האיש שהלך חזק נגד הזרם, במה הוא מחזיק כעת?

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, מתייחס לסיטואציה כעת בוועדת דאבוס, וגם למניית אפל החבוטה
 | 

לפי הרכב המומחים שישבו על הבמה המרכזית בדבוס בשבת אפשר היה להבין שמשהו השתנה. לא ישבו שם אנשים כמו סורוס, רוביני, פרופסור ויליאם בלאק, ג'מי רוג'רס ואחרים שהתקשורת כ"כ אוהבת בגלל כותרות הדפרסיה שהם מספקים.

מי שכן השתתף בדיון היו אנשי שטח "אפורים", נגיד הבנק המרכזי של איטליה, שר האוצר של צרפת, המנכלים של הבנק אוף אמריקה ודויטשה בנק ומנכ"ל חברת ההשקעות של ממשלת סין. אלו מומחים שפחות מופיעים בתקשורת אבל שנמצאים בשטח ושצריכים להתמודד על בסיס יומי עם כול הבעיות שיצר המשבר הפיננסי האחרון של 2008.

מדוע החליפו אלו את אלילי התקשורת של 2011? האם מפיקי ההצגה הגדולה בדבוס אינם אוהבים את רוביני? האם מאסו בסורוס? חלילה, הם עדיין חשובים לרייטינג כבעבר אבל כנראה שקברניטי דבוס חששו מהשאלות שישאלו הנאספים. חששו שיבקשו הסברים על כמה מההתפתחויות הכלכליות ב-2012 שהיו הפוכות לתחזיות שניתנו ב-2011.

כיצד קרה שמטבע האירו מתחזק כל כך? הרי הובהר, בכנס האחרון, שסיכויי המטבע האירופי לשרוד נמוכים ביותר, זוכרים? כיצד קרה שיוון עדיין בגוש ולא פשטה רגלה, שספרד ואיטליה מצליחות למחזר חובות בעלויות נמוכות בהרבה מאשר לפני שנה ומדוע המועמדות לקבלה לגוש ממשיכות להתעקש להצטרף? הרי הגוש כבר צריך היה להתרסק, לא? כיצד הזהב לא הגיע ל-2000 דולר האונקיה עדיין ואיך זה שמדדי המניות שוברים שיאים כול הזמן?

המומחים של שנה שעברה יצטרכו להסביר שוב מה זה בדיוק הדאבל-דיפ ואיך מסתדרים עם העובדה שמצבן של החברות טוב בהרבה משהיה בשנה שעברה? לפי הפרסום הרשמי של הבנק הפדראלי יש היום ל-500 חברות ה-S&P מעל ל-1.7 טריליון דולר במזומן (יותר מהתוצר כולו של 180 מדינות) בקופתן.

2012 הייתה שנת שיא מבחינת חלוקת , 281.5 מיליארד דולר חילקו אותן 500 חברות, 17% מעל ל-2011 ו-14% מעל השיא הקודם שנקבע ב-2008.

מה הפלא שרוביני או סורוס לא השתתפו בפאנל? הקשבנו לדברים שנאמרו ומה שבלט היה הסגנון, השקט, המהוסס וללא ההתלהמות נוסח רוביני או רוג'רס. "בואו נקטין מעט את הגישה השלילית ונתרכז בחיוב", אמר ג'ין לייקון שמנהל את השקעותיה של ממשלת סין, "יש בעיות עדיין אבל מתקנים את הבעיות תוך כדי התקדמות". אם התקשורת הפיננסית תירגע היציאה מהמשבר תהיה מהירה יותר והזעזועים בדרך קטנים יותר. זה כמובן לא יקרה כי התלהמות שלילית מעלה רייטינג ואחיתופלים לא חסר.

הכותרת, " How to Prepare for an Economic Meltdown", שמופיעה בכול פעם שהמדדים שוברים שיא, ממשיכה להיות פופולרית. תחשבו לרגע על השפעת הכותרות בנושא "אסון החור של 40 המיליארד שהתגלה בתקציב" על הבחירות.

לאיזו עלייה ברמת ההתעניינות בתחום הכלכלי היא הביאה? אתם חושבים שאותה התעניינות הייתה גם אם היו מסבירים את העובדות שיחסית אינן כה נוראיות?

מבחן הברווז - המודל הנכון להשקעה:
ספרנו לכם בעבר על אותו מנהל השקעות בכיר בשותפות לניהול נכסים גדולה בניו יורק שהכרנו ושבגאות 2000, בניגוד מפורש למדיניות השותפות ותחת מבול גיחוכים של מומחים, מכר את כול האחזקות במניות הטכנולוגיה שרכש ללקוחותיו חמש-שש שנים קודם וקנה בכסף זהב, אגחי"ם ממשלתיים אמריקאים וקצת פיליפ מוריס (סימול: PM).

השותפים כעסו והעיפו אותו מהשותפות המשגשגת. האיש, עם כמה לקוחות נאמנים שהאמינו בו, פתח חברה בעצמו ונמצא בפוזיציות הנ"ל עד עצם היום הזה מלבד שינוי אחד, הוא הוסיף, ב-2009, פוזיציה ב-SPG, חברת ההשקעות הגדולה בנדל"ן. "תמיד האמנתי", אמר לנו אותו מנהל, "במשפט, What you see is what you get. כאשר וול סטריט מנסה לשכנע אותך שמה שהיא מוכרת זה ברבור והעוף שאתה רואה הוא ברווז אז דע שמה שמציעים לך זה ברווז, לא ברבור".

זה אותו האיש שאמר לנו, לפני כשלושה-ארבעה חודשים, שאם היה ספקולנט היה עושה שורט על אפל (סימול: AAPL) וקונה בכסף נוקיה (סימול:NOK), הצעה שהעברנו לכם בכתבה מאותה התקופה. שאלנו אותו השבוע איך ידע שלמרות מצבה הפנטסטי ולמרות האנליסטים המאמינים והנלהבים שאפל תרד כך? והוא השיב, "לא ידעתי. כל מה שידעתי שהחריגה מההערכה הגיונית של אפל בקיץ 2012 לא הייתה שונה מהחריגה של סיסקו (סימול:CSCO) ב-2000.

בשני המקרים הגיעו להערכות שווי שעל פי ההיגיון הן מטורפות. כאשר חברה אחת משפיעה על מדד ה-P&S כפי שהשפיעה CSCO ב-2000 או AAPL בספטמבר 2012 וכאשר הן מגיעות לשווי של פי 3 מ-GE אז בשבילי זה טירוף מערכות, זה מבטל את חוק הכלים השלובים וזה מראה לי שמה שנראה לי כברווז זה אכן ברווז ואני בורח וזה לא אומר שאפל או סיסקרו אינן חברות מעולות. למה ברחתי דווקא לזהב לאגחי"ם ולפיליפ מוריס? כי ההיגיון אומר שבעתות של חוסר ודאות בני האדם מרגישים בטחון בזהב, בממשלת ארה"ב וחוזרים לעשן.

למה נכנסתי לנדל"ן ב-2009? מהסיבה הפשוטה שוול סטריט הגיעה למסקנה שהנדל"ן, אחרי שאיבד עד 80% מערכו, עומד להמשיך ולהתרסק. זה נראה לי מטורף, לא הגיוני בשום צורה ולבטח לא קשור לכלכלה". הבעיה היחידה עם מבחן הברווז היא שלעולם אינך יודע מתי בדיוק יש לנהוג על פיו, הרוב מזהים אותו בדיעבד. האם "תיאוריית הברווז" מאותתת שצריך לברוח מנאטפליקס (סימול:NFLX) שבמהלך ארבעת החודשים האחרונים עלתה ב-225% לשווי שוק של 9.45 מיליארד דולר? האם מכפילים של 585, 147 ו-62 לשנים 2012-13-14 מצדיקים הערכה שכזו? האם, לאחר טעויות העבר של אנליסטים ולאור התחרות שמתגברת בתחום הפעילות של החברה צריך להאמין לקונסנסוס שהחברה, שהציגה ב-2012 של 29 סנט אכן תציג, ב-2013-14, רווחים של 1.15 ושל 2.74 בהתאמה? אחרי הכול, מה עושה החברה שוול סטריט סוגדת לה כרגע? עם כול הכבוד היא מוכרת כרטיסים. נכון, כרגע טוב יותר מאחרים אבל לא מדובר כאן בחברה מהסוג של מייקרוסופט או קוואלקום ששינו סדרי עולם. נאטפלקס לא המציאה אפליקציות שאיש בעולם לא יוכל לשחזר.

ההיגיון הכלכלי אומר שחייבים לברוח אבל מתי? אנשים שברחו מ-AAPL ב-600 חזרו ב-700. האם AAPL , שירדה ב-37% מהשיא היא עדיין הברווז שהייתה ב-700 דולר למניה או שבמחיר הנוכחי היא כבר ברבור? איך להסתכל על מלאנוקס (סימול:MLNX) שבמהלך 10 החודשים האחרונים עלתה מ-50 ל-120 וחזרה ל-50?

ההתקדמות של מהפכת האינפורמציה ותרבות הכותרות והרייטינג שהביאה, מקשה על המשקיע ההגיוני לקבל החלטות השקעה הגיוניות והאנליסטים והמומחים, שאמורים לעזור, נמצאים באותה הבעיה בדיוק. האם ALLT, לאחר ירידה של 50% במחיר המניה, ל-14 דולר, זולה? בהשוואה למחיר של 29 דולר בו הייתה לפני 5-6 חודשים היא בטוח "זולה" אבל השואלים צריכים לבדוק תחילה אם העלייה של 206אחוזים במחצית הראשונה של 2012, ממחיר של 9.5 דולר ל-29 הייתה במקומה, האם ב-29 לא הייתה "יקרה מידי"? האנליסטים לבטח שלא עוזרים לקבל תשובה אינטליגנטית. תראו מה שהם עושים ב-AAPL, מהפך מלא בהערכות.

כעת הם חותכים ומקצצים בתחזיותיהם על AAPL וזאת לאחר שכולם כמעט המליצו, רק לפני 4 חודשים, לקנות המניה ב-700 דולר? האם משהו בביצועי החברה מאז מתיישב הגיונית עם התפנית החדה בתחזיות?

על מה מניית בוס עלתה מאות אחוזים?

בתאריך ה-14.12.2012 בצעה חברת בוס פתרונות (סימול:BOSC) ספליט אחורה, 1:4. שום דבר אחר לא פורסם. ערב הספליט עמדה המניה על 71 סנט. למחרת אמורה הייתה המניה להתחיל במחיר 2.84 (0.71 כפול 4) אבל הגיעה למחיר של 4.18 וב-19.12, 3 ימי מסחר מאוחר יותר, הגיעה ל-8.2, עלייה של 189 אחוזים. ב-18.1.2013, חודש מאוחר יותר, רואיין מנכ"ל החברה, אלי וינר, ע"י ה- Wall Street Transcript אתר שללא ספק הוא מהמובילים.

בוס רואיינה לצד לא אחרת מוולמארט (סימול: WMT) כך שמיליוני משקיעים קראו את הכתבה. תקראו הכתבה, מאוד מלהיבה לגבי עתידה של בוס. אבל מחיר המניה לאחר הכתבה חזר למחיר שאיליו הגיעה המניה למחרת הספליט, ב-15.12.

האם עליית המניה לכיוון ה-8 דולרים לא הייתה מוזרה להיגיון? האם לאחר הריאיון צריכה הייתה המניה לרדת? עד כמה שתיאוריית הברווז נשמעת מטורפת היא הופכת, במהירות, למודל החיזוי הכי פחות מטורף והכי הגיוני בסביבה. לפחות אפשר להצדיק את התיאוריה הזו בתחום הפיזיקה כי היא מייצגת נאמנה את חוק הכלים השלובים.

וכמה מילים לסיום על AAPL:

לאחר מותו של סטיב ג'ובס, לפני כשנה וחצי, הבענו החשש שהחברה המדהימה הזו תעבור, מבחינת המניה שלה, בדיוק את אותו התהליך שעברה ועדיין עוברת (בקטנה כמובן יחסית) טבע (סימול:TEVA).

הזוהר שייצר ג'ובס על המניה ושהתגבש לאמונה ממש לאורך השנים הועם ועל מנת שיחזור צריך מנהל מיוחד והרבה זמן. אם סטיב ג'ובס היה חי AAPL הייתה עומדת בתחזיות וחוצה, מיד לאחר "משפט הפטנטים" מול סאמסונג, את רמת 1000 הדולרים (כפי שהבטיחו האנליסטים).

אם אלי הורוביץ היה עדיין אתנו ועם טבע המניה הייתה היום על 75-80 לפחות. טבע כבר דורכת במקום שנה שלישית, מניית GE, למרות ההצלחה הגדלה של החברה, מתקשה עדיין, 10 שנים לאחר עזיבתו של ג'ק וולש, לחזור לזוהרה ולקוקה קולה (סימול:KO) לקח 7 שנים להתאושש מעזיבתו של "המנהל הגדול בהיסטוריה" שלהם, Roberto Goizueta שבתקופת כהונתו (1980-97) המניה עלתה ב-3500%.

מה שקורה בחברות שנוהלו תחת מנהלים כמו גויזואטה, וולש, ג'ובס או הורוביץ הוא שלאחר עזיבתם מתחיל להתערער הביטחון הפסיכולוגי, חוזרת החשדנות והתגובות נעשות פרועות וחדות בהרבה.

AAPL נסחרת היום לפי מכפיל היסטורי של 10, של 2.4%, צומחת במהירות (דו ספרתית) ומחזיקה בקופתה 137.11 מיליארד (בסוף דצמבר 2012). אפל יכולה לרכוש במזומן חברות בסדר הגודל של סיסקו (סימול: CSCO), קוואלקום (סימול: QCOM) או אינטל (סימול: INTC) ויכולה בקלות להכפיל הדיבידנד אבל כרגע הדבר היחיד שיעצור (וכנראה כבר עוצר) את המשך הירידה הוא תשואת הדיבידנד. חזרה ל-700? לא סביר (למרות שכלכלית זה בהחלט הגיוני).


***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(16):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    מה שם מנהל ההשקעות מניו יורק?
    דני 03/02/2013 21:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה שלום, מה שם מנהל ההשקעות מניו יורק? ובאילו תחומים מושקע כיום?
    סגור
  • 10.
    סרגון
    חיים 01/02/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה דעתך על סרגון?
    סגור
  • 9.
    מלאנוקס
    חזאי 29/01/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, אני קורא את התורים שלך באופן קבוע. רציתי לשאול עם אתה מתייחס לסקטור גז-נפט רציו יהש למשל? ובנוסף מניית ביומד מזור רובוטיקה וכן איזיציפ? חזאי
    סגור
  • מזור רובוטיקה
    אריאל 01/02/2013 07:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום! אני עוד מלווה את הטורים שלך מימי "גלובס" העליזים ולמעשה תורת ההשקעות שלי בנויה בחלקה הלא קטן מהכתבות שלך. ברצוני לשאול האם אתה יכול להתייחס למזור רובוטיקה מהפן העתידי שלה לאור הפרסומים בדבר הסכמים ,שותפויות וכד'. האם מחיר המנייה משקף את הפעילות שלה? מיהן מתחרותיה וכד'. תודה.
    סגור
  • 8.
    אשמח לדעתך על המניות הבאות
    שמריה 28/01/2013 22:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נראה כתמחור מאוד נוח לכניסה - אשמח לדעתך (אם בדקת מניות אלו) ... baidu , aig, wfc תודה !!
    סגור
  • טען עוד
  • באמת?
    שלמה גרינברג 29/01/2013 08:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על AIG הארכתי לפחות 10 פעמים מאז המשבר. דעתי על WFC ברורה ואני עדיין מתרחק מחברות סיניות, אפילו מהטובות.
    סגור
  • מה הערכת על AIG ? ומה דעתך על WFC
    שמריה 29/01/2013 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על התגובה ... חיפשתי במאמרים שלך ולא מצאתי. אשמח בקצרצרה ... כדאי או לא ? תודה
    סגור
  • 7.
    מר גרינברג דעתך על ATTU ?
    al 28/01/2013 22:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לנתח את החברה הזו מבחינת יסודות- תודה
    סגור
  • הכול אפשרי
    שלמה גרינברג 29/01/2013 08:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזה 3 שנים ATTU מככבת בטור זה פשוט צריך לקרוא מפעם לפעם. נדמה לי שבכתבה, http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=167012דברתי לאחרונה על החברה נמתין לדוחות מחרתיים.
    סגור
  • 6.
    לשלמה היקר באדם:אף מילה על KERX?!
    אחד 28/01/2013 22:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלכת הבורסה!..מככבת במחזוריי המסחר הכי גבוהים בבורסה...לשפשף את העיניים...המנייה הזו משוגעת....
    סגור
  • למה?
    שלמה גרינברג 28/01/2013 23:12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קירקס מככבת כאן בקביעות, בפעם האחרונה בכתבה הקודמת ולחפני כשנה בחרתי בה כבעלת הפוטנציאל המוביל שבין החלומות. הטור הזה עוקב אחרי קירקס שנים
    סגור
  • 5.
    הערות
    שלמה גרינברג 28/01/2013 20:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגינזברג (1):נחיה ונראה לקרימר (2):נמתין בסבלנות לדוחות ונראה לנדי (3): תקרא שוב את המאמר, אני מסכים אתך ואיש לא צופה ירידה לאפס. אגב, ההשוואה לדיסני ופורד אינה במקומה. לאלון (4): צודק, השוואה שלא במקומה ואגב הרווח למניה ב PG הוא 4.4 ובטבע 2.45 דולרים. מסכים אתך על עתידה של טבע ולידיעתך אחד המיזמים הגדולים שלה הוא השותפתות עם פרוקטור , PGT Healthcare, שפועלת מג'נבה, בתחום בריאות הצרכן
    סגור
  • 4.
    טבע
    Alon 28/01/2013 19:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    EPS בטבע גדול מה EPS ב PG טבע ב 37 PG ב 73 נכון שהן לא מאותו תחום וזה כאילו להשוות תפוז עם אגס, אבל לדעתי המשקיעים יבינו בסופו של דבר שטבע תהיה איתנו עוד הרבה שנים ומצוק הפטנטים ישחק לטובתה.
    סגור
  • 3.
    מילה על APPL
    נדי 28/01/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עד סוף 2013 המזומן בקופה של אפל יעמוד על קרוב ל $200 למניה ! אני לא מכיר עוד חברה שבמקום חוב, יש לה מזומן בבנק שגדול יותר מהתוצר הלאומי של שני שליש ממדינות העולם! בהצלחה למי שמאמין שמניית אפל תמשיך לרדת לאפס, עם או בלי סטיב ג'ובס. פעם אחרונה שבדקתי, חברות דיסני ופורד עדיין קיימות ובועטות כמה שנים אחרי שהמייסדים לא איתנו. הכסף שלי על אפל, אין מספיק זמן לקרוא כותרות שליליות.
    סגור
  • 2.
    ALLT
    גואל קרימר 28/01/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אשמח להסבר מהמאמר על השורה של אלוט ... האם לדעתך זולה כיום בשער 14 ?? שווה קנייה ? תודה על דעותייך
    סגור
  • 1.
    דעתך על CKSW,CEVA
    גינצבורג 28/01/2013 16:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    2013 תיטיב אם מניות אלו ?? תודה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות