על הגבלות, תלונות ושאר ירקות - כלומר המהלך של הבורסה בת"א

זיו פניני, מנהל חדר מסחר במגדל שוקי הון, מתייחס לשינויים האחרונים בנהלי המסחר בבורסה המקומית. האם היטיבו עם המחזורים הנמוכים?
 | 

ביום ג' מלאו בדיוק חודשיים להגבלות השער והפסקות המסחר החדשות שהנהיגה הבורסה. העניין נדון בהרחבה וגם אני הבעתי את דעתי בנושא במספר הזדמנויות, גם באתר זה. השורה התחתונה הייתה ונשארה שעדיף להפסיק לסחור לזמן קצוב ולאחר מכן לסחור ללא הגבלת מחיר, מאשר להגביל טכנית את שער הנייר ללא קשר לשוויו האמיתי שנקבע ע"י היצע וביקוש מרצון.

השיטה בה נקטה הבורסה הינה שיטה ידועה, נכונה ומיושמת במספר בורסות מובילות בעולם. הבעיה היא הטקטיקה שבחרה הבורסה בישראל, ואני מתכוון לפרמטרים הדינמיים והסטטיים שנקבעו ואינם נכונים, נמוכים מדי ומופעלים בצורה מסורבלת.

אם נבדוק, מבלי לחשב לעומק את התנודה הממוצעת, סטיית התקן מממוצע זה, "הטיק" הממוצע לניירות לאורך היום ואחוז הפסקות המסחר שאחריהן המשיך הנייר להיסחר באותה תנודה שבגינה הופסק המסחר - נגלה שבמעל 85% מהפסקות המסחר הנייר המשיך לעלות / לרדת יותר מהתנודה עצמה, כך שלמעשה מקור התנודה אינו בטעות או בחוסר מידע, וכל מה שעשינו הוא לסרבל את המסחר ולעצור אותו לחינם (פעמיים!).

אחת הסיבות שאחוז הפסקות השווא כה גבוה נעוצה בפרמטר של התנודה הסטטית. תנודה זו אפקטיבית, רצויה וחשובה בתחילת יום המסחר או בהתחדש המסחר לאחר הפסקה יזומה. אך אם נייר פתח את יום המסחר בתנודה סטטית סבירה ולאחר מכן המשיך לעלות או לרדת בלי לפרוץ את מסגרת התנודה הדינמית ולהיעצר, אין סיבה לעצור את המסחר כשזה מגיע בקפיצות סבירות ("טיקים") אל מחסום התנודה הסטטית באמצע היום.

עוד עניינים שצריך להידרש אליהם לטובת תקינות המסחר

1. בטחונות - חישוב מערך הביטחונות באופציות עוזר למדוד את רוב פוזיציות המעו"ף בצורה יעילה. יחד עם זאת, בגלל בעיית מדידת בלאק ושולס בסטייה אחידה ובזמן רציף, נוצר מצב שסוחרים יכולים להיכנס לפני פקיעה, לשיערוכים שליליים משמעותיים (מצב בו התחייבויות הלקוחות גדולים מנכסי הלקוחות) ללא שחרגו קודם לכך.

על הבורסה להוסיף לכל תרחיש את סטיית התקן אפס. כלומר, בדיקת כדי שלכל הפחות בשבוע פקיעה, לא ייכנסו משקיעים לשערוכים שליליים ללא חריגה מוקדמת.

2. חישובT+1: הבטחונות המחושבים משתנים משמעותית כאשר עובר יום ערך (במיוחד בשבוע הפקיעה), ועל כן סוחרים חורגים ממסגרת האשראי / בטחונות בתחילת יום נתון למרות שלא חרגו יום קודם. הפתרון לכך הוא שהבורסה תוריד יום אחד מחישוב הביטחונות כבר בשעה 16:00 ביום המסחר הקודם. בצורה זו ידעו מראש הן הברוקר והן הסוחר מה הם צפויים לראות בתחילת יום המסחר ותימנע מהם אי נוחות, חסימות מסחר, הפסדים ופיצויים.

3. שער אחיד בנגזרים - הבורסה אוסרת (מסיבות נכונות והגיוניות) את השימוש במפצל בשוק הנגזרים למנהלי תיקים או קופ"ג. עדיין, ניתן לאפשר להם, בצורה פשוטה, לבצע (ללא מפצל) את קניית / מכירת הנגזרים בשער אחיד, אחרת הבורסה "משדלת" ללא ידיעתה מסחר front running. אם התיקים הקטנים קונים ראשונים ואחריהם הגדולים מעלים את המחיר, זו בעיה. אך גם לקנות לקטנים במחיר יקר אחרי שקנינו לגדולים זו לא חוכמה גדולה במיוחד.

4. עמלת מינימום - הבורסה צריכה להפסיק לחייב בעמלות מינימום שברי ביצוע, שכן הדבר פועל לרעת הנזילות ותשלום העמלה האפקטיבי לברוקר / סוחר משתרשר מפקודה לפקודה (גם אם היא גדולה בבסיסה) ומפריע לתשלום הוגן בגין העסקה.

5. מגבלת פוזיציות פתוחות - הספירה של פוזיציות פתוחות אמורה לשמור מפני תופעת ה-cornering של גוף גדול על השוק. השיטה הבעייתית (למרות שהבורסה הגדילה לאחרונה את המגבלה) מפריעה לגופים גדולים לנהל פוזיציות גדולות. עד לשינוי השיטה, מומלץ להפסיק לספור את האופציות מחוץ לכסף בעלות קטנה מ-5%, שממילא נקנו רק כדי להקטין בטחונות כששאר האופציות יספרו כרגיל (אופציות אלה ממילא לא מגיבות לשינויים בנכס הבסיס).

6. הוספת פקודות . פקודות מסוג STOP LOSS ו-iceberg יכולות לעזור מאוד במסחר היומי ובסופו של דבר להגביר את הנזילות בשוק, להקטין את מרווח ה-BID-ASK ולייעל את שוק המניות ושוק הנגזרים.

7. - על הבורסה לשקול את הקטנת חישוב ההון העצמי הנדרש מהברוקר בגין פעילות תוך יומית לסוחר או עסקאות קאסטודיאן למוסדיים. החישוב החדש הקפיץ מצד אחד בצורה דרסטית ולא סבירה (לא בהשוואה היסטורית ולא ברמה עולמית) את ההון, אך הוריד לגמרי את התחשבנות ההון המשני מצד שני. זה נושא דיי מורכב בשביל לפרוס אותו על רגל אחת, אבל על הבורסה להבין כי דרישות לא הגיוניות אלו תורמות אף הן לירידה במחזורי המסחר ולחוסר יעילות בקרב השחקנים עצמם.

כמובן שישנן סוגיות נוספות שפתרונן ייעל את המסחר, אך לרוב הן דורשות התערבות ושינויים משמעותיים יותר. לעומת זאת, את הנקודות שהזכרתי ומפריעות מאוד, אפשר לפתור בקלות יחסית ולחוש את השינוי במהרה.

למגזין שוק ההון של מגדל שוקי הון - לחץ כאן

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    ...
    Z 11/11/2012 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    0X220
    סגור
  • 22.
    תשובות...
    ז.פ. 11/11/2012 09:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    18-19 - אין לי טענות נגד מהלך הבורסה (להיפך אני מצדד בהם) אני חושב שצריך להעלות את הפרמטרים הדינמיים בחלק מהנירות, להפסק לעצור בסטטיות באמצע היום ופשוט מאוד לבדוק תוך כדי תהליך את השיטה...(זו הייתה טענתי גם טרום ההשקה כשהשינויים התפרסמו) 20 - הפקודה נוחה לשחקנים גדולים (ויחסית למחזור היום הרבה שחקנים נחשבים כאלה...) וכן היא נוחה לשוק עצמו ולbidask של הרבה ניירות. מדובר על פקודה גדולה שרק חלק ממנה צף בשוק (=iceberg) וכל פעם שהחלק "הצף" נגמר היא משדרת את החלק הבא... ללא קשר לאדם ששידר את הפקודה בהתחלה... וכן הוא יכול לבטל את הפקודה מתי שירצה ...(את החלק שלא בוצע כמובן...)
    סגור
  • 21.
    תשובות..
    ז. פ. 11/11/2012 08:47
    הגב לתגובה זו
    1 1
    18-19 - אין לי טענות נגד מהלך הבורסה (להיפך אני מצדד בהם) אני חושב שצריך להעלות את הפרמטרים הדינמיים בחלק מהנירות, להפסק לעצור בסטטיות באמצע היום ופשוט מאוד לבדוק תוך כדי תהליך את השיטה...(זו הייתה טענתי גם טרום ההשקה כשהשינויים התפרסמו) 20 - הפקודה נוחה לשחקנים גדולים (ויחסית למחזור היום הרבה שחקנים נחשבים כאלה...) וכן היא נוחה לשוק עצמו ולbidask של הרבה ניירות. מדובר על פקודה גדולה שרק חלק ממנה צף בשוק (=iceberg) וכל פעם שהחלק "הצף" נגמר היא משדרת את החלק הבא... ללא קשר לאדם ששידר את הפקודה בהתחלה... וכן הוא יכול לבטל את הפקודה מתי שירצה ...(את החלק שלא בוצע כמובן...)
    סגור
  • 20.
    פניני לא הבנתי בדיוק את ההסבר
    סוחר צעיר 09/11/2012 17:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה iceberg ובכלל למה צריך אותו. תודה רבה מראש.
    סגור
  • 19.
    פניני - מה רצית שהבורסה תעשה לפחות היא מנסה.
    מבקר פנים 09/11/2012 11:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש נושאים אחרים בהם הרגולטור אפילו לא מנסה לעזור לשוק המדמם.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    למה הבורסה לא בודקת עצמה
    מאיר 08/11/2012 20:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה היא עושה ניסויים עלכלכלת המדינה. הנהלת הבורסה גרועה ביותר.
    סגור
  • 17.
    עוד תשובות...
    ז.פ. 08/11/2012 13:52
    הגב לתגובה זו
    1 2
    15,16 - יש הרבה בורסות (בעיקר באירופה) המשתמשים במודל דומה גם ב יורונקסט פרנקפורט ובסקנדנביה (עם פרטמטרים אחרים ורחבים יותר)אבל הבורסה העתיקה את המודל של בורסת לונדון... לדעתי אם תתקשר לבורסה ותשאל תקבל תשובה מפורטת יותר...
    סגור
  • 16.
    מצטרף לשאלתו של 15.... (ל"ת)
    עוד סוחר 08/11/2012 13:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    רק שאלה
    סוחר 08/11/2012 12:07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    באיזה עוד בורסות בעולם קיימות הפסקות מסחר במקרה של תנועה חריגה ?
    סגור
  • ברובם - אך עם פרמטרים הגיוניים לכל ניע.
    lepxii 08/11/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גם בארה"ב יש (ומתחלף לlimit-up/limit-down), גם בפרנקפורט, ובלונדון. אבל.... המשותף בכל המקומות שמפעילים את זה הוא שימוש בפרמטרים הגיוניים ביחס לסחירות, נזילות, ותונדתיות של הניע.... בארה"ב למשל - המנגנון מופעל רק על ניע שנזילותם יותר גבוהה ממניות תא25 פה. בארץ - המנגנון פחות או יותר בסדר (פרט לדחיית מסחר פתיחה של כל השוק, בשל תנודה בבבודדת בתא25 - הזוי ומיותר). הפרמטרים פשוט ממש לא הגיוניים ולא מתאימים - יש מקרים הזויים ממש (למשל - ILDL1116 - שכל יום יוצאת להפסקות, מודיעין, מניות יותר-מאגר ותא75, ועוד ועוד) ומקרים קצת פחות הזויים, אבל בכולל - זה פשוט נקבע בחוסר הבנה מוחלט לגבי הפרמטרים המתאימים לניע עם נזילות, סחירות, ותנודתיות של הניע בתא.
    סגור
  • לא יכולתי להסביר את זה יותר טוב. (ל"ת)
    ז.פ 08/11/2012 14:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 14.
    עוד תשובה אחת...
    ז. פ. 08/11/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    12 - אין לך מושג כמה אתה קרוב....
    סגור
  • 13.
    מעט תשובות...
    ז.פ 08/11/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    1-8 - תודה רבה, 6- מעט מוגזם ולא אמין... 4,11 -הגבלה סטטית - השינוי ממחיר הבסיס, דינמית - השינוי מהעסקה הקודמת בתוך יום המסחר טענתי - להעלות את הדימניות מעט ולא להתחשב בסטטיות באמצע יום המסחר. 5 - לא בטוח שבאגרסיביות יתר מצליחים יותר - יש נקודת אופטימום (כמו בכל דבר בחיים) 9 -זו נקודה לדון בה לעומק יותר (לכן לא העלתי אותה) אתה צודק שכאן כל פעם "גנבו" עוד רבע שעה - החל במסחר מ 10:00 עד15:30... 10 פקודה בה אתה מזין כמה מהכמות אתה מעוניין לפרסם ו עד שלא נגמרת הכמות הנ"ל המערכת לא ממשיכה להגדיל את הפקודה - נוח לשחקנים גדולים... תודה למגיבים.
    סגור
  • הגבלה סטטית - השינוי משער הבסיס או מהשער שנקבע בסוף (ל"ת)
    הפסקת המסחר האחרונה 15/11/2012 19:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    פניני מה זה -לא סוחרים אז כותבים??? (ל"ת)
    חבר 08/11/2012 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    מבקש הסבר
    סוחר 08/11/2012 11:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מה הבדל בין סטטי ודינמי, ובאיזה שינויים זה קורה.
    סגור
  • 10.
    אני- רק שאלה
    במערכת 08/11/2012 11:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה פקודת. Icebergמה
    סגור
  • 9.
    יש לחפוף שעות מסחר עם אירופה - עד 1830! לתקן עמלת מינ!
    lepxii 08/11/2012 10:42
    הגב לתגובה זו
    5 0
    חייבים לסחור עד 1830 שעוננו - ולחפוף עםכל שאר אירופה הסוחרת עד אז. החפיפה עם הסגירה האירופית והפתיחה האמריקאית היא סופר חשובה. העלויות המאמירות בשל עמלות המינימום דורשות טיפול שורש מהיר - לא הגיוני שעולה, בעמלת בורסה, מעל ל100 ש"ח/מש"י על רוב המניות ברצף. עמלההגיונית היא באזור ה20-30 ש"ח למליון - לא פי 3,4 ואף 20 (400 ש"ח למיליון) על מניות ממש קטנות.
    סגור
  • 8.
    המסחר הפך לסיוט !!!
    איילי 08/11/2012 10:37
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מאז החלו עם החוק החדש הזה , המסחר הפך לסיוט. כל שניה עצירה במסחר , זה מסרובל ומוציא ממונטום. הכל עקום במדינה הזו...
    סגור
  • 7.
    זיו צודק לגמרי! הפסקות המסחר לא מוצדקות ומקשות לסחור. (ל"ת)
    סוחר מיואש 08/11/2012 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    פניני התותח!!!!
    call the police now! 08/11/2012 10:23
    הגב לתגובה זו
    4 2
    פניני יקר אתה כותב בצורה קולחת דבריך כפנינים תענוג לקרוא מחכה לכתבות נוספות שלך
    סגור
  • 5.
    פניני צריך להיות יותר אגרסיבי
    אמיר וייס 08/11/2012 10:14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה זה עצירות המסחר האלה לעזאזל...!!
    סגור
  • 4.
    האם אפשר להסביר מה זה בכלל הסטטי והדינמי הזה
    אחת מהצד 08/11/2012 10:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סתם מבלבל ולא ברור.
    סגור
  • 3.
    לדעתי אלה מגבלות וטענות חשובות מאוד
    תמיר לוי 08/11/2012 09:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אני מרגיש חלק מהבעיות האלה ואני סוחר קטן יחסית. צריך להעלות את זה בראשי...
    סגור
  • 2.
    כול מילה בסלע.
    עמי 07/11/2012 15:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קשה מאוד לסחור גם ככה. כל רגע עצירת מסחר.
    סגור
  • 1.
    העמלות מינימום זה אם כל הצרות! (ל"ת)
    סוחר ותיק 07/11/2012 15:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות