שנה חדשה טעויות ישנות: איך להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין

צח ברקי, סמנכ"ל אגף מידע, כלכלה ומחקר בקבוצת דן אנד ברדסטריט, מסכם לקראת השנה החדשה שבפתח את הדרישות ההכרחיות להקמת עסק ולמניעת טעויות ככל שניתן
צח ברקי | (2)

ראש השנה, הוא זמן לסיכומים ולהסתכלות פנימית אישית. ראש השנה הוא גם זמן לכל בעל עסק, לקחת פסק זמן מהניהול השוטף, לחשוב על הטעויות שנעשו והלקחים לשנה הקרובה. ממחקר שערכנו, כ-40 אלף עסקים נסגרים מידי שנה, כמות המשתווה לכ-8% מכמות העסקים הפעילים במשק.

מדוע כל כך הרבה עסקים נסגרים בכל שנה? כ-80% מהעסקים שנסגרים בחמש השנים הראשונות להקמתם, נסגרים מרצון וכתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית. רק כ-20% מאותם עסקים נסגרים בעקבות כשל תזרימי. כלומר, הגורם העיקרי לסגירות של עסקים קטנים הוא חוסר כדאיות כלכלית ולא כשל תזרימי. למרבית העסקים שנסגרים כנראה אין כדאיות כלכלית או שבעל העסק לא הביא לכדי כדאיות כלכלית ולכך יש מספר סיבות:

מרבית בעלי העסקים עסוקים בלעבוד בעסק ולא לעבוד על העסק . בעל עסק הוא קודם כל, ולפני הכל מנהל - מנהל שדואג לנתח באופן שוטף את החזקות והחולשות, ההזדמנויות והאיומים על העסק שלו. גם כאשר מדובר בעסק שאינו מעסיק עובדים, חשוב להקצות זמן לעבודה על העסק לשם ניהולו, לרבות לשם פיתוח עסקי.

במקרה של עסקים זעירים, היות וגודל העסק אינו מאפשר העסקת צוות עובדים, חשוב להשלים פערי ידע בנושאים שונים הקשורים בפעילות השוטפת של העסק. לא אחת, במקרים בהם ניתן לגייס לעסק משרות ניהול, בעל העסק מעדיף לגייס מנהלים עם דרישות שכר נמוכות, לצורך חסכון בעלויות, או מנהלים עם ניסיון מועט, מתוך תחושה של איום. בעל עסק צריך להקיף את עצמו באנשים איכותיים שירימו יחד איתו את העסק, ובדרך זו גם ידאג להפחית את התלות שלו בעסק.

גם בצד האסטרטגיה שבה נוקט העסק הקטן ישנם אתגרים: עסק קטן כמעט אף פעם לא יוכל להתחרות על בסיס אסטרטגיית מחיר, לכן הוא חייב לנקוט באסטרטגיית בידול. כלומר ליצור לעצמו יתרון תחרותי כלשהו כגון: שעות פעילות ארוכות יותר או משלוחים בזמן קצר מאוד לבית הלקוח. זו גם בדר"כ הדרך היחידה להשפיע על רמת הביקוש.

בנוסף, עסקים קטנים נמצאים בנחיתות ביכולת הרכש שלהם כתוצאה מרכישה בכמויות נמוכות, שלא מאפשרות הנחות מספקים. עלייה בהוצאות תקורה משפיעות יותר ככל שהעסק קטן יותר, היות ובמונחי שיעור מההכנסה ככל שהעסק קטן יותר, כך שיעור ההוצאה גדל.

כל הכותרות

צרכי אשראי של העסק . ראשית, אותם עסקים מתקשים בקבלת תנאים מסחריים מטיבים מנותני האשראי שלהם, בין אם במחירים אטרקטיביים, בעבודה בתנאי אשראי או בדרישה להעמדת בטחונות. הסיבות לכך נעוצות ברמת הסיכון שנותן האשראי רואה בעסקה ובהיקף הכספי הנמוך, שלא מאפשר להוזיל מחיר כנגד כמות. שנית, לעסק קטן קשה הרבה יותר לגבות מלקוחותיו, עקב יחסי המיקוח הנמוכים. דפוס התנהגות נפוץ מאוד בקרב בעלי עסקים קטנים זו הנטייה לרצות לצמוח מהר, לעתים יותר מהר ממה שהעסק יכול לעכל. לפעמים נכנסים להשקעה ללא שום אמצעים נזילים, ואם ההשקעה לא עומדת בציפיות - היא יכולה למוטט את העסק. על כן, צמיחה חייבת להיות מווסתת בהתאם ליכולת העסק להכיל אירועים בלתי צפויים, כגון לחץ תזרימי בלתי צפוי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הצלחה וכישלון הם תוצר של קבלת החלטות לאורך הקמה ותפעול העסק. אם נצליח לתבנת את דפוסי החשיבה שלנו בתהליך קבלת ההחלטות - נשפיע באופן החזק ביותר על מידת ההצלחה של העסק. להלן שישה טיפים, לשילוב במסגרת תהליך קבלת החלטות, שיגבירו את הסיכויים להצלחתו של העסק:

- Value for money : מה הערך שאנחנו נותנים ללקוח? ברגע שנבין מה הערך, הכדאיות הכלכלית תהיה מעבר לפינה. תהליך החשיבה על הערך שאנחנו נותנים לא צריך להסתיים לעולם, יכול להיות שהערך שאנחנו נותנים היום לא יהיה רלוונטי מחר.

- קחו סיכונים שאתם יכולים להתמודד איתם : בכל החלטה שאתם מקבלים בעסק תבדקו את הסיכונים שלה ותקבלו רק החלטות שהסיכונים שלהן, במידה ויתממשו, הם סיכונים שתוכלו להתמודד איתם

- בעלי החוב הם שותפים שלכם, הם חולקים יחד איתכם את הסיכון : ככל שנהיה שקופים יותר עם בעלי החוב, כך הם ירגישו נוח יותר עם האשראי שהם נותנים לעסק.

- עם המורכבות גדל הסיכון : ככל שהצעד העסקי שאנחנו נוקטים מורכב יותר - כך הסיכון גדול יותר. לפני קבלת החלטה כזו, תבדקו עד הסוף שכל הנחות שהנחתם נכונות וצפויות להתממש בסבירות גבוהה.

- שמרו על ששת החושים מחודדים : הסביבה העסקית היא סביבה דינמית מאוד. שימרו על כל החושים חדים כדי להתאים את העסק לשינויים הללו. תהליך קבלת החלטות צריך להיות לוגי עד כמה שניתן.

- היו הגיוניים : המעיטו עד כמה שניתן בשילוב רגשות במסגרת קבלת החלטה. אם קיבלתם החלטה על סמך המסקנה ש"יהיה בסדר", אני מקווה שאתם באמת חושבים כך.

לסיום, עסק, קטן ככל שיהיה, הוא עולם ומלואו. בעל עסק קטן נדרש לפתח יכולת ניהול והבנה בתחומים רבים, כגון הקמת העסק, פיתוח מוצרים, גיוס עובדים, שיווק, ניהול מו"מ, מכירות, גיוס וניהול כספים, גביה, פיתוח עסקי ועוד. לפני פתיחת עסק חשוב שנבין, עד כמה שניתן, מה נדרש על מנת להפעילו לאורך זמן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יניב 17/09/2014 22:48
    הגב לתגובה זו
    מציע למצוא מערכות שנותנות פלטפורמות שיווק והפצת תכנים מהירה, נרחבת אך ממוקדת כמו T-ROO ולהתחיל להפיץ לפייסבוק, במיילים וכו'.
  • 1.
    איתן 17/09/2014 11:11
    הגב לתגובה זו
    בהרבה נקודות שלפעמים אנחנו לא מייחסים להן חשיבות. העניין של ניהול נכון, ושלא להיות אופטימיים באופן מוגזם - הם בסיס של עסק מצליח שלא מתמוטט. יש נקודה שלא נכתבה, ואני נכוויתי ממנה אישית - כל מה שקשור לחוזים והסכמים עם ספקים או שותפים/עובדים. אני הייתי "חכם" והורדתי חוזה מוכן מהאינטרנט ופשוט שיניתי אותו בהתאם לעסק שלי. אח"כ, כשהייתי צריך לסיים עסקה עם אחד העובדים - התחילו לצוץ לי בעיות בלי סוף. ואז הייתי חייב לקחת עו"ד ולהתחיל בטרטורים ובוררויות (שלמזלי העו"ד שלי שי ורד, ניהל לי אותם טוב) במקום פשוט לקחת אותו בהתחלה רק שינסח לי חוזה מותאם לעסק. מאז למדתי את הלקח, ועל כל צעד שקשור בו כסף - אני ישר מתייעץ עם העו"ד שלי עוד לפני!