מה בין 36 הרוגים לבין הזינוק השבועי במחיר הפלטינה? הנה ההסבר

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מצב הפלטינה בעולם, מחירה ודרכי ההשקעה בה
אירה גורן | (1)

מחיר הפלטינה נסק בשבוע החולף לאחר שמשטרת דרום אפריקה דיווחה על 36 הרוגים במהומות שפרצו ביום חמישי האחרון במכרה הפלטינה Marikana, המופעל על ידי חברת Lonmin, מפיקת הפלטינה השלישית בגודלה בעולם, הרשומה בבורסת לונדון. דרום אפריקה מפיקה כ-73% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות ומחזיקה בכ-90% מעתודות הפלטינה העולמיות, כך שכל הפרעה בכריית הפלטינה במדינה משפיעה באופן מיידי על מחיר הפלטינה בשוקי העולם. ההתנגשויות בין המשטרה לכורים גרמו לתגובות קשות בדרום אפריקה, לאחר שנצפו שידורים של שוטרים במדים יורים באש חיה על התקהלויות של כורים. תעשיית המכרות היא גורם מרכזי מוביל בכלכלת דרום אפריקה, ומחצית מ-20 חברות הכרייה העיקריות בעולם פועלות שם.

תעשיית המכרות במדינה היא החמישית בגודלה בעולם מבחינת תוצר גולמי. כ-3,000 כורים פתחו בשביתה בלתי חוקית במכרה Marikana ב-10 באוגוסט בדרישה להעלות את שכרם ל-12,500 ראנד לחודש (1,505 דולר). המשבר החריף עוד יותר בגלל התנגשויות אלימות בין שני ארגוני עובדים הנאבקים על ייצוג הכורים. הפסקת הכרייה במכרה גורמת נזק רב לחברת Lonmin - היא הפסידה כבר 6 ימים של כרייה ותפוקה של 15,000 אונקיות פלטינה.

לונמין התריעה שאינה יכולה להבטיח כעת את מטרתה - מכסת ייצור של 750,000 אונקיות פלטינה. בעקבות המהומות בדרום אפריקה והחשש מפני פגיעה בהמשך האספקה הסדירה של הפלטינה, עלה מחירה ב-5.2% בשבוע האחרון ל-1,473 דולר לאונקיה, העלייה השבועית הגדולה ביותר מבין כל הסחורות, מלבד רכז התפוזים שעלה ב-6%. קודם לכן צנח מחיר הפלטינה ב-20.8% מערכו הגבוה בפברואר השנה, 1,741.4 דולר לאונקיה, ל-1,378.5 דולר בתחילת אוגוסט, זאת על רקע המשבר באירופה.

השימוש העיקרי בפלטינה הוא לממירים קטליטיים להפחתת פליטת גזים מזהמים מכלי רכב. בשנת 2010 שימשו לכך 97.2 טון, שהיוו 40% מצריכת הפלטינה הכללית. ממיר קטליטי הוא חלק במערכת הפליטה של כלי הרכב בו שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום כדי להקטין את זיהום האוויר. רכב עם ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מרכב ללא ממיר קטליטי. ממירים קטליטיים מותקנים כיום ב-95% ממכוניות הנוסעים החדשות, ומכילים בממוצע כ-4 גרם פלטינה (בערך כספי של כ-764 שקל במחירים של היום). ברכבים המונעים בבנזין משתמשים גם בפלדיום, ה"אחות" הזולה יותר של הפלטינה, אבל ברכב דיזל, כלי הרכב הנפוץ ביותר באירופה, אפשר להשתמש רק בפלטינה. הפלטינה היא מתכת לבנה בעלת ברק כסוף ומשקל סגולי גבוה ביותר - 21.45 (כל כמות הפלטינה שהופקה עד היום בעולם הייתה יכולה להיכנס לקובייה שאורך הצלע שלה 7.5 מטר, זאת גם בשל נדירותה והמשקל הסגולי הגבוה שלה). הפלטינה עמידה מאוד בפני קורוזיה, חומרים כימיים ואינה מתחמצנת אפילו בטמפרטורות גבוהות (נקודת ההתכה של פלטינה גבוהה מאוד, 1772 מעלות צלזיוס, לעומת 1064 מעלות של זהב). בנוסף, היא מוליכת חשמל מעולה. כל זאת והיכולת הקטליטית וכושר הספיחה יוצאי הדופן שלה הביאו לשימושים תעשייתיים רבים בה, נוסף על ייצור התכשיטים.

תפוקת הפלטינה העולמית ממכרות נמצאת בירידה. בדרום אפריקה, צנחה התפוקה ב-15.8% ב-2011 ל-139 טון, זאת בהשוואה ל-165 טון ב-2006 - שנה בה נרשם שיא בתפוקה. הפקת הפלטינה ממכרות נעשית קשה יותר משנה לשנה. כיום, חברות הכרייה מצליחות להפיק בממוצע רק 3.83 גרם מתכות מקבוצת הפלטינה מכל טון סלע שנכרה, זאת בהשוואה ל-4.4 גרם שהפיקו בממוצע ב-2006.

חברת Northam Platinum, המפעילה מכרות בדרום אפריקה, נאלצת כעת לכרות פלטינה בעומק רב יותר, עד 2.3 ק"מ, שם הטמפרטורה מגיעה ל-70 מעלות צלזיוס. כדי לקרר את המכרה היא מפעילה באופן רצוף 7 יחידות קירור, המזרימות כ-1,000 מטר מעוקב של אוויר קר בכל שנייה. בנוסף, חברות הכרייה בדרום אפריקה צריכות להתמודד עם מחסור באספקת חשמל, הפוגע בפעילות המכרות. חברת החשמל הממשלתית Eskom, המספקת 95% מהחשמל בדרום אפריקה, סובלת ממחסור מתמשך בכושר ייצור החשמל, מחסור שיימשך לפחות עד סוף שנת 2013.

כל הכותרות

בדומה לאפריקה גם תפוקת הפלטינה ברוסיה, המפיקה כ-14% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות, נמצאת בירידה. ב-2001 הפיקה המדינה האירופית 40.4 טון פלטינה, ואילו ב-2011 הפיקה 26 טון בלבד. דרום אפריקה ורוסיה היו אחראיות על יותר מ-86% מתפוקת הפלטינה העולמית ב-2011. שוק הסחורות בשבוע האחרון במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה, אחדים ממחירי הסחורות עלו ואחדים ירדו. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-0.1%. מדד CCI נמוך כיום ב-19.2% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים. איך משקיעים בפלטינה? באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בפלטינה בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לפלטינה ממשית, ETFS Physical Platinum Shares, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PPLT החל מ-8 בינואר 2010. הקרן משקיעה במטילי פלטינה המאוחסנים בבנקים, החברה המנהלת היא ETF Securities, החברה המובילה בקרנות סל לסחורות הנסחרות באירופה, ודמי הניהול הם 0.60% לשנה. קרן סל לפלטינה, E-TRACS UBS Long Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTM, הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לפלטינה. דמי הניהול הם 0.65% לשנה.

קרן סל שורט לפלטינה, E-TRACS UBS Short Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTD, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס הפוך לשינוי במחיר הפלטינה, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הפלטינה ירד.

*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של פלטינה או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בני 20/08/2012 15:00
    הגב לתגובה זו
    מר גורן היקר ! אני עוקב אחרי מאמריך כבר תקופה ארוכה. המאמרים שלך מתייחסים רק למה שכבר היה ללא המלצות וצפי לעתיד.