עונת הדוחות צוברת תאוצה: האם וול סטריט בדרך לשיא חדש?
יניב קוניס, סמנכ"ל פיתוח עסקי בפסגות, מנתח את עונת הדוחות בארה"ב ומצביע על הנתונים שכולנו חייבים להכיר
יניב קוניס span > a > | 
עונת הדוחות בארה"ב נמצאת בעיצומה. קרוב למחצית מהחברות (230) הנכללות במדד S&P 500 כבר פרסמו את תוצאותיהן. עד כה, אפשר להיות אופטימיים על שני נתונים מרכזיים - הראשון, שיעור החברות שהכו את קונצנזוס האנליסטים בשורת ההכנסות והשני, נתון זה בגזרת הרווחים.
מבין החברות שכבר דיווחו, 67% מתוכן הציגו ביצועי מכירות גבוהים מהצפי המוקדם. במידה וקצב זה ישמר גם בדוחות של יתר החברות, יהיה זה הרבעון עם כמות ההפתעות החיוביות הגדולה ביותר במונחי הכנסות בארה"ב מאז הרבעון השני של 2011. לשם השוואה, ממוצע החברות שהצליחו להכות את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות עמד ב-4 הרבעונים הקודמים על 55% בלבד. גם כשבודקים לטווח ארוך יותר, של ארבע שנים, נמצא כי הנתון שהושג (57%) נמוך משמעותית מעונת הדוחות הנוכחית.
מקור: FactSet. הנתונים מעודכנים לתאריך 25/07/2014
גם כשבוחנים את השורה התחתונה בדוחות, מגלים כי 76% מהחברות המדווחות השיגו רווח גבוה יותר ביחס לתחזיות המוקדמות. גם פה מדובר בנתון עדיף ביחס לשנה האחרונה ולממוצע ב-4 השנים האחרונות (72%).
כמו כן ישנו נתון מעניין נוסף בהקשר זה המתייחס לתוספת הרווח שמושגת עד כה. הכוונה היא לפער בין סך הרווחים שהשיגו החברות בפועל לבין היקף הרווחים המצופה. החברות המדווחות גרפו ברבעון השני רווחים מצרפיים בשיעור של 4.2% מעל הציפיות, גבוה מהממוצע בשנה האחרונה אשר עמד על 3.2%.
נתון זה מהווה אינדיקציה נוספת לגידול המשמעותי שחזינו בסעיף ההכנסות. אם עד כה, מרבית השיפור ברווחיות נבע מתהליכי התייעלות שביצעו החברות, הפעם חלק ניכר מהגידול ברווח נוצר כתוצאה מעלייה במכירות שלהן. מדובר בנתון מעודד קדימה, שכן הוא עשוי לסמל שינוי במציאות, שכן למרות הקיפאון בצריכה הפרטית בארה"ב, מצליחות החברות האמריקניות להגדיל את הכנסותיהן ולא רק לשפר את הרווחיות באמצעות מהלכים תפעוליים קצרי טווח, כגון קיצוצי כח אדם ומיחזור חוב בריבית נמוכה.
מה עומד מאחורי העלייה במכירות?
כאמור, הצרכן האמריקני אינו המנוע המוביל כיום את הגידול במכירות של החברות המקומיות. במקומו, ניתן לייחס את הצמיחה בהכנסות לשווקים מחוץ לארה"ב: אירופה והמדינות המתפתחות.
האיחוד האירופי מציג קצב צמיחה של 1.4% בתמ"ג ברבעון הראשון של השנה, לעומת התכווצות של 0.7% בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בהתבסס על התוצאות הכספיות של החברות האמריקניות עד כה, ניתן ללמוד כי הן ממשיכות ליהנות משיפור התנאים הכלכליים באירופה גם ברבעון השני.
המשקים המתפתחים מציגים גם השנה צמיחה גבוהה ביחס למשקים המפותחים, והחברות האמריקניות השונות ממשיכות להעמיק את פעילותן בהם לצורך הגדלת ההכנסות, כאשר חלק ניכר מהן מוצאות בשוק הסיני מקור הכנסה חדש ומשמעותי.
לצד העלייה בהכנסות מחוץ לארה"ב שאנו עדים לה כעת, החברות ממשיכות להתייעל ולהקטין את ההוצאות התפעוליות שלהן. הודות לכך, קצב צמיחת הרווחים ברבעון אחרון (6.7%) ממשיך לעלות על קצב הגידול בהכנסות (3.1%).
מקור: FactSet. *נכון לתאריך 25/07/2014
האופטימיות מפתיחת עונת הדוחות הנוכחית כבר מקרינה על תחזיות הגידול ברווח. אם בסוף יוני גולמה צמיחה של 4.9% ברווחיות הממוצעת של מדד S&P 500, ובסוף השבוע שעבר נתון זה כבר עמד על 5.5%, כעת מדובר בקצב גידול מרשים של 6.7% ברווחים. מעבר לשוק המניות הכללי, שינויים דרמטיים יותר חלו בתחזיות הרווח לסקטורים השונים.
למשל, סקטור שירותי הבריאות (Health Care) גילם עלייה בשיעור של 5.8% ברווח המצרפי, וכעת צופים ממנו לעלייה מרשימה של 13.1% ברבעון האחרון. בנוסף, סקטור זה נהנה גם מעדכון כלפי מעלה בתחזית הצמיחה בהכנסות של החברות הכלולות בו. לאור השיפור האחרון בתחזיות הרווח ובהכנסות, לא מפתיע שמניותיהן של חברות הבריאות בארה"ב נמצאות במומנטום חיובי לאחרונה.
מגמה דומה ניתן למצוא גם בסקטור השירותים הפיננסיים, שאמור היה להתכווץ ברווחים ברבעון השני ב-3%, אולם כעת ההערכות לגביו הן לירידה מינורית ברווח. סיבה מרכזית לשינוי תחזית זו היא העדכון כלפי מעלה בהכנסות הצפויות של הסקטור ב-Q2. מנגד, חלק מהסקטורים דווקא צפויים לחוות ירידה ברווחיות, בראשם הצריכה המחזורית, האנרגיה והתשתיות. ניתן לראות את העדכון כלפי מטה בתחזיות הרווח של סקטורים אלו בביצועים של מניותיהן לאחרונה.
לסיכום, עונת הדוחות של הרבעון השני מביאה עמה בשורה חשובה בשורת ההכנסות של החברות בארה"ב. גם ברמת הרווחים נמשכת המגמה החיובית מהרבעונים הקודמים. אמנם עדיין לא מדובר כרגע בניתוח של התמונה המלאה של החברות, אולם ככל הנראה שגם המדווחות בשבועות הקרובים יציגו קו דומה לאלו שכבר פרסמו. בכל מקרה, המשק האמריקני ממשיך להראות סימני התאוששות בהובלת המגזר העסקי, שמגדיל לאורך הזמן את ההכנסות ואת הרווחים שהוא מייצר.
***יניב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.שכחת את הסיבה האמיתיתמייקל 27/07/2014 17:55הגב לתגובה זו2 0לאחר רבעון ראשון קשה ובו החברות לא צמחו בגלל החורף הקשה הרבעון השני צמח יותר מהחזוי והשלים את החוסרים ,לכן אין סיבה להתרגש אם מחשבים את שקלול שני הרבעונים הראשונים.סגור