האם כדאי להשקיע בהרחבות סדרות אג"ח קונצרניות?
מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה ניהול תיקי השקעות, מתייחס להשפעות של הרחבת סדרות אג"ח על כדאיות ההשקעה בהן
במסגרת שני הטורים הקודמים התייחסתי לאגרות חוב חדשות שהונפקו בתקופה האחרונה. גם בטור הנוכחי אני מתכוון לכתוב על סדרת אג"ח אשר עברה תהליך של גיוס הון, אבל הפעם אתייחס לסדרה בה הייתה הרחבה לאחרונה. אנסה לבחון כיצד השפיעה הרחבת הסדרה על מחירה של אגרת החוב בשוק ביחס למחירן של אגרות חוב דומות, ביחס לביצועי המדדים בשוק וביחס למחירן של סדרות אחרות של החברה.
גזית גלוב אג"ח יב
תנאי אגרת החוב. צמודה למדד המחירים לצרכן ונושאת ריבית שנתית של 4% המשולמת פעמיים בשנה (ביוני ובדצמבר). מדובר באגרת ארוכה מאוד בעלת משך חיים ממוצע של תשע שנים (עיקר פירעונות הקרן בשנים 2024-2026). בגלל המח"מ הארוך מדובר באג"ח יחסית חריגה ביחס למח"מ המקובל באגרות החוב הקונצרניות.
ב-26/1/2015 הסתיים תהליך הרחבת הסדרה, במסגרתו הנפיקה החברה כ-750 מיליון אגרות חוב נוספות, כך שהיקף הסדרה הכולל כיום הינו כ-1.6 מיליארד אגרות חוב. ההרחבה נרכשה על ידי משקיעים המוגדרים על פי חוק ניירות ערך כמוסדיים. מחיר הסגירה בהנפקה עמד על 106.3 שקלים, אבל המשקיעים המוסדיים נהנו מעמלת התחייבות מוקדמת בשיעור של 1%, כך שהעלות האפקטיבית שלהם עמדה סביב 105.2 שקלים בלבד. הסדרה מדורגת על ידי מעלות בדירוג גבוה של AA-.
ברשותכם אני מעוניין לבחון את השפעת הרחבת הסדרה על המסחר באגרת החוב במהלך הימים שקדמו להנפקה ולאחריה. נבדוק את ביצועי אגרת החוב ביחס למדד הייחוס שלה (מדד תל בונד 40 , המדד בה נסחרת אגרת החוב) החל משבועיים לפני ההנפקה ועד כה.
- "זוהי צומת חשובה - מורידים חשיפה לנאסד"ק ומגדילים חשיפה לישראל, אירופה, סין והודו"
- הדיווח של אפי קפיטל חשף - מנהלי ההשקעות יצאו פראיירים
נייר ערך | מחיר ב-11.01.15 | מחיר ב-08.02.15 | שינוי |
---|---|---|---|
תל בונד 40 | 304.25 | 304.34 | 0.1% |
גזית גלוב יב | 107.34 | 105.7 | 1.5%- |
ניתן לראות כי ביצועי אגרת החוב במהלך התקופה פיגרו אחרי ביצועי המדד, למרות שמדובר באגרת חוב בעלת מח"מ אשר הינו ארוך יותר מפי 2 מהמח"מ הממוצע של אותו מדד. לאור העליות בתקופה הנ"ל באג"ח הממשלתיות הארוכות, היה ניתן לצפות כי אגרת החוב תכה את ביצועי מדד התל בונד 40, במיוחד אם ניקח בחשבון את העובדה שתשואת אגרת החוב של גזית גלוב גבוה משמעותית מתשואת מדד התל בונד 40. כעת בואו נבחן את נתוני וביצועי אגרת החוב ביחס לאגרות חוב דומות הנסחרות בשוק.
נייר ערך | מחיר | תשואה לפידיון | מח"מ | דירוג | תשואה מ-11.01.15 |
---|---|---|---|---|---|
מדד תל בונד 40 | 304.3 | 1.89% | 3.8 | AA | 0.1% |
איידיאו אגח ז | 102.6 | 3.68% | 6.1 | A | 2.2% |
ארפורט אגח ה 0.1% | 102.9 | 2.1% | 7.8 | AA | 2.3% |
אמות אגח ד 0.06% | 104.8 | 2.8% | 9.1 | AA- | 0.7% |
בראק אן וי אגח ג | 97.5 | 3.7% | 8.1 | A | 1% |
דקסיה הנפ אגח י | 101.5 | 1.3% | 7.5 | AA- | 1.5% |
הראל הנפקות אגח ט 0.21% | 99.9 | 2.45% | 9.6 | AA- | 0.4% |
ריט 1 אגח ד | 117.3 | 1.6% | 6.2 | AA- | 1.7% |
גזית גלוב אגח יב | 105.7 | 3.45% | 9.0 | AA- | 1.5%- |
כפי שניתן לראות בברור, לא רק שתשואת אג"ח גזית גלוב יב גבוהה ביחס לאלטרנטיבות בשוק, אלא גם הביצועים של אגרת החוב נחותים ביחס לביצועים בשוק (אפשר לראות כי זו אגרת החוב היחידה אשר ירדה בתקופה הנזכרת מבין הדוגמאות המופיעות כאן).
- ההיגיון מאחורי השיגעון - מה טראמפ מנסה להשיג ולמה ייתכן שהנפילות ייעצרו?
- כשתשמעו שסין פולשת לטאיוואן - תמכרו הכול!
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מה הסיבה להתנהגות הנחותה?
כפי שציינתי, הרחבת הסדרה הייתה בהיקף של כ-750 מיליון אגרות חוב. ההרחבה הלכה לגופים המוגדרים כמוסדיים, ולכן הם נהנו מעמלת התחייבות מוקדמת המוענקת למשקיעים מוסדיים. פועל יוצא מכך, עלות הרכישה שלהם הייתה כ-105.2. הבעיה היא שרוב המשקיעים בהנפקה לא היו באמת גופים מוסדיים, כגון קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, אלא ברובם ספקולנטים ה"מתחזים" למשקיעים מוסדיים על מנת ליהנות מאותה הנחה ברכישה. אלו הם "פליפרים" אשר מזמינים בהנפקה באשראי על מנת למכור במהירות וליהנות מרווח מהיר.
אם אנסה לחשב בזהירות בכמה הסתכמו ההזמנות בהרחבת הסדרה של אותם משקיעים לטווח בקצר (ניתן למצוא את הרשימה של המשקיעים המוסדיים בדו"ח הצעת המדף שפרסמה החברה ב-26/1/2015), נגלה כי כ-500 מיליון אגרות חוב נרכשו על ידי ספקולנטים (כלומר כ-66% מהמזמינים בהנפקה לא היו באמת מוסדיים, אלא רק ספקולנטים המחפשים רווח מהיר, כאמור). המשקיעים לטווח הקצר בעצם מוכרים את אגרות החוב מיד לאחר ההנפקה (חלק מוכרים גם לפני ההנפקה בשורט ומתכסים בהזמנה בהנפקה). בצורה זו נוצר לחץ על מחיר אגרת החוב בשוק, אשר צפוי להימשך עד אשר הספקולנטים יסיימו את המכירות שלהם.
אם נסכם את מחזורי המסחר באגרת החוב של גזית גלוב יב החל ממועד סמוך לפני ההנפקה ועד כה, נגלה כי בתקופה הנ"ל כ-400 מיליון אגרות חוב החליפו ידיים, כלומר יש לצפות שיעבור מחזור נוסף של 100-150 מיליון אגרות חוב עד שהלחץ של המזמינים בהנפקה יתפוגג לחלוטין.
נייר ערך | מחיר | תשואה | מח"מ | *תשואה מצטברת צפויה | **תשואה עתידית שנתית נגזרת |
---|---|---|---|---|---|
גזית גלוב אגח יב | 105.7 | 3.45% | 9.0 | 35.6% | |
גזית גלוב אגח יא | 127 | 2.39% | 6.5 | 16.4% | 6.2% |
גזית גלוב אגח י | 142 | 1.11% | 3.9 | 4.4% | 5.3% |
גזית גלוב אגח ד | 144.10 | 1.68% | 4.6 | 8% | 5.4% |
*תשואה מצטברת צפויה. התשואה המצטברת למחזיקי אגרת החוב לאורך מח"מ הסדרה. כלומר כופלים את התשואה במח"מ הסדרה בחישוב ריבית דה ריבית. **תשואה עתידית שנתית נגזרת. חישוב התשואה השנתית שיש לקבל לאחר תום חיי אגרת החוב, על מנת שבתום תשע שנים (משך חיי סדרה יב) התשואה מהשקעה בסדרה הרלוונטית תשתווה לתשואה המצטברת מסדרה יב. מחלקים את התשואה המצטברת של סדרה יב בתשואה המצטברת של הסדרה הרלוונטית, ומחשבים את התשואה השנתית שתניב לי את ההפרש הקיים. אם נבחן נראה כי במחירים הנוכחיים של סדרות האג"ח השונות של חברת גזית גלוב המשקיעים המעוניינים להיחשף לחברה ומחזיקים בסדרות הארוכות האחרות של החברה בעצם מחזיקים באג"ח מעט נחותה ביחס לסדרה יב, כיוון שעל מנת שהתשואות של הסדרות האחרות יתאזנו לאורך הזמן עם תשואת אג"ח יב, לדוגמא משקיע שהחזיק בסדרה יא במשך 6.5 שנות חיי אגרת החוב צריך במשך יתרת 2.5 השנים שנותרו להשקיע באג"ח של גזית גלוב המניבה למעלה מ-6% צמוד מדד בשנה. כפי שניתן לראות מדובר בתשואה קיצונית מאוד ביחס לתשואות המקובלות כיום בשוק לאגרות חוב בדירוג של AA-.
סיכום
כפי שניתן לצפות הנפקה / הרחבת סדרת אג"ח יוצרת לחץ על מחירי אגרת החוב בשוק (נכון גם באגרות חוב בדירוג גבוה). הלחץ הנוצר נמשך עד שהשוק "מתנקה" מאותה סחורה חמה שהגיעה לידיים החלשות של המשקיעים, המכונים "משקיע מוסדי", אשר הינם בעצם ספקולנטים הבאים לעשות סיבוב מהיר. הבעיה העיקרית, שרוב ההזמנות בהנפקות הולכות לאותן ידיים חלשות (סדר גודל של 50%-70% מהמזמינים בשלב המוסדי הינם ספקולנטים). לאחר שהסחורה שהם רכשו נקלטת בשוק בדרך כלל יש לצפות לתיקון במחירי אותה סדרת אג"ח למחירים המקובלים בשוק. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 21.ערן 10/02/2015 16:53הגב לתגובה זובהרבה הסדרים יש דיונים שלמים על זכויות התביעה והשווי שלהם אבל בפועל למיטב ידיעתי תביעות אלו מגיעות לידי מימוש רק לעיתים רחוקות ואפילו במקרים כמו מלרג לא יוצא מזה כלום. לפיכך למה משערכים את הזכויות בזמן ההסדר בשווי כלשהו למרות שבפועל הוא כמעט תמיד 0
- מיכה צ'רניאק 11/02/2015 10:09הגב לתגובה זולדעתי רק במקרים חריגים משערכים את שווי התביעות לצורך הסדר. במקרה של סקיילקס בגלל שבמקור היה שעבוד שני על מנית פרטנר והוצמדו לסדרה המוגבלת גם תמורה מתביעות הוחלט שהסדרה המוגבלת תעמוד על 200 מיליון במקום 150 מיליון ( כפי שהיא שהייתה אמורה להיות בהתחלה) . הסיבה העיקרית היא עניין של מיסוי כיוון שכל התמורה העודפת ממכירת מניית פרטנר יועדה להיות מחולקת למחזיקי הסדרה הרי עדיף להגדיל את הקרן ולהכיר בתשלום הנוסף כקרן ולא כריבית ,שוב שיקולי מס עבור משקיעים פרטיים).
- 20.רם 10/02/2015 11:33הגב לתגובה זוהאם אפשר להתייחס לאפריקה נכסים המניה כאל סוג של אגח? הרי כל כסף שהאגחים של אפריקה יצטרכו לשלם בעתיד יגיע כדיבדנד מחברות הבת נכסים ואפי בלונדון, מה דעתך על זה?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 14:14הגב לתגובה זוהאם שווי החברה בשוק נמוך ? כנראה שכן , אם נשווה להון העצמי ( נסחרת כ 0.6 על ההון העצמי) , ל NOI (כ 280 מיליון ) ולפרמטרים נוספים, אבל זו לא אג"ח זו מניה כמו מניה של גזית גלוב,אלוני חץ ועוד של חברה בעלת נכסים מניבים אשר כנראה צפויה הגביר את קצב הדיבידנדים שלה במיוחד לאור צרכי המימון של חברת האם. מדוע אסור לראות במניה כהשקעה באג"ח ? מכיוון שלחברה עדיין יש חוב והיא צפויה להגדיל את המינוף שלה ( ראה הודעה על גיוס חוב צפוי) על מנת שתוכל לשלם דיבידנדים ולהמשיך בפיתוח עסקיה. כל הגדלת מינוף וחלוקת דיבידנדים תגדיל את הסיכון במניה ולכן יש להיות מודעים לכך.
- 19.רם 10/02/2015 11:30הגב לתגובה זולאחר הגיוסים האחרונים מצד בעל השליטה האם אגח זה לא נסחר זול מדי? הרי בעלי האגח קודמים לכל כסף שנכנס למניה.
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 14:06הגב לתגובה זובהנחה שבעלי המניות אכן יזרימו 400 מיליון ₪ בהנפקת הזכויות ( היום הוא המועד האחרון לניצול הזכויות ) יש בכך בשורות טובות עבור הנושים של אי די בי פיתוח , אבל חשוב לשים לב כי בעקבות הנפילות במחירי המניות של מרבית החברות בחברת הבת דסק"ש השווי הנכסי הנקי של דסק"ש נמוך מאוד – סביב האפס . גם מכירת כלל ביטוח לא יצאה לפועל כך שכרגע עדיין אי הוודאות עבור מחזיקי האג"ח קיימת. אם אידיבי פיתוח תוכל לקבל לפחות 2 מיליארד ₪ עבור ההחזקה שללה בכלל ביטוח ( משקף שווי של לפחות 4 מיליארד ₪ לכלל ביטוח) כי אז יחד עם הכסף מהזכויות מצבם של מחזיקי האג"ח ישתפר מאוד. בכל מקרה הנפקת הזכויות מפחיתה את הלחץ בטווח הקצר.
- 18.רם 10/02/2015 11:28הגב לתגובה זומה דעתך על האגחים של מירלנד במחירים הנוכחי סביב 30 אג'? לי זה מזכיר את האגחים של אפריקה בשיא הפאניקה והיה שם רווח יפה, האם פה המצב שונה?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 13:40הגב לתגובה זוראה תגובתי למגיב 7 . כפי שציינתי העלייה החדה בריבית ברוסיה , נפילת הרובל, והירידה ביכולת התשלום של השוכרים תביא למחיקה משמעותית בדוחות הקרובים של מירלנד כאשר ירידת השווי היא לא רק בספרים היא גם במציאות לכן מכיוון שהחוב לבנקים הוא דולרי השווי הנכסי של החברה צונח בטווח הזמן הקצר, לכן לדעתי המצב כיום במירלנד אינו זהה למצב שהיה לפני ההסדר באפריקה מכיוון שאז היה ברור שאם תתבצע דחיית תשלומים לחברה תהיה יכולת להתאושש ובנוסף בעל השליט התחייב להזרים כמות עצומה של כסף לחברה , כאן פישמן על הקרשים ולא ברור מה יהיה עם הנכסים , כאשר הרציונל להסדר אומר שאם מחזיקי האג"ח ימתינו המצב ברוסיה ישתפר ושווי הנכסים ייעלה. אני מסכים עם הטענה כי מחיר האג"ח הנוכחי אינו משקף התאוששות בשווי נכסי מירלנד בטווח הקרוב.
- 17.מאיר 10/02/2015 09:49הגב לתגובה זומדוע לדעתך נגרמו למשקיעים הפסדים מההנפקות האחרונות של חוב ע"י חברות נדלן אמריקאיות? האם צפויה התאוששות לאור התשואות המאוד נמוכות בכלל השוק?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:53הגב לתגובה זוגל ההנפקות של סדרות החוב של חברות אמריקאיות נקטע בשוק לאור ההפסדים מהם סבלו המשקיעים. למרות שמדובר בחברות בעלות דירוג חוב בינוני השוק אינו קונה את הדירוגים המוצמדים לסדרות האג"ח. הוא גם לא קונה את מבנה המאזנים החשבונאי המשופר של החברות. אחת הסיבות היא העובדה שאלו חברות זרות ולכן קיים קושי במקרה של הסדר חוב. לדעתי הסיבה העיקרית לחולשה של אגרות חוב אלו נובע משתי סיבות – מי שקנה את ההנפקות היו ידיים יחסית חלשות כך שהחולשה בשוק הקונצרני הביאה למכירת אגרות החוב ופשוט אין מספיק ידיים חזקות שיקלטו את המכירות. ובנוסף חשש תמידי מפני ההון העצמי של החברות המורכב גם משערוך נכסים למעלה וכן החשש מפני הנפקות נוספות של חברות דומות שיציף את השוק המקומי.
- 16.יחיאל 10/02/2015 02:08הגב לתגובה זוקראתי את דוח המומחה להסדר. אתיחס רק לאגחים ז-ט ו- 1, כל המספרים במיליונים. באגח הלא סחיר הנושים "נותנים" 192 ע.נ ומקבלים 200. באגח הסחיר נותנים 172 ע.נ ומקבלים 178 ע.נ, וברכיב ההמרה נותנים 185 ע.נ ומקבלים 123 מניות. אם אני מסכם, נותנים 549 ע.נ ומקבלים 378 ע.נ + 123 מניות. אם נניח ששווי המניות = 0, אז ההחזר הוא 378/549 כלומר 69% או במילים אחרות, תספורת של 31%. מה דעתך? בגדול ואם אני מתעלם מאובדן השעבודים עקב מימוש מניות פרטנר לאגח י, האם פיספסתי משהו?
- 15.יחיאל 10/02/2015 00:12הגב לתגובה זוקראתי את דוח המומחה להסדר. אתיחס רק לאגחים ז-ט ו- 1, כל המספרים במיליונים. באגח הלא סחיר הנושים "נותנים" 192 ע.נ ומקבלים 200. באגח הסחיר נותנים 172 ע.נ ומקבלים 178 ע.נ, וברכיב ההמרה נותנים 185 ע.נ ומקבלים 123 מניות. אם אני מסכם, נותנים 549 ע.נ ומקבלים 378 ע.נ + 123 מניות. אם נניח ששווי המניות = 0, אז ההחזר הוא 378/549 כלומר 69% או במילים אחרות, תספורת של 31%. מה דעתך? בגדול ואם אני מתעלם מאובדן השעבודים עקב מימוש מניות פרטנר לאגח י, האם פיספסתי משהו?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:48הגב לתגובה זותיאורטית החישובים שלך הם "נכונים" הבעיה היא שהסדרה המוגבלת והסדרת ה 220 מיליון אינן שוות את ערכן הנקוב הן שוות פחות. הסדרה המוגבלת אינה שווה יותר מ כמה עשרות מיליוני ₪ בודדים ( אפשר להתווכח אם זה 20 מיליון או 60 מיליון אבל לא יותר מכך ) . סדרת ה 220 מיליון בגלל הריבית הנקובה הנמוכה ולאור אי הידיעה לגבי גובה הפירעון המוקדם ביוני 2016 ( זה תלוי בביצועי החברה) אינה שווה 100 – המומחים העריכו אותה ב 80 אגורות כאשר אני איני רואה כיצד היא נסחרת במחירים האלו בשוק ולכן היא תיסחר נמוך יותר. בצד החיובי אני חושב שאתה טועה במתן שווי אפס למניות החברה – יש להן שווי- מדובר בחברה הצפויה לייצר כ 30 מיליון בשנה ( עלפי הערכות מעריכי השווי ) כך שחברה המניבה 30 מיליון ויש לה חוב נטו של כ 100 מיליון ( 220 מיליון בניכוי הון חוזר ונכסים נוספים) אינה שווה אפס.
- 14.יחיאל 09/02/2015 21:44הגב לתגובה זובכתבה בגלובס משבוע שעבר (קישור מצורף למטה) נטען שהתספורת בסקיילקס היא לפחות 50%. כאחד שמכיר היטב את החברה וההסדר בה, התספורת לא יותר גדולה (סביב ה- 75%)? תודה על תשובתך. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001007141
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:47הגב לתגובה זוהשאלה תספורת למי ? אם הכוונה למחזיקי ז-ט התספורת גדולה יותר מ 50% . הסיבה- הקושי לתמחר את הסדרה המוגבלת לאור מכירת רוב מניות פרטנר שהיו משועבדות לאג"ח י ולאור המצב בו כרגע לא רואים דיבידנדים מפרטנר כמו כן לא ברור כמה זמן יימשכו התביעות. אני מניח כי השוק צפוי להיות בתחילה גם מאוד זהיר לגבי סדרת ה 220 מיליון הסחירה ומניות החברה , לדעתי לאורך זמן אם החברה תוכל להציג את הרווחיות והתזרים שצופים ממנה החששות ילכו ויפחתו. עדיין בשנתיים הקרובות רוב התמורה צפויה מפעילות סמסונג קרי סדרת ה 220 מיליון והמניות.
- 13.דעתך על טאואר ו' ? (ל"ת)ששון 09/02/2015 21:41הגב לתגובה זו
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:47הגב לתגובה זואני מסכים לחלוטין עם רוב הדברים שענו לך , רק הערה אחת למרות שזו כרגע מניה עדיין היתרונות של אגרת חוב ישנם כלומר בניגוד למניה יש באגרת חוב רצפה (הבעיה שהרצפה היא סביב 107 לעומת מחיר נוכחי של כ 150) וכן תשלום הריבית ביוני השנה במחירי השוק הנוכחיים הופך את האג"ח למעט טובה יותר מהמנייה ( הפרמיה להמרה כרגע כ 1% ולכן תשלום הריבית שהיא כ 3.9% יביא לרווח הון למחזיקי האג"ח ביחס למחזיקי המניה). בכל מקרה חייבים לשים לב כי אם המחירים הנוכחיים יישארו לאור פירעון הקרן המשמעותית בסוף השנה מחזיקי האג"ח יצטרכו להחליט או להמיר את האג"ח לפני המועד הקובע או למכור אותה. מי שלא ייעשה זאת יפסיד כסף.
- תשובה לשואל 10/02/2015 09:23הגב לתגובה זוזה אג"ח להמרה שנמצא מעל הפארי ויותר מכך, הוא בתשואה שלילית לפדיון. בתור שכזה הוא צמוד למניה ומתנהג בדיוק כמוה. הפרמיה למניה נמוכה ויהיה קופון קטן ביולי שיקזז את הפרמיה אך זה זניח. כך שלמעשה זהו נייר שווה למניה. הנקודה החשובה היא שבדצמבר יהיה פירעון של חצי מהסידרה כך שמי שישאר עם האג"ח, לא ימכור או לא ימיר, יקבל את הפארי שזה נמוך מאוד מהמחיר הנוכחי ואז הוא יפסיד. לכן, במצב הנוכחי אינני רואה יתרון לאג"ח על פני המניה. דעה אישית שלי.
- הקופון סדר גודל של 3% הפרמיה סביב 1% כך שהאגח הוא למעשה (ל"ת)ערן 10/02/2015 22:34
- 12.סקיילקס ד - האם יחזור להיסחר? כמה שווה ומתי ישולם ? (ל"ת)תודה מראש 09/02/2015 21:36הגב לתגובה זו
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:46הגב לתגובה זואג"ח ד לא יחזור להיסחר- הוא יעבור לרצף מוסדי. חלק ממנו כ 28 מיליון אג"ח יומרו ל - כ 30 מיליון אג"ח סדרה יא ( כבר בשבוע הבא) וזה החלק שייסחר . יתרת אגרות החוב של סדרה ד בסך של כ 104 מיליון אגרות חוב תהפוך לסדרה "חדשה" שבעצם זהה לקודמת רק היא נון ריקורס לחברה ולטובת אגרות חוב אלו יש שעבוד על כ 4.2 מיליון מניות פרטנר. השווי שמקבלים המחזיקים כאן תלוי מאוד במחיר מניית פרטנר. כאשר ימומשו מניות אלו יקבלו מחזיקי האג"ח את התמורה שלהם.
- יוני 21/03/2015 17:41קיימת נקודה שלא ברורה לי לפני למעלה מחצי שנה הוחלט ע"י בעלי אגח ד לבצע פרעון לא ברור לי מדוע לא המירו את הבטחונות של פרטנר ונתנו את ה 80 % בטחונות מיידית לבעלי האג"ח וכל מחזיק היה מחליט האם הוא מעוניין להחזיק את המניות או למוכרם מדוע ממתינים בחלוקת המניות? תודה יוני
- 11.מתי רבית תעלה (ל"ת)שי 09/02/2015 21:06הגב לתגובה זו
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:46הגב לתגובה זוזו שאלת מיליון הדולר בשווקים. אם הייתה לי תשובה כבר הייתי עסוק בלהרוויח כסף על הידע הזה.
- 10.אם בגלל יון לאומי 301 רבית משתנה ירד חזק כמו פעם שעבר (ל"ת)שרון 09/02/2015 20:51הגב לתגובה זו
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:45הגב לתגובה זוהסיכון באג"ח כמו לאומי 301 הוא במצב בו פרמיית הסיכון של השוק עולה והמשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר מההשקעות שלהם ולכן העבודה שמדובר באג"ח בריבית משתנה אינו מגנה על המשקיע ( לשאלתך זה מה שקרה בעבר כפי שציינת) , אירוע חיצוני כמו משבר בגוש האירו יכול לייצר מצב כזה, גם פדיונות בקרנות ובתעודות סל וכדומה. מצב של העלאת הריבית דווקא יסייע לאגרת החוב.
- 9.קורא קבוע שלך 09/02/2015 19:29הגב לתגובה זומיכה, מנסיונך ולאור נתוני היום, ככלל, האם בונד תשואות עדיף על בונד מאגר או שקלי בטווח ארוך? ובממשלתי- שקלי ארוך עדיף על מדינה ארוך?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:45הגב לתגובה זורמת הסיכון במדד התל בונד גבוה מרמת הסיכון ממדד התל בונד מאגר ( זה גם מתבטא בתשואות של המדדים הנ"ל לפדיון). בגדול כמו כל דבר בחיים הכול שאלה של עיתוי , בשוק עולה עדיף להיות בנכסים המסוכנים יותר כלומר בתל בונד התשואות בשוק יורד בדיוק ההיפך. הבעיה מבחינתי היא שהיום אני לא בטוח שאנחנו בשוק עולה עבור אגרות החוב לכן צריך להיות זהיר.
- 8.אורדון המקורי 09/02/2015 19:23הגב לתגובה זושלום מיכה, לאחר שתעודת השורט של קסם על שחר 5+ נמחקה, על איזה מכשיר כדאי להסתכל למי שמעוניין להרוויח מהתשואות הנמוכות של אגח ממשלתי? תודה
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:44הגב לתגובה זולצערי אין בארץ הרבה אפשרויות ( אני מאמין שעוד ינפיקו מכשירי שורט כיוון שכרגע המצב מגוחך ) , אגב נשארה תעודת סל שורט גליל 5-10 אבל אין בה בכלל מסחר .
- 7.דן 09/02/2015 18:23הגב לתגובה זוהאגחים הארוכים נסחרים סביב 27 אג'. אחד מהשניים: או שהמשבר ברוסיה קשה והצפי הוא לצניחה משמעותית בשווי הנכסים (לכן מחירי האגח מוצדקים) או שהשוק הלך רחוק מדי ולא צפויה צניחה משמעותית בשווי הנכסים (לכן מחירי האגח ירדו לרמה נמוכה מדי). נראה לי שהסדר שיביא לדחיה בפרעונות האגחים לכמה שנים ישקם את ערך האגחים. מה דעתך?
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:44הגב לתגובה זוכיום קיימת אי וודאות מוחלטת לגבי מה השווי הראוי לנכסים ברוסיה . ברור שהרובל נפל, הריבית עלתה ומצב השוכרים והפעילות ברוסיה הורעה משמעותית כך שאין ספק כי שווי הנכסים של מירלנד צנח ( צפויה הפחתה שלהם בדו"ח השנתי). אי אפשר באמת למממש נכסים היום ולכן נראה שאין הרבה ברירות מלבד דחיית תשלומים , השאלה מה מחזיקי האג"ח יכולים לקבל תמורת הסכמתם לדחייה , והאם גם בעלי השליטה יראו נכונות להכניס יד לכיסם לצורך ההסדר. בכל מקרה המחיר הנוכחי של אגרות החוב של מירלנד ( פחות מ 30 אגורות) משקף מחיקה כמעט מוחלטת של הנכסים ברוסיה.
- 6.ליאור 09/02/2015 18:10הגב לתגובה זומיכה שלום, ההערכה המקובלת היא שלחברה NAV חיובי. הקושי של החברה הוא תזרימי. כדי שתעמוד בתשלומים לנושים עליה למממש נכסים, ומכאן ההסדר לדחיית תשלומים. האם אתה חושב שלחברה NAV חיובי ושיש סיכוי גבוה שהיא אכן תעמוד בכל התחיבויותיה? תודה
- מיכה צ'רניאק 10/02/2015 11:43הגב לתגובה זוקשה לי לענות על השאלה לאור האילוצים המוטלים עלי. בגדול כפי שהזכרת בחברות כמו קרדן נ.ו הבעיה העיקרית היא לתרגם נכסים למזומנים על מנת לפרוע חובות לנושים אם התהליך נעשה בלחץ ברור שתהיה פגיעה ביכולת למממש את הנכסים בשווי נאות לכן דחיית התשלומים אמורה לסייע לקרדן לממש את הנכסים בצורה טובה. לגבי הערכות האם המימוש ייעשה בצורה טובה כך שלחברה יישאר שווי נכסי נקי חיובי ? ובכן השלמת העסקה מיום ה 15/1/2015 ( בתנאים שדווחו) היא צעד קטן אחד בכיוון הנכון .
- 5.אגח לא סחיר 09/02/2015 16:31הגב לתגובה זוקונה מחוץ לבורסה אג"ח לא סחיר למטרת השקעה. התמורה תעשה במזומן לחשבון הבנק/בית השקעות כמו בעסקה רגילה בבורסה. מציע את המחיר הגבוה בשוק לכל אג"ח שאינו סחיר. ניתן להשתמש בהפסד הצבור למטרת קיזוז מס. מעונין לקנות בעיקר אג"ח של החברות הבאות: סאני, דוראה א-ד, אמפל א-ג, חבס, סיביל ג'רמני, סיאלו, רילון, אייס, סנטראל יורו, מטיס קפיטל, אולימפיה א - ד, קמור, אפריל ב', אורכית, חפציבה חופים, לנדמארק ואחרות. הרשימה כוללת גם את החלק שלאשולם על האגח (ח.ש). מומלץ לפנות עם מספר ניר וכמות מדוייקת לקבלת הצעה מכסימלית. הסבר נוסף ינתן במייל או טלפון. לפרטים נוספים: [email protected]<
- 4.רם 09/02/2015 16:21הגב לתגובה זומהו הזמן הממוצע לפידיון/מחיקה של אגחים שהלכו לפירוק? מתי אם בכלל מוחקים נירות שאין סיכוי לראות בהם החזר כלשהו?
- מיכה צ'רניאק 09/02/2015 17:17הגב לתגובה זוסיום התשלומים נקבע בהודעה של המפרק לבית המשפט ( זה הרי מגיש לבית המשפט דוחות תקופתיים על הפעולות שהוא עשה ) ולכן הדו"ח של המפרק צריך לכלול הודעה כי הוא מסיים את פעולותיו ותפקידו , מכיוון שלא פעם יש גם אלמנט של תביעות ולא רק מימוש נכסים אזי העניין יכול להימשך שנים רבות מאוד ( ברור לך שזה האינטרס של המפרק למשוך את עבודתו , הוא מקבל שכר בגין עבודתו). לכן זה מאוד תלוי בחברה ואין זמן ממוצע, אני מכיר חברה לדוגמא כפריס שהתשלומים למחזיקים נמשכו למעלה מ 10 שנים , ואפילו לא היו כאן תביעות כך שאין כלל אצבע כאן. בכל מקרה אני לא מכיר מפרק המסיים את עבודתו בפחות מ 3-5 שנים , בממוצע מדובר על תקופות ארוכות יותר.
- 3.דוד 09/02/2015 15:48הגב לתגובה זושלום מיכה! אני מחזיק סאני אגא חש3/1. אפשר לדעת כמה נקבל ומתי? תודה
- מיכה צ'רניאק 09/02/2015 17:12הגב לתגובה זוהנושא עדיין "בדיונים" ועד ההצבעה הצפויה ביום חמישי הקרוב הכול יתברר. יש שתי גישות הראשונה היא ללכת לפירוק, למכור את כל הנכסים ולחלק אותם . הגישה השנייה היא לקבל את הצעת ההסדר כפי שפורסמה. אגב ההבדל למחזיק בין שתי הגישות אינו גדול והוא יותר תלוי בעיתוי קבלת הכספים וכדומה. בכל מקרה החודש צפויה מכירת מניות מובילאיי במחירים הנוכחיים מדובר בכ 48 מיליון ₪ , אם ניקח את אפשרות של ההסדר צפוי תשלום של התמורה ממובילאיי ועוד קצת מזומנים סה"כ כ 52 מיליון ₪ , לאחר התשלום המחזיקים יישארו עם סדרה לשנתיים שהיקפה 75-52 = 23 מיליון אג"ח , לטובת הסדרה שעבוד על כ 2.2 מיליון מניות פרטנר השווים כ 31 מיליון ₪ ( אגב בעת מכירת המניות כל התמורה תשולם למחזיקים) . כמו כן המחזיקים יקבלו את מניות סאני השוות כ 2 מיליון ₪ סה"כ זה יוצא כ 85 מיליון ₪ או 85/238 = כ 35 אגורות. כל עליה של 1 שקל במניית פרטנר תוסיף עוד אגורה למחזיקי האג"ח. שים לב כי בחודש אוקטובר האחרון חולקו כבר כ 5 אגורות למחזיקים של האג"ח.
- 2.עמי 09/02/2015 15:20הגב לתגובה זותודה שחזרת לכתוב טורים מחכימים ועל נכונותך לענות לכל שאלה למרות מטר קיתונות שאתה סופג לעתים (האם נוכל לספק לך מיטריה קבועה???). האם נוכח התשואות הנמוכות היסטורית ולמרות העלייה החדה בגיוסי אגח, לא צפוי גידול בהנפקות לצורך צמצום חד בהוצאות המימון (דוג' הנפקת עזריאלי), הארכת מח"מ ומחזור חוב? עד כמה להערכתך, נוכחות מועטה של "המוסדיים האמיתיים" מאז ו. חודק פוגעת בגיוס אגח קונצרני? האם לא כדאי לחברות בדרוג נמוך ולא מדורגות להסתער יותר על השוק (לגייס כשאפשר ולא כשצריך) כי סביר שיהיו ארועים נוספים (דוג' רוסיה בסוף שנה ואולי יוון בשבועות הקרובים) שיגבילו יכולות גיוס או שיאלצו לגייס בעלויות גבוהות יותר?
- מיכה צ'רניאק 09/02/2015 15:59הגב לתגובה זו1-תודה , לספוג ביקורת בא עם התפקיד, במיוחד כשהתוצאות בשנה האחרונה הן גרועות בצורה חריגה ביחס לשוק , אבל זה חלק מצורת העבודה שלנו ולצערי הזיכרון של רוב האנשים הוא קצר מאוד והם זוכרים רק שנה אחורה כך שאין מה לעשות ואני מקבל את כל העצבים. 2- אין לי ספק שאם הדבר היה אפשרי חברות בדירוג נמוך היו מגייסות בשוק כמה שרק היה מתאפשר להן. הבעיה היא שכרגע ההנפקות בדירוג בינוני-נמוך לא יצליחו לצאת בשוק , מצד שני בדירוגים AA ומעלה קל מאוד להנפיק , והתשואות כפי שציינת אפסיות. לפני מספר חודשים היה גל הנפקות של חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב והן ברובן היה בדירוג בינוני , לאחר שחלק מההנפקות הנ"ל הסבו הפסדים למשקיעים , השוק התקרר במהירות להנפקות אלו. אגב בציפיות לעליה בריבית בארה"ב ( ואולי גם בארץ) בטווח של משנה אמורה לעודד חברות לגיוס חוב בתשואות הנוכחיות. לכן זה לא שהחברות ( בדירוג הבינוני-נמוך) אינן רוצות לגייס- ההיפך הם מתות לגייס, השוק פשוט נחלש בשבילן לאחרונה.
- עמי 10/02/2015 10:27תודה על התשובה. האם לדעתך, במקרה של שיפור בתנאי השוק וגידול בהיצע חברות בדרוג בינוני-נמוך, תהיה עדיפות להשקעה באג"חי חברות אלו בחו"ל או בישראל?
- 1.דני 09/02/2015 14:15הגב לתגובה זומה להערכתך ההחזר המשוער לבעלי האגח ז-ט? מה להערכתך התזרים השנתי נטו שינבע לחברה מעסקי סמסונג בשנים הבאות? האם צפוי ערך לבעלי המניות החדשים או שהמניות צפויות להיות "טפטים"?
- מיכה צ'רניאק 09/02/2015 14:56הגב לתגובה זויש לי בעיה להתייחס לני"ע שצפויים להיות סחירים בטווח הקרוב. מה שאוכל לומר הוא כי ההחזר לסדרות ז-ט מורכב משלושה מרכיבים. הראשון הוא סדרה לא סחירה לה יש שעבוד דרגה שניה על מניות פרטנר המשועבדות לסדרה י. לאחר מכירת המניות בשבוע שעבר נותרו רק 3 מיליון מניות פרטנר משועבדות וחוב של כ 62 מיליון לסדרה י שקודם לסדרות ז-ט ( אלו מניות הדיבידנד של סבן העומדות מול תשלום בגין דיבידנד עתידי מפרטנר עד לסך של 115 מיליון ₪ ) כמו כן יש לטובת סדרות ז-ט שעבוד ראשון על 750 אלף מניות פרטנר נוספות וכן שעבוד על 70% מתמורות עתידיות בגין תביעות שצפויות להיות מוגשות. המרכיב השני כ 180 מיליון אגרות חוב סחירות ( מתוך 220 מיליון סה"כ) , זו סדרה העומדת מול ההון החוזר של פעילות סמסונג ( כ 100 מיליון ₪ ), נדל"ן בפ"ת ( שווי של כ 10 מיליון ₪) ,פעילות סמסונג שצפויה להניב לפי הערכות כ 30 מיליון בשנה, ו 30% מסכום התביעות. המרכיב השלישי אלו הן מניות סקיילקס שיונפקו לסדרות ז-ט. שווי הפעילות בניכוי החוב הוערך לצורך ההסדר בין 20-60 מיליון ₪ , כך שצפוי להיות שווי למניות סקיילקס.
- ושאינו מבין 09/02/2015 17:40מיכה שלום ותודה על התשובות רציתי לדעת לפי מה שאתה מתאר אז ההחזר לאג"ח המוגבל יכול להסתכם ב 60 מיליון ש"ח + תביעות עתידיות איך אנחנו מגיעים ל 200 מיליון ש"ח? מה זה סתם מספר שנזרק לחלל האוויר או שזה נגרם כתוצאה ממימוש מניות פרטנר ע"י אג"ח י' והאם החברה תעביר מהרווחים כיסוי לשאר התמורה עבור האג"ח