ההצעה של ח"כ אורלי לוי בעניין המשכנתא - רומסת כל טיעון הגיוני

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קבוצות בתהליך רכישה מיזמים, מתייחס להצעת ישראל ביתנו בעניין המשכנתא
 | 

היום, יום א', תצטרף מפלגת ישראל ביתנו לחבורה המשיחית, ההוזה של פרלמנטרים המנסים להשפיע על מחירי הדיור. סליחה: לעשות הון פוליטי על חשבון מחירי הדיור היקרים תוך רמיסת כל טיעון הגיוני, מוסרי או מוצדק מבחינה מקצועית.

ככלל, שוב ושוב חוזרים 120 חברי הכנסת לנסות ולתקן את הרעה החולה של שוק הדיור בדרך הקלה: הגדלת הביקושים. זוהי למעשה הטלת האחריות לפתחם של האזרחים להתמודד עם השלכות של שוק הנדל"ן.

בין אם מדובר בתכנית מע"מ 0 שמטרתה להגדיל את מספר דורשי הדירות ובין אם על-ידי ההצעה שתונח על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה על-ידי חברי ישראל ביתנו בהובלת ח"כ אורלי לוי, הלוא היא ההצעה להגדיל את החשיפה של זוגות צעירים למשכנתא על-ידי חזרה למתכונת בה יוכלו לרכוש דירה באמצעות 10% בלבד והיתרה באמצעות משכנתא.

לו הייתי מבקש מעורכי מדור הדעות לכתוב את השיקולים המקצועיים כנגד ההצעה הנ"ל, הייתי זקוק לעמודים רבים כדי לשטוח אינסוף טיעונים: החל מאזכור משבר הסאב פריים האמריקאי, דרך השתוללות חסרת מעצורים של זוגות בגובה המשכנתא שידרשו לקחת ויידרשו להחזיר, ועד הטיעון הברור כל-כך ששוב, חקיקה כזו תביא לזינוק במחירי הדירות, שהרי "היכולת" המדומה של כולנו לשלם כעת על דירה תגדל, ויחד איתה הביקושים יפרחו אל מול היצע עלוב של דירות והניגון הידוע של היצע וביקוש.

ברמת המאקרו והרוח המנשבת מבית המחוקקים, אנחנו רואים פעם אחר פעם כיצד הניסיון האמיתי בשוק הדיור הוא להתמודד על דעתו של הרוכש / מצביע הפוטנציאלי והעיקר, בשום פנים ואופן לא לטפל בשורש הבעיה.
כל עוד לא תמצא הדרך להכניס את היד עמוק לקופת המדינה, להקטין את רווחי המדינה ממכירת קרקעות, מהקטנת הבירוקרטיה בוועדות השונות, לא יהיה כאן שינוי בכיוון הנכון. הטלת כלים לרוכשי הדירות להתמודד מול השוק שקולה במידה רבה לסיוע אווירי של נשק קל מטעם מעצמה למחלקה הנלחמת בדיוויזיה חמושה ומאורגנת היטב. "הי מסכנים החבר'ה שם, בואו נזרוק להם משהו, העיקר שלא נפגע בעצמינו".

איני חסיד גדול של קבוצות רכישה, כך שלא ניתן לחשוד בי בנטייה טבעית במקרה של עתירה שהוגשה השבוע על-ידי מספר קבוצות רכישה הפועלות במודיעין כנגד רמ"י (רשות מקרקעי ישראל). בעתירתם, טענו הקבוצות כנגד שינוי מכרז הקרקעות המתוכנן בשכונת נופים בעיר מודיעין על-ידי הגבלת השטח שיוכלו לזכות בו.

ברמ"י זיהו ככל הנראה שהתארגנות של מספר מצומצם של קבוצות, מצליח ומכאן שלמכרז יגשו מעט יזמים מהצפוי ומרבית הקרקעות ירכשו במחירים זולים על-ידי מספר קטן של קבוצות.

והרי מכירה של קרקע בזול מחטיאה את מטרתה של הרשות ולכן היא הודיעה כי כל קבוצה שתיגש למכרז תוגבל לזכייה בעתודת קרקע בודדת. גם אם בפועל ניראה כי ישנן קבוצות בעיר שיכלו להגיע ע"י מספר החברים בהן לרכישה של מספר גדול קרקעות.

מבלי להתייחס לסיכונים שנוטלים על עצמם חברי קבוצות הרוכשים השונות, המדינה, דרך רשות מקרקעי ישראל מוכיחה פעם נוספת, כי מטרתה האמיתית בכל הקשור לדיור היא רווח ורווח גדול לקופת המדינה.

הם חוזרים ואומרים לנו: אנחנו מוכנים לעזור לכם לנסות להוריד את מחירי הדיור, קחו עצם פה, הנה עוד אחת, לפעמים אפילו נעשה משהו נכון בכיוון המחירים ואתם תתמודדו, רק תעשו לנו טובה: אל תגעו לנו במשרות בוועדות, אל תגעו לנו בפנסיות התקציביות ברשות ובעיקר, אל תגעו לנו בכסף שמעשיר את קופת המדינה. תריבו לבד ותשתדלו, אתם הרוכשים והיזמים, לכסח האחד את השני כמה שיותר, כדי שאנחנו נוכל להמשיך לשמר את המצב.

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    עליה לשם ירידה
    יואל בן הרוש 23/11/2014 07:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שקורה עכשיו הוא בניגוד גמור לציפיות:עליות המחירים.אולי בהמשך המחירים (העליות)יבלמו - אבל זה לא קורה כרגע. מדד מחירי הדירות שהראה ירידה במחיר שב בזמן"צוק איתן"למחירים שלפני הכרזת לפיד(מע"מ 0%)
    סגור
  • 29.
    למדתי מהעיתונות
    תרצה גולן 18/11/2014 01:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קיימות מגוון הצהרות ותוכניות שלא הגיעו לידי מימוש ואישור כמו חוק מע"מ 0% או מחיר מטרה. נכון לעכשיו החלו פעילויות להמרצת הבניה ע"י הפשרת הקרקעות לבניה ע"י מקרקעי ישראל - חבל שאין תיאום בין כל היוזמות האלה.
    סגור
  • 28.
    מה יהיה בסופנו?
    ליאת בר 14/11/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התיאשנו ממע"מ 0% התישנו גם ממחיר מטרה מה יהיה בסופנו? יש זינוק במחירי הדירות ואנחנו לא בקטע הזה
    סגור
  • 27.
    מע"מ 0%
    שגיא 13/11/2014 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל העיניין עם מע"מ 0% היה רק ספין פוליטי
    סגור
  • 26.
    האם שר האוצר יצליח לא לאכזב אותנו
    רונית בן גל 12/11/2014 23:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מע"מ0% נוכחנו לדעת ש0הכל פוליטיקה
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    אז איפה אנחנו עומדים עכשיו?
    אליקים 12/11/2014 16:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה כאילו הפור נפל - ואנחנו יכולים לצאת לדרך עם קניית הדירה.
    סגור
  • 24.
    100.000 ש"ח לטובת כל זוג שקונה דירה.(זה יתכן?)
    רז מועלם 12/11/2014 03:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לחשוב מחדש על כל המהלך של שר האוצר - אולי זהו צעד לטובת כל עם ישראל: לחלק, לתת, להעניק סכום גבוה במיוחד כמו איזה 100.000 ש"ח אבל בידיעה שהסכום יגיע למכותבים(לזוגות הצעירים מחוסרי הדיור).
    סגור
  • 23.
    מע"מ0% - הפוליטיקאים ואני
    ירון 11/11/2014 22:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום ממש נתפסו הפוליטיקאים במערומיהם,כאשר דחו את מע"מ0% בגלל איזה מהלך פוליטי שלא הצלחתי להבין
    סגור
  • 22.
    הון עצמי ועוד...
    יעל 10/11/2014 23:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל תוכניות הממשלה מתייחסות לרוכשים פוטנציאליים. אלה שיש בידם אפשרות לגיוס הון עצמי מספק, סכום לא מבוטל ודאי לנוכח נסיקת מחירי הדירות, בצירוף ההגבלות של בנק ישראל על המשכנתאות.
    סגור
  • 21.
    דחיית התחלות הבניה בישראל
    רוני אברמוביץ 09/11/2014 22:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקבלנים והיזמים לא מתחילים בבניה חדשה כך הם מתגוננים מפגיעת החוק החדש. חלקם פשוט דחו התחלות בנייה שיווק עד שתתבהר התמונה.
    סגור
  • 20.
    תתעוררו אביב הדירות כבר כאן
    ירדן 09/11/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הגיוני שפתאום יש עליה במכירת דירות במשרדים שהיו רדומים עד עכשיו?
    סגור
  • 19.
    ממתינים לאישור התוכניות הממשלתיות
    עוזי בן גל 08/11/2014 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הציבור בישראל עדיין ממתין לאישור התוכניות הממשלתיות שיצרו כאן מציאות חדשה בתחום הדיור. יש הרבה אי וודאות גם בקרב היזמים וגם אצל הרוכשים.
    סגור
  • 18.
    האצה בתחום רכישת הדירות
    יואב זוג צעיר 08/11/2014 06:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כאלה שרואים בתקופה האחרונה האצה בתחום רכישת הדירות אני אישית שמחכה להזדמנות - לא מרגיש בכלום.
    סגור
  • הכל סטטיסטיקה
    חגית מהשומרון 12/11/2014 06:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לא אמור להרגיש, זה שייך לבעלי מקצוע בצחום הסטטיסטיקה.מכאן תבוא האינפורמציה האמיתית והמדויקת.
    סגור
  • 17.
    עידן חדש?
    אבי רוזן 07/11/2014 22:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסיומו של מבצע צוק איתן ואובדן האימון שר האוצר ותוכניתו - אלה הגורמים לפניית הציבור לקניית הדירות מחדש. האם הגיע עידן חדש לעם ישראל?
    סגור
  • 16.
    התחלות חדשות
    אבשלום 07/11/2014 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי ה"נדל"ן של דה מרקר(the marker)הציבור הפסיק לחכות למע"מ0% יהכל ברכישת דירות...
    סגור
  • 15.
    רכישת דירות מאורגנת
    יעל חזן 07/11/2014 19:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדאי להתארגן ביחד ולרכוש במשותף דיור, והכוונה לרכישת דירות מאורגנת ע"י הרוכשים עצמם שהם שותפים מלאים לא רק בתיכנון הבית, הדירה אלא גם בבחירת השכנים.
    סגור
  • 14.
    איש לא יבוא לקראתנו
    חיים לבקוביץ 06/11/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמי (12)שואל: האם אפשר היה ללכת לקראת הרוכשים? כנראה שעדיין לא שמת לב שאיש לא יבוא לקראתנו,לעזרתנו
    סגור
  • 13.
    להוזיל את מחירי הדיור בישראל
    מירי בן בסט 06/11/2014 07:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחאות - לא עוד ,אבל מה אתה מציע לאזרח מן השורה לעשות?שוב לצאת להפגנות ומחאות זה ממש לא בשבילי, לא עוד אם יש לך עצה שתועיל להוזיל את מחירי הדיור בישראל או שתשפיע על אי העלתו בעתיד - אשמח לשמוע . בסוגריים:אני מסכים עם כל מילה שלך
    סגור
  • 12.
    רווח גדול לקופת המדינה...
    חמי 06/11/2014 05:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסף כותב על הבעיתיות של מקרקעי ישראל ועל ריווחי המדינה מהמיסוי שמתקיים בעת רכישת הדירה:"מבלי להתייחס לסיכונים שנוטלים על עצמם חברי קבוצות הרוכשים השונות, המדינה, דרך רשות מקרקעי ישראל מוכיחה פעם נוספת, כי מטרתה האמיתית בכל הקשור לדיור היא רווח ורווח גדול לקופת המדינה". האם אפשר היה ללכת לקראת הרוכשים?
    סגור
  • 11.
    ?
    עמית 06/11/2014 04:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה המצב? אני אגיד לך , המצב ללא מוצא
    סגור
  • 10.
    מה המצב?
    שלומי 05/11/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפרד ומשול כך קוראים לפעולה המניפולטיבית שאסף אנגל כותב עליה במאמרו המצןיין.זאת אומרת יריבו כל היזמים הקבלנים והרוכשים ביניהם - ואילו אנחנו (משרדי הממשלה: השרים וראש הממשלה) נשקיף מן הצד,ולא ננקוף אצבע
    סגור
  • 9.
    שוב ,שוק הדירות בישראל
    צבי דגן 04/11/2014 06:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עובדה היא ואין עליה עוררין:ןשוק הדיור בישראל יצא מכלל הגיון, גם אלה שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות דירה וחייבים להעזר בכוח עליון או בנס . האם חברת הכנסת אורלי לוי היא הנס שלו חיכינו
    סגור
  • 8.
    הפוליטיקה בראש מעייניהם
    דלית גבאי 03/11/2014 23:14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סוף סוף הבנו שבכלל מדובר בתכנית פוליטית - וששר האוצר "שילם" לבית היהודי עשרות מליונים שכבר הועברו למתיישבים שמעבר לקו הירוק, כחלק מדיל שמגייס ..."הבנו שאנחנו סוף הרשימה ואין למה לצפות - פשוט לא ישאר בשבילנו
    סגור
  • 7.
    מסכים עם כל מילה
    רועי 03/11/2014 09:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני כבר מיואש. התחושה היא שאין אף אחד בממשלה שרוצה לעשות את הדבר הנכון. אין אף אחד שמוכן להתמודד עם הבעיה עצמה- היצע הקרקעות. הגדלת גובה המשכנתא זו מתנה למלווים על חשבון האזרח הקטן. היתרון היחידי הוא שכל משבר כלכלי קטן יהפוך בקלות למשבר דמוי סאבפריים, ואז מי שמחזיק במזומן יוכל לרכוש דירה בזול.
    סגור
  • 6.
    גם אני נפוטיסט
    קפטן נפו 02/11/2014 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל לא כמו אורלי ל.א פפפ...חח..
    סגור
  • 5.
    משרד השיכון הזהיר יזמים שלא יציעו הרבה כסף על קרקע כי
    רק לפני שבוע 02/11/2014 18:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בקרוב תהיה תוכנית מחיר מטרה והמחירים ירדו ב 20%. אז לי נראה שהם כבר לא מנסים למקסם רווחים.
    סגור
  • הבעיה היא שמנהל מקרקעי ישראל לא סופר את
    גיורא 03/11/2014 04:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משרד השיכון. זה גוף שמזמן היה צריך לפרק.
    סגור
  • 4.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    אריק 02/11/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 3.
    אם החוק יעבור במשבר הבא המצב של ישראל יהיה גרוע (ל"ת)
    כמו 2008 בארה"ב 02/11/2014 13:28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • מתי תבינו שהשוק בישראל שונה מהשוק בארה"ב
    צביקה דורון יועץנדלן 02/11/2014 13:37
    הגב לתגובה זו
    1 5
    שם בנו בלאס וגאס בניינים חדשים בזמן ש 300 מטר משם עמדו בניינים חדשים ריקים. בישראל יש ביקוש אמיתי והמדינה קטנה עם מרכז כלכלי אחד בלבד בתל אביב.
    סגור
  • 2.
    אחת הכתבות הטובות שקראתי לאחרונה בביזפורטל (ל"ת)
    גיא 02/11/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    תכנית מע"מ 0 אינה קשורה לנושא. להיפך במקרה
    יופיטר 02/11/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    זה המדינה הכניסה ידה לקופת המדינה, מדוברת בצעד טוב ובריא של הורדת מס. הכותב שכורך את התכנית הזו עם שאר בקורתו מטיל דופי בטיעונים שלו עצמו. הטיעונים נגד רמ"י נכונים לחלוטין, ואם יש מקום ל"התקוממות" אזרחית], הרי זה נגד ההתנהלות של רמ"י, על זה צריך להוסיף חרם, להחרים את כל הרכישות מרמ"י עד אשר הקרקעות ימכרו לבעלות הקונים ולא יוחכרו להם
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות