עסקים קטנים ובינוניים, אכן מנוע הצמיחה של המשק?

קצת אחרי יום העסקים הטקנים והבינוניים בישראל, ראובן שיף מספק מספר נקודות על התחום
ראובן שיף | (2)

בסוף השבוע שעבר צוין בפעם השנייה בישראל יום העסקים הקטנים והבינוניים, בו נקראו תושבי ישראל לבצע את קניותיהם בעסקים הקטנים והבינוניים - יוזמה מבורכת התורמת להאצת חשיבותם של עסקים אלה כמנוע צמיחה מרכזי במשק. יש לזכור כי המשבר הגלובלי וההאטה במשק הישראלי מקשים על התנהלותו של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. החסמים העיקריים העומדים בפניהם וגורמים לשיעור הישרדות נמוך הם העדר נגישות מספקת למימון, בירוקרטיה, חוסר בידע ניהולי ועסקי, השקעות לא מהותיות בשיווק ובמחקר, מחסור בתשתיות פיזיות ורגישות גבוהה יותר בתקופות האטה כלכלית.

עסק קטן הוא הוא דוקא ביג דיל

בישראל כ-493,000 עסקים קטנים ובינוניים (לפי דו"ח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים - יולי 2013). רבים מהעסקים הללו נסגרים בשנים הראשונות לפעילותם, כך מעידים הנתונים הסטטיסטיים העגומים. 99% מהעסקים בישראל הם קטנים ובינוניים. למעלה מ-55% מהשכירים במדינה מועסקים בעסקים אלו, כלומר עסקים קטנים ובינוניים מייצרים יותר ממחצית ממקומות התעסוקה במשק הישראלי. זאת ועוד - בתקופות משבר כשגלי פיטורים הופכים לגבוהים, העסקים הקטנים והבינוניים עוזרים לצמצם את האבטלה באמצעות קליטתם של העובדים המפוטרים.

לפיכך, על קברניטי המשק לעודד הקלות ולעשות הכל על מנת להגדיל את הצמיחה בקרב עסקים ממגזר זה ובכך לייצר עוד מקומות תעסוקה. מה שמגדיל גם את הכנסות המדינה ממיסים. האם זה קורה? לצערי, לא ממש.

הסיוע הממשלתי - קצה הקרחון אמנם בשנתיים האחרונות חלו כמה רפורמות המקלות על התנהלותם העסקית והפיננסית של עסקים קטנים ובינוניים בישראל, אולם כמי שמלווה ארגונים רבים ומכיר מקרוב את האתגרים והחסמים עימם הם מתמודדים ביומיום, ניתן לומר כי זהו רק קצה הקרחון.

מה עוד המדינה יכולה לעשות: - מדיניות תקציבית מושכלת הגדלת הקרנות שמעניקות הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים תגרום להקטנת שיעור הריבית ולגידול בהשקעות הפרטיות בעסקים קטנים ובינוניים. - OECD פרסם בחודש דצמבר 2013 דו"ח השוואתי לפיו עסקים קטנים בישראל משלמים ריבית כפולה מזו של העסקים הגדולים על האשראי 7.4% בממוצע. - מדיניות מיסים - שיעורי מס גבוהים מדי גורמים לירידה בכושר התחרות של המגזר הפרטי בשוק הבינלאומי. הפחתת שיעורי המס עשויה להביא לצמיחה כלכלית, לגידול בהשקעות פרטיות, להרחבת המכירות בשווקים נוספים מחוץ לישראל וכמו כן להגדלת בסיס המס והקטנת ההון השחור. - הגברת התחרות - רמת תחרות גבוהה בתשומות של עסקים קטנים (כגון: אשראי, שכ"ד, חשמל) תגדיל את סיכויי הישרדותם.

אם אין אתם לכם - מי לכם?

עסקים קטנים ובינוניים יכולים להגדיל את סיכויי הצמיחה שלהם ב-2014 , אם יעשו כמה פעולות מומלצות. הנה שתי דוגמאות שלדעתי הן החשובות ביותר.

שירות מצוין כמנוע צמיחה של הארגון - השירות הוא נקודת תורפה בארגונים רבים. לקוחות מוכנים לשלם פרמיה גבוהה על חווית שירות נעימה ועל התחושה שהם ייחודיים ומיוחדים. ארגונים שישכילו להשקיע בטיוב תהליכי השירות ובשיפור חווית הלקוח יוכלו לראות ביטוי להשקעה זו גם בשורת הרווח.

ייחודיות ובידול כחלק מאסטרטגית צמיחה - כל ארגון חייב להישען על תשתית אסטרטגית ועסקית, המבוססת על ערכים וצרכים של קהלי המטרה. כך נבנה הבידול העסקי האסטרטגי של אותו ארגון. כשארגון בונה לעצמו יתרון תחרותי ייחודי בעל חשיבות ניכרת ללקוחות, זה מה שמבדל אותו היטב ממתחריו. גם בזמנים של האטה במשק אני ממליץ להמשיך לפתח מוצרים ושירותים שמספקים ללקוחות ערך מוסף שהוא מעבר למחיר או לפונקציונאליות של המוצר או השירות. מסרים המבוססים על מחיר נמוך בלבד, משאירים את הלקוח בעיקר ספקן ומבולבל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אני סבור כי אם ארגונים קטנים ובינוניים ישכילו להעניק שירות מצוין ולגבש אמירה עסקית ייחודית משלהם הרי שבסופו של יום, הם גם יצליחו לשפר משמעותית את היעדים שלהם.

*הכותב הינו שותף מנהל ב-RSM שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ככה זה ממשלה מושחתת עוזרים לטייקונים בלבד (ל"ת)
    תום 14/01/2014 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רגולציה = שחיתות! 14/01/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
    לכל דבר פה צריך לעמוד שנים בתור ולשלם תשלומי שוחד רבים - זה מונע תחרות ופוגע בעסקים הקטנים והבינוניים.