המלכוד המסוכן שמסתתר מאחורי תכנית המע"מ 0% של לפיד - תוצאות בקרוב

דעה. הסערה התקשורתית סביב תכנית המע"מ 0% לדירה ראשונה זה כלום, תוצאות המילכוד עלולות להיות העסקה האמיתית
 | 

משפט המפתח שכל פסיכולוג מתחיל משנן לפני שהוא פוגש את המטופל הראשון שלו הולך ככה - "קודם כל לא ליצור נזק נוסף". את המשפט הזה יאיר לפיד צריך היה לקחת איתו בבואו לטפל במשבר מחירי הדירות. תכנית המע"מ 0% מסתמנת כמלכוד נוראי עבור לפיד, שעלול למצוא את עצמו כאשם המרכזי של הממשלה הנוכחית במשבר מחירי הדירות.

כרגע הסערה סביב לפיד היא תקשורתית, ההתפטרות של מיכאל שראל בשל תוכנית המע"מ 0% היוותה מהלומה חזקה מאוד כלפי לפיד, וגם התנגדותם של אנשי מפתח בנושא כמו נגידת בנק ישראל קרנית פלוג או היועץ הכלכלי הראשי במשרד ראש הממשלה יוג'ין קנדל מעמידה את לפיד באור בעייתי. אבל זה כלום, הציבור הרחב שמע שלפיד מתכוון להוזיל במכה את מחירי הדירות ב-18% ומבחינת הציבור זה נשמע מעולה.

איפה המלכוד? בתור התחלה החל מהיום אף אחד בישראל לא רוכש דירה חדשה מקבלן. מי משוגע לקנות היום דירה ב-1.5 מיליון שקלים כאשר אולי עוד כמה חודשים אותה דירה תעלה 1.27 מיליון שקלים (הנחה של 230 אלף שקלים!) אם לפיד יצליח להעביר את התוכנית למע"מ 0%. ונשים בצד את העובדה שהסיכויים של לפיד להעביר את התוכנית הזו בכלל לא ברורים, וגם את העובדה שאולי הקבלנים בכלל לא יגלגלו את ההנחה לרוכשים, כי זה לא משנה עכשיו - הציבור שמע והציבור ממתין.

מה קורה כשהציבור ממתין? הביקושים הכבושים הולכים ותופחים. כל אותם זוגות צעירים שבדיוק התחתנו ורוצים לקנות דירה, הם ממתינים עכשיו. נגיד שתקופת ההמתנה היא חצי שנה, ואז התמונה בעניין המע"מ 0% מתבהרת. פה טמון המלכוד. אם הציבור מבין שלפיד יורד מתוכנית המע"מ 0%, כל אותם אלה שהמתינו ירוצו ביחד לקנות דירות - כי אין למה לחכות יותר. ומה אז יקרה? המחירים יקפצו כי יהיה לחץ של קונים. עכשיו בתרחיש מס' 2 נגיד שהציבור מבין שהתוכנית של לפיד עוברת ואכן יש מע"מ 0% על דירה ראשונה, מה אז קורה? שוב אותם אלה שהמתינו רצים ביחד לקנות דירות לפני שמישהו יעשה איזה שינוי, והמחירים - הם כמובן יקפצו לאור לחץ הקונים.

בקיצור, בזמן שלכולם ברור שהפתרון מצוי בצד ההיצע - כלומר לשחרר קרקעות ולקדם בניה בטירוף, לפיד החליט לשחק עם צד הביקוש. ועוד כמו פיל בחנות חרסינה. יש כיום משבר של ממש בשוק הדיור, לפיד עלול ליצור נזק נוסף, וכפי שציינתי בפתיח - זה בערך הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות.

עוד מילה לסיום (צעד חריג, בעקבות טוקבקים שהתייחסו לנושא). בעניין מחיר המקסימום שייקבע לדירות וכביכול אמור לוודא שהקבלנים לא יעלו מחירים. אחד, המחיר הממוצע עשוי לטפס בעקבות גל הקונים ולכן גם מחיר המקסימום יעלה. שניים, השמיים הם הגבול ליצירתיות שאנחנו נראה בעניין מחיר המקסימום הזה. מתשלום נוסף בשחור, דרך תימחור שונה של הדירות בבניין ועד משחק עם התוספות שמציע הקבלן. בקיצור מחיר מקסימום זה יצירת עיוות, ועיוות זה דבר שהמוח הישראלי לא נשאר אדיש אליו.

תגובות לכתבה(84):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 62.
    ההיסטוריה חוזרת על עצמה. נושא חם!!!
    אורן 25/03/2014 06:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו תמיד מבטיחים שהמחירים ירדו, שהפעם זו מהפכה, אבל כמו תמיד , כמו שנים עברו שדיברו בכנסת על ירידת מחירים קרה בדיוק ההפך! המחירים לא טיפסו.... הם טסו ... אז אל תצפו מהממשלה להוזלה כי מי שימשיך להמתין על הגדר כמו בעבר וחיי בהשליה שהמחירים ירדו, צפו לפייט.
    סגור
  • 61.
    דירה לדוגמא-רעיון טוב שלא יבוצע לעולם.
    חיים 24/03/2014 15:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הממשלה מוציאה מכרז לבנייה. רשאים להשתתף רק קבלנים בעלי יכולת מוכחת וגב כלכלי. ניגשים הקבלנים הגדולים. מישהו זוכה. הוא מוציא מכרז לביצוע. רשאים להשתתף רק קבלנים בעלי יכולת בינונית מוכחת. זוכים 2 קבלנים. הם מוציאים מכרז לביצוע הפרוייקט (שבינתיים מחולק למספר פרוייקטי משנה) עבור קבלנים בעלי יכולת נמוכה. זוכים 3-4 קבלנים. כל אחד מהם מוציא מכרז לביצוע לקבלני ביצוע בפועל. בדר"כ קבוצות עבודה של בני מיעוטים או קבלנים קטנים מהאזור. קחו בחשבון 15-20 % רווח קבלני לאורך השרשור הזה. ומעל יש חב' פיקוח של היזם, חב' פיקוח של הקבלן הראשי, מנהלי עבודה. כך שהחגיגה באתר בניה גדולה ואין פלא שיש מאות עובדים. עכשיו לתרחיש אחר: הממשלה תוציא מכרז לבנייה. יזכה בו קבלן גדול שיוציא מכרז ישיר מול קבלני ביצוע בפועל בלבד. אין עוד כל מיני קבלנים שבדרך שכל אחד גוזר קופון. לחתוך את כל הרווח הקבלני המיותר הזה. יש חב' פיקוח של היזם והקבלן הראשי. הם שיפקחו ישירות על הקבלן המבצע. לא צריך דיונים, ישיבות, פגישות, צעקות ומריבות באתרי בנייה, אין פיגור בלוח זמנים, יש פיקוח ישיר על הקבלן המבצע ועל עובדיו. גם חוסכים כסף וגם זמן.
    סגור
  • 60.
    קבלנים ובוכים !
    חיים 24/03/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קבלן בונה בית בעלות בניה של 1000-1500 דולר למר. מוכר לפי יותר מ-5000 דולר למר. כולל קרקע ומיסים. ממתי קבלן יוריד מחיר? אם יחריכו אותו אזהוא ימכור דירה ברמת גימור של מעטפת (כמו במשרדים). את הגימור יקבע הקונה. חייבים לגרום לתחרות בתחום הבנייה ע"י הבאת קבלנים נוספים מחול (סין או אירופה). הם יביאו עובדים ואולי גם חומרי בנייה (ברזל, מלט) וכך יוזילו עלויות ותשומות בנייה. שיביאו אותם רק לבניית 5000-10000 דירות בלבד. לא צריך 150,000 אלף דירות של לפיד. נראה את תגובת הקבלנים ונלמד מזה המון. התחרות שתהיה הוגנת ובאותה רמת גימור ובהתאם לאותו מפרט טכני. ומכיוון שהקבלנים בארץ אינם ממש קבלנים אלא רק מתווכים ומעסיקים מטעם קבלני משנה בשרשור חברות (3-4 קבלני משנה עד שמגיעים לקבלן הקטן שמבצע את העבודה בפועל). אפשר לחסוך גם כאן עשרות אחוזים של רווח קבלני מחברות בנייה וקבלנים שגוזרים קופון על הגב של קבלני ופועלי הביצוע. והכל מגולגל על הרוכש האומלל. ומכיוון שהגזלנים עושקים את המסכנים, מקבלים רמת בנייה וגימור ירודה ביותר. זה כל הסיפור. וכאן, אם תרצו, נמצא כל הכסף של הזוגות הצעירים ומשבר הדיור.
    סגור
  • 59.
    קרית שמונה
    רפי 23/03/2014 05:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי אמר שבכלל צריך להיות מעמ על דירות כשדירה עלתה 200000 המים היה 38 אלף כשדירה עולה מליון וחצי המעמ כמעט 300000 אלף למה זה מגיע להם
    סגור
  • 58.
    קדימה,הדולר ל5 ש"ח! (ל"ת)
    וואלה! סילבן 22/03/2014 21:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 57.
    נכון ..הכותב נשמע כ..
    שלומציון 22/03/2014 19:01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בחור לעניין, אמין. כמו זה שמכר לי את המכונת כביסה. הוא לא הציע מפורשות אבל אני לא טיפש , אמרתי לשרה אשתי שכדאי לקחת הלוואות מישראכרט ,ויזה , הפנסיה , אמא , דודה מלכה ואברהם מהצ׳יינג׳ + משכנתא ולקנות עכשיו כי בטח בעקבות הורדת המע״ם לזוגות כמונו רק יעלה את המחיר.
    סגור
  • 56.
    שוק יוצף דירות יד 2 בריחת משקיעים
    חי 21/03/2014 16:20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    משקיעים שלא יצליחו למכור דירות השקעה במהירות בחודשים הקרובים יראו כיצד כל מה נופח נעלם להם.. הראשונים עוד אולי ירוויחו אחרים יתקו עם דירות בשווי 20-30% פחות תוך כשנה שנתיים.. האמור בגלל המעמ שירד..הגדלת הבניה שכן מורגשת וגזירות נוספות על משכירי הדירות.. בקיצור יתכן ויזרקו לשוק תוך כחצי שנה שנה עשרות אלפי דירות יד 2 זה גם תרחיש אפשרי..
    סגור
  • 55.
    מחיר הדירה יהיה נמוך ...התוספות יהיו יקרות (ל"ת)
    אין גבול ליצירתיות 21/03/2014 15:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • כמו הטיסות המוזלות שאתה משלם על בחירת מקום ישיבה, ארוחה (ל"ת)
    מומי 24/03/2014 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 54.
    המסקנה נכונה אבל לא מהכיוון הנכון- יוסי כנס
    כלכלן נדלן 21/03/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הצעד של לפיד הוא התערבות ממשלתית פרועה בשוק שבו כל התערבות גורמת נזק רב מתועלת בשוק המעוות ביותר בישראל עד היום כל התערבות היוותה קטליזטור לעוד עלית מחירים. העיוותים המרכזים היום בשוק הם השוני במס השבח בין נכסים שנקנו לפני שנת 84 לבין נכסים שנקנו לאחר מכן השוני במיסוי בין מחזיקי דירה אחת לבין משכירים יותר מדירה אחת בין זוגות צעירים משפרי דיור ומשקיעים לגבי אחוזי המימון הנדרשים השוני בתנאי המשכנתא בין אנשים בעלי נתונים פיננסים שונים ורמת התחכום שלהם מכל זה יוצא שכמעט אין 2 קונים או 2 מוכרים אשר רואים מול עיניהם אותו מחיר של נכס אין בקניה ואין במכירה. וכמו כן בהגדרה אין מוכר וקונה של אותו נכס הרואים אותו מחיר מול עיניהם בכלכלה כל עיוות במוצר בעל צריכה קשיחה המחיר מתכנס כלפי המוכר ולא כלפי הקונה, בעיקר בעקבות היכולת להסב את שוק הקנייה לשוק שניוני אשר מהווה אלטרנטיבה לערך הזמן בעקבות החוק החדש אנו נראה את השוק מוצף בדירות 3 חדרים 70 מטר ב1.599 ובדירות 4 חדרים ללא תוספות באותו מחיר הקונים התמימים יפסידו וגם קופת המדינה. באותו תקציב היו פוטרים ממס שבח ומתקנים עיוותים
    סגור
  • 53.
    השלב הבא-מס של 25% על הכנסה משכר דירה!
    שגיא טובי 21/03/2014 09:39
    הגב לתגובה זו
    4 4
    זה יוריד בוודאות את המחירים בשיעור המס כיוון שמחירי השכירות מתוחים עד קצה גבול יכולת השוכרים.
    סגור
  • הקנאה והרוע אוכלים את הלב. זה מה שיקרה לך (ל"ת)
    מירי 23/03/2014 15:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • מי שכבר שנים שונא כול מי שיש לו, כבר אכל אותה. זוגות
    מומי 24/03/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צעירים כבר קנו ומכרו כמה פעמים דירה עם כול הרפורמות במיסוי, מיחזרו משכנתה ועשו מאות אלפים וגם מיליונים. והחמור יושב על הגדר ונוער....
    סגור
  • 52.
    צודק ב 100 אחוז!!! (ל"ת)
    בדרך למעלה 20/03/2014 22:27
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 51.
    מה הסיכוי שלכל אותם בכירים כבר יש לפחות דירה אחת ?
    שרונה 20/03/2014 20:13
    הגב לתגובה זו
    3 2
    למה שירצו לירות לעצמם ברגליים ע״י הורדת מחירי הדירות ?
    סגור
  • 50.
    אני מבין כי אתם קואים את הטוקבקים לכן אני מגיב
    כלכלן ראשי 20/03/2014 18:06
    הגב לתגובה זו
    4 3
    בלי קשר למחיר המקסימום והמינימום כוח הקנייה של עם ישראל לא יכול לגרום לעליה נוספת כי אי אפשר לקנות במחירים הנוכחיים ולכן עליה לא תהיה , הדבר השני הוא לדוגמא יפה הבן שלי מתעניין על דירה במחיר 1.45 מיליון שקל מקבלן כמובן בעזרה שלי מהצד הוא כבר ברר את הכל וכעת הוא שמע על המע"מ ולכן הוא מחכה ברגע שיאושר המע"מ הוא ילך לאותו הקבלן , אם הקבלן פתאום ידרוש 18 אחוזים יותר כמובן שהבן שלי לא יקח את הדירה אבל להגי כתבה בעיטונות על אותו הקבלן זה כן יהיה ואז ניראה אך הקבלן או אותה החברה תימכור עוד דירות שוק הנדלן עלה מספיק הכסף בורח מהנדלן לאפיקים אחרים במקרה הזה הריבית נמוכה ולכן הוא עובר לבורסה ובנדלן בחול ולא בארץ דרך אגב אפשר לראות את המניות בארץ שעולות בתקופה האחרונה היות שניכנס כסף לשוק בעיקבות יציאתו מהנדלן
    סגור
  • 49.
    ובל נשכח את התסכול שלפיד יוצר בקרב מי שרכש לאחרונה
    אלה הנפגעים האמיתיים 20/03/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
    4 4
    לפיד מתעלם מזה שבניגוד למשפרי דיור ומשקיעים, שערך נכסיהם עלה מאוד בשנים האחרונות, דווקא זוגות צעירים שקנו דירה ראשונה בחייהם בשנה האחרונה הם הנפגעים הגדולים. ערך דירותיהם שנקנו בשוק נדלן מטורף (באשמת הממשלה) ירד, והונם העצמי יימחק לגמרי, ואפילו את ההטבה שכל חבריהם יקבלו לפיד לא מתכוון לתת להם.[ אסור לשתוק על זה. לפיד חייב למצוא דרך לתת את ההטבה גם להם, כמו כל זוג צעיר שנפגע מעליית המחירים. אין סיבה שמי שקנה אתמול לא יקבל ומי שיקנה בעוד חודש יקבל.
    סגור
  • מי שקנה לאחרונה מגיע לו שיידפק
    שונא טיפשים 20/03/2014 19:31
    הגב לתגובה זו
    9 4
    כל מי שקנה לאחרונה תרם לעליית המחירים אז עכשיו שיאכל אותה
    סגור
  • צודק
    morigabay 20/03/2014 18:44
    הגב לתגובה זו
    1 4
    צודק!! אני קניתי לפני שבועיים!!! בעסה רצינית, חייב לעשות גם הנחה רטרואקטיבית
    סגור
  • 48.
    במקום לייצר דירות כדי לספק את הביקוש קבלנו עוד רעיון. (ל"ת)
    בן אהרון 20/03/2014 15:06
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 47.
    ההתנגדויות מצד הבכירים ממחישות כמה בלתי אפשרי להקל כאן
    ורק לפיד מנסה 20/03/2014 14:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל פלוץ בעל תואר דוקטור או פרופסור פשוט לא מאפשר לשר נבחר לפעול זה פשוט נורא כאנשים קטנים עם מוח צר ומתמטי שמעולם לא נבחרו ע"י הציבור ואפסים כמוהם גם לא היו נבחרים מתווים מדיניות
    סגור
  • 46.
    45 צודק תוכנית גאונית ששמה רף למחיר דירה הגיונית (ל"ת)
    כל הכבוד לשר 20/03/2014 14:05
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 45.
    תוכנית גאונית של לפיד
    רוני 20/03/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    7 3
    התוכנית אומרת שיש חסם עליון בכדי לקבל את הפטור , כלומר גם אם יש ביקוש המחיר לא יכול לעלות מאחר שזוג צעיר לעולם לא יוותר על הפטור, בצורה זו הקבלנים חיבים להוריד מחיר מאחר שרוב רוכשי הדירות הינם זוגות הרוכשים דירה ראשונה.
    סגור
  • ממתי קבלנים מורידים מחירים?
    חיים 24/03/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קבלן אף פעם לא יוריד מחיר. מה שהוא יוריד זה את איכות הבניה, רמת גימור, הם ימכרו דירות כמו משרדים: ברמת מעטפת בלבד. רמת הגימור יקבע ע"י הרוכש וכל מיני פטנטים. לדעתי צריך לשווק קרקעות ולהביא קבלנים מחו"ל (סין למשל). לא לבניית 100,000 דירות שיבנו רק 5000 דירות, שרק יתחילו ואז נראה את תגובת הקבלנים. צריך ליצור לקבלנים תחרות. וכשיש תחרות אמיתית רק אז מקבלים תוצאות. אפשר גם קבלנים מאירופה. הם יביאו גם עובדים ואולי גם חומרי בניה (ברזל, מלט) וככה יגרמו להורדת תשומות בניה. אם רק הרעיון יתחיל לרוץ נראה כבר את תגובת הקבלנים. ממנה נוכל ללמוד המון. אבל שיקום כבר מישהו שיריץ את הנושא !!!!!!!
    סגור
  • אז מחיר הדירה יתחלק לשני חוזים: 1-מחיר, 2- תוספות. (ל"ת)
    אריק 20/03/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 44.
    רק בקבוצות רכישה ניתן לישם את הפטור ממעמ- כי שם לא ירמו
    נועם 20/03/2014 12:06
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הרי קבוצות בונות מכספם עם מימון של הבנק אז אין להם כול אינטרס להגדיל הוצאות כנגד חשבונית כי זה יקפיץ להם את העלות גם תמיד יש שמאי מלווה לקבוצה שמפקח על ההוצאות - כך שחזרנו לימים הטובים של קבוצות הרכישה שהיו כדאיות לכולם חוץ מלמדינה.
    סגור
  • 43.
    טעות קטנה בפסקה אחת לפני אחרונה...
    משקיע 20/03/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הפתגם צריך להיות - הפיקח יודע לצאת מצרות שחכם לא היה נכנס אליהן מלכתחילה
    סגור
  • 42.
    לפיד ההטבות מפלות בין מרכז לכלל הארץ על כך צריך להשים
    ציון 20/03/2014 11:28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דגש הפטור צריך ליהיות מוגבל עד 1 מילון שח גם צודק וגם חכם וגם חסכוני לאוצר ולא מפלא בין מרכז ושאר הארץ
    סגור
  • ממש גאונית ההצעה שלך
    לא ציון 20/03/2014 16:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כלומר אתה חושב שהפטור צריך להיות רק אם זוג צעיר החליט לגור באיזור שאין בו תעסוקה, זה לדעתך שיוויוני? איפה בדיוק יש לדעתך באיזור המרכז דירה מקבלן במיליון?
    סגור
  • 41.
    כוונת לפיד טובה התוצאה בעיתית צריך שויון בחלוקת המשאבים
    ציון 20/03/2014 11:14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    וצריך ליקבוע קריטריונים שעושים צדק עים כלל הזכאים דירה ריאשונה יוצאי צבא יקבלו הטבה מוגדלת יותר וצריך שויון בין הטבות למרכז וכלל הארץ כשעדיפות למענק או הנחה תהייה לפריפריה לעירות הפיתוח כדי לעודד אוכלוסיות נוספות לבוא לצפון ולדרום ולפתח את הכלכלה באזורים אלו צריך הרבה חכמה ומחשבה להוציא את המקסימום מכל שקל שהממשלה משקיעה
    סגור
  • 40.
    מדוע הכתבה לא רלוונטית..
    אוריאל 20/03/2014 11:09
    הגב לתגובה זו
    7 2
    אינני יודע מי משלם לך בשביל לכתוב. אולי באמת אתה מאמין במה שכתבת..אולי לא. דבר אחד ברור- שר האוצר מבין שחייבים לעשות משהו- כן - עכשיו. לא בעוד שנתיים. אז הוא עושה- ועכשיו! לא יושב ומחכה למשיח או לעשרות עיתונאים + אלפי טוקבקיסטים , שרלטנים , קבוצות אינטרסנטים ועוד בוחשים בקדרה. הרי ביננו- אף אחד מהם באמת לא מציע משהו או עושה משהו מעבר למבט על קצה אפו. אז אולי זה יצליח אולי לא- אבל גם לפיד מבין שגם אם לא יצליח חלק מהציבור מבין כבר שהמחיר הנוכחי לא כלכלי והזוי וממילא לא ירכוש . אז במקום לקטרג - שב בשקט - תחריש - תמתין בסבלנות אדון כתב..
    סגור
  • 39.
    הפעלול לא יעזור כי אין תוספת בניה (ל"ת)
    מחלק סוכריות מהקופה 20/03/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 38.
    סוף סוף רואים בברור כיצד התיקשורת מסלפת..
    ביאליק 20/03/2014 10:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כך כותב המאמר..."החל מהיום אף אחד בישראל לא רוכש דירה חדשה מקבלן. מי משוגע לקנות היום דירה ב-1.5 מיליון שקלים כאשר אולי עוד כמה חודשים אותה דירה תעלה 1.27 מיליון שקלים .." מה זה אומר "אף אחד" הלא ידוע וכך נאמר שרק 8% מאוכלוסיה זכאי להפחתה, כניראה שלפינק זיכרון קצר שבשנות ה 70 היו הלוואות מקום (שלא הוחזרו לאחר 5 שנים) ונק זיכוי לזוגות צעירים למשכנתאות מסובסדות ולא היה שם מילכוד נהפוך הוא גם אני וחברי זכינו בקורת גג. להלך אימים על הציבור ב"עובדות" זה מעשה חמור. מה יותר פשוט לזוג שילך ויברר מחיר הדירה כיום ואם הפעלת התוכנית יודע את ההנחה במע"מ. לגבי שאר "ראיונותיו" של פינק לירידת מחיר הדיור הם סתם גבב של מילים כדי לנפח מאמר עלוב ומשמיץ ואולי שפרנסתו תלויה במס' המילים שהוא שולח .
    סגור
  • 37.
    "תכנית כלכלית" שמטיבה עם בוחריו ע"ח משלמי המיסים (ל"ת)
    מעליב ומרגיז 20/03/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 36.
    שוק קפוא=תגובה ממשל למנוע קריסה טבעי=יומי בלוף לפראייר! (ל"ת)
    דמגוגיה יומי לפראייר 20/03/2014 10:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 35.
    הקבלנים ימכרו דירות 3 חדרים במחיר המקסימום
    רון 20/03/2014 10:38
    הגב לתגובה זו
    9 0
    זהו ככה הם יעבירו את כל ההטבה לכיס שלהם
    סגור
  • 34.
    בשטח מורידים20%=מעמד ביניים עני=כ-200משכורת=בועהמעל50% (ל"ת)
    נדלן=בלוף לפראייר 20/03/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 33.
    נתוח מדוייק (ל"ת)
    כלכלן שמבין 20/03/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 32.
    עוד פרשן בגרוש. פתרון לא אידיאלי אבל עצם העלתו...
    המציאותי 20/03/2014 10:23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תביא את השינוי. דבר ראשון הקבלנים הולכים להוריד מחירים באופן מיידי כדי לא להתקע עם בנייני רפאים. שנית, מוכרי הדירות הפרטיים יאלצו ליישר קו עם מחירי הקבלנים. שלישית המדינה תאלץ להוריד את מחירי הקרקעות כדי שמישהו בכלל יסכים לקנות. כל ה"קלקלנים" מתבסיים על הנחות שגויות שהבעיה היא ביקוש עודף ולא אמיתי. זה שטות מוחלטת יש מחסור אמיתי וביקוש קשיח. לדעתי הם מדברים מפוזיציה . בהצלחה לפיד
    סגור
  • 31.
    בחצי שנה של קיפאון המחירים יצנחו (ל"ת)
    סמ 20/03/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 30.
    ניתוח שגוי מיסודו - ההטבה עם רף עליון למחיר לפי איזור
    אנונימי 20/03/2014 10:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כלומר גם אם יהיה לחץ קונים, יש להם מחיר מקסימלי שהוכתב ע"י השמאי הממשלתי. אם המחיר עובר את המכסימום בשקל, כבר אין הטבה. לגבי המע"מ - כולו יגולגל לקונה כי כך העיסקה תהיה מוגבלת ע"י הממשלה. הקבלנים יוכלו למכור רק עד מחיר המקסימום.
    סגור
  • 29.
    הפיתרון הפשוט,היעיל והזול
    אחינו 20/03/2014 09:55
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לקבוע בחוק שדירה למגורים מיועדת רק למגורים ולא למסחר!!! כל מי שיש לו יותר מ 2 דירות צריך לממש את הדירות העודפות תוך שנה ולאחר מכן ישל 10% משווי הדירה, מס שנתי. מי שיש לו 2 דירות, יכול תוך 3 שנים לממש אחת מהן ולאחר מכן מס שנתי 10% משווי הדירה השנייה. זהו..פשוט...קל לביצוע...לא עולה כסף למדינה מי שגרם לעליית המחירים(המשקיעים) יספוג את הירידות ועלויות מס. מי שבכל זאת רוצה להשקיע בנדלן. יכול לרכוש נדלן מסחרי או דירה שנייה בחול. בארץ לא! דור שלם קורס והממשלה חסרת אחריות...מתהדרת במספרים.
    סגור
  • 28.
    יש להודיע שהחוק יחול על כל העסקאות מתחילת השנה
    דויד 20/03/2014 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 4
    יש להודיע שבמקרה והחוק יצא לפועל הוא יחול על כל העסקאות מתחילת השנה או לפחות מעכשיו. במקרה כזה אף אחד לא ימתין , הביקוש לא יגבר , הקבלנים לא יפסידו עסקאות היום ולא יוכלו לנצל את הקפיץ הדרוך ולעלות מחירים. כמה פשוט , כמה חכם !!!!!
    סגור
  • תגובה ל 28
    המבין 20/03/2014 12:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מאיזה סכום יקח משכנתא ?? וכמה ?? איזה סכום יהיה רשום בחוזה ?? תעשה שעורי בית ואז תכתוב קאפיש??
    סגור
  • ממש לא חכם
    רעשן 20/03/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    1- כשלוקחים את המשכנתא הבנק חייב לדעת מה מחיר הדירה וכמה הוא מממן מתוך המחיר הזה. לכן לא ניתן ליישם את ההצעה שלך טכנית. 2- אני לא מכיר זוג שיכנס לעסקה שבה הוא חושב שהמשכנתא תהיה X ואולי היא תהיה X+270K, מי שלקח את הסיכון וקנה במחיר יותר גבוה יצטרך לעמוד בזה, או להפר חוזה ולקנות מחדש עם ההנחה. 3- אם היו קוראים לך דוד, היית יודע שכותבים את זה ללא י.
    סגור
  • 27.
    20,000 סינים נוספים ובניית 200,000 דירות זה הפיתרון
    20 אלף סינים 20/03/2014 09:40
    הגב לתגובה זו
    8 3
    לפיד לצערי בוחר להשתמש בדמגוגיה ולהיות "נחמד" לציבור. בשיעור השלישי במבוא לכלכלה לומדים שכדי להוריד את המחיר צריך להוריד את העקומות של הביקוש (להורידו) ושל ההיצד (להעלותו). הורדת מע"מ מעלה את הביקוש כי במחיר נמוך יותר עבור מקבלי הפטור הם יצרכו יותר דירות. ואילו צד ההיצע נותר ללא שינוי. התוצאה הברורה: עליית מחירים. שלא לדבר על הרס והשחתת מערכת המס, עיסקאות מתחת לשולחן בין קבלנים לקונים, בין אלו שאין להם כסף ולא מתכוונים למכור דירה לבין אלו שישלמו להם כדי להשתמש בפטורים. למשל ראו מה קרה להטבות המס לעולים חדשים, ידוע היה שמוכרי מוצרי חשמל עשו קומבינות עם העולים על חשבון קופות המדינה. וכה זמן ההטבה תהיה בתוקף? היא תבוטל מתי שהוא? אם כן למה יטענו כאלו שאו טו טו מגיעים להטבה? בקיצר זו הפעם הראשונה שאני ממש מאוכזב מיאיר לפיד שאני וכל משפחתי הצבענו לו כדי שיחזיר את המדינה לאזרחים העובדים והמשרתים, מדי החרדים שגנבו אותה בעזרת ביבי
    סגור
  • 26.
    תמיד עושים השוואות מטופשות ,מה הקשר בין פסיכולוג
    בא 20/03/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לקבלן , ואנחנו כבר במשבר נוראי במחירי דירות בשמיים . וגם כול המשק במילכוד גם ככה ,הכול התחיל בהורדות ריבית של פישל שברח בזמן .
    סגור
  • 25.
    לא שילמו לו ללמוד חשבון . (ל"ת)
    בא 20/03/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 24.
    לזכותו יאמר שהוא מנסה - אבל לא מנוסה
    אני לא יאיר לפיד 20/03/2014 09:30
    הגב לתגובה זו
    7 2
    כמו נער בן טיפש עשרה שכל מה שחשוב לו זה לרוץ ולספר לחבר'ה רץ שרינו היקר לתקשורת (וכמובן לפייסבוק כי הרי בלי פייסבוק אין אוצר....) במקום לשבת ולהתייעץ עם שלל היועצים שהוא טרח לרפד את עצמו בהם כשנכנס לתפקיד. אם אין לך כוונה להקשיב לאנשים שמיניתה ושאנחנו משלמים את משכורתם את תפטר אותם ! הרי כל מה שאתה זקוק לו כדי לבצע את תפקידך זה מחשב (לא חזק במיוחד), חיבור לאינטרנט וחשבון פייסבוק. תפסיק לרוץ לתקשורת עם כל רעיון אוילי שחשבת עליו בזמן שהיית בשירותים ותתחיל לעבוד !
    סגור
  • 23.
    משהו שלא נאמר בכתבה
    דוד 20/03/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מה שנאמר בכתבה כולו נכון, אבל, חוסר ביקוש בהמתנה לירידת המחירים גורם בעצמו לירידת מחירים כל שלא צריך להמתין שזה יקרה אלא לנצל ולקנות כעת אני חושב שזו הייתה המטרה של לפיד
    סגור
  • 22.
    כל השוללים פוחדים על הנכסים שלהם
    מיכה 20/03/2014 09:27
    הגב לתגובה זו
    5 4
    שטויות המחירים יתחילו לרדת ביד שניה וגם הקבלנים ישחררו סחורה
    סגור
  • 21.
    קודם כל תלמד חשבון, הפחתת מע"מ = 15% הנחה ולא 18%
    כלכלן בשקל תשעים 20/03/2014 09:22
    הגב לתגובה זו
    10 2
    רק אח"כ תהיה כלכלן... 1,500,000 / 1.18 = 1.27 מ' ולא 1.23 מ' הפרש זניח של 40 אלף שח :) הפסקתי לקרוא את הניתוח בדיוק בחלק הזה
    סגור
  • העיקר שקונה בשקל ומוכר בשנים ואומר שעשה את ה- 10% שלו (ל"ת)
    דן 20/03/2014 10:31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • ל 21
    המורה שלום 20/03/2014 10:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם תיקנו הכתבה? בכל מקרה, יוסי בסדר יחסית. גוריביץ מעמיס נתוני חירבוש חופשי חופשי.
    סגור
  • 20.
    אין היגיון בלהתנות הבאת ילד לעולם בקבלת הזכאות
    ברוך 20/03/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מר לפיד אנא בטל התנייה זו. זוגות צעירים רוכשים דירה בטקם הבאת ילד
    סגור
  • 19.
    הכל נכון בכתבה אבל אם הצעד הזה הוא רק חלק מכמה צעדים אז
    אנונימי 20/03/2014 09:18
    הגב לתגובה זו
    1 3
    יש סיכוי להורדה במחירים כולם חכמים גדולים פלוק וגם הכלכלן לא הורידו את המחירים בשקל אז אם אתם לא בעד ולא יודעים מה לעשות שבו בצד בשקט יאיר אנחנו סומכים עליך ושיהיה בהצלחה !!!
    סגור
  • 18.
    זחוח
    yud 20/03/2014 09:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אמרו לכם את זה קודם איך אתם שוב ושוב נופלים בבחירת כלומניק חדש הדעת אינה תופסת איך אחד כזה מקבל כל כך הרבה מנדטים ומשחק עם גורל של אנשים הוא כתב הגיגים פופוליסטים בעיתון איך מזה הופכים להיות שר אוצר
    סגור
  • 17.
    צודק ! נדלן התחיל לרדת , לפיד מעלה אותו חזרה ... עצוב
    אזרח מודאג מאוד 20/03/2014 09:17
    הגב לתגובה זו
    10 1
    לפיד נותן כסף לרוכשים ! זה מעלה מחירי דיור או מוריד ? חחח איפוא הוא חי ?! ילד
    סגור
  • 16.
    זאת כתבה מגמתית חסרת אוריינטציה כלכלית אמיתית
    צחי 20/03/2014 09:16
    הגב לתגובה זו
    5 3
    יש מחיר מקסימום, מה שמפיל את שני התרחישים המתוארים. ביזפורטל, אתם רציניים או שאתם רק במה לפורקן פוליטי?
    סגור
  • אתה חיבס (חי בסרט)
    אלטמן הקטן 20/03/2014 09:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מחיר המקסימום נקבע על פי הערכות שמאים (שעובד עם הקבלנים) מחשבים את המחיר הממוצע בכל אזור, כמובן שבאורך פלא המחיר הממוצע יעלה באופן משמעותי שכן מחירי הדירות החדשות הם הפרמטר העיקרי על פיו יקבע המחיר הממוצע (ללא הנחת מע"מ) והקבלנים הם אלו ששולטים במחיר. בנוסף המחיר המפורסם של הקבלנים זה לא המחיר בפועל הקבלנים נותנים הנחות של עד 100K עם בהנחה מזומן או בהטבות מטבח משודרג, ריצוף מטר על מטר, אסלה צפה וכו..) זוגות צעירים שיגיעו עם ההטבה יכולים לשכוח מההטבות.
    סגור
  • קשקוש
    אנונימי 20/03/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אין דבר כזה מחיר מכסימום. הכל עניין של הצע וביקוש. מישהו היה מאמין לפני 5 -6 שנים שהמחירים בת"א יגיעו לרמה מטורפת כזאת? יאיר לפיד הוא איש תקשורת ותו לו. אין לו מושג בכלום על כלום. הכל אצלו פומפוזיות ריקה ותאוות רייטינג.
    סגור
  • 15.
    כול כך ניבהלתי מהפיל המפיל ,שאני רץ לקנות 10 דירות
    בא 20/03/2014 09:13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בצפון צפון צפון תל אביב , הצפון השלישי הכי נחשב .
    סגור
  • 14.
    צריכה להיות מדיניות של דירה זולה למשפחה ,לא מדובר
    בא 20/03/2014 09:06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בווילה ,אם לא תהיה בקרוב אנשים יגורו בקרוונים כמו באמריקה ,מי שרוצה אמריקה שיסע לשם . זה גועל נפש לעשות ביזנס על זוגותצעירים , לא לשכוח שמשכנתא מכפילה ,לפחות ,את המחיר של הדירה,יש ריבית על ריבית במשך שנים .
    סגור
  • 13.
    כולם יודעים לבקר, אף אחד לא יודע לעשות
    חיים 20/03/2014 08:55
    הגב לתגובה זו
    11 6
    נכון, יכול להיות שהתוכנית יכולה לא להצליח, אבל עד שעושים משהו ומנסים, אז גם זה לא טוב. תגיד לי, בתסריט שלך, נניח שתהיה נהירה מטורפת של קונים, נראה לך שמישהו באמת יקנה? היום המחירים הם סביב ה1.5 מיליון, כלומר צריך הון עצמי של בערך 400K ומשכנתא מטורפת, אז לאן זה יצמח??? ל1.7 מיליון, עם הון עצמי של 500K? המחירים יכולים לעלות עד מחר, תראה לי את הזוגות הצעירים שיכולים לקנות במחירים האלה??
    סגור
  • סוף סוף מישהו מבין (ל"ת)
    יפה מאד אמרת 20/03/2014 09:09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 12.
    זה 9 חודשים המתנה! לכל הפחות...
    עידן, רווק 32 20/03/2014 08:15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא כולם פוגעים בפעם הראשונה ;)
    סגור
  • 11.
    רציתי למכור אבל כרגע מחכה לעליה במחיר (ל"ת)
    מחכה 20/03/2014 07:57
    הגב לתגובה זו
    4 5
    סגור
  • תחכה גיבור . (ל"ת)
    למחכה 20/03/2014 09:16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 10.
    היו צריכים לפרסם בתקשורת את התוכנית לאחר בדירת היתכנות
    צביקה דורון יועץנדלן 20/03/2014 07:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היו צריכים לבדוק עם בית המשפט העליון אם התוכנית יכולה לעבור בצורתה, במקום שכעת כולם יחכו במתח מה יפסוק בג"ץ. או, שהממשלה חכמה ומתוחכמת ורצתה לעצור את השוק בכוונה בשל הריבית הנמוכה שמכניסה רבים לשוק הנדל"ן מחוסר ברירה.
    סגור
  • 9.
    נחמד
    el 20/03/2014 07:09
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כתבה טובה. המשפט המסיים צריך להיות הפוך (מה לא עושים לכם הגהות): "חכם לא נכנס למצב ממנו פיקח יודע לצאת" ולכן נותר לראות אם לפיד יצא פיקח.....
    סגור
  • 8.
    שטויות - הכתב מתעלם מהנקודה שיש תקרת מחיר להנחת המע"מ
    MinFin 20/03/2014 06:31
    הגב לתגובה זו
    9 4
    וכל קבלן שירצה להעלות מחיר לא יכול להנות משתי הכיוונים גם להעלות מחיר וגם שיהיה הנחה - הרף המקסימלי לעלות דירה יהיה המחיר הממוצע באותו אזור עם תקרה של 1600000.
    סגור
  • המעטפה מדברת . (ל"ת)
    בא 20/03/2014 09:15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • ברור. וכול המהלך הוא אך ורק לטובת הקבלנים, אם היו רוצים
    עמי 24/03/2014 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת לעזור לזוגות צעירים היו נותנים הטבה זהה גם לרוכשי דירה יד2 וקבוצות רכישה, שבו יותר זולות מחדשות.
    סגור
  • 7.
    עוד שוטה שחושב שהוא נביא (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2014 06:27
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • 6.
    כולם עכשיו ירוצו לקנות דירות
    עליית מחירים מטורפת 20/03/2014 06:25
    הגב לתגובה זו
    13 5
    סנמב הנוכחי, אם תאושר הורדת המע"מ וגם אם לא תאושר הורדת המע"מ, צעדיו של לפיד יגרמו לביקוש אדיר לדירות
    סגור
  • 5.
    הבעיה האמיתית היא לא הריצה לקניית דירה אחרי האישור
    פילפילון 20/03/2014 05:58
    הגב לתגובה זו
    11 0
    אלא האפליה בין זוגות עם ילדים ובלי ילדים. מה זה הפיקוח על הילודה נוסח סין? זה פגיעה בדמוקרטיה ובחופש הפרט וחדירה לחיי האנשים וכל זה רק כדי לקנות דירה? כרגיל עושים הרבה תרגילים רק לא את הדבר האמיתי לבנות דירות. ראשי הערים גם מקשים על פינוי בינוי ראו את הליצן החדש ראש עיריית פתח תקווה שמתפאר שהוא מקפיא את הבנייה. איפה האחריות לחיי אדם? ואיפה ראש הממשלה מתחבא?
    סגור
  • 4.
    אפשר לבצע בצורה אחרת.
    naftalygl 20/03/2014 05:40
    הגב לתגובה זו
    2 1
    את סכום המע"מ יקבל הזכאי כהלוואה עומדת לחמש שנים. אם הזכאי יעמוד בתנאים של מע"מ 0, ההלוואה תהפוך למענק. בינתיים יהיה זמן לטפל בצד ההיצע.
    סגור
  • 3.
    לחשב מע"מ אינך יודע והניתוח שלך שטחי ביותר
    מסיקה רוני 20/03/2014 05:03
    הגב לתגובה זו
    13 5
    מע"מ מסכום של מיליון וחצי הינו 228813 ולא 270000
    סגור
  • לפני שאתה בטענות- בדוק את עצמך. הסכום הוא 288.814 ש"ח
    אנונימי 20/03/2014 11:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם הייתה חושב פעמיים תשובתך לא הייתה שטחית.
    סגור
  • לא פלא שאנונימי לא מזדהה הוא פשוט לא יודע חשבון פשוט
    יוסי 20/03/2014 12:32
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לתשומת ליבך מר אנונימי מרכיב המעמ במיליון וחצי שח הינו 1500000-1500000/1.18= 228813
    סגור
  • תשובה לאנונימי
    המבין 20/03/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהיכן הסכום 288.814 זה 19.25% ממליון ןחצי ??????????
    סגור
  • צדיק אחד בסדום, וגם מגיב 8 צדיק חכם! (ל"ת)
    כלכלן בשקל תשעים 20/03/2014 09:25
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 2.
    צריך גם להוריד מעם וגם לבנות אחת לא פוסלת את השניה (ל"ת)
    כלכלן 20/03/2014 03:46
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 1.
    יש לו ביצים.ממזמן לא היו ביצים בשולחן הממשלה
    ד 20/03/2014 02:24
    הגב לתגובה זו
    5 9
    ששם יושבים אנשים מסורסים. אם טעה ואם לא טעה לפחות החליט לעשות .בצירוף חוקים נוספים הממשלה יכולה לגרום משבר נדלן וכנרגלה להרוס דברים טובים.לפיד עם ביצים מהמר על הקופה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות