוך חסר ערכים היום בימינו .
    סגור
  • 4.
    זה לא עניין של מגיע לי
    אסף 23/07/2012 11:41
    הגב לתגובה זו
    4 1
    העניין הוא שהפער בין מה שאתה נותן למדינה (שירות סדיר, מילואים, מיסים, ביטוח לאומי...) לבין מה שאתה מקבל מהמדינה בחזרה נהפך לפער גדול מדי. אם הצמיחה לא מחלחלת למעמד הנמוך והבינוני זה ברור שמשהו לא בסדר במבנה הכלכלי של המדינה ועל זה היא צריכה לתת את הדעת.
    סגור
  • 3.
    מעניין... (ל"ת)
    ירון 23/07/2012 11:37
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 2.
    סוף סוף מישהו שלא מפחד לא להיות פופוליסט
    נעם 23/07/2012 11:36
    הגב לתגובה זו
    11 2
    יופי של טור יוסי
    סגור
  • ממש טור לא יפה!!!
    אתה טועה!!! 23/07/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
    6 4
    יש לדאוג לבעלי שכר מינימום!!! אם אין בך רחמים למי שלא מצליח להתקיים משכר של עבד, למה שנזדהה איתך ועם מעמד הביניים הנהנתן????
    סגור
  • אתה זה שטועה, והטור אומר מה שאנחנו לא אומרים..-->
    מהנדס 23/07/2012 18:05
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מעמד הביניים מחזיק פה את המדינה. והמדינה לא חייבת שומדבר לאף אחד, גם אני הייתי חייל, והייתי לוחם, אך אני לא מבקש כלום, אני חי פה, אז גם אני צריך להתגייס ולתרום. ואתה לא תורם למדינה, לא לביבי, ולא לשטייניץ, אתה תורם להמשכיותה, ושבעתיד תוכל לחנך את ילדיך פה. כתבה מעולה!
    סגור
  • האם קראת את הכתבה?
    duka 23/07/2012 12:52
    הגב לתגובה זו
    5 2
    א. יש בו רחמים למסכנים, והוא חזר וציין את זה ב. משה סילמן היה עצמאי. ז"א לא קיבל "שכר של עבד" ולא "שכר מינימום" אלא השתכר כפי הצלחת עסקיו ג. המאמר פונה למעמד הביניים. לפי תגובתך אתה לא רואה עצמך שייך אליו, ולכן אף אחד לא ביקש שתזדהה עם מה שכתוב בו.
    סגור
  • 1.
    הגרעון הגדול בתקציב מביא את סוף המחאה
    אלי שני 23/07/2012 11:34
    הגב לתגובה זו
    11 1
    ברגע שהגרעון כבר עשוי להתקרב ל 40 מיליארד ש"ח ב 2012,וב 2013 עשוי להיות גרעון הרבה יותר גדול,מפסיקים לדבר על הטבות ומתחילים לדבר על גזירות.......ועוד לא דיברנו על מלחמה אזורית.......
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות