פייסבוק או ספאמבוק? על המהלך האחרון של הרשת החברתית
ביום חמישי האחרון חשף מארק צוקרברג במסיבת עיתונאים מתוקשרת את השפן החדש של פייסבוק: "אפליקציית על", שתותקן על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. פייסבוק לא השיקה טלפון חדש או מערכת הפעלה משלה, אבל מבחינת המשתמשים שיתקינו את האפליקציה, הממשק החדש יהיה של פייסבוק והתחושה תהיה כאילו מדובר בטלפון עם מערכת ההפעלה שלה. הפלטפורמה החדשה נקראת "HOME" ומעניקה למשתמשים חוויה "פייסבוקית" בטלפון. מסך הבית מתחלף בכל פעם שאחד החברים מעלה סטטוס, המסנג'ר משודרג ויש גם כמה שיפורים באופן הפעלת האפליקציות, ובכך שהמערכת שמה בקדמה את החברים במקום את האפליקציות.
מפתיע לא. חכם כן!
למרות שלא הייתה כאן הפתעה גדולה, נראה שהמהלך של פייסבוק הוא מהלך חכם. רוב משתמשי פייסבוק היום הם משתמשים סלולאריים. לכן הגברת החדירה לאותו תחום מתבקשת. יחד עם זאת, צוקרברג הבין, שעם כל הכבוד לפייסבוק, לא בטוח שיהיו הרבה אנשים שירוצו לרכוש טלפון חדש רק בגלל ממשק "מגניב", במיוחד לאור התחרות האדירה בשוק הזה. בכלל, למה להגביל את הממשק של פייסבוק רק לאותם מעטים שיקנו טלפון ייעודי שלה? הרבה יותר פשוט ונכון להציע למיליוני המשתמשים של אנדרואיד, ל"הסב" את הטלפון שלהם בקלות לטלפון פייסבוקי ועדיין ליהנות מהיתרונות של אנדרואיד.
כיצד "אפליקציית העל" תתרום לפייסבוק ולמשקיעים בה?
האפליקציה החדשה מאפשרת לפייסבוק לקבל מסך שלם בטלפון וכמובן הרבה יותר זמן מסך. מעכשיו, פייסבוק נמצאת בטלפון גם בלי שפתחנו את האפליקציה. אם אכן משתמשים רבים יבחרו להוריד את האפליקציה, הרי שבעתיד, פייסבוק תוכל לנצל את המצב להגדלת ההכנסות מפרסום. היתרון יהיה הן בשטח הפרסום והן, כאמור, בזמן המסך.
בנוסף, האפליקציה תאפשר לפייסבוק לקבל יותר מידע על המשתמשים וע"י כך למקד את הפרסומות בצורה יותר יעילה. יחד עם זאת, הממשק החדש לא מתאים לכל אחד ומאד קשה לצפות מה תהיה ההצלחה שלו. לכן ראוי לראות בכך כמנוע צמיחה נוסף ולא משהו שמשנה את התמונה כולה.
הרעיון נכון, אבל ההצלחה תלויה ביישום
לאחר שכולנו התרגלנו לממשק מבוסס אפליקציות, נשאלת השאלה עד כמה הממשק החדש שמבוסס על אנשים במקום הראשון, יהיה נוח לשימוש ויעביר את החוויה המתאימה. האם באמת היינו רוצים טלפון שמשדר סטטוסים ואירועים בלי הפסקה, שלומד להכיר אותנו וחודר לפרטיות שלנו בצורה כל כך משמעותית? האם אנשים עובדים יכולים בכלל להרשות לעצמם להקדיש כל כך הרבה זמן לרשת החברתית?
פייסבוק עשתה בחוכמה שהיא לא מנסה לכפות את הממשק החדש על כולם, אלא מאפשרת למי שרוצה להמשיך להשתמש באפליקציה הרגילה. נראה שהממשק החדש לא מתאים לכל אחד. פייסבוק חייבת למצוא את המינון הנכון. כמות המידע המיותר שזורם כיום ברשת החברתית עצומה, וזה יחייב את פייסבוק למצוא דרך להציב גבולות, אחרת היא עלולה להפוך מפייסבוק לספאמבוק.
האם כדאי להשקיע במניות של פייסבוק?
1. האלמנט המבריק במודל העסקי של פייסבוק. החברה לא צריכה לשלם אגורה על פרסום. תוכניות טלוויזיה בכל העולם כמעט מתחננות מהצופים להיכנס לפייסבוק שלהן ולהגיב. כל חברה אחרת הייתה צריכה לשלם מיליארדים כדי לקבל חשיפה דומה. בעתיד פייסבוק עשויה לדרוש תשלום מארגונים גדולים עבור כל לייק. זו אולי תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהטלוויזיה תהיה למעשה, זו שמשלמת למפרסם ולא להיפך. גם רשתות כמו טוויטר נהנות מרעיון דומה.
2. כולנו משווקים את פייסבוק. כל עסק רציני היום פותח דף בפייסבוק ומשווק אותו ללקוחות שלו. כך כולנו הפכנו למשווקים של פייסבוק. כמה חברות אתם מכירים שכל עולם העסקים עובד בשבילן בחינם? ולא בטוח שזה בחינם. בעתיד, ייתכן שתשלמו על כך לפייסבוק. נשמע הזוי? נניח שהעסק שלכם צבר 100 אלף לייקים, ופייסבוק דורשת מעכשיו שתשלמו סנט על כל לייק - תסגרו את דף הפייסבוק?
3. לפייסבוק יתרון תחרותי חזק, מיוחד בהשוואה לחברות טכנולוגיה רבות אחרות - הכוח שלה איננו רק בטכנולוגיה. בעוד שטלפון חדשני בטכנולוגיה מהפכנית עשוי לגרום לנו לנטוש את האייפון, לא בטוח שרשת חברתית עם טכנולוגיה מהפכנית תצליח להוציא אותנו מהפייסבוק. האם לאחר שאספתם חבר אחרי חבר, השקעתם בדף פייסבוק מיוחד, התרגלתם למערכת ושיתפתם את החברים בחוויות, תהיו מוכנים להתחיל לאסוף מחדש את החברים? האם הארגונים הגדולים שהשקיעו מיליונים בפיתוח ושיווק דפי הפייסבוק שלהם וצברו מיליוני משתמשים, יעבירו את התקציב לשיווק דפים ברשתות חברתיות אחרות? פייסבוק הצליחה לקשור אותנו אליה ברמה החברתית ולא ברמה הטכנולוגית וזה יתרון גדול, שעשוי להחזיק מעמד גם מול טכנולוגיות חזקות יותר.
4. פייסבוק צומחת גם בכסף. פייסבוק היא לא רק חלום. ההכנסות של פייסבוק זינקו מאז שנת 2008 ביותר מפי 18.5! מ-272 מליון דולר בשנת 2008 ל-5.089 מיליארד דולר בשנת 2012. הרווח הגיע למיליארד דולר בשנת 2011, אבל צנח בשנת 2012 בגלל קפיצה חדה בהוצאות (שבחלקן הינן בעלות אופי חד פעמי). אם פייסבוק תלמד לתרגם את הגידול המהיר בהכנסות לשורה התחתונה, הפוטנציאל בהחלט גדול.
5. יש גם סיכונים. פייסבוק היא חברה צעירה ואין לה היסטוריה ארוכה מספיק כדי לקבוע חד משמעית שלא מדובר בתופעה חולפת. מחיר המניה אמנם נמוך משמעותית ממחיר ההנפקה, אבל זה עדיין מחיר מעט יקר, שמשקף כבר חלק מהחלום ובוודאי יותר ממה שמייצג הרווח הנוכחי של החברה. עם זאת, יש בהחלט מקום לעליות משמעותיות במחיר המניה, במידה ופייסבוק תצליח לעמוד ביעדיה.
לסיכום
ההודעה של פייסבוק מיום חמישי אמנם לא הייתה מפתיעה מאד, אבל היא בסה"כ חיובית. ההצלחה של פייסבוק לא תהיה ככל הנראה תוצאה של "קילר אפליקיישין" בודדת, אלא תגיע ממגוון פעולות שהחברה צריכה לעשות כדי לשפר את חוויית הגלישה של המשתמשים, ולחזק את המודל העסקי מול המפרסמים. פייסבוק (יחד עם עוד כמה רשתות חברתיות) הביאה לעולם מודל עסקי מהפכני - היא הצליחה לגרום לאינספור תוכניות טלוויזיה ועסקים לשווק אותה בחינם ללא הפסקה.
ייתכן שבעתיד, בפעם הראשונה בהיסטוריה, תהיה זו הטלוויזיה שתשלם כסף לחברה מסחרית עבור פרסום בטלוויזיה. למרות זאת, לא ניתן לקבוע בוודאות, שאין מדובר בתופעה חולפת, כאמור. מחיר המניה לא זול, אבל גם רחוק מלשקף את הפוטנציאל האמיתי במקרה של הצלחה. למי שנוהג להקצות בתיק ההשקעות שלו כמה אחוזים למניות בסיכון גבוה, אבל עם פוטנציאל גדול, פייסבוק בהחלט יכולה להיות מועמדת טובה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.יופי של כתבה פתחתה לי את הראש בתחום תודה (ל"ת)aall 12/04/2013 15:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.great ..i have learned from you about vxx..clear vision (ל"ת)abbass 10/04/2013 17:01הגב לתגובה זו0 0סגור