על הדרכים הנכונות למינוי נגיד בנק ישראל (ומה לא לעשות)
ב-29 בינואר 2013 הפתיע הנגיד לשעבר הפרופ' סטנלי פישר, והודיע כי בכוונתו לפרוש מהתפקיד מוקדם מהצפוי בסוף חודש יוני. פישר נתן לראש הממשלה נתניהו חמישה חודשים לאתר, לראיין, לבדוק, לשקול ולמנות מחליף ראוי לתפקיד הכלכלי החשוב ביותר בכלכלה הישראלית. אפילו היה די זמן לאפשר חפיפה מתבקשת בין הנגיד היוצא לזה הנכנס. בפועל עברו כבר שבעה חודשים וראש הממשלה טרם הצליח למנות נגיד מחליף.
כחודשיים לפני תום כהונתו של פישר התבטא שר האוצר לפיד, ואמר כי הוא עצמו וראש הממשלה טרם הגיעו להתעסק באיתור ומינוי הנגיד. כך הגענו לחודש אוגוסט ללא נגיד של קבע, וניהול והמדיניות המונטרית מבוצעים ע"י הוועדה המונטרית והמשנה לנגיד ד"ר קרנית פלוג, שכבר הודיעה על פרישתה מהבנק. נכון שבחודש האחרון מינה נתניהו שני נגידים שפרשו עוד לפני שהמינוי נכנס לתוקף, אך גם מינויים אלה נעשו באיחור רב. מדובר במחדל ובכשל התנהלותי ממדרגה ראשונה של ראש הממשלה.
רבות דובר ועוד ידובר בדבר שיטת הבחירה של הנגיד ונושאי משרה בכירה בשירותי הביטחון. לכל ברור כי השיטה הנוכחית חייבת לעבור שינוי - סמכות בחירת הנגיד צריכה לצאת מידיו של ראש הממשלה. ראוי כי וועדה מקצועית מכובדת, בראשות שופט עליון, תבחן מספר מועמדים ותמליץ על המתאימים לממשלה שתבחר. גם שיטה זו אינה חסינה מטעויות, אך היא תצמצם משמעותית סיכונים למינויים לא ראויים ולהתנהלות קלוקלת, כמו זו שבמינוי הנוכחי.
במקביל, לתקשורת חלק לא מבוטל בפרישת שני הנגידים המיועדים. החדירה לחייהם הפרטיים של המועמדים וחיפוש מידע פיקנטי, גם אם כלל אינו קשור ליכולתו של המועמד לכהן בתפקיד, הייתה לגורם מרכזי בהחלטת הפרישה של המועמדים, ובוודאי מרחיקה מועמדים ראויים אחרים מהתמודדות על תפקיד הנגיד. יחד עם זאת, לא יהיה זה נכון להטיל את מלוא האשמה על התקשורת, שבסופו של דבר מבצעת את מלאכתה.
חוק בנק ישראל שחוקק ב-2010, קבע כי את המדיניות המוניטרית תנהל הוועדה המוניטרית ולא הנגיד לבדו. הוועדה המורכבת משישה חברים, מחציתם עובדי בנק ישראל ומחציתם כלכלנים בכירים, היא זו שמחליטה על גובה הריבית במשק, על יתרות המט"ח ועוד. הודות לחוק בנק ישראל ולוועדה המוניטרית איננו חווים כעת טלטלה במדיניות המונטירית עם עזיבתו של פישר, וקיימת המשכיות מבורכת במדיניות. עוד עלינו לברך על כך שהתקופה הנוכחית בכלכלה ובשוק רגועה יחסית, כפי שבא לידי ביטוי בפרמטרים כלכליים שונים. בתקופות אחרות בהן השוק היה מצוי במשבר - אי מינוי נגיד עשוי היה להחריף את המשבר ולהוות איום אמיתי על הכלכלה ועל יכולת ניהול המשבר.
את שיטת הבחירה לא ישנו במהלך המינוי הנוכחי. לכן ראש הממשלה נתניהו חייב לפעול במהירות וביסודיות למנות נגיד. ראוי שהנגיד הנכנס יהיה כלכלן בעל שם מקומי ובינלאומי, אשר יהיה מקובל על הציבור הישראלי ובעלי התפקידים הכלכליים הבכירים בעולם. ראינו במקרה של פישר עד כמה חשובה הנוכחות והשם הבינלאומיים של הנגיד לכלכלה הישראלית. המינוי חייב להיות מהיר, אך ורק אחרי בדיקה יסודית ומעמיקה של מספר מועמדים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.מדבר מהפוזיציהאחד העם 06/08/2013 16:46הגב לתגובה זו1 0בטח מנסה לרמוז שאבא שלו מועמד לנגידסגור
-
1.מי אתה בכלל???ינאי 06/08/2013 13:25הגב לתגובה זו2 0מי אתה שתגיד מהי הדרך לבחור נגיד??סגור