שוק 'לא נורמלי': האם אפשר להרוויח במצב של אי-וודאות מתמשך?

מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה ניהול תיקי השקעות, על חוסר הוודאות בשוק ההון הנוכחי - האם ניתן להרוויח בתנודתיות מתמשכת?
 | 

לאחר הימנעות ארוכה מכתיבה, ועם תחילתה של שנה אזרחית חדשה, הגעתי להחלטה כי הגיע הזמן לחזור לשגרת כתיבה. שנת 2014 יצאה זה מכבר ושנת 2015 ניצבת לה מולנו כאילו לא אירע דבר. אם סופה של השנה היוצאת מעיד במשהו על הצפוי לנו בשנת הנכנסת, הרי לא תהיה זו הצהרה מרעישה כי השנה הקרובה אינה צפויה להיות פשוטה עבור המשקיעים.

לאחר פרק זמן לא זניח (6 שנים), ניתן להניח כי בעקבות המשבר הכלכלי שחווינו ב-2008, ולאחר טריליוני הדולרים שנשפכו ע"י הבנקים המרכזיים בעולם, שיהיה די בכל אלה מהמשבר לחלצנו. לתומי חשבתי שדי בהרי הכסף הנשפכים להחזיר לשוק את אלמנט השפיות הנכסף. אך כגודל הציפיה כך עומקה של האכזבה - כמעט מדי שנה אנו חוזים ברעשי המשנה של אותה "רעידת האדמה" שהחלה בשנת 2008 וחוזרים לפקוד אותנו משל היו חלום בלהות ממנו אנו ממאנים להתעורר.

הסימן המובהק ביותר לחוסר היציבות שממשיך לאפיין את שוקי ההון וכלכלות העולם, הינה הריבית הנמוכה השוררת בשווקים. אף חמור מכך, התשואות ארוכות הטווח בהן נסחרות מרבית אגרות החוב של ממשלות המערב - תשואות המשקפות תמורה אפסית הלכה למעשה עבור מרבית המשקיעים.

על מנת לנפח בועה נאותה, די לנו לספק אוויר חם בכמות מספיקה, וזה מגיע בדמות אותה / אפסית. השווקים אינם מסוגלים לחזור לשיווי משקל סביר כל עוד הריביות בעולם לא תחזורנה לרמה נורמלית. ובינתיים ללא כל הפרעה מתנפחות להן בועות במהרה, מבועת נדל"ן בישראל ועד לבועת במדינות המערב.

בחודשיים האחרונים, אנחנו עדים לתנודתיות חזקה בקרב אגרות החוב הקונצרניות, במיוחד אלו בדירוגים הנמוכים עד בינוניים - זהו המצב בישראל כמו גם בשאר העולם. הסיבה לתנודות בעולם נעוצה בירידת הנפט למחירי נמוכים מאוד. מדינות ותעשיות שלמות המתפרנסות מסקטור הנפט נפגעו, בין באופן ישיר ו/או עקיף, מירידת מחיר הנפט בשיעור של מעל 50%, לרמה שלא נחזתה זה שנים. ירידה כה חדה מדליקה נורות אזהרה של מודלים שלמים המתריעים לגבי כושר פירעון של חברות ואף מדינות. תוסיפו לכך ירידה נמשכת במחירי הסחורות, וקיבלתם תסריט, איך נאמר, פצצות לגבות.

גם בארץ אנו עדים ללחץ על מחירי האג"ח. לא די לנו שהמשבר הכלכלי ברוסיה (כפי שהזכרתי - מחירי הנפט והקשר שלהם לסולבנטיות של מדינות), הביא להתערערות האמון של שוק ההון ביכולת ההחזר של מספר חברות הפועלות במדינה, כגון מירלנד, כלכלית ירושלים, מבני תעשיה או קבוצת אפריקה. אצלנו גם הרגולטור תורם את חלקו לאי הודאות - החל מהחלטות בתחום הגז ועד להשפעה הנמשכת מהחלטות העבר מתחום התקשורת.

תערבבו את כל אי הודאות עם קורטוב של הקדמת הבחירות, ומה קיבלתם? כמובן, אפשרות לנפילות . הרי כולנו יודעים ששוק ההון סולד ממצב של אי ודאות ואצלנו יש כמוה בערמות. וכך מזה מספר חודשים אנחנו חוזים בחוסר שקט לאי הוודאות בשווקים, החל מהסטת כספים מהשוק המקומי לשוקי ההון הבינלאומיים - קצב שהולך וגובר, בתחילה לכיוון המניות ועכשיו גם לאגרות החוב. בתחילה בעיקר לארה"ב ועכשיו גם לשוקי המניות באירופה.

עושה רושם שההבנה אצל ציבור המשקיעים בארץ מתחילה לחלחל לגבי כך ששוק האג"ח המקומי קטן מדי עבור כל כמויות הכסף המסתובבות בשוק והמחפשות בנואשות אחרי תשואות - כל זה בעקבות אותה ריבית אפסית. אולי זו הסיבה שנדמה לי שהיציאה החוצה משוק ההון הישראלי נמצאת רק בחיתוליה.

תנאי השוק הקיימים היום מחייבים את ציבור המשקיעים להפוך ממשקיע פאסיבי לסוחר אקטיבי, אחרת אלה יתקשו להציג תשואות סבירות בתיקים. עצבנות המשקיעים ומצב השווקים מביאים לא פעם להזדמנויות מסחר קצרות טווח, ולכן בטורים הקרובים אנסה לבחון מדוע לעיתים עדיף להשקיע במניה של חברה במקום באג"ח, או כיצד ניתן להרוויח דווקא כאשר כולם מנסים לברוח.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(62):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 34.
    אג"ח סקיילקס
    לקוח של להבה 14/01/2015 07:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כידוע לך מיכה אנחנו מושקעים באג"ח של סקיילקס מה היה באסיפה אתמול ואיך אתה רואה את ההחזר שאנו אמורים לקבל בתרחישי קיצון מקסימום ומינימום. תודה ויום טוב לך.
    סגור
  • 33.
    סקיילקס,מה דעתך לאחר האסיפה
    טל 14/01/2015 04:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מחזיק אגח 7 ו 1 (שקניתי לאחר ההמלצה שלך)בהנחה שמניות פרטנר המשועבדות התאדו אז נשארו לנו 3 נכסים שהם סמסונג,דיוידנד 115 מפרטנר (שבאם פרטנר תחיה בעתיד הרחוק סביר שיתקבל) ו 750 אלף מניות פרטנר.האם סביר גם לאמר כי סמסונג עם ההון החוזר שווה כ 200 מיליון שקל (100 100) שהם כ 36 אגורות (אגח ז-ט 1) דיוידנד פרטנר עוד כ 20 אגורות ומניות פרטנר 2 אגורות?סה״כ כמעט 60 אגורות בהנחה שתחלק פעם את הדיוידנד?
    סגור
  • פרטנר במצבה תחלק דיבידנד? המניה מתאדה (ל"ת)
    ttt 14/01/2015 12:53
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • אסיפה
    בעל אג"ח 14/01/2015 10:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לך מושג מה היה באסיפה אתמול? נא עדכן אם יש לך פרטים
    סגור
  • 32.
    תרכשו תעודות סל ETF בארהב
    תברחו מפה 13/01/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל האגחים בארץ לא שווים את הנייר שעליהם הם כתובים, יש לכך סיבות רבות, מחוקק, רגולטור, ממשלה הזויה, ועדת בכר, מוסדיים בעיתיים, בורסה כושלת, כלכלה של מקורבים, בקיצור ארץ לה לא פיללנו, רק מהפכת גיליוטינות ממתינה מעבר לפינה, הפנסיות שלנו באובדן עשתונות, תראו על מה מדברים היועצים על ריבית חיובית בלבד, לכו ללמוד קצת את הנושאyadart@hotmaill.co.il
    סגור
  • טען עוד
  • יפה כתבת
    אורי 14/01/2015 10:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסכים איתך השם יעזור
    סגור
  • 31.
    טוב שחזרת. למדתי ממך הרבה (ל"ת)
    תודה 13/01/2015 23:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 30.
    תודנ מיכה
    אורי עסיס 13/01/2015 18:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היי מיכה מקווה שאתה בקו הביראות טני נכנסתי להגיד לך תודה זוכר אותך מההעבר בכל מקרה אני לרוב משקיע בחול יותרמעניין וברוך השם
    סגור
  • 29.
    מיכה , ברוך שובך!
    איילי 13/01/2015 15:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אני נהנה לקרוא את את הכתבות שלך :-)
    סגור
  • 28.
    מיכה ברוך שובך !!! (ל"ת)
    ס 13/01/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    ואולי תכתוב על העלמת ההסטוריה של קרנות להבה ? (ל"ת)
    בלה בלה 13/01/2015 08:35
    הגב לתגובה זו
    1 9
    סגור
  • אני מאמין כי צורת הכתיבה וההתבטאות מעידה רבות על האדם .
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 12:20
    הגב לתגובה זו
    15 0
    למרות שתגובתך אינה ראויה למענה, אגיב בעבור אחרים. ללהבה הייתה קרן בשם להבה משולבת שנסחרה בקטגוריה של קרנות מעורבות. בגלל מיעוט קרנות בקטגוריה החליטה הבורסה על ביטול הקטגוריה ( יש צורך במינימום קרנות בקטגוריה כדי להשאירה). על מנת לשמור על ההיסטוריה של הקרן היא הועברה לקטגוריית קרנות אג"ח חברות. גם כאן התעוררה בעיה -בשביל לשמור על ההיסטוריה היה צורך להשאיר את המגבלות המקוריות של הקרן (השקעה בלפחות 4 קטגוריות השקעה שונות בהיקף של 15% מנכסי הקרן בכל אחד מהן). התנאי הבעייתי הצורך להשקיע 15% מנכסי הקרן בני"ע צמודים למט"ח . לקרן מקומית מותר להשקיע רק עד 10% מנכסיה בחו"ל ואילו בבורסה לא נותרו מספיק אגרות חוב להשלים את הפער. הגדלת השקעה בחו"ל חייבה את הקרן להפוך לקרן חו"ל ולאבד את ההיסטוריה שלה. המתנו עד למאי 2014 – עד שהאג"ח הדולרי המקומי העיקרי של הקרן נפרע- תעשיה אווירית אג"ח א .ואחרי זה כאשר הייתה חובה לבטל את ההתחייבות לחשיפה דולרית , שלא ניתן היה לעמוד בה- שינוי זה גרר מחיקת ההיסטוריה של הקרן. בפועל לא שונתה התנהלות הקרן וכל השינוי במחיקת ההיסטוריה הינו טכני והגיע מהבורסה עצמה.
    סגור
  • זה מידע חשוב (ל"ת)
    דניאל 13/01/2015 13:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 26.
    יש מניות עם מכפילים מ ד ה י מ י ם ביתר,למה להתעסק באג"ח (ל"ת)
    אהוד 13/01/2015 01:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    מיכה היקר, האם אתה רואה תרחיש בו אגחי אידיבי פיתוח לא
    דן 12/01/2015 23:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יפרעו במלואם? לא נראה לי שאחרי שהבעלים החדשים השקיעו 1.4 מיליארד ₪ הם לא יעמדו בהתחיבויותיהם. ברשותך שאלה נוספת, האם הצניחה במחירי אגחי מירלנד ל- 30 אג' היא לא מוגזמת מדי?
    סגור
  • תגובה
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:55
    הגב לתגובה זו
    1 2
    השקעה באג"ח אידיבי פיתוח מהווה סוג של הצבעת אמון בבעלי השליטה . הרי לאור המצב של הנכסים שבבעלות הקבוצה ( שופרסל,סלקום ועוד) החברה אינה יכולה בכוחות עצמה לעמוד בתשלומים ולכן היא תצטרך שאלו יזרימו לחברה כסף כפי שהם התחייבו לעשות. וכאן מתחיל "המאבק" בין המאמינים לבעלי השליטה לבין אלו שאינם מאמינים. השאלה היחידה היא באיזה צד אתה ? לגבי מירלנד אכן מחיר של 30 אגורות משקף חוסר אמון מוחלט בחברה במיוחד כשמדובר בחברה שאינה ממונפת במיוחד. יש לקחת בחשבון כי בדו"ח השנתי הקרוב החברה צפויה לבצע מחיקות משמעותיות בדוחות הכספיים . מחיר האג"ח משקף לדעתי ציפיות בשוק לפגיעה משמעותית בנכסים ואף אולי אובדן של חלק מהם.
    סגור
  • 24.
    מיכה שלום וברוך שובך. אתם מחזיקים
    גדי 12/01/2015 22:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בלהבה את בזן ואגח פטרוכימיים. הדוחות הכספיים של בזן ברבעונים האחרונים מציגים שיפור בתוצאות (עקב מידן והזרמת גז). האם לדעתך בזן תשגשג בשנים הקרובות? נראה לי גם שצניחת מחירי הנפט אמורה לתרום למרווח הזיקוק ולרווחיות (בהתעלם מהמלאי הישן). אשמח לשמוע את דעתך.
    סגור
  • בזן
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנתונים שאתה רואה הם ישנים. בזן רכשנו בקרן להבה 25 כאקט של מסחר וכבר מכרנו- זו דוגמה לפעולה שהצליחה ( יש אחרות כמובן שלא הצלחנו בהן). אג"ח פטרוכימיים זו החשיפה שלנו למניית בזן. הציפיה הייתה לשיפור בתוצאות של בזן לאור המעבר לשימוש בגז כעת גם מחירי הנפט יורדים שזה טוב אבל הצפי הוא שבטווח הקצר מרווח הזיקוק ירד מהרמה שהוצגה ברבעון השלישי ( 3.8$) אבל בהמשך אני מאמין שמרווח הזיקוק צריך להתייצב סביב רמה זו.
    סגור
  • 23.
    למה לא פשוט לבצע שורט אגח ?
    פיני 12/01/2015 22:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרך תע' סל
    סגור
  • תגובה
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למי שמאמין בירידה של מחירי האג"ח ועליית תשואות זו פעולה טובה, הבעיה שכבר לפני שנה חשבתי שהתשואות צריכות לעלות כך שעל טעויות כאלו משלמים ....
    סגור
  • 22.
    מיכה היית חסר , ברוך שובך (ל"ת)
    אגחניק 12/01/2015 21:51
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • תודה. (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    האם לדעתך אגחי אפריקה (בעיקר כ"ו) וכלכלית הם הזדמנות?
    אהלן מיכה 12/01/2015 21:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאחר הירידות הגדולות.
    סגור
  • אפריקה וכלכלית
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כפי שכתבתי בעבר אסור לי להתייחס במסגרת תגובות לנושאים שעשויים להשתמע כהמלצה. מה שאוכל הוא לתת מספר נקודות. אפריקה- בגדול כ 50% מהפעילות של החברה נובע מרוסיה והיתרה משאר העולם הבעיה היא שבין שאר העולם יש גם השקעות במזרח אירופה ( 30% מהיקף הנכסים) כגון רומניה. כך שלאפריקה יש יחסית הרבה נכסים הנמצאים באזורים מסוכנים כלכלית. בצד החיובי במאזן סולו חצי מהמאזן הוא הון עצמי והחצי השני הוא החוב למחזיקי האג"ח ולכן המינוף של חברת אפריקה יחסית נמוך. כלכלית מאידך מאוד ממונפת אבל החשיפה של החברה לרוסיה הינו כ בלבד13% מסך הנדל"ן שבבעלות הקבוצה. כלומר בעיות ברוסיה יפגעו בכלכלית אבל לא אמורות להפיל אותה. מה שיקשה יותר על כלכלית הוא הצורך במחזור חוב כיוון שלחברה צרכי מימון גבוהים ( חוב של כ 12מיליארד במאוחד וכ 3 מיליארד בסולו) אבל אין לה מזומנים בהיקף מספיק ולכן לאור התשואות בהן נסחרות אגרות החוב של החברה יהיה לה קשה למחזר בשוק חוב , גם מול המערכת הבנקאית המצב בעייתי בגלל החשיפה של המערכת למצבו האישי של פישמן ולחברות בקבוצה שלו.
    סגור
  • 20.
    המשביר ג', בטחונות מלאים, האם אני צודק?
    אהלן מיכה 12/01/2015 21:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זו הסדרה שהחליפה שהחליפה את מועדון 365 לאחר האיחוד, יש לה בטחונות של קשרי תעופה וגם הכנסות ממועדון, לפי הבנתי היא מכוסה מלא, תשואה יפה. האם אתה מסכים איתי?
    סגור
  • משביר ג
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לסדרה שעבוד על מניות קשרי תעופה , מדובר על שעבוד על כ 5 מיליון מניות קשרי תעופה , במחיר השוק הנוכחי מדובר על שווי של כ 35 מיליון ₪ אבל כפי שאפשר לראות מהשאלות כאן לגבי מניית פרטנר מניות יכולות לרדת גם ב 50% ... כן יש שעבוד על הכנסות המועדון כאן כבר מדובר על שעבוד נאות לאור היקף הסדרה הנמוך.
    סגור
  • 19.
    ביאור 11 לדוחות קפיטל
    סקיילקס 12/01/2015 17:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה אני מצטער אבל לא מצאתי אולי באדיבותך תגיד לי מה סכום ההלוואה שהוענקה לסקיילקס במסגרת אג"ח י'
    סגור
  • סקיילקס י
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היקף סדרה י הוא כ 134 מיליון אג"ח , כמו כן לא שולמו למחזיקים שני תשלומי ריבית בסך של כ 12 מיליון ₪ . אגב קפיטל לפי הביאור שציינתי רכשה 3.2 מיליון אג"ח סקיילקס י.
    סגור
  • 18.
    איפה נעלמת... התגעגענו.... (ל"ת)
    אריקa 12/01/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • תודה (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    הפוך גוטה , הפוך.
    אלכס 12/01/2015 17:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    "תנאי השוק הקיימים היום מחייבים את ציבור המשקיעים להפוך ממשקיע פאסיבי לסוחר אקטיבי, אחרת אלה יתקשו להציג תשואות סבירות בתיקים." אם אתה חושב ש: 'ציבור המשקיעים', יצליח להשיג תשואות עודפות על מדדי היחס בעצם הפיכתו לספקולנט שמנסה לתזמן את השוק ולקנות ולמכור ני"ע ע"פ הייפים ולשלם אגב כך עמלות רבות ומיסים רבים, אתה טועה טעות מרה. לא רק שהתיאוריה שלך שגויה מתמטית ועובדתית, גם מובלעת בה המלצה מרומזת חסרת אחריות.
    סגור
  • תגובה
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה מה שיפה בשוק לאנשים שונים דעות שונות , אחרת אם כולם היו בעלי דעה זהה לא היה מתקיים מסחר. בדרך כלל במצב נורמאלי יש יתרון למשקיע הבונה תיק ויושב עליו מהסיבות שציינת וסיבות נוספות , אבל קרא את הכותרת אנחנו לא בשוק נורמאלי .... . אני חושב שהשנה המשקיעים לא צריכים "להכות" את מדד הייחוס במיוחד כאשר מדד הייחוס של אגרות החוב היא תשואה אפסית, השנה המשקיעים צריכים לשאוף לתשואה חיובית ... ולדעתי ישיבה על אג"ח הנותן תשואה ברוטו סביב 0.5%-1% לא יאפשר למשקיע כלל ליהנות מתשואות חיוביות בתיק .
    סגור
  • תגובה על תגובתך
    אלכס 14/01/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תודה על התגובה. הבנתי את כוונתך - אין טעם לנסות להכות את מדד היחס מסיבות מובנות אלא פשוט לא להשקיע בו מלכתחילה בתשואות אפסיות ורמת סיכון לא מבוטלת. אני מוכרח לומר שלא לחלוטין ברור (לי) מהכתבה האם כוונתך לאג"ח ממשלתי או לאג"ח קונצרני, או אולי לשניהם. הזכרת את שניהם בכתבה. בהקשר של אג"ח קונצרני בדירוג גבוה אני אישית כבר שנים מעדיף לשבת על מניות, מסכים איתך שאין שום סיבה להסתפק בתשואה זניחה על נכסים עם תנודתיות לא מבוטלת בעולם שבו, ככל הנראה, אם הם יבצעו טוב, המניות של אותן חברות או אותה קבוצה יבצעו טוב יותר. בהקשר של אג"ח ממשלתי - לא ברורה לי האלטרנטיבה לאפיק הסולידי בתיק ההשקעות. כלומר, אם אני לא רוצה להחזיק 100% מניות, ולא קונה אג"חים, מה לעזאזל אני אמור לעשות עם הפלח הסולידי בתיק? לשבת על הררי מזומנים? אם תשובתך היא להחזיק אג"חים אבל לנסות ולתמרן את השוק אז שוב, הגענו לנק' שהתחלתי ממנה, ציבור המשקיעים לעולם לא יבצע טוב יותר בממוצע מהמדדים עצמם ואלו מבינהם שישלמו עמלות מסחר רבות ולא ידחו מס יציגו בממוצע תשואת חסר.
    סגור
  • 16.
    קרדן אגחים
    רם 12/01/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך ההסדר המסתמן מצדיק את מחירן של האגחים? לדעתי האגח מתומחר בחסר, אין תספורת בהסדר אתם בלהבה מחזיקים בו?
    סגור
  • קרדן נ.ו
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו לא מחזיקים באג"ח. בהתאם לתנאי ההסדר כרגע אין תספורת אלא יש דחיית תשלומים בשנתיים , אבל כמובן שהחשש לתספורת קיים כיוון שבעת מימוש נכסים לא מובטחת מכירה מעל או בעלותם בספרים ולאור העובדה שלחברה הון עצמי חשבונאי נמוך החשש הוא שבעתיד עלולה להיווצר תספורת.
    סגור
  • 15.
    ארזים אגח 4
    רם 12/01/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם אתם מחזיקים באגח ארזים 4 ? לאגח ביטחונות בדמות נכס מניב בתפוסה גבוהה, מה דעתך עליו?
    סגור
  • ארזים 4
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו לא מחזיקים באג"ח. מדובר באג"ח "זבל" כיוון שלחברה אין מקורות נזילים לביצוע התשלום למחזיקי האג"ח בעיקר בשנת 2016 ולכן החברה תצטרך למכור נכסים. החשש הוא ממכירת נכסים בלחץ שתפגע בתמורה הצפויה מהם. כפי שציינת לטובת האג"ח קבוצה של נכסים המושכרים לחברת capella אשר רשומים בספרים לפי שווי של כ 180 מיליון ₪ .
    סגור
  • 14.
    אולימפיה אגח
    רם 12/01/2015 16:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה אמורים לקבל בעלי אגח אולימפיה לאחר מכירת נאנט, בתור מחזיקים בטוח יש לך הערכה מוכנה :-)
    סגור
  • אולימפיה אג"ח
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאולימפיה שתי סדרות אג"ח שהערך הנקוב שלהן כ 210 מיליון אג"ח. בידי המפרק כ 8.5 מיליון ₪ במזומן וההצעה לרכישת נאנט אמורה להזרים למפרק עוד כ 5 מיליון יורו ( המשקפים תמורה של כ 23 מיליון ₪ בשע"ח הנוכחי). כמו כן נשארים מספר נכסים נוספים בנאנט השווים עוד כ 5 מיליון ₪ להערכתי כך שאם נחלק את המזומנים בכמות אגרות החוב וננכה עלויות מפרק נגיע לתמורה סביב 15 אגורות לאג"ח. כן יישארו נכסים כגון קרקעות באוקריאנה אולי יום אחד הן יהיו שוות משהו נוסף ...
    סגור
  • 13.
    לוי אגח
    רם 12/01/2015 16:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה דעתך על לוי אגח? במיוחד אגח ו' שיקבל 25% מהקרן בעוד חודש לאחר שאגח ה' נפדה לפני חודש-חודשיים. האם לאחר הפדיון מצב החברה כל כך רע?
    סגור
  • לוי אג"ח
    מיכה צ'רניאק 13/01/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כידוע אני איני חסיד של החברה ומנהליה, לכן אני מעדיף לא להתייחס לחברה מה גם שאני איני עוקב אחרי מצבה.
    סגור
  • 12.
    ברוך שובך
    דניאל 12/01/2015 16:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בשמחה רבה קראתי על שובך לכתיבת מאמרים, אכן בזמן קשה והפכפך כזה חשוב למשקיעים לשמוע את דעתו של אדם מנוסה ובקיא כמוך.
    סגור
  • 11.
    סקיילקס אג"ח י'
    סקיילקס 12/01/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קפיטל פוינט מחזיקים גם כן האם אתה מאשר את זה?
    סגור
  • כן - ראו ביאור 11 לדוחות הכספיים השנתיים של קפיטל פוינט (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 16:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    הפסקת מסחר בסקיילקס
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסקת המסחר בסקיילקס -להערכתי מדובר בטעות/חוסר הבנה של הבורסה. ההסדר בסקיילקס ממילא חייב את סקיילקס לאבד את כל ההחזקות שלה במניית פרטנר כיוון שהכוונה הייתה להוציא את מרכיב החוב המגובה במניות פרטנר מחוץ לחברה ( כאשר התחשיב הינו לפי מחיר מניית פרטנר של 2734 , כלומר לוקחים בכל סדרה את מספר המניות המשועבדות לסדרה כופלים ב 27.34 ₪ ומפחיתים את החוב של החברה לסדרה בסכום המתקבל). החוב המגובה במניות פרטנר הינו נון ריקורס לחברה. כאשר יתרת החוב שנותר –ללא ביטחונות במניות פרטנר לו אמורים להקצות סדרה חדשה זה יוצא כ 40 מיליון אג"ח חדש לסדרות ד+ו וכ 178 מיליון לסדרות ז-ט+1 . בנוסף מקצים לסדרות ז-ט+1 מניות בחברת סקיילקס כך שהם יקבלו כ 99% מהון המניות של החברה. לכן מה שנשאר בחברה זו הפעילות של סמסונג+ הון חוזר בשווי של כ 100 מיליון ₪ וחוב של 220 מיליון ₪. רשימת מחזיקי י אינה מפורסמת רשמית ( מלבד לפידות) למרות שכתבו על כך בעבר (חפש בגוגל) . קשה לדעת מה הם יעשו אבל העובדה היא שהם לחוצים מאוד ואף לא חיכו לאסיפה מחר לאישור ההסדר שהייתה נותנות להם עוד 750K מניות פרטנר המשועבדות לארוכות.
    סגור
  • תגובה 10 מיועדת למגיבים 8+9
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 15:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אגב המתנה במכירת מניות פרטנר, אני לא חושב שמה שמנחה את מחזיקי אג"ח י הוא השיקול של פגיעה קשה במחזיקי הארוכות. השיקול היחיד שמוליך את מחזיקי י הוא מצבם של מחזיקי י והרצון שלהם להימנע מהפסד . אומנם מחירי מניות חברות הסלולר נמצא בתחתית ( במיוחד אם לוקחים בחשבון תזרים מזומנים של כ 2 מיליארד ₪ שהפיקו החברות בשנתיים האחרונות) אבל כאמור לצערי זו הבעיה של מחזיקי הארוכות ופחות של מחזיקי י.
    סגור
  • 9.
    סקיילקס אגח י
    דני 12/01/2015 15:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם יש סיכוי שמחזיקי האגח יחכו עם מימוש המניות תמורת בטחונות נוספים או משהו בסגנון כדי שמחזיקי הסדרות הארוכות לא ייפגעו כל כך? ומה הערכתך לגבי סיכויי הצלחת התביעה נגד בן דב שדה פקטו כמעט הרס לחברה את היחסים עם סמסונג?
    סגור
  • 8.
    סקיילקס
    משקיע 12/01/2015 14:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה יש הפסקת מסחר בסקיילקס והאם בעלי אג"ח י' ימכרו את מניות פרטנר ישר או שיחכו להתאוששות הנייר כמו כן מי אלה בעלי אג"ח י' היכן אפשר לראות מי המחזיקים.
    סגור
  • 7.
    ברוך הבא מיכה! חיכינו לך.שאלה....
    קורא קבוע 12/01/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מיכה,האם תוכל להצביע על השקעה אגחית ראויה במדינות מפותחות?תודה מראש.
    סגור
  • אני מאמין כי באחד הטורים הקרובים אתייחס לנושא
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלבד הטור כמובן שאסור לי לספק "המלצות" השקעה...
    סגור
  • 6.
    סקיילקס
    מעריץ נלהב 12/01/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהמלצתך קניתי אג"חים ארוכים של סקיילקס נראה לי שאכלתי פה לקרדה רצינית אנא תן סקירה למה שהולך לקרות לדעתך. מדוע בן דב לא בא לחלץ את העגלה מהבוץ שכן להערכתי שווי המניות של פרטנר נסחר בדיסקאונט עמוק וכמו כן פעילות סמסונג שווה כמה עשרות מיליונים טובים. והוא יכול לגזור קופון גדול מהשקעה של בא נאמר 100 מיליון שקל בלבד.
    סגור
  • הסדר סקיילקס - ראה תגובתי למגיב הראשון בעניין בנוסף...
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנפילה במנית פרטנר כואבת מאוד ( כפי שכתבתי בתגובה למגיב הראשון היא גורעת כ 20 אגורות מהתמורה הצפויה למחזיקים בארוכות ולמעלה מ 30 אגורות לסדרות ד,ו אם כי סדרות אלו לא מוכרות את מניות פרטנר המשועבדות להן כך שזה הפסד תיאורטי בלבד). אילן בן דב כיום אינו פונקציה לגבי מצבם של נמחזיקים הוא ויתר על החברה לפני חודשים רבים ולכן הציפייה שהוא יבוא לעזרת החברה אינה ריאלית. הנושא היחיד ממנו מחזיקי סדרות האג"ח יכולים לצפות שאילן בן דב "ישפר את מצבם" יגיע כאשר המחזיקים יתבעו אותו ואת שאר נושאי המשרה בחברה ובעלי תפקידים אחרים.
    סגור
  • 5.
    מיכה
    קובי 12/01/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ברוך שובך. שנים נהניתי לקרוא הטור שלך.
    סגור
  • תודה. (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הסדר סאני וסקיילקס
    אמיר 12/01/2015 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה שלום. טוב שחזרת. האם תוכל לתת סקירה קצרה על ההסדרים של סאני וסקיילקס ועל התמורה הצפויה בסאני? תודה רבה
    סגור
  • הסדר סאני סקיילקס - ראה תגובתי למגיב הראשון (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    קונה מחוץ לבורסה אגח לא סחיר במחירים גבוהים - מגן מס
    קונה אגח 12/01/2015 11:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קונה אגח לא סחיר במחירים גבוהים מחוץ לבורסה, כמו דוראה, אולימפיה, סיאלו, מטיס קפיטל, סנטראל יורו, סיביל ג'רמני, רילון, בולוס, חבס ועוד. עסקה תמורת מזומן באמצעות חבר בורסה. פרטים במייל: DOR123DORI@WALLA.COM
    סגור
  • 2.
    מה דעתך על ההסדר בפטרוכימים?
    רם 12/01/2015 11:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    האם זה הסדר כדאי מבחינת מחזיקי האגח?
    סגור
  • הסדר פטרוכימיים
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פטרוכימיים- לצערי אני איני מכיר היטב את החישובים של הסדר החוב בפטרוכימיים, אבל לא היו יותר מדי אפשרויות למחזיקי האג"ח. כיום בעצם התמורה לה צפויים המחזיקים תגזר אך ורק משווי עתידי של מניית בזן . לכל סדרה שעבוד בהיקף שונה על מניית בזן. במחיר הנוכחי של בזן התמורה הצפויה לדוגמה למחזיקי סדרות ב,ג , בהערכה זהירה , היא סביב 45-50 אגורות לסדרות ה,ו התמורה היא סביב 20 אגורות כאמור כל שינוי במחיר מניית בזן ישפיע באופן מיידי לחיוב ולשלילה על התמורה הצפויה למחזיקים בסדרות השונות.
    סגור
  • 1.
    יש חדש לגבי סאני האגחים?
    רם 12/01/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש חדש לגבי סאני האגחים? מה דעתך על ההסדר בסקיילקס עם מחיר מניית פרטנר הנוכחי?
    סגור
  • הסדר סקיילקס
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סקיילקס- מחר אמורה להתקיים אסיפת מחזיקים על הפרק הצבעות לאישור ההסדר. הנפילה במנית פרטנר טרפה את הקלפים עבור כלל מחזיקי האג"ח כיוון שמנית פרטנר היוותה את הבטוחה העיקרית וככזו הייתה חלק חשוב בהסדר. הנפגעים העיקריים הם מחזיקי הארוכות שעשויים לאבד שווי משמעותי מהחזר החוב אליהם ( להערכתי ההפסד מתקרב לשווה ערך של כ 20 אגורות לכל אג"ח) מכיוון שהשעבוד השני על רוב מניות פרטנר ילך לאיבוד בעת המכירה הצפויה של המניה על ידי מחזיקי י. מה שישאר לטובת מחזיקי הארוכות זו ההקצאה של הסדרה החדשה מהחברה והקצאת המניות כלומר כיום התמורה הצפויה לסדרות הארוכות נגזרת מפעילות סמסונג . ובנוסף תישאר למחזיקי הסדרות הארוכות הזכות העתידית לקבלת חלקו של סבן בדיבידינדים מפרטנר , כאשר לאור התחרות בענף לא ברור מתי תוכל פרטנר לחלק דיבידנדים.
    סגור
  • הסדר סאני
    מיכה צ'רניאק 12/01/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סאני- אני מפנה להודעה מהבוקר בדבר אסיפת מחזיקי אג"ח ב 18 לחודש בנושא ההסדר בסאני. כפי שאפשר לראות ההסדר כולל הנפקת סדרה חדשה בהיקף של 85 מיליון אג"ח. לטובת הסדרה יהיו שעבודים על מניות מובילאיי ופרטנר. הסדרה לשנתיים כאשר הכוונה היא למכור את מניות מובילאיי ולבצע פירעון מוקדם לחלק מהותי מהסדרה ויתרת הסדרה תשאר מול כ 2.2 מיליון מניות פרטנר אותם הכוונה היא למכור כשמחיר המניה יתאושש ולפרוע את יתרת הסדרה . כמו כן מחזיקי האג"ח יקבלו הקצאה של מניות סאני שתיתן להם את השליטה בחברה (בנוסף יתרת החוב תעבור לחשבון של המפרק ותעמוד מול תביעות שיוגשו ).את השווי הנגזר למחזיקי האג"ח אפשר לראות משווי הנכסים המשועבדים+המזומנים הנעים כיום סביב 80-100 מיליון ₪.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות