הורדת הריבית לחודש אוקטובר, מסמלת את סוף עידן הפחתות הריבית

אסף שפורן, מנהל השקעות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, מתייחס להורדת הריבית לחודש אוקטובר. מהו מצבו של המשק המקומי ביחס לפעם הקודמת בה היה גובה ריבית דומה?
אסף שפורן | (6)

באופן מפתיע ובניגוד לקונצנזוס, הוריד בנק ישראל את הריבית לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 1% בלבד. הפעם האחרונה בה היתה בישראל ריבית כל כך נמוכה הייתה בחודש דצמבר 2009, במסגרת מהלך של עלייה מרמת שפל של 0.5% בחודש אוגוסט 2009 ועד לרמה של 3.25% בחודש יוני 2012.

נראה כי הודעתו של הפד באשר להמשך תוכנית ההרחבה הכמותית עשתה את שלה, וצפוי כי זו תמשיך להקרין על המדיניות העתידית, הן של הבנק המרכזי המקומי והן של בנקים מרכזיים בעולם. סביר להניח כי כעת, כשנשק הריבית הולך ונגמר, ייאלץ הנגיד החדש (שזהותו טרם נקבעה) להשתמש בכלים מוניטריים יצירתיים יותר בכדי להמשיך ולהוביל מדיניות מוניטרית מרחיבה.

ריבית נומינלית של 1% המגלמת ריבית ריאלית שלילית, היא אינדיקציה לכלכלה הצומחת משמעותית פחות מהפוטנציאל הטמון בה - כזו הזקוקה לזריקת מרץ מוניטרית. כעת נשאלת השאלה, האם על בסיס נתוני המאקרו הנוכחיים ניתן להניח הפחתות ריבית נוספות לכיוון רמת השפל ההיסטורית של 0.5% משנת 2009. לצורך כך, מעניין יהיה להשוות נתונים כלכליים בסיסיים מהתקופה הנוכחית לאלו ששררו בשנת 2009.

על פי האומדן השני למחצית הראשונה של שנת 2013, התוצר המקומי הגולמי הגיע לרמה של 3.3% בחישוב שנתי. נציין כי עפ"י הערכות בנק ישראל, צפוי התוצר לעלות בשנת 2013 כולה בשיעור של 3.6%, כלומר, בתוך הטווח של פוטנציאל צמיחה בטווח של 3.5%-4% הקיים במשק הישראלי. לשם השלמת התמונה, יש לציין כי הערכות אלו כוללות גם את תחילת הפקת הגז ממאגר תמר המוסיפה לצמיחת התמ"ג כ-1%. בכל מקרה, ברור כי ניתן לומר שלא מדובר באווירה משברית.

אם נשווה את הנתון לשנת 2009 נגלה כי אז עלה התוצר בשיעור נמוך של 1.1% בלבד, כאשר ברבעון הראשון של שנת 2009 (בסמוך למשבר), אף נרשמה צמיחה שלילית של 2.4%. מדד מנהלי הרכש המהווה אינדיקטור מרכזי לפעילות העתידית, עמד בשנת 2009 על רמה ממוצעת של כ-45 נקודות וזאת בהשוואה לממוצע של כ-48.9 נקודות מתחילת השנה הנוכחית. אמנם שני המספרים נמצאים מתחת לרמת 50 הנקודות, המפרידה בין התרחבות להתכווצות, אך אין ספק כי הנתון של שנת 2013 טוב יותר.

עוד 2 נתונים משמעותיים

לבסוף, נקנח בשני נתונים חשובים נוספים, שיעור האבטלה ושיעור ההשתתפות בשוק העבודה. במחצית הראשונה של שנת 2013 עמד שיעור האבטלה הממוצע על כ-6.75% ושיעור ההשתתפות עמד על כ-63.7%, וזאת לעומת שנת 2009, בה שיעור האבטלה הממוצע עמד על כ-9.5% ושיעור ההשתתפות עמד על כ-62%. גם כאן ניתן לראות בבירור מצב טוב יותר באופן משמעותי במציאות הנוכחית ביחס לזו ששררה במשק המקומי בשנת 2009, וזאת עוד כאשר שינה הלמ"ס את שיטת המדידה ב-2012 לכזו שהוסיפה כמעט 1% לשיעור האבטלה. בהחלטת הריבית האחרונה, ציין בנק ישראל כי שיעור האבטלה הנוכחי נראה כשיעור אבטלה של צמיחה מלאה, כאשר הכוונה היא, שקשה לראות אותו ממשיך לרדת באופן מהותי.

לסיכום - נראה שפשוט אין צורך בהמשך הרחבה מוניטארית

בחינת נתוני מאקרו מרכזיים המצביעים על מצבו של המשק המקומי מעידים להערכתנו כי מצב הכלכלה אינו מצריך המשך הרחבה מוניטרית. ככל הנראה, הסיבה העיקרית להמשך ההפחתות נעוצה באפשרות של המשך החלשות הדולר מול השקל אשר פוגעת ביצואנים. בהקשר זה נזכיר שלא מכבר הכריז בנק ישראל כי הוא צפוי לרכוש סכום של 3.5 מיליארד דולר בשנת 2014 - סכום גבוה משמעותית ביחס לשנה הנוכחית בה צפויות להסתכם רכישות המט"ח בהיקף של שני מיליארד בלבד.

כל אלו, בתוספת העובדה כי בדיון הריבית האחרון התנגדו שניים מתוך חמשת חברי הוועדה להפחתת הריבית, מביאים לכך שניתן להעריך בסבירות גבוהה כי לא מן הנמנע שאנו נמצאים בסוף גל הפחתות הריבית, עובדה אשר ראוי כי תבוא לידי ביטוי בתיק ההשקעות.

*מר אסף שפורן הינו מנהל השקעות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחד שלא מבין ! 16/10/2013 13:29
    הגב לתגובה זו
    חבל רק שאין לכם באמת מושג מה עומקה של באר ועד איפה מגיעים המיים... כל המומחים הכי גדולים כאן כותבים דברים לפי ניתוח אנליסטי פונדמנטלי וטכני אך קיימים יותר מידי כשלי שוק והפרופורציות אינן נכונות. לא ניתן להסתכל על שנת 2009 ולהשוות את אותה הסביבה לסביבה כיום... אם תהייה הפחתת ריבית עד לרמה המינימאלית אזי סביר כי ינטלו יותר משכנתאות והדרישה לכסף תגדל יותר כי הסיכון המשתמע פוחת. אך מה לגבי החוב הכולל במשק שחורג מרמה נורמאלית ומשכוללת ... גם הקשחת תנאי הלווים לא תעזור ולהפך תחריף את המצב כי זה יביא רק משקיעים פוטנציאליים ברמת סיכון גבוהה יותר כי הם משתמשים בכלי מינוף... בקיצור כל חוסר הוודאות הזו על אחת כמה וכמה כאשר אין נגיד והבורסה לא יציבה , נדרשת רפורמה בשוק ההון הכוללת התייחסות למיסוי והשקעות נדל"ן ואנרגיה ..
  • 5.
    נכון. הורדות הריבית לא עוזרות לדולר שממשיך בשלו. (ל"ת)
    אבל מנפחות בועות. 15/10/2013 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    dan 10/10/2013 07:07
    הגב לתגובה זו
    לקנות קרנות מחקות 2-5 מחמ בינוני מדדיות באחוז גבוה יותר משקליות בחלק האגחי של התיק. בחלק המנייתי ניתן להישאר עם ETF של ואנגרד VTI
  • 3.
    תמיד נהנה מדברי חכמים... (ל"ת)
    פלס"ן 7 09/10/2013 16:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסיין בולט 09/10/2013 14:02
    הגב לתגובה זו
    כל מה צריך לעשות זה לראות כמה עולה דירת שלושה חדרים בהרצליה
  • 1.
    השוואה מעניינת ורלוונטית (ל"ת)
    נוחי 09/10/2013 13:27
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.