אתנול - "עובד על אלכוהול: גם הרכב וגם הנהג"
אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא משמש כיום בעיקר לדלק למכוניות כמרכיב יחידי או כתוספת לבנזין. בעירת האתנול נקייה מבעירת הבנזין ומזהמת פחות את האוויר, תוספת אתנול לבנזין מעלה את אוקטן התערובת.
מחיר האתנול, הנסחר בבורסת הסחורות של שיקגו CBOT, עלה בשבוע האחרון ב-1.3% ל-2.41 דולר לגלון (64 סנט לליטר). מתחילת השנה עלה מחיר האתנול ב-14.14% בדומה למחיר הבנזין, הנסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, שעלה ב-15.77% מתחילת השנה. מחיר האתנול האחרון עדיין נמוך ב-16.2% ממחיר הפסגה משנת 2011 - 2.88 דולר לגלון.
בריטניה, המפגרת יחסית לצרפת, לגרמניה ולמדינות אירופיות נוספות בשימוש בביו-דלק (דלק המופק מצמחים), חוקקה לאחרונה תקנות ששמו למטרה שימוש ב-10% ביו-דלק כמרכיב בדלקים לצורכי תחבורה. במסגרת זו, אחד מהמפעלים הגדולים ביותר באירופה עומד להתחיל בייצור אתנול ליד Hull בצפון מזרח אנגליה בסוף השנה, בעוד שמפעל נוסף גם הוא בצפון מזרח אנגליה החל כבר בייצור אתנול בתקופה האחרונה.
בשני המפעלים משתמשים בחיטה בעלת תכולת חלבון נמוכה, המשמשת להזנת משק חי, כחומר הגלם לייצור האתנול. למרות שזו אינה מתאימה למאפה של לחם ולחמניות, השימוש בחיטה לייצור דלק מעורר מחלוקת חריפה במדינה בטענה שהדבר גורם להעלאת מחירי מוצרי המזון.
בשנת 1975 בעקבות העלייה התלולה במחירי הנפט, תוצאה של אמברגו הנפט שהטילו מדינות ערב על ארצות המערב לאחר מלחמת יום הכיפורים, יצאה הכת הצבאית ששלטה בברזיל באותה עת בתכנית לבטל את התלות של המדינה בנפט מיובא (תגליות הנפט הגדולות בברזיל הן עניין חדש יחסית). הפיתרון בא לידי ביטוי בשימוש באתנול המיוצר מקנה סוכר במקום בבנזין להנעת כלי הרכב במדינה.
מצד אחד, סבסדה המדינה את ייצור האתנול, ומצד שני הטילה מס גבוה על הבנזין. הפקת אתנול מקנה סוכר יעילה יותר מהפקתו מתירס, וברזיל היא המגדלת הגדולה בעולם של קנה הסוכר הגדל באקלים טרופי. התכנית הצליחה מעל המשוער, ומאז 1976 אין שום רכב בברזיל שנע על בנזין טהור. בתחילה הכילה תערובת הדלק 10%-22% אתנול, מאז יולי 2007 תערובת הדלק מכילה 25% אתנול על פי חוק.
נוסף על כך, תעשיית הרכב הברזילאית פיתחה כלי רכב שנכנסו לשימוש החל מ-2003, היכולים להשתמש בכל תערובת של בנזין ואתנול וכן באתנול טהור. רכבים אלו, המכונים Flexible Fuel Vehicle זכו להצלחה רבה. 92.3% מהמכירות של כלי רכב קלים בברזיל ב-2009 היו מסוג זה. ביוני 2011 כבר הגיע המספר המצטבר של אותם כלי הרכב ל-14.3 מיליון. בשנת 1980 עבדתי בברזיל ואני עדיין זוכר את המדבקות על המוניות "עובד על אלכוהול: גם הרכב וגם הנהג".
החל מ-2005 עברה ארצות הברית את ברזיל, והפכה ליצרנית האתנול הגדולה בעולם, גבה משתמשים כיום בשתי תערובות שונות המכילות אתנול. האחת נקראת E10 ומכילה 90% בנזין נטול עופרת ו-10% אתנול. היא מתאימה לכל סוגי הרכב הפועל על בנזין, ולפיכך אין חובה על תחנות הדלק בארצות הברית לציין אותה בשונה מבנזין רגיל. באחדות ממדינות ארצות הברית השימוש בתערובת זו הוא אף חובה.
היתרון הוא ששריפת E10 נקייה משריפת בנזין רגיל. התערובת השנייה נקראת E85 ומכילה 15% בנזין נטול עופרת ו-85% אתנול. היא מתאימה לשימוש בכלי רכב מסוג (FFV-Flexible Fuel Vehicle). רכב הצורך דלק E85 מזהם פחות את האוויר ומקטין את פליטת גזי החממה. למרות זאת, דרושים 36% יותר דלק E85 מבנזין לנסיעת אותו מרחק, מפני שתכולת האנרגיה של האתנול נמוכה יותר. בסוף 2011 כבר נעו בכבישי ארצות הברית כ-10 מיליון כלי רכב מסוג E85, ובעולם כולו כ-25 מיליון כלי רכב מסוג זה.
בישראל אין עדיין שימוש באתנול כמרכיב בדלק למכוניות, אבל חברת גרין-בי מייצרת בארץ ביו-דיזל משמן צמחי ומשומן מן החי לשימוש ברכבי דיזל.
איך משקיעים באתנול? ענקית עיבוד המוצרים החקלאיים האמריקנית, Archer-Daniels-Midland, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול ADM. היא יצרנית האתנול הגדולה בארצות הברית עם כושר יצור של כ-1.8 מיליארד גלון אתנול בשנה. סך כל הכנסות החברה כ-89 מיליארד דולר בשנה. היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 9.9 ותשואת הדיבידנד כיום עומדת על 2.5% לשנה. תחזית צמיחת הרווחים של החברה לשנים הבאות היא 10% לשנה. ADM עומדת לפרסם את תוצאות הרבעון האחרון ב-30 לחודש זה.
חברת Green Plains Renewable Energy, הנסחרת בבורסת נאסד"ק בסימול GPRE עוסקת ביצור, הפצה ושיווק של אתנול ומוצרי לוואי בארצות הברית. סך כל הכנסות החברה כ-3.5 מיליארד דולר בשנה, היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 10.8 ותחזית צמיחת הרווחים של החברה לשנים הבאות היא 6.5% לשנה. GPRE עומדת לפרסם את תוצאות הרבעון האחרון ב-24 לחודש זה.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין,
**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של אתנול או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.
- 8.אני לא מבינה מה זה MIBI (ל"ת)מבינה 15/10/2012 23:05הגב לתגובה זו
- 7.קורא מתמיד 15/10/2012 19:46הגב לתגובה זוהאם תוכל לכתוב על מתכת הרודיום? תודה רבה
- 6.סמי אח של בוב 15/10/2012 15:22הגב לתגובה זובלי קשר לתגובה הדפוקה של מספר 5
- 5.צביקה החשמלי 15/10/2012 15:09הגב לתגובה זואחת הכתבות המיותרות שקראתי באתר זה שנים. אם הכתב היה עושה שעורי בית, היה היודע שמה שמעניין אותנו זה הפקת מתנול ולא אתנול- כי מתנול מופק מגז טבעי (ויש לנו הרבה) ולא אתנול (שיש רק לארה"ב או לברזיל המפיקות את זה מתירס). מתנול ניתן להפקה מגז טבעי בקלות וניתן להוספה כמו שהוא לבנזין 95 עד 15% , וניתן גם יותר בהתאמת הרכב.
- 4.אבנר 15/10/2012 13:08הגב לתגובה זואחלה כתבה וגם אחלה קורס חוזים עתידיים אתה עושה. מכללת MIBI !
- 3.למה אין תעודת סל בארץ? (ל"ת)רמי 15/10/2012 12:13הגב לתגובה זו
- 2.ג'וני 15/10/2012 11:41הגב לתגובה זוהגיע הזמן שיגיע שינוי ובטר פלייס לא עושה באמת את העבודה עד עכשיו...
- 1.יוסי 15/10/2012 11:22הגב לתגובה זותודה רבה