הסיפור של צים - כמה חוב אפשר למחוק עד לפירוק?
אחד מהסדרי החוב הגדולים במשק, וככל הנראה "התספורת" הגדולה ביותר לחוב של חברה ישראלית מגיע לישורת האחרונה, הסדר החוב של חברת צים שירותי ספנות משולבים בע"מ. לא מדובר בהסדר החוב הראשון של החברה וספק אם מדובר באחרון, אך ללא ספק מדובר הסדר משמעותי מאוד, כיוון שהשליטה עתידה לעבור מ"החברה לישראל" לנושים.
מה כולל ההסדר הזה?
לחברת צים יש חוב של כ-2.7 מיליארד דולר (כ- 9.5 מיליארד ש"ח) מתוכו 1.42 מיליארד דולר לבנקים זרים, 875 מיליון דולר למספנות והיתרה - 391 מיליון דולר, למחזיקי האג"ח. הבנקים והמספנות צפויים לספוג "תספורת" של כ-50% ובעוד מחזיקי איגרות החוב צפויים לספוג "תספורת" של כ-33%. הנושים יחדיו יקבלו כ-66% ממניות החברה ויהפכו לבעלי שליטה.
בהסדר החוב הקודם שנחתם בסוף 2009 בו נפרסו חובותיה של צים למספר שנים, הזרימה החברה לישראל כ-500 מיליון דולר לטובת ההסדר . ככל הנראה, גם בהסדר החוב המתגבש, תזרים החברה לישראל עוד כ-200 מיליון דולר' אלא שכעת, כאמור, תדולל אחזקתה ל-33%. המוטיב המרכזי של חברת צים לאורך ההסדר הייתה שעדיף לנושים לקבל את ההסדר מאשר ללכת לפירוק, שיותיר אותם עם נתח קטן בהרבה מן החוב, כ-6% בלבד.
מה ההשפעה על הכסף שלנו?
איגרות החוב של חברת צים הינן אגרות חוב "שהונפקו לגופים המוסדיים ואינן , ובשל כך, סביר שה"ציבור" לא מחזיק איגרות אלו בצורה ישירה אלה חשוף לאיגרות החוב הללו דרך מוצרי הפנסיה השונים. להערכתי, במהלך השנים האחרונות, שוערכו כלפי מטה בצורה משמעותית איגרות החוב הללו כך שאפשר שההסדר הנוכחי לא ישנה משמעותית את ערכן בספרי האחזקות של המוסדיים ואפשר אף שבשלב מסויים, במידה ומצב החברה ישתפר, יהיה up side מסויים.
האם הסדר החוב של צים מייצר הזדמנות, אם כן איפה?
הסרת מרכיבי חוסר הוודאות בשוויה של צים במודל שווי נכסי של אחזקות החברה לישראל מייצר אפשרות להערכת מצב טובה יותר. עד כה רוב המודלים לקחו בחשבון את שוויה של צים כאפס אך עדיין לא ברור היה אם תהינה הזרמות כסף נוספות מהחברה לישראל ואם תהינה כאלה, מה יהיה גובה הסכום המוזרם. עכשיו, שהלוט הוסר, ניתן לתמחר את צים ושאר הנכסים הסחירים של חברה לישראל בצורה מדויקת יותר. יתרה מכך, עצם התקדמות בהסדר יכול להביא לקידום המהלך שהחברה לישראל מתכננת, קרי פיצול אחזקות החברה לשני חברות. החברה לישראל הנסחרת במדד המעו"ף תישאר עם אחזקות כי"ל ובז"ן והחברה החדשה (שככל הנראה תונפק בלונדון) תקבל את שאר האחזקות לרבות, טאואר, צים, מיזם הרכב הסיני קורוס, ICG וכיו"ב.
המסקנה המתבקשת היא, כי סיום ההסדר יכול לשחרר פקק אשר עמד בפני המשקיעים הפוטנציאלים בחברה לישראל ועשוי ליצור הצפת ערך במניה.
*** תקנות הייעוץ הכללי של אוסרות עליו להתייחס לתגובות שלכם בעמוד. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב מחזיק ו/או עלול להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.מי מונע מחברות הישראליות לבצע מיחזור חוב?יופיטר שוקי הון 22/01/2014 16:30הגב לתגובה זו0 0סוכנים האמריראים!!!! אני לא כלב של אף אחת !! אני מדינה עצמאית !!!דיי לחנוק חברות ישראליות צים בקלות יכולה לבצע מיחזור חובסגור
-
4.יופי של ניתוח (ל"ת)תהצ שולט 21/01/2014 21:37הגב לתגובה זו0 1סגור
-
3.תמיד כיף לקרוא כתבות של עופר שבח (ל"ת)איציק 21/01/2014 20:55הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.ניתוח מענייןוורן באפט 21/01/2014 17:03הגב לתגובה זו0 1אכן נראה לי שווה קניהסגור
-
1.הפרייאריםאי 21/01/2014 12:38הגב לתגובה זו0 2כשחברה נכנסת להסדר חוב במדינה רצינית אוטומטית החברה צריכה להתפרק או להימכר למישהו אחר אבל בישראל ממלכת הפרייארים אפשר להיכשל שוב ושוב ולהמשיך הלאהסגור