האם מתחולל שינוי יסודי במעמדו של הדולר בשוק?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לנורמה כשהמניות עולות, הדולר יורד. שבירת השיא של הדאו-ג'ונס התחרחשה במקביל לזינוק בערכו של הדולר - מה הסיבה לקורלציה החריגה?
יוחאי שויגר | (1)

מדד הדאו-ג'ונס שבר בשבוע שעבר את שיא כל הזמנים. גם ה-S&P 500 עומד לעשות זאת. במקביל, הדולר מתחזק בהתמדה, כאשר ה-Dollar Index, שמודד את ערכו של הדולר מול סל של מטבעות עולמיים, נסחר בשיא של 8 חודשים ולא רחוק משיא של שנתיים וחצי. ההתחזקות המקבילה של הדולר והמניות מחייבת הסבר, מאחר שעומדת בסתירה לקורלציה ההפוכה המובהקת, הכמעט בלתי שבירה, שמתקיימת בין שני הנכסים בשנים האחרונות.

בשנים האחרונות, הנכסים השונים בשוק הפיננסי נעים באופן בינארי על פי חלוקה הידועה בשם Risk On/Risk Off. ככלל, ניתן לסווג את הנכסים הפיננסיים בשוק באופן כללי על פי רמת הסיכון. בקצה המסוכן מצויים המניות, הסחורות והמטבעות בעלי התשואה הגבוהה, ואילו בקצה "הבטוח", מצויים האג"ח של ממשלת ארצות הברית, גרמניה ומטבעות בעלי תשואה נמוכה כמו הדולר, הין והפרנק. כאשר מצב הרוח בשוק חיובי, והמשקיעים נכונים לקחת סיכונים, הנכסים המסוכנים מתחזקים יחדיו ואילו הנכסים הבטוחים נחלשים, ולהיפך. כלומר, הנכסים נסחרים פחות על פי המאפיינים הפונדמנטליים הפרטניים שלהם (מצב החברה של המנייה, מצב הכלכלה של המטבע, הביקוש החומרי לסחורה), אלא על פי יחס הסיכון-תשואה הספקולטיבי של הנכס.

בשוק המט"ח, הדולר מהווה היעד הבטוח הראשי, אליו בורחים המשקיעים כאשר רמת החשש ואי הוודאות בשוק עולה. ולהיפך, כאשר אהבת הסיכון מתגברת המשקיעים מעדיפים את הנכסים בעלי התשואה הגבוהה יותר, והדולר נחלש. זו היתה הדינמיקה הכמעט פבלובית ששלטה בשוק הפיננסי מאז המשבר הפיננסי, ולמעשה גם לפניו. משום כך, בתנאי השוק הנוכחיים, של כמעט אופוריה בשוקי המניות, כאשר מדד ה-VIX (מדד הפחד) מצוי ברמות שפל, היינו מצפים שהדולר דווקא ייחלש, ולא היא. הדולר נמצא בשיא של כמעט שנתיים וחצי.

האם מתחולל שינוי יסודי במעמדו של הדולר בשוק הפיננסי? האם הדולר משנה את מעמדו ממטבע מקלט בטוח למטבע להשקעה שמושך הון כתוצאה מצפי לתשואה גבוהה יותר בעתיד. על פניו, הדבר נשמע הגיוני. כלכלת ארצות הברית משתפרת ומתייצבת ופותחת פער מול כלכלות מפתח כמו יפן, בריטניה וגוש האירו. רק בשבוע שעבר קיבלנו לכך עדות נוספת עם נתוני תעסוקה וייצור חיוביים. אך למרות זאת, הדבר לא אמור להתבטא בעתיד הנראה לעין בתשואה על הדולר. הבנק הפדרלי הצהיר חד משמעית שהריבית לא תעלה עד שלא יושגו יעדים כלכליים שאפתניים של אבטלה בגובה 6.5% ואינפלציה ברמה של 2.5%. מלבד הין, לדולר אין פער תשואה כמעט על שום מטבע בעולם.

ככלל, נשאלת השאלה, האם עליות השערים בשוק מעידות כלל על "אהבת סיכון"? מלבד עליות השערים בשוקי המניות, קיים פרמטר של אהבת סיכון ואופטימיות כלכלית, כביכול. כרגע, קשה לזהות מאפיינים של נכונות להשקעה. התשואות בשפל, הצמיחה הכלכלית מקרטעת, שיעורי אבטלה גבוהים - ובעיקר, נפחי המסחר נמוכים מאין כמותם.

עליות השערים, שהיו אמורות לייצר "אפקט של עושר" ולעודד את הציבור חזרה אל האפיקים המסוכנים יותר, לא עושות רושם על העם, שעדיין מסתכל על שוק המניות בחשדנות, שלא לומר בעוינות, בעקבות המשבר של 2008, ונשאר מחוץ למשחק. בסופו של דבר, נפחי המסחר הנמוכים מעידים על כך שהראלי בשווקים מתבסס יותר על מדיניות הכסף הקל של הבנק הפדרלי, ולא על "אופטימיות" וצמיחה.

כמו כן, צריך להביא בחשבון גורם נוסף משמעותי המעוות את המסחר בשוק המט"ח בימינו - ההרחבה הכמותית. הבנק הפדרלי אמנם מפעיל כרגע את התוכנית הכמותית הנרחבת ביותר (כ-85 מיליארד דולר בחודש), אולם המתווה של התוכנית כבר ידוע ומתומחר. לעומת זאת, הבנק של יפן צפוי בקרוב להשיק תוכנית כמותית גרנדיוזית אף יותר בהיקף של 135 מיליארד דולר, הבנק של בריטניה מרחיב את תוכנית רכישת הנכסים שלו, והבנק של אירופה עשוי להתחיל בכך בקרוב אם המצב במדינות החוב יחייב. כל אלה מקזזים את ההשפעה המפחת של ה-QE של הפד על הדולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 12/03/2013 18:16
    הגב לתגובה זו
    לא בדיוק מטבע זניח
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.