עליית מדרגה במלחמה נגד תכנוני המס האגרסיביים
ארגון ה-OECD הכריז לאחרונה על עידן חדש ועליית מדרגה בתחום דיווחי המס החלים על פעילות רב לאומית, כחלק ממדיניות הארגון להילחם בתכנוני המס האגרסיביים של החברות הגדולות. אין ספק כי המלצות אלו מהוות נדבך חשוב בהעמקת יכולת גביית המס מארגונים רב לאומיים. מדובר במדיניות חדשה כלפי מחירי העברה, מחירים הנגבים בין חברות קשורות שיש בהן פוטנציאל להעברת נטל המס ממדינה אחת למדינה אחרת בהתאם לרמת המיסוי בכל מדינה.
אנו מוצאים כי מדובר במהפכה של ממש עבור רשות המס בתהליך הביקורת, שכן אופי הדיווח החדש מקצר לאין ערוך את הזמן הנדרש למפקח מס להגיע לנקודות התורפה המיסוייות באירגון. המלצות ה-OECD החדשות מחייבות ארגונים רב לאומיים להכין, עקרונית, באופן שנתי שלושה דיווחים מרכזיים:
דיווח כמותי מצרפי (יסייע לחשוף את המהות הכלכלית של אותה פעילות באותה מדינה), דיווח "מאקרו" על פעילות הארגון (יכלול את המבנה ומדיניות האירגון, מחירי העברה ומידע מסוים על חברות הקבוצה) ו דיווח הפעילויות המהותיות בכל מדינה ומדינה.
שלושת דיווחים יאפשרו לרשויות המס לאתר בקלות את נקודות התורפה המיסויות של הארגון הרב לאומי, ובכך לבחון אם נעשתה הסטת רווחים מוצדקת בין מדינות.
לדוגמא, במקרה בו בקבוצה רב לאומית, חברה ישראלית המעסיקה כ-50 עובדים, מספקת שירותי שיווק / פיתוח לחברה קשורה קפריסאית המעסיקה 2 עובדים וכן הקפריסאית, מחזיקה את התוכנות של הקבוצה - מבנה אשר מאפשר הסטת רווחי הקבוצה מישראל לקפריסין, נותן ארגון ה-OECD לרשות המיסים בישראל כלים לטעון, במקרים מסויימים, כי מירב הרווח לצרכי מס, אמור להיות בישראל. כלומר, ישראל, כמדינה שבה נעשו מירב הפעולות שיצרו ערך לקבוצה, בעלת הזכות למסות את מירב רווחי הקבוצה.
עוד יביאו המלצות ה-OECD להרחבת יכולות רשות המיסים בישראל. אם בעבר במסגרת דיווחי מחירי העברה, חברה ישראלית המפיצה בישראל מוצרים של חברה זרה קשורה, היתה צריכה, במקרים מסויימים, לדווח לרשות המיסים בישראל רק על שיעור הרווחיות שלה כמפיצה, כעת לרשות המיסים בישראל יהיו את הנתונים על שיעור הרווחיות של החברה הקשורה בחו"ל. פער גדול בין שיעורי הרווחיות בארץ ובחו"ל ימריץ את רשות המיסים בישראל.
צפוי כי במוקדם או במאוחר ישראל, כמדינה החברה ב-OECD, תקלוט חלק עיקרי מההמלצות הנ"ל ומהוות שינוי אווירת המס כלפי עסקאות בינלאומיות, במיוחד בעידן הגלובלי בו הוודאות הינה מצרך יקר.
מה בהמשך?
בעניין זה ארגון ה-OECD שם לעצמו מטרה להמשיך ולטפל ביישום עצמו של הדיווח. לאור המדיניות החדשה של ה-OECD מומלץ לבצע סקר סיכונים בתחום מחירי העברה, לרבות תכנון מס בינלאומי ראוי ומוצק, משום שהמדיניות החדשה עלולה להגדיל את סיכון החברות להיחשף לכפל מס.
בהתחשב בדינמיקה מצד רשות המיסים בישראל, אשר מעצימה את החקיקה האנטי תכנונית בתחומים רבים, מומלץ לחברות המבצעות פעילות רב לאומית להכין עצמן לקראת המדיניות החדשה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה