הנה ברומטר לכיוון שוק המניות - מה הוא מנבא?
מחירי ההובלה הימית, אשר מהווים אינדיקציה למצב הכלכלה העולמית, רשמו זינוק חד ביותר של כ-90% בחודשים ספטמבר ואוקטובר. הם קפצו לרמתם הגבוהה מזה כשנתיים. בין הכלים הרבים האמורים לאמוד את התחזקות הסחר הגלובלי, קיים המדד הבלטי למחירי הובלת סחורות בצובר או בשמו המלא: Baltic Dry Index. מדד זה הינו אחד האינדיקטורים החשובים להבנת תהליכים בכלכלה הגלובלית.
המדד מחושב מדי יום על ידי הבורסה הבלטית בלונדון, המרכזת את המסחר העולמי בין הביקוש לאוניות תובלה להיצע מצד מפעילי שירותי התובלה הימית. המדד מודד את המחירים היומיים להחכרת אוניות תובלה ב-26 נתיבי שיט ברחבי העולם. המדד מהווה ברומטר חשוב בכלכלה העולמית, שכן השינויים בו מבטאים עלייה או ירידה בתחזיות לפעילות הכלכלית של מדינות וחברות ענק.
ממה מורכב המדד?
קיימים 3 מגזרים בענף התובלה הימית. הראשון הינו אוניות מטען הנושאות קונטיינרים, המגזר השני הינו מיכליות הנפט הגולמי והמזוקק והשלישי הינו ההובלה בצובר (Dry Bulk) של חומרי גלם בתפזורת כמו עפרות ברזל ומתכות בסיסיות, פחם ,כימיקלים וסחורות חקלאיות (בעיקר גרעינים).
נזכיר, כי ענף התובלה הימית נהנה עד 2009 מצמיחת הכלכלות באסיה ומהביקוש הגובר שלהן לסחורות ולחומרי גלם. ב-2001-2006 הגידול בביקוש לאוניות בצובר היה כ-7% בממוצע לשנה. לעומת זאת, הגידול בהיצע האוניות באותן שנים היה כ-4% בלבד.
מגמות עתידיות בשוק
התובלה הימית היא עדיין התובלה הזולה ביותר הקיימת. בזמנים בהם מחירי הסחורות עולים, מרכיב ההובלה שלהן קטן יחסית. על כן עד שנת 2010 מחירי ההובלה הימית נהנו מהעלייה החדה בביקושים לסחורות, וירדו בעוצמה עם קריסתם. משנת 2010 נראה כי מחירי ההובלה הימית התנתקו ממחירי הסחורות והם המשיכו בירידתם למרות העלייה במחירי הסחורות.
בעבר בישר המדד על מגמות עתידיות בשוקי המניות. במהלך המיתון בכלכלת ארה"ב בתחילת העשור הקודם, התאוששותו של מדד מחירי ההובלה הימית בישרה על התחזקות שוקי המניות. המדד החל לעלות בתחילת שנת 2002, ועד תחילת 2003 כבר הגיע לשיא שנתי - זמן רב לפני עליית מדדי המניות.עד 2009 הקדים מדד ההובלה הימית את מדדי המניות ,אשר הדביקו אותו,אך משנת 2011 הקשר בינהם התנתק.
הסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית עדיין נמוכים כיום בהשוואה למחירי טרום המשבר, היא עודף קיבולת אניות בשנים האחרונות. עד 2008 היה מחסור באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. חברות הספנות הזמינו מהמספנות אוניות ענק חדשות, וההזמנות סופקו ב-3 השנים האחרונות מכיוון שבניית אניות ענק הינה ארוכה.
עתה, לאחר העליות שחווינו בשוקי המניות אשר הקדימו את הזינוק במדד ההובלה הימית (שהתרחש רק בחודשיים האחרונים). המדד יכול להוות ברומטר טוב להתאוששות אמיתית וברת קיימא בסחר העולמי. הביקוש וההיצע של המטענים המחושבים במדד משקפים את הביקוש וההיצע האמיתיים בשווקים. מדינות העולם ושוקי מזרח אסיה בפרט, תמשכנה לצרוך אוכל ושלל חומרי גלם ואוניות הצובר תמשכנה לעגון בנמליהן. לכן, רבים מתייחסים למדד כמדד מנבא (Leading Indicator) לכלכלה העולמית ושוק המניות. עלייה בביקושי סחורות יכולה להוות סממן חיובי לגבי צמיחת מדינות המייצאות סחורות רבות כמו קנדה, אוסטרליה וברזיל. לכן הזינוק במדד יכול לנבא את ההתאוששות בכלכלות המזרח עם דגש על סין, ולבסס את העליות שראינו לאחרונה בשווקי המניות.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.חובבנות וגם מבט קדימהירון 17/02/2014 08:31הגב לתגובה זו0 0אם מפרסמים כתבה כזו חובה לפרסם קישור לגרף הרלוונטי. תחת ההנחה שהמדד הרלוונטי הוא BDIY..... אכן מדובר במדד "מקדים" ומניתוח העליות והירידה של 50 אחוז לאחריהן הרי שמדובר במגמה ארוכת טווח של התאוששות בכלכלה העולמית.סגור
-
1.Baltic Dry Index צנח ב 30% בחודש האחרון (ל"ת)כתבה לא אקטואלית 03/11/2013 11:06הגב לתגובה זו1 0סגור
-
הכל ההפך! המדד נחלש ומעיד על חולשת הכלכלה העולמית! (ל"ת)עירית 03/11/2013 12:14הגב לתגובה זו5 0סגור