המחוקקים משחקים ברגשות הציבור: ההשפעה של מע"מ 0%

אסף אנגל, מנכ"ל גדות נדל"ן, משווה בין הצעתו של ח"כ מופז לזו של שר האוצר, יאיר לפיד, ומצהיר - "ההשפעה זו אותה השפעה, תפסיקו לשחק ברגשות הציבור"
 | 

מאז פורסם מתווה מופז לשוק הדיור אתמול, אני שומע וקורא את מרבית התגובות. הן נעות בטווח של "מחפש לעשות הון פוליטי" ל"מה זו התכניות ההזויה הזו? הסאב פריים ימוטט את הכלכלה". האמירה האחרונה מתייחסת להצעתו של ח"כ מופז, לאפשר לזוגות צעירים לקבל משכנתא של עד 90% מערך הנכס. כלומר, על זוג צעיר הרוכש דירה עד 1.2 מ"ר, להביא של 10% בלבד.

מקובל לכרוך את המספרים של 90% מימון למחוללי משבר הסאב פריים שהביא להתמוטטות בנקים מרכזיים ולמיתון הגדול בשוק האמריקני. אני מסכים שהתכנית, למרות שלא קראתי את כולה, נשמעת מסוכנת, כאילו נשלפה בין רגע ללא מחשבות על השלכות.

מה שמפתיע אותי שלמעט התכנים השונים, גם תכנית מע"מ 0% הייתה אמורה לגרור תגובות דומות, אך שר האוצר נהנה מאשראי ציבורי גבוה מאד. ככל הנראה מתוך אמונה, מוצדקת כשלעצמה, שמעמדת שר האוצר, ניתן גם ליישם רעיונות.

נניח לרגע בצד את תוצאות תוכניותו של לפיד, יהיו אשר יהיו - הן היחידות שיקבעו האם התכנית מיטיבה איתנו האזרחים או שמא תהא בכייה לדורות, ונתמקד בדרך: יום בהיר אחד, או ליתר דיוק, כמה ימים לפני פרסום תכנית משרד השיכון, קם שר בישראל והכריז על גבי העיתונים, כן, לא בשום מקום אחר, בתקשורת בלבד, על תכנית להורדת מס ערך מוסף על דירות. חודשים ארוכים לפני שמישהו, אפילו במשרדו, יודע או מדמיין איך יראה החוק, בחר שר האוצר במדינת ישראל לשתק את אחד השווקים הרגישים בכלכלה הישראלית.

לאופן הביצוע, לא היה ועדיין אין שום הסבר מניח את הדעת להכנסת שוק כלשהו לסחרור, מלבד הרצון לגרוף הון פוליטי - ובכך הוא אינו שונה מבחירתו של חבר הכנסת מופז לקפוץ על הלהט החברתי סביב נושא הדיור ולהציע פתרונות אבסטרקטים.

באשר להשלכות המסוכנות למשק, האם פטור קבוע ממע"מ בשווי 2 מיליארד שקלים בריא למשק הכלכלי בישראל? האם כאשר המדינה תרצה לבטל את הפטור היא תוכל לעשות זאת או שמא האוצר גוזר על הדורות הבאים לחיות עם פטור המשרת 7% מהאוכלוסיה, כפי שכולנו מכירים מנסיונות ממשלות ישראל לבטל את הפטור ממע"מ הניתן לבעלי עסקים באילת ללא הצלחה, וכל זאת מטעמים פוליטים בלבד?

הגיע הזמן שלא נחכה לשאול רק " איפה הכסף? " בדיעבד, אלא גם " מאיפה הכסף? ". אם נשכיל לדרוש תשובות לשאלות אלו בזמן, אולי נגרום לנציגנו לנהל כלכלה אחראית בזמן אמת ולא נסיונות לכבות שריפות בדיעבד.

חוק המע"מ, כפי שהוא מכונה, העומד על היבט צר מאוד של הבעיה הרחבה - מחירי הדיור בישראל - מסוכן בעיקר עקב האשליות והעיוותים שהוא יוצר, במידה שווה לזו של ח"כ מופז.

משחקים עם הרגשות החזקים ביותר; קרדיט: ארז חרוד, בוצ'צ'ו
משחקים עם הרגשות החזקים ביותר; קרדיט: ארז חרוד, בוצ'צ'ו

לפני כשבועיים אמר בשולי דבריו, הכלכלן הראשי המתפטר של משרד האוצר, מיכאל שראל, כי לפיד לא יכול להפסיד פוליטית מהצעד שלו. אם המחירים ירדו הוא יקבל קרדיט גדול מאד, ואם המחירים יעלו, הוא יאשים את היזמים, הכלכלנים ואותנו, שלא חיכינו כמי שטרפדו את תכניתו.

לצערי, אני לא מסכים איתו וחושב שרגש התקווה, הסיבה העיקרית שהתכנית הזו משפיעה בצורה עמוקה כל כך על כלל הרוכשים, שהנה אולי הפעם יש סיכוי, הוא שהביא לשיתוק שוק הנדל"ן בחודשים האחרונים. אולם אם התכנית לא תשיג את יעדיה, נשוב לתחושות של יאוש ואדישות. אלו, אנו יודעים כבר היום, הרגשות המסוכנים ביותר עבור אזרחי המדינה שמהווים קרקע פוריה לפוליטיקה צינית והרסנית בכל תחומי חיינו.

כשמשחקים עם התקווה שלנו, כדאי לעשות זאת בענווה, בחרדת קודש ממש ולימוד מעמיק של כל האפשרויות וההשכלות, תכונות שאני לא רואה כרגע בתהנהלות שר האוצר.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(46):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 42.
    איפה הכסף? לאן הכסף? כמה כסף?
    רינת תל אביב 09/07/2014 21:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כותב התור הזה אסף אנגל שואל את השאלות הנכונות לדעתי: לא רק" איפה הכסף? " , אלא גם " מאיפה הכסף? ". אם נשכיל לדרוש תשובות לשאלות אלו בזמן, אולי נגרום לנציגנו לנהל כלכלה אחראית בזמן אמת ולא נסיונות לכבות שריפות בדיעבד".
    סגור
  • 41.
    רק לא במרכז
    אוריאל רז 09/07/2014 07:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירי הדירות בתל אביב בשיא והקונים מוכנים לשלם כמעט כל מחיר עבור דירה ולו הקטנה והפחות מרשימה ביותר, האם לא כדאי לצאת מהצנטרום ולעבור לעיר מרוחקת יותר(למשל בת ים...זה עתה התבשרנו שתסופח לתל אביב...
    סגור
  • 40.
    שוק הדיור במצב הנוכחי
    ישי 08/07/2014 23:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדה היא ואין עליה עוררים:ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים.אבל האם עכשיו הרגע המתאים להעלו נושא כזה?אני אומרת שלא.כשהתותחים רועמים כדאי שגם אנחנו נשתוק
    סגור
  • 39.
    שמענו שאסף אנגל מדבר גם ב"גלובס"
    שמרית נתנאל 07/07/2014 22:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נקרא עוד הערב - מענין מה התחדש
    סגור
  • 38.
    עמדת שר האוצר מקבלת קרדיט מעצם המעמד של השר
    אביאל 07/07/2014 21:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אנחנו מקווים שעמדת שר האוצר נכונה וצודקת ומתאימה לכולנו(הזוגות הצעירים) ובכל זאת אנחנו שואלים איך היא מעוררת כל כך הרבה התנגדויות אצל יודעי ומומחי הכלכלה.
    סגור
  • טען עוד
  • 37.
    לאריאלה
    חן 07/07/2014 12:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טעויות יש לכולנו ,ובטח בהקלדה ומרוב התרגשות- לא כל יום כותבים מאייל לעיתון ולאינטרנט.רק ששר האוצר לא יעשה לנו טעויות במהלכים שלו
    סגור
  • 36.
    שוב טעיתי בהקלדת שמי......(ב34)
    אריאלה בן גור 07/07/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טעות לעולם חוזרת
    סגור
  • 35.
    מחאות - לא עוד
    בן ציון 07/07/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מסכים עם כל מילה,אבל מה אתה מציע לאזרח מן השורה לעשות?שוב לצאת להפגנות ומחאות זה ממש לא בשבילי, לא עוד אם יש לך עצה שתועיל להוזיל את מחירי הדיור בישראל או שתשפיע על אי העלתו בעתיד אשמח לשמוע .
    סגור
  • 34.
    נפלה טעות(אצלי במשפט):משהו יכול להסביר? (ל"ת)
    אריאלה בן גוטר 07/07/2014 11:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 33.
    מופז?
    אריאלה בן גור 07/07/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך פתאום מופז נמצא בתוך כל הסיפור הזה?מישהו יכוח להסביר?
    סגור
  • 32.
    נתונים סותרים
    חוה גולד 07/07/2014 09:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתונים נתונים ועוד נתונים אני רוצה לדעת מאיפה כל כך הרבה מספרים (כשחלקם סותרים את הנתונים הקודמים מהאינטרנט העיתונים והרדיו והטלוויזיה.כל כך הרבה אינפורמציה - ומכאן גם הבילבול. לאדם מן השורה (כך היינו אומרים פעם) אין אפשרות להבין לאן עליו לפנות.
    סגור
  • 31.
    לא נתווכח עם כותרות מהטלוויזיה
    ruth 07/07/2014 08:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היינו רוצים פיתרון אמיתי לבעיות של החיים כאן בישראל (ולא נדבר כרגע על שלום איזורי או המשך שיחות עם הפלסטינאים)
    סגור
  • 30.
    הכותרת היא אמיתית מערוץ 2 מהתוכנית הכלכלית ,ואפשר אפילו
    גדי 07/07/2014 06:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו לשאול שאלות על קניית דירה למשל,היום בימים אלו.מעניין מה תהיה התשובה.אני הולך לשאול בשביל כל הזוגות הצעירים.
    סגור
  • 29.
    האם זה הזמן לרכוש דירה?
    גדי חייק 06/07/2014 23:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זאת הכותרת כרגע בטלוויזיה.אפשר להתקשר ולשאול גם את השאלה הזאת.
    סגור
  • 28.
    ממש לא
    יחיאל מהמרכז 06/07/2014 17:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נשאלה השאלה האם להתמרד?ואני אומר לא למחאות. יותר אפקטיבי לפעול ביחד ולתאם עמדות גם עם היזמים וגם עם הקבלנים. למצוא את הדרך להתקדם לטובת המטרה שלנו.
    סגור
  • 27.
    האם נתמרד כולנו? (ל"ת)
    תמי 06/07/2014 09:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    לא רוצה דירה עם עול אין סופי וחששות שלא נעמוד במשימה
    הללי 06/07/2014 09:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני חושבת לוותר על כל המאבק להשגת דירה - יש מספיק אנשים סביבנו שוויתרו ופשוט חיים בהשכרה מתוך בחירה.מצד שני כדאי שיהיה אי של שקט - דירה משלי. מעניין מה חושב על כך אסף אנגל.
    סגור
  • 25.
    האם כדאי להיות בעל דירה בימים אלה
    שלומי וחגית 05/07/2014 23:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיבה לירידה בבעלות על דירה הינה ההתייקרות הגואה של מחירי הדיור , כולל דירות עממיות והעובדה שלא בונים כמעט בכלל דירות קטנות , והסיבה המרכזית יותר הינה הפסקת הבנייה הציבורית באופן מוחלט.
    סגור
  • 24.
    זמן רב מדי עובר וזה לא לטובתנו
    יוני 05/07/2014 23:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורה מרגע התשלום עבור הקרקע ועד קבלת ההיתרים? עובר זמן רב מדי. - הזמן הזה, עולה ליזם הרבה כסף הרבה מאד. הבירוקרטיה בוועדות משפיעה ישירות על ההוצאות הקבלן לכן כדאי שיטופל קודם כל הקטע הזה בתוך כל ההקלות לרוכשי הדירות.
    סגור
  • 23.
    האם נשב על הגדר ונחכה?
    שאלתיאל 05/07/2014 20:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פתאום כל העולם הפך את פניו - כבר הכל לא ברור. האם אומרים שכדאי לחכות להורדת המחירים או לנסות ולהגיע עוד עכשיו לקניה - עוד לפני הבלגן של עליית המחירים, שצפויה להתרחש אחרי החגים
    סגור
  • 22.
    על העתיד ועל והתקווה שלנו
    אביעזר 05/07/2014 20:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבתי את ההתבטאות של אסף אנגל על הרגשות שלנו: "כשמשחקים עם התקווה שלנו, כדאי לעשות זאת בענווה, בחרדת קודש ממש" - וכל זה על המהלכים האחרונים של שר האוצר
    סגור
  • 21.
    מאריאל העיר לאריאל שר השיכון
    כרמית 05/07/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השר אריאל ממש מפנטז....
    סגור
  • 20.
    האם להאמין לדברי שר השיכון אריאל
    יוכי מרקוביץ 05/07/2014 06:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי פרסום הנתונים בהם נאמר שחלה האטה בקניית דירות חדשות אמר שר השיכון, אורי אריאל, "כל הכבוד לישראלים שעברו לממתינה וסומכים על הממשלה. בשבוע הבא מועצת רשות מקרקעי ישראל תאשר גם את תוכנית מחיר המטרה, ובסוף הקיץ התוכנית תפעל. בשנה הבאה נשב על מרפסת הדירה - והיא תהיה זולה יותר".
    סגור
  • 19.
    למדנו משהו מ"כלכליסט"שממש חושב כמו אסף אנגל...
    יהונתן הלוי 04/07/2014 23:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צפויה עלייה משמעותית בביקושים ובמחירים לקראת ספטמבר השנה. "יש פער ענק בין מה שאומרים על הקפאה בשוק הנדל"ן לבין מה שקורה בשטח", שר האוצר הכניס את השוק לבלבול : בחודש באפריל שהתבטא בהקפאה זמנית. במאי זה התייצב ובחודש יוני זה חזר לרמות המחירים והביקושים של שנה שעברה".
    סגור
  • 18.
    צפןיה עליית מחירים לקראת הסתיו
    יואל בן אברהם 04/07/2014 07:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שתוכנית המע"מ 0% של שר האוצר, יאיר לפיד, הצליחה להקפיא את שוק הנדל"ן למגורים למספר חודשים אבל לא לאורך זמן. כך לפחות עולה מפרסומים בעיתוני הכלכלה והנדל"ן
    סגור
  • 17.
    אסף אנגל לא מסכים עם שר האוצר
    גיורא 03/07/2014 18:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני לא מסכים עם לפיד - בנתיים הכל נראה איזה ספין פוליטי
    סגור
  • 16.
    3 תוכניות בקנה
    אלון מגבעת עדה 03/07/2014 18:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לידיעתכם:שומעים על שלו תוכניות שונות.כל תוכנית בנפרד מטרתה להקל על רוכשי הדירות- נחיה ונראה
    סגור
  • 15.
    פסימי ללא תקנה
    רוני 03/07/2014 18:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשאני קורא את דברי קודמי (מר סימן טוב)אני לא יכול שלא לחייך על התמימות הזאת בדבריו.נראה לי שהממשלה לא סופרת אותנו
    סגור
  • 14.
    כדאי שהתוכנית תצליח
    מנשה סימן טוב 03/07/2014 07:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם התכנית של שר האוצר לפיד לא תשיג את יעדיה, נשוב לתחושות של יאוש ואדישות ופסימיות. בידי הממשלה כל האופציות להרים את הפרויקט הזה(0% מע"מ)ולהביאו לכלל הצלחה
    סגור
  • 13.
    מה יהיה כאן בעתיד?
    גל 02/07/2014 23:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצבנו היום גובל בחוסר וודאות שיביא בטווח הקצר לעליות מחירים .המצב כיום לא ברור ואחר כך "אחרי החגים" מי יודע? אולי פעם המחירים גם ירדו.אולי אחרי החגים בשנה הבאה
    סגור
  • 12.
    לא כדאי לערב את התקווה שלנו במשחקים הפוליטיים שלכם (ל"ת)
    גלעד 02/07/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    תשובה ל 9 למשה רשל"צ
    כרמיאל 02/07/2014 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם כדאי סתם להשמיץ ולהעכיר את הדברים?
    סגור
  • 10.
    יש תקווה
    רועי 02/07/2014 16:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסף אנגל אומר הפעם במאמרו:"רגש התקווה, הסיבה העיקרית שהתכנית הזו משפיעה בצורה עמוקה כל כך על כלל הרוכשים, שהנה אולי הפעם יש סיכוי".אמרנו כבר אסף הוא אופטימי  
    סגור
  • 9.
    אתם מצפים לגדולות מיהיר שלא גמר תיכון ושירת בגלצ
    משה ראשל"צ 02/07/2014 07:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנשים כאן אוהבים לקבל מתנות כמו 0 אחוז מעמ אבל לא חושבים שזה רק יגביר את הביקוש ובתקופה כזו צריך להקטין ביקוש כדי להוריד מחירים אז לאיזה בועה אתם מתכוונים ?
    סגור
  • למי אתה מתכוון: יהיר ולא גמר תיכון? (ל"ת)
    ארדיטי 02/07/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    המחירים יעלו או ירדו?
    yaacobi 02/07/2014 05:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הממשלה אישרה אתמול את תוכנית הפטור ממע"מ לזוגות צעירים הרוכשים דירה מקבלן, חוק הצפוי להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, אך המחירים הממוצעים למ"ר שיקבעו את רף המחיר העליון לדירה בערים השונות, יתפרסמו רק ב-15 בספטמבר.כל זה מן העיתונות - לא מידע אישי.ומה יקרה בהמשך זאת חידה: יעלו המחירי או ירדו. גם קברניטי המשק לא יודעים בברור
    סגור
  • יעלו או ירדו -המחירים
    יולה 02/07/2014 15:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאין לנו הזדמנות לשמוע מכלכלן מקצועי ןבעל נסיון מה הולך לקרות לכחר שהחוק יכנס לתוקפו
    סגור
  • אין בכלל שאלה - הם יירדו (ל"ת)
    שוקי 02/07/2014 07:41
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • מנסיוני.....
    אבשלום 02/07/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה לי שאנשים כאן לא לוממדים מהנסיון -ואני אומר לכם שהמחירים רק יעלו
    סגור
  • 7.
    יופי של דירה אנחנו עומדים לקבל
    שריתה 01/07/2014 21:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו מה מכינים לנו: מחדר השינה, דרך גימור המחסן ועד ברז המים הקרים מאחורי המקרר לייצור קוביות קרח - המדינה עומדת לקבוע לראשונה מפרט מדויק וקפדני לעשרות אלפי הדירות החדשות שייבנו בשנים הקרובות במסגרת מכרזי מחיר מטרה וחוק 0% מע"מ. כך עולה ממסמך רשמי שהפיץ השבוע משרד השיכון - לפי כל זה כדאי לחכות
    סגור
  • 6.
    המחירים יעלו או ירדו הכל בסימן שאלה אחד גדול
    יוסף חיים 01/07/2014 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי המאמר של אנגל אסף - "לפיד לא יכול להפסיד פוליטית מהצעד שלו. אם המחירים ירדו הוא יקבל קרדיט גדול מאד, ואם המחירים יעלו, הוא יאשים את היזמים, הכלכלנים ואותנו, שלא חיכינו כמי שטרפדו את תכניתו".ואני שואל למה היינו צריכים לחכות?לגאולה? 
    סגור
  • 5.
    איפה הממשלה - היה כדאי שתנווט את המחירי הדיור בישראל
    אלי מקרית גת 01/07/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "לממשלה יש את האפשרות למתן את מחירי הדירות, אך היא לא עושה את זה, במקום זאת היא יוצאת בהצעות הזויות של מע"מ 0%, "
    סגור
  • 4.
    תקשיבו למה שכתוב בעיתון
    יוסי 01/07/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מן העיתונות (bizportal) :מחירי הדירות בישראל גבוהים ב-30% ממה שהם צריכים להיות - הניסיון העולמי לא מעודד ...
    סגור
  • 3.
    יושבים וממתינים על הגדר
    רוחה מפרדס חנה 01/07/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הציבור יושב על הגדר והביקוש לדירות חדשות צנח לאפס ואני רק תוהה אם שר האוצר מגיע לעיתון bizportal לקרןא את הטורים האלה.
    סגור
  • 2.
    0% מע"מ ועוד
    אליאור 01/07/2014 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חוק 0% מע"מ, נוגע בהיבט צר מאוד של בעיה רחבה והיא מחירי הדיור בישראל. שמענו על שני חוקים נוספים מקבילים - מתי כל אלה יהיו תקפים?
    סגור
  • 1.
    אין זכות לכל בעל אינטרס להשמיע כרגע את דעתו..
    ירושלמי 01/07/2014 12:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בשעת חירום לאומית זו עדיף היה והיית נמנע מלפצות את פיך..
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות