לאחר פרץ העליות האחרון, מה כדאי לעשות?

מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה ניהול תיקי השקעות, מתייחס לשלושת סוגי המשקיעים הנפוצים בשוק ההון, ואיזו גישה היא הכדאית ביותר בתקופה הנוכחית?
 | 

שוק ההון הישראלי חווה לאחרונה תחושות שנדמה שנשכחו. הגאות הקלה בשבועות האחרונים תפסה משקיעים רבים לא מוכנים. מדד המעו"ף זינק מתחילת ספטמבר ב-7.5%, מדדי האג"ח עלו בשיעור של 2%-3%. העליות בארץ הצליחו לקזז חלק מהפער הבלתי נתפש אשר נוצר בשנה האחרונה בין השוק המקומי לשוקי ההון במרבית מדינות העולם.

מה הסיבה לפרץ האופטימיות הזו? ובכן תלוי את מי שואלים. כאן כל אחד יכול לספק את ההסברים שלו - חלק יטענו שזהו תיקון זמני למגמת הירידות בה אנו נמצאים, חלק יאמרו כי ההסבר לעליות היא הגעת המחירים בשוק לתחתית, אחרים יציינו את המצב הביטחוני שאולי קצת התבהר ויהיו כאלו שיציינו את כניסת הגופים המוסדיים לשוק ההון לאחר היעדרות ממושכת.

האמת, כל מכלול ההסברים הנ"ל יכול לשמש כנושא לטור באתר כלכלי, אבל אף אחד מההסברים לא באמת עוזר למשקיע הבודד אשר מגרד במבוכה את ראשו ומתלבט בינו לבין עצמו בשאלה מה עליו לעשות עכשיו? זו בהחלט שאלה טובה, אבל העיקר לדעתי, מי שואל את השאלה. לזהות השואל השפעה מכרעת מבחינתי לגבי אופי התשובה.

מניסיוני ישנם שלושה סוגים של מתעניינים בשוק ההון:
המתמיד:
הוא מקפיד רוב הזמן להיות חשוף לשוק ההון, מתוך הבנה ששוק ההון הינו מכשיר השקעה לטווח ארוך אשר יתרונותיו עולים על החסרונות שלו, במיוחד בטווחי זמן ארוכים. חוסר היכולת של מרבית המשקיעים לתזמן היטב את שוק ההון דוחפים סוג זה להימצא בחשיפה לשוק, כמעט בכל נקודת זמן. לפחות חלק מכספו יושקע בצורה זו או אחרת בשוק ההון ותנודות הטווח הקצר אומנם ישפיעו עליו, אך לא ישנו את תפישתו הבסיסית. התשובה להתלבטותו של המשקיע מהסוג המתמיד לגבי מה לעשות עכשיו הינה ברורה - רמת המחירים בישראל ממשיכה להיות אטרקטיבית לטווח הארוך. מי שמאמין כי אנחנו לא הולכים "להימחק" מעל פני כדור הארץ בשנים הקרובות ע"י האירנים, רעידת אדמה או מטאורים מהשמיים - בהחלט יכול למצוא בשוק ההון קרקע פורייה לקבלת תשואות גבוהות מרוב האלטרנטיבות המקובלות, לפחות בתקופה הנראית לעין.

השאלה ש"המתמיד" אמור להתלבט בה, היא האם תיק ההשקעות שלי מותאם לתקופה שכזו, כלומר לתקופה חיובית בשוק ההון? המשקיעים חייבים להיות ערניים למבנה תיק ההשקעות שלהם, הן מבחינת הקצאת התיק בין האפיקים השונים והן מבחינת בחירת המכשירים הספציפיים בהם הוא משתמש בכל אפיק השקעה. לדוגמא, במכשיר ההשקעה הנפוץ ביותר בתחום האג"ח הקונצרנית, צפויים לחול שינויים משמעותיים במדדי התל בונד. מבנה מדדי התל בונד החל מבעוד שבוע צפוי להשתנות מהותית, השקעה בכל אחד ממרכיבי מדד התל בונד 60 תהיה משולה להשקעה בעיקר באג"ח של בנקים שיהוו כמחצית מכל האג"ח שיכללו במדדים אלו. זה כמובן ישפיע על התשואה הצפויה למחזיקים במדדים אלו, כיוון שמרווח התשואה בהם צפוי להתייצב על כ-1% בלבד מעל לתשואות הממשלתיות. כידוע לכולנו תשואות האג"ח הממשלתיות נמצאות כיום בשפל היסטורי. מצב זה, לפחות מבחינתי, עלול להפוך את ההשקעה במדדי התל בונד למכשיר נחות.

הצופה:
משקיע מסוג זה מתמצא בשוק ההון וקורא את העיתונות הכלכלית, אך רק חלק זניח מכספו מושקע בשוק ההון באמת (בעיקר לא מתוך בחירה אלא באמצעות חסכון לטווח ארוך כגון קרנות פנסיה ו/או קופות גמל). באופן אישי "הצופה" כאשר הוא נחשף לשוק ההון, יבחר להשקיע את כספו באפיקים בעלי תנודתיות נמוכה מאוד כגון פיקדונות ו/או אגרות חוב ממשלתיות.

באופן פרדוקסלי, למרות שרוב הזמן משקיע מסוג זה אינו חשוף לשוק ההון, הוא עדיין נותן משקל משמעותי לנעשה בשוק ההון בעת קבלת החלטות. זו הסיבה שהוא מוצא את עצמו מעורב רגשית בנעשה בשוק ההון פעמים רבות. מדי פעם משתעשע "הצופה" במחשבה אולי זה הזמן להיכנס לשוק ההון ו"לעשות סיבוב". למשקיע כזה אני אומר - עצור! סביר להניח שבמקום לעשות "סיבוב על השוק" , השוק עלול לעשות סיבוב עליך ברגע שתחליט להיכנס, ואז כמובן תמהר לצאת בהפסד. בכדי למנוע את אי הנעימות הזו שעולה גם לא מעט כסף, עדיף פשוט להישאר עם המחשבות ולהיזהר עם הפעולות. "הצופה תמיד יכול להישאר עם החישובים התיאורטיים, כגון כמה הפסדים הוא חסך מעצמו בגלל שלא השקיע בשוק שירד חדות, ואלטרנטיבית כמה רווחים פספס בגלל שהיה פחדן מדי ולא קנה "בתחתית" רגע לפני העליות בשוק.

המדלג:
סוג זה משקיע ע"פ מגמות. כלומר מה שמאפיין אותו זו הליכה עם המגמה. אני לא טוען שזה רע, זו שיטת השקעות לגיטימית והיא מאפיינת כיום את מרבית המשקיעים הפועלים בשוק ההון. המדלג חש בנוח לעשות את מה שכולם עושים. הוא יעדיף שימוש בניתוחים טכניים לגבי מצב השוק על פני ניתוחים כלכליים כמכשיר תומך החלטות, וישמור לעצמו את הזכות לשנות את דעתו מספר פעמים תוך יום.

לדעתי בזמן הנוכחי, טוב יעשו "המדלגים" אם יבצעו הערכת מצב לגבי מבנה תיק ההשקעות הנוכחי שלהם, כיצד הוא מורכב? האם זהו עיתוי טוב לבחון שינוי במגמות המשקיעים בעלי פרופיל השקעה דומה? כלומר האם המגמה מבחינת זרימת הכספים לאפיקים השונים תואמת את תיק ההשקעות שלהם? כיצד בודקים זאת? פשוט שואלים את היועץ בבנק, או בודקים נתוני גיוסים בקרנות נאמנות ורואים האם הציבור מתחיל לשנות את מגמת ההשקעות שלו. המדלג תמיד ייכנס לשוק באיחור אופנתי, אבל ידגול בדעה ש"עדיף להיות פחדן חי מגיבור מת", ובכלל תמיד אפשר להתחרט בעוד שעה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(42):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    סיימתי להתמך בהמלצות צרניאק
    משקיען שחטף 14/10/2012 07:34
    הגב לתגובה זו
    0 2
    איזה נזקים עשה עם קמן + אולימפיה + סאני. פשוט הוריד לאנשים ערך תיק בעשרות אחוזים....
    סגור
  • 19.
    אג"ח מדינה צמודות מדד
    אנונימי 12/10/2012 18:47
    הגב לתגובה זו
    2 3
    לטעמי,קניית שורט על אג"ח מדינה צמודות הוא המהלך המתבקש היום :מחירן כל כך גבוה שכמעט אין להן לאן לעלות, אולם כאשר הסנטימנט בשוק ישתנה [ והכסף הרב שנמצא באגרות אלו יתחיל לצאת ] מחיריהן ירדו והשורטיסטים ירוויחו.
    סגור
  • 18.
    כתבה מאוד טובה ופשוטה לקריאה (ל"ת)
    המתמיד 12/10/2012 15:32
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 17.
    מיכה היקר שלום...אתה חושב שיש איזשהו סיכוי שאידיבי ....
    IDB 12/10/2012 12:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אחזקות תקבל דיבידנדים מפיתוח בקונסטלציה שנוצרה עכשיו? ולמה מניות אידיבי אחזקות עולות? תודה !
    סגור
  • 16.
    מיכה כל הכבוד על כל הסקירות שאתה רושם מכל מלמדתי הסכלתי
    שרון אלוש 12/10/2012 11:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    על תתייחס לאנשים קטנים שמחפשים לעשות רק רע תודה רבה איש יקר
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    מיכה היקר
    יחיאל 12/10/2012 09:49
    הגב לתגובה זו
    6 2
    אני מאלה שנהנו לקרוא את תגובותיך החכמות והמקצועיות. חבל לי ולקוראים רבים שלא נוכל לקרוא את תובנותיך המחכימות עקב רגולציה. נקווה שהמגבלות זמניות, ועדיין מודה לך על הזמן והמאמץ שהשקעת בקוראים שלך.
    סגור
  • 14.
    מיכה היקר
    משקיע 11/10/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
    8 3
    מיכה , על תקשיב למלעיזים, ותמשיך לכתוב יש עדיין הרבה אנשים שמעריכים את מקצועיותך ואת הרצון שלך לשתף, ולמי שואל כן גם אני הפסדתי בהשקעות כמו סאני ודוראה, אבל מתוך תיק שהורכב ברובו מהמלצות של מיכה וכלל כ 50 אגחים אני לא יכול להתלונן על התשואה ב 4 שנים האחרונות ובמיוחד ב 2009 שהיתה שנה חלומית למי שלא נבהל והשקיע באגחים
    סגור
  • מסכימה עם כל מילה שלך! (ל"ת)
    משקיעה 12/10/2012 11:25
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 13.
    איזה אנשים מקולקלים
    shira100 11/10/2012 19:45
    הגב לתגובה זו
    6 2
    מיכה, קראתי את התגובות כאן ואני מקווה שאתה נותן קרדיט לאנשים למרות התגובות המוזרות - כך בחשבון שיש לאנשים אינטרס משלהם כשהם מגיבים/משקרים בעילום שם בריאות והצלחה
    סגור
  • 12.
    תודה מיכה (ל"ת)
    ניסים כהן 11/10/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 11.
    דימגוגיה במיטבה !
    קוני למל 11/10/2012 09:17
    הגב לתגובה זו
    3 7
    מה העיצה שלו, למצב הנוכחי - להתיעץ עם יועץ השקעות. תודה, באמת לא ידענו. מעניין כמה הוא עשוי או עלול לדרוש עבור הטיפ הזה. יש גבול לחוצפה ועזות המצח.
    סגור
  • תגובה - הכינוי שהענקת לעצמך שיבש את הבנתך
    מיכה צ'רניאק 11/10/2012 18:42
    הגב לתגובה זו
    7 2
    לא הבנת כלל את הנאמר בכול הטור !!! אין כאן הפנייה לייעוץ בבנק אלא רק בדיקה( באמצעות שיחה עם היועץ בבנק) לגבי האופנה כיום בשוק (אין כמו היועצים בבנק שישקפו את המגמה של העדר) . אולי לא הבנת אז אומר זאת במפורש אני מסתייג מכך, כאמור קוני למל זהו כינוי לא טוב הוא משבש את הדעת. ודרך אגב הייעוץ בבנק בחינם. אם אתה מתעקש אני בטוח שהבנק ישמח לתשלום.
    סגור
  • מיכה - אתה לא חייב להגיב לכול מה שנכתב
    ניב 12/10/2012 10:23
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אני באמת לא מבין אותך . אתה איש טוב עם כוונות טובות וחושב בנאיביות שכולם כאלה . אתה לוקח את הדברים יותר מידי ברצינות ומתרגש מכול אמירה . זכותו של כול אחד לכתוב מה שהוא רוצה כול עוד הוא לא מעליב ועובר את גבול הטעם הטוב ולך מותר גם רק לקרא ולא להגיב . מה שמעלה אצלי שאלה זה איך איש טוב ונאיבי כמוך מסתדר בשוק ההון עם כול הרמאים שמסביב . אוהב אותך שבת שלום מיכה
    סגור
  • הוא התכוון בכינוי אלך.כנראה לי. (ל"ת)
    הבנה הניקרא 11/10/2012 19:20
    הגב לתגובה זו
    0 8
    סגור
  • 10.
    תכלס, משקיע בלהבה כבר שנתיים, ולא רואה גרוש. רק עמלות. (ל"ת)
    עידן,חיפה 11/10/2012 00:28
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 9.
    כתבה מעולה מיסטר מיכה!
    קליפ 10/10/2012 23:49
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אוהב ומעריך את דעותך
    סגור
  • הכתבה לא מפצה על הנזק הגדול שגרם למאמינים בו
    נפגע של המלצות מיכה 11/10/2012 20:20
    הגב לתגובה זו
    3 4
    המלצותיו לדוראה אולימפיה ועכשיו גם קמן מסתבר גרמו נזקים גדולים ובלתי הפיכים !!!!
    סגור
  • להמלצות בכתבה לפעמים נדרש
    קליפ 12/10/2012 08:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בחירת עיתוי.אני סוחר במניות...לא אג"ח.דעתו של מיכה על השוק מעניינת אותי!מי שמאשים מפנה ,בד"כ,4 אצבעות כלפיו....
    סגור
  • כתבה מסוג זה לגיטימית
    אחד מבין רבים שניזו 12/10/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אבל כאשר אתה מוציא כתבה (ראה כתבה של מיכה מאפריל 2010) ובו מנתח פודמנטלית אגחים וממליץ עליהם וברור לך שמי שרכש את אמונו והשקיע בעקבות ההמלצות אכל אותה בגדול.
    סגור
  • 8.
    דלק נדלן תמחור הסדר
    עידן 10/10/2012 23:45
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מיכה שלום האם לאור תמחור ההסדר כדאי להשקיע כסף פנוי במסגרת "תכנית חסכון" .גם בהנחה שלא יהיה מסחר באגחים . תודה
    סגור
  • 7.
    מיכה! הכתבות שלך נהפכו לצמחוניות (ל"ת)
    אנונימי 10/10/2012 22:34
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 6.
    התמונה החדשה יפה-תתחדש! (ל"ת)
    קוראת קבועה 10/10/2012 20:06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 5.
    כיף שחזרת! (ל"ת)
    איגור 10/10/2012 19:55
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 4.
    המלצות שלך לא שוות הרבה
    מאוכזבת 10/10/2012 18:30
    הגב לתגובה זו
    5 13
    אתה המלצת על אג"ח של אידיבי 4 וראה איזה פלא, מתרסק, אין זאת הפעם הראשונה, שאתה ממליץ על אג"חים, כניראה, אתה רוצה לצאת מהן ולכן ממליץ
    סגור
  • תשובה ל"תגובה" הזויה
    מיכה צ'רניאק 10/10/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
    34 1
    1- אם "ההמלצות" אינן שוות כלום מדוע את ממשיכה לקרוא אותן ? 2- אני לא אמור לענות אבל לעיתים החוצפה של אנשים אינה יודעת גבולות , לא רק שמעולם לא המלצתי על אג"ח של אידיבי אלא שלא פעם ציינתי , במסגרת תשובות שעניתי לגבי האג"ח ,והדגשתי שאנחנו לא משקיעים באג"ח של אידיבי . אז איך אני יכול למכור משהוא שלא היה לי מעולם.3- הפעמים היחידות בהן התייחסתי לאג"ח ד של אידיבי אחזקות הייתה במסגרת שאלות ספציפיות של אנשים ותגובות שעניתי לשאלות אלו, השאלות הגיעו כשהאג"ח כבר ירד ל 40 אגורות ופחות מזה. אני מדגיש שבכול תגובה ציינתי עד כמה מסוכן האג"ח ורק המחיר הנמוך של האג"ח יכול להוות סיבה להשקיע בו למשקיעים בסיכון גבוה.4- בדיוק בגלל התייחסות כמו שלך המפרשת כל תשובה כאילו זו המלצה, הרשות לני"ע והיועצים המשפטיים אסרו תשובות, כיוון שחלק מהקוראים רואים ומבינים רק את מה שהם רוצים להבין.5- כל מי שהפסיד בהשקעה כלשהיא צריך קודם כל לחפש את האשמה בעצמו ולא לחפש תירוצים במקומות אחרים. ההשקעה בשוק ההון אינה מתאימה לכל אחד.
    סגור
  • במקום לקחת אחריות על "רייטינג" שנגמר וביקורת בונה מיכה
    מיכה דרור 12/10/2012 21:54
    הגב לתגובה זו
    1 6
    מגיב כנפגע. עוד שנייה יתחיל בבכי, ראו אנשים למי מופקד כספכיכם!!! איך הם פועלים כמו ילד כשאמרו לו אמת לגביו מתחיל לבכות וזוהי דעתי מבחינתי כל מי שמרוויח מאנליזות ומעמלות, ניהול וכו' בשוק ההון שימצא עצמו בדרכי מנדי
    סגור
  • מיכה אתה צודק לחלוטין. האם אין אפשרות לתשובות כלליות?
    א 11/10/2012 10:07
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אפילו לפי המגבלות החדשות של רשות ני"ע, אני לא חושב שיש בעיה שתשיב לשאלות כלליות, כמו למשל מתי תתקבל ריבית או מה מצב ההסדר באגח כזה או אחר
    סגור
  • תיאורטית זה אפשרי הבעיה היא מה ההגדרה של שאלה כללית (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 11/10/2012 18:43
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • דוגמאות לשאלות כלליות:
    דורית 11/10/2012 23:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שאלות שלא אומרות אם לקנות או למכור נייר מסויים, אלא ניתוח של הסדרי חוב שבדרך, כדאיות של המרת אג"ח להמרה, חלוקה מומלצת של תיק השקעות וכדומה.
    סגור
  • מיכה, איפה הימים ששעה לאחר עליית הכתבה היו כאן
    אורדון המקורי 11/10/2012 19:18
    הגב לתגובה זו
    6 1
    200 תגובות???
    סגור
  • אל תתיחס ותנמשיך- ישר כוח אוהבים אותך
    bym052 11/10/2012 08:57
    הגב לתגובה זו
    8 2
    מיכה תשובה חזקה מבחינתי אתה יכול לא לענות לכל המלעיזים הם לא רלוונטים אנו מלאי הערכה להשקעה ולשנים של סקירות ברורות ומאלפות. יניב
    סגור
  • מיכה
    אנונימי 11/10/2012 08:46
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מיכה כל הכבוד על התגובה, יש אנשים חוצפנים. חבל שאתה כבר לא יכול לענות , הכתבות שלך היו במשך 4 השנים האחרונות מקור מידע חשוב למשקיע באגחים . שאלה נוספת ,האם ההגבלה של רשות נ"ע היא רק על המלצות או גם על תשובות כלליות?
    סגור
  • מקור הידע שלו כנראה נוצל לרעה
    אחד מהנפגעים 12/10/2012 08:11
    הגב לתגובה זו
    1 5
    לברוח מניירות בתיק ההשקעות הכושלים בהשקעותיו ולהכניס אחרים במקומו הלוואי שאפשר היה להוכיח זאת הלכה ומעשה!!!!!
    סגור
  • חזק ואמץ מיכה
    גיל 10/10/2012 23:50
    הגב לתגובה זו
    11 2
    מאוד נהניתי לקרוא את התגובות שלך ולהיחשף לשיקולים והערכות לגבי ניירות שונים, כמי שמנהל כבר ארבע שנים חשבון השקעות אישי השכלתי רבות.
    סגור
  • 3.
    ריבית סאני ב
    חיים 10/10/2012 16:29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ידוע מתי נקבל (1/7/12)?
    סגור
  • 2.
    ברוך שובך מיכה!
    קורא נלהב קבוע 10/10/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
    22 1
    תמיד נעים לקרוא את כתבותיך. חבל שהמדבלות החדשות של הרשות לני"ע מונעות ממך לתת, כפי שנתת בעבר ובניגוד ל"פרשנים" אחרים, עצות מועילות ואחראיות לדגיג הקטן ששוחה בים סוער ומלא בכרישים.
    סגור
  • 1.
    מיכה שלום, האם ידוע לך מה קורה עם האגחים של קמן? (ל"ת)
    מחזיק אגח א ואגח ב 10/10/2012 11:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • המליץ על אג"ח זה
    נפגע של מיכה 11/10/2012 20:25
    הגב לתגובה זו
    2 4
    וגרם נזק בלתי כבד למי שהאמין בהמלצותיו
    סגור
  • אורדן המקורי הוא המזוייף
    אורדן כילי 12/10/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי תפסיק להתחזות ?
    סגור
  • מחלקת מחקר שלא שווה פרוטה
    פדצור 12/10/2012 10:39
    הגב לתגובה זו
    1 4
    גרם נזק לא רק עם ההמלצה הזו אלא עם שורת אגחים . קמ"ן , סקיילקס, סאני ועוד . מקור הבעיה הוא שמחלקת המחקר של להבה לא שווה פרוטה .
    סגור
  • הבעיה
    מנהל השקעות 12/10/2012 15:40
    הגב לתגובה זו
    4 0
    היא לא במחלקת המחקר הבעיה היא שהשוק לא משוכלל המשקיעים לא מתוחכמים וזה גרם ליבוש, אי יכולת מחזור חוב ואי סחירות. בתי ההשקעות שהשקיעו באג"ח לא מדורג לא לקחו בחשבון שהשוק ימות.
    סגור
  • מחלקת מחקר
    פדצור 13/10/2012 23:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שוק מת זה דבר זמני. הבעיה היא שאם בסטטיסיקה 2% מהחברות נכנסות לבעיות חוב אצל להבה זה 6% וזה הרבה. זה בדיוק תפקיד מחלקת המחקר והלהבה הם נפלו . מיכה טוב בלהסביר ולכתוב פשוט אבל הוא נכשל במחקר ולא היה עם היד על הדופק. שלא יובן נכון , הוא לא איש רע והאחריות היא על כל אחד , אבל עדיין מי שסמך עליו נפל וצריך ללמוד לקח מזה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות