5 עובדות על המצב הכלכלי כיום בעזה - ושאלה אחת שצריכה להישאל

 | 

לעזה פשוט אין מה להפסיד. והאמת היא שהחמאס זו כנראה לא תנועה שצריכה תירוצים בשביל לירות על ישראל, אבל מבחינת הרחוב העזתי - המצב הכלכלי הולך ונהייה גרוע יותר בשנים האחרונות - אז לפחות יש על מי להוציא את התסכול.

והנה כמה נתונים:
1. לפי קרן המטבע העולמית, שיעור האבטלה ברצועת עזה זינק מאז סוף 2012 מ-32% ל-40.8%. באותו הזמן, שיעור האבטלה בגדה המערבית נותר ללא שינוי משמעותי על 18.2%. אבטלת הצעירים (גילאי 15 עד 29) בעזה ובגדה עומדת על סביב 43% כאשר בעזה לבדה המספר הוא סביב 60%.

2. ההסבר העיקרי לגידול המהיר בשיעור האבטלה בעזה קשור לירידה החדה במספר המועסקים בתחום הבניה בשל חסימת המנהרות ע"י המצרים (שזה הגורם העיקרי להתדרדרות במצב הכלכלי בעזה, אבל גם הקשחת התנאים או איסור על העברת חומרי הבנייה מישראל). ביחס לרבעון הראשון של 2013, לא פחות מ-12.5 אלף איש איבדו את עבודתם בתחום הבניה. מהצד השני, בגדה המערבית נוספו 20 אלף משרות בתחום הבניה.

3. גם מי שעובד בעזה, רואה שכר הולך ויורד. לפי המוסד הפלסטיני למחקר כלכלי, השכר הממוצע ליום עבודה בעזה רשם ברבעון הראשון של 2014 ירידה של 5.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-61.8 שקלים בלבד (ברמה חודשית - 1,359 שקלים!). בגדה המערבית המצב "קצת" אחרת, השכר הממוצע ליום עבודה דווקא עלה באותה התקופה ב-5.4% ל-112.6 שקלים (ברמה חודשית - 2,477 שקלים). לא סתם מיליון איש בעזה הם נתמכי סעד (סיוע הומניטארי), יותר מחצי מהאוכלוסייה.

4. בעניין תחום הבניה, חלק מהשיפור בשוק התעסוקה בעזה בשנים האחרונות נבע כתוצאה מצמיחה בתחום הבניה. לפי נתונים, בשנת 2013 רק ל-6.6% מהעובדים בתחום הבניה היה מעל 13 שנות לימוד (עזה והגדה). כלומר הכלכלה העזתית מתבססת יותר ויותר על כוח עבודה לא מיומן ולמעשה מתרחקת יותר ויותר מלהיות כלכלה מודרנית, גם בתקופות של צמיחה כלכלית.

5. ההתדרדרות היא מהירה. בשנת 2011 הכלכלה העזתית רשמה צמיחה של 15% בזכות המוצרים שהגיעו מהמנהרות בגבול מצרים, ב-2012 שיעור הצמיחה ירדה ל-7%, בשנת 2013 הצמיחה נפלה ל-3% בלבד ולגבי השנה הנוכחית - מדברים על מיתון בעזה (אוכלוסייה של 1.8 מיליון איש עם גידול טבעי של 3% בשנה).

בשורה התחתונה, השכנים שלנו לא אוהבים אותנו, לא כשטוב להם ולא כשרע להם. אבל כשרע להם יש כנראה סיכוי גבוה יותר לכך שאת התסכול שלהם הם יוציאו עלינו. בן אדם שעובד ומפרנס את משפחתו, יש לו מה להפסיד. ומשטר כושל תמיד יחפש את מי להאשים. החמאס זה ארגון טרור, אבל זה גם ארגון שאחראי לחיי היום יום של כמעט 2 מיליון איש בעזה וככזה ההנחה היא שהוא רוצה להביא לשיפור באיכות חייהם - וזה עומד בסתירה עם עימות מול ישראל שרק מרסק את הכלכלה העזתית וגורר הרעה במצבו של העזתי הממוצע..

לגבי ישראל, ברור שאנחנו נמצאים במלכוד בעניין העברת חומרי בניין וכו' לעזה מחשש שהחומרים ישמשו להכנת כלי נשק שיופנו נגדנו או מנהרות, אבל בזהירות רבה ניתן להניח שבתרחיש של שיפור אמיתי במצב הכלכלי בעזה - הסבירות לסבבי הסלמה עם ישראל תפחת - ראה ערך הגדה המערבית. או במילים אחרות, צריך לשאול את השאלה - האם ההרעה הכלכלית הדרמטית בעזה זה טוב ליהודים או שלא - כנראה שלא. גם על זה צריך לחשוב (אחרי שייגמרו היריות).

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    שישקיעו את הברזל שמשיגים בבנייה ולא בטילים (ל"ת)
    נתי 15/07/2014 00:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    אבטלה בעזה
    mand14 14/07/2014 17:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האבטלה בעזה צפויה לרדת בעשרות אחוזים לאחר סיום המבצע הם יצטרכו עשרות אלפי פועלי בניין כדי לבנות את מה שהופצץ ובכך ישראל תורמת לכלכלה בעזה ולהורדת האבטלה שם
    סגור
  • 19.
    ההנחות שלך, גם הזהירות, הוכחו מזמן כמופרכות לחלוטין
    דור 14/07/2014 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אינתיפדות העבר לא פרצו על רקע מצב כלכלי מדורדר אלא דווקא ההפך ולכן ההנחה ששיפור המצב הכלכלי בעזה יתרום משהו לבטחון ישראל היא הנחה מופרכת לחלוטין. שיפור המצב הכלכלי בעזה רק יזין את המקורות הכספיים והיכולות של החמאס שהאינטרס העיקרי והראשון במעלה שלו הוא לפגוע בישראל.
    סגור
  • 18.
    הכותב לא חכם במיוחד...
    אבי 14/07/2014 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 3
    המלל זהה לעוד טורי פרשנות רבים חסרי ערך וחסרי ביסוס... כל מי שרוצה יכול לכתוב אצלכם?
    סגור
  • 17.
    אין להם שכל, וחבל...
    דודו ח. 13/07/2014 15:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם לעזתים כולל החמאס היה שכל, הם היו מתעסקים נטו בכלכלה ולא בסיסמאות פאנטיות שלא מובילות לשום מקום. הם יכלו להיות כמו הונג קונג (עוד 20 שנה) כי אם היה להם שלום איתנו, כולם היו רוצים להשקיע בהם: כח עבודה זול, אפשרויות פיתוח תיירות וכולי. אך גם האוכלוסייה לא מתמרדת נגד השלטון הקיצוני ולא לומדים לקח. זה בעיה מנטאלית ופסיכולוגית גנטית שיש להם בצורת פרא אדם (או איך שתקראו לזה). אצלנו החלוצים הקימו קיבוצים וערים ומפעלים משום דבר. למה הם לא יכולים לעשות כמונו? תענו בעצמכם... אגב, אני מאחל לכולם וגם להם שייפסק העימות ומקווה שהם יתאפסו על עצמם ויהיו נורמלים כמונו...שיפסיקו לירות טילים עלינו!!! יש מי ששומר עלינו בשמים!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    חומרי הבנין שנכנסו לעזה שימשו קודם כל למנהרות וביצורים (ל"ת)
    העדיפות היא צבאית שם 13/07/2014 13:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    העזתים ללא השפעה על השלטון שם לכן
    א.א. 13/07/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    0 3
    יש לכבוש את חצי עזה, להקים שלטון אלטרנטיבי שיחליף בהדרגה את חמס בחצי השני של עזה, ויהיה שלטון מבוסס על חופש, חירות, ושיוויון, ושמטרתו תהיה פיתוח כלכלי ושלום כולל.
    סגור
  • 14.
    הכותב שוכח שהעזתים "חושבים" בצורה קצת אחרת ממנו (ל"ת)
    יעקב 13/07/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 13.
    לדעתי מאמר נכון וחשוב! (ל"ת)
    שרון 13/07/2014 09:57
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • 12.
    הפלסטינים תוקפים את ישראל לא מייאוש כי אם מתקווה
    eli 13/07/2014 09:49
    הגב לתגובה זו
    8 2
    הם נוכחו לראות שבכל פעם שהם לוחצים על ישראל - אנחנו מתקפלים. כך בבריחה מלבנון לאחר הפיגועים שם, כך בהתנתקות מעזה, כך בהתקפלות מול שביתות רעב של אסירים, כך בשחרור מחבלים בעסקת שליט, וכך במקרים רבים של הבלגה מול טרור ואמירה טפשית של 'איפוק זה כוח'. הם מבינים שכל עוד הם תוקפים אותנו יש להם סיכוי גדול להרוויח, כי אנחנו נברח. חשוב מאוד להפוך את הקערה על פיה ולהבהיר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שהסיפור הזה נגמר. משוחררי עסקת שליט נתפסו ויישארו בכלא בגלל תוקפנות חמאס. ישראל תמשיך בתקיפה עד שחמאס ייכנע ויסכים לתנאים יותר גרועים מבחינתו מאשר בעבר. על כל פיגוע נגד ישראל אנחנו נספח שטחים (כמו מעלה אדומים וגוש עציון - שיישארו בכל מקרה בידי ישראל). בדרך זו נוציא מהם את העוקץ ולא יהיה להם משתלם לפגוע בנו.
    סגור
  • 11.
    נקודותיה בטלים בשישים לעומת הכתוב באמנת החמאס שצריך ל..
    רן 13/07/2014 09:13
    הגב לתגובה זו
    9 2
    להשמיד את המדינה הציונית.זהו היעד ארוך הטוואח שלהם בין אם טוב להם ובין אם רע להם.היעד הלאומי שלהם לא קשור לאף מצב ולא ישתנה גם אם השמאל יציף אותם בטונות של אהבה.
    סגור
  • 10.
    בלבול מוח, אסור להפסיק את הלחימה
    שלומי 13/07/2014 06:54
    הגב לתגובה זו
    6 3
    ב2005 מסרנו את גוש קטיף. מבצע ועוד מבצע ועוד מבצע הגיע הזמן לעשות מבצע אחד שיהפוך את עזה למגרש כדורגל.
    סגור
  • 9.
    די לקשור כלכלה לשנאה (ל"ת)
    ירע 13/07/2014 06:36
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 8.
    1.8 מליון?
    רואי 13/07/2014 06:28
    הגב לתגובה זו
    6 3
    איזו הגזמה.איך נכנסים כ"כ הרבה למקום כ"כ קטן? אולי ביזפורטל שמאלנים עם אינטרס?
    סגור
  • 7.
    הכתבה בטעות יסודה . הכותבים יוצאים מנקודת הנחה שבני אדם
    ראובן 13/07/2014 05:46
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אדם הם רציונלים . אין דבר יותר רחוק מהמציאות מהנחה זו . כמו במקרה של דאעש וכפי שהוכח בספרה של ברברה טוכמן " מצעד האיוולת" בי אדם ועמים פועלים לעיתים קרובות בניגוד לאינטרסים שלהם עצמם. אין שום דבר רציונלי באירגון חלש כדוגמת החמאס המנסה להשמיד מעצמה איזורית כדוגמת ישראל . מוכה קשות , ועדיין נהנה מתמיכתה הבלתי מוייגת של אוכלוסיה עזתית מרוששת . איך זה ייתכן? האם אין הם מבינים שרע להם? התשובה היא כן - הם יודעים שרע להם , אבל הם חושבים אידיאולוגיה . של הרס , מות , וחורבן , אבל זו עדיין אידיאולוגיה - האידיאולוגיה נקראת דת . זו אידיאולוגיה שיש בה רציונליות - המוות מבטיח מקום בגן עדן . לך תתווכח עם אידיאולוגיה שכזו .
    סגור
  • אצלנו האידיולוגיה זה טוב
    דודו ח. 13/07/2014 15:18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אצלנו האידיולוגיה: חילונים, דתיים חרדים זה לעשות טוב ולא לחסל את השני ולפתח את עצמנו ואת הסביבה מחינה רוחנית וגשמית.ואני אומר אצל המיינסטרים אצל כולם ולא אצל הבודדים הקיצונים. לבנות חברה זה מה שצריך לעשות ואתה צודק שיש להם בעיה מנטאלית והם באמת דפוקים. זה פרא אדם, לא כמוך וכמוני...
    סגור
  • 6.
    אתה טועה זוהי תנועה שמחויבת אידיאולוגית
    מוטי 13/07/2014 04:04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לחסל את ישראל, לכן ככל שיתחזקו כלכלית יפגעו בנו יותר. אתה מדבר וחושב מתוך תפיסה נהנתנית מערבית, אך זה לא העניין כאן.
    סגור
  • 5.
    ולמה לא לעודד הגירה?
    אהוד 13/07/2014 01:51
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יפתור בעיה דמוגרפית, יוריד את אחוזי האבטלה, ויוריד את מפלס השנאה כנגד ישראל. אני חושב שבמצרים או בירדן ישמחו לקבל אותם
    סגור
  • 4.
    סטירה => סתירה (ל"ת)
    שמואל 13/07/2014 00:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    ב-2006 חמאס ניצח בבחירות וגרף 63% מהקולות (ל"ת)
    שיאכלו את מה שבישלו 12/07/2014 22:37
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 2.
    מה הבעיה?
    מירי רגב 12/07/2014 21:10
    הגב לתגובה זו
    9 4
    אם אין עבודה בבנין שעברו לעבור בהייטק.
    סגור
  • שינקו משרדי היי טק בחו"ל...
    דודו ח. 13/07/2014 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ...בתנאי שישאירו את הטילים בעזה לפני שיטוסו לחו"ל לעבוד במשרדי היי טק...
    סגור
  • 1.
    הפינק שוגה ומטעה בכוונת זדון
    קליפ 12/07/2014 18:32
    הגב לתגובה זו
    11 4
    לעזים טוב ללא חשמל מים ובצחנת ביוב. לעזתים טוב לראות את ילדיהם נהרגים למען שנאת היהודים...פקידי ביז חסרי הבנה מוסר ודעת האויב האכזר......כפי שהנאצים השמידו כמה שיכלו....מדברים על לפחות 6 מיליון כך המחמאס ישמיד כמה יהודים שיכול!!!...ילא בואו לעודד את הגרמנים בגמר...יחי הצביעות
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות