האם מתחולל שינוי יסודי במעמדו של הדולר בשוק?
מדד הדאו-ג'ונס שבר בשבוע שעבר את שיא כל הזמנים. גם ה-S&P 500 עומד לעשות זאת. במקביל, הדולר מתחזק בהתמדה, כאשר ה-Dollar Index, שמודד את ערכו של הדולר מול סל של מטבעות עולמיים, נסחר בשיא של 8 חודשים ולא רחוק משיא של שנתיים וחצי. ההתחזקות המקבילה של הדולר והמניות מחייבת הסבר, מאחר שעומדת בסתירה לקורלציה ההפוכה המובהקת, הכמעט בלתי שבירה, שמתקיימת בין שני הנכסים בשנים האחרונות.
בשנים האחרונות, הנכסים השונים בשוק הפיננסי נעים באופן בינארי על פי חלוקה הידועה בשם Risk On/Risk Off. ככלל, ניתן לסווג את הנכסים הפיננסיים בשוק באופן כללי על פי רמת הסיכון. בקצה המסוכן מצויים המניות, הסחורות והמטבעות בעלי התשואה הגבוהה, ואילו בקצה "הבטוח", מצויים האג"ח של ממשלת ארצות הברית, גרמניה ומטבעות בעלי תשואה נמוכה כמו הדולר, הין והפרנק. כאשר מצב הרוח בשוק חיובי, והמשקיעים נכונים לקחת סיכונים, הנכסים המסוכנים מתחזקים יחדיו ואילו הנכסים הבטוחים נחלשים, ולהיפך. כלומר, הנכסים נסחרים פחות על פי המאפיינים הפונדמנטליים הפרטניים שלהם (מצב החברה של המנייה, מצב הכלכלה של המטבע, הביקוש החומרי לסחורה), אלא על פי יחס הסיכון-תשואה הספקולטיבי של הנכס.
בשוק המט"ח, הדולר מהווה היעד הבטוח הראשי, אליו בורחים המשקיעים כאשר רמת החשש ואי הוודאות בשוק עולה. ולהיפך, כאשר אהבת הסיכון מתגברת המשקיעים מעדיפים את הנכסים בעלי התשואה הגבוהה יותר, והדולר נחלש. זו היתה הדינמיקה הכמעט פבלובית ששלטה בשוק הפיננסי מאז המשבר הפיננסי, ולמעשה גם לפניו. משום כך, בתנאי השוק הנוכחיים, של כמעט אופוריה בשוקי המניות, כאשר מדד ה-VIX (מדד הפחד) מצוי ברמות שפל, היינו מצפים שהדולר דווקא ייחלש, ולא היא. הדולר נמצא בשיא של כמעט שנתיים וחצי.
האם מתחולל שינוי יסודי במעמדו של הדולר בשוק הפיננסי? האם הדולר משנה את מעמדו ממטבע מקלט בטוח למטבע להשקעה שמושך הון כתוצאה מצפי לתשואה גבוהה יותר בעתיד. על פניו, הדבר נשמע הגיוני. כלכלת ארצות הברית משתפרת ומתייצבת ופותחת פער מול כלכלות מפתח כמו יפן, בריטניה וגוש האירו. רק בשבוע שעבר קיבלנו לכך עדות נוספת עם נתוני תעסוקה וייצור חיוביים. אך למרות זאת, הדבר לא אמור להתבטא בעתיד הנראה לעין בתשואה על הדולר. הבנק הפדרלי הצהיר חד משמעית שהריבית לא תעלה עד שלא יושגו יעדים כלכליים שאפתניים של אבטלה בגובה 6.5% ואינפלציה ברמה של 2.5%. מלבד הין, לדולר אין פער תשואה כמעט על שום מטבע בעולם.
ככלל, נשאלת השאלה, האם עליות השערים בשוק מעידות כלל על "אהבת סיכון"? מלבד עליות השערים בשוקי המניות, קיים פרמטר של אהבת סיכון ואופטימיות כלכלית, כביכול. כרגע, קשה לזהות מאפיינים של נכונות להשקעה. התשואות בשפל, הצמיחה הכלכלית מקרטעת, שיעורי אבטלה גבוהים - ובעיקר, נפחי המסחר נמוכים מאין כמותם.
עליות השערים, שהיו אמורות לייצר "אפקט של עושר" ולעודד את הציבור חזרה אל האפיקים המסוכנים יותר, לא עושות רושם על העם, שעדיין מסתכל על שוק המניות בחשדנות, שלא לומר בעוינות, בעקבות המשבר של 2008, ונשאר מחוץ למשחק. בסופו של דבר, נפחי המסחר הנמוכים מעידים על כך שהראלי בשווקים מתבסס יותר על מדיניות הכסף הקל של הבנק הפדרלי, ולא על "אופטימיות" וצמיחה.
כמו כן, צריך להביא בחשבון גורם נוסף משמעותי המעוות את המסחר בשוק המט"ח בימינו - ההרחבה הכמותית. הבנק הפדרלי אמנם מפעיל כרגע את התוכנית הכמותית הנרחבת ביותר (כ-85 מיליארד דולר בחודש), אולם המתווה של התוכנית כבר ידוע ומתומחר. לעומת זאת, הבנק של יפן צפוי בקרוב להשיק תוכנית כמותית גרנדיוזית אף יותר בהיקף של 135 מיליארד דולר, הבנק של בריטניה מרחיב את תוכנית רכישת הנכסים שלו, והבנק של אירופה עשוי להתחיל בכך בקרוב אם המצב במדינות החוב יחייב. כל אלה מקזזים את ההשפעה המפחת של ה-QE של הפד על הדולר.
- 1.אייל 12/03/2013 18:16הגב לתגובה זולא בדיוק מטבע זניח
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
