לפני שיהיה מאוחר מדי: ראו הוזהרתם - בלון ההשקעות עומד להתפוצץ
מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה ניהול תיקי השקעות, על כדאיות ההשקעה באפיקים בנאליים - עד כמה באמת רצוי לבחור בדרך "הבטוחה" ביותר?
קשה לפעמים להאמין עד כמה חייהם של אותם המשקיעים שבחרו שלא "להתחכם" ולהשקיע באפיק ההשקעה הכי בנאלי היו קלים בשנים האחרונות - כל התאוריות של בחירת השקעות, פיזור השקעות, מחקר וכדומה פשוט נזרקו לפח. הראשונים שידעו לזהות במהירות את המגמה שאני מעלה כאן הם יועצי ההשקעות בבנקים. לא עוד השקעה הכרוכה בהשקעת זמן רב ומאמץ לשם תכנון תיק ההשקעות ובנייתו, אלא רוכשים שחרים בעלי משך חיים ממוצע של חמש שנים ומעלה ויושבים עליהם.
<כאשר הזמן חולף, פשוט מחליפים את השחרים שבתיק בשחרים ארוכים חדשים. נשמע לכם רעיון פשטני ולא מתוחכם? זה בדיוק היופי שבעניין, בשביל מה צריך לנתח, להשקיע, לבדוק, להתלבט, אם אפשר פשוט לבחור באפיק הכי בטוח ובנאלי להשקעה, ותוך כדי כך ליהנות מתשואות כל אפיק השקעה אחר. רוצים להבין עד כמה הפערים מטורפים? ובכן שימו לב לטבלה הבאה:
אפיק השקעה | תשואה מצטברת 2011-2014 |
---|---|
מדד ת"א 100 | 6% |
תל בונד 60 | 18% |
ממשלתי שקלי 5 | 44% |
כמו שאומרים אצלנו, זה אפילו לא כוחות. אז מה הפלא שרבים מאתנו משוכנעים שמנהלי ההשקעות בגופים הפנסיונים ובקופות הגמל הינם גאונים? הרי הביצועים שלהם הכו כל מדד השוואה אפשרי. אומנם, לדעתי, זו הייתה רק יד המקרה שעקב ההיקף העצום של כספים המנוהלים בגופים, העדיפו להתמלא אצל קופות הגמל וקרנות הפנסיה בשחרים ארוכים. היה נוח עבורם וקל לניהול, כי לאחר שהשחרים נרכשו לא היה צורך לעשות עוד פעולות נוספות. אבל עם תוצאות רובנו לא מתווכחים. מי בזמנו ציפה כי אקט של נוחות גם יניב אסטרטגיית השקעה מנצחת?
<אתם בטח חושבים שזהו, כמה אפשר להמשיך ולנצח עם אותו תרגיל אחד ובודד, בסופו של דבר התיאוריה הכלכלית של סיכון עודף מניב תשואה עודפת תחזור לעבוד, לא ייתכן שהשקעה אחת, ברמת הסיכון הנמוכה ביותר, תמשיך להכות כל מדד אחר. ובכן כנראה שאתם ממשיכים לטעות, כיוון שגם מתחילת השנה התרגיל הזה ממשיך לעבוד ובגדול. שימו לב לתשואות שהניבו אפיקי ההשקעה בחודש וחצי שחלפו מתחילת השנה:
אפיק השקעה | תשואה מתחילת השנה |
---|---|
מדד ת"א 100 | 0.1% |
תל בונד 60 | 1.8% |
ממשלתי שקלי 5 | 4.5% |
אז אני שואל אתכם, מה הפלא שרוב הציבור כיום משוכנע שאין צורך להתאמץ - פשוט רוכשים שחרים ארוכים ונהנים מתשואה שנתית ממוצעת של לא פחות מ-7%-9% בשנה. מדוע צריך לעבוד קשה בבניית תיק וביצוע השקעות, אם יש מכשיר קסום ופשוט שעושה הכל טוב יותר ובקלות רבה יותר מכל מה שמנהלי השקעות יכולים לעשות. אם משווים את הביצועים של השחרים למה שהפקיד בבנק מציע בתוכניות החיסכון של הבנקים? זו הרי בדיחה ללא בסיס להשוואה. ובכן למרות שאני משוכנע כי חלקכם יגחך למשמע ההצהרה הבאה שלי, מבלי אפילו להבין מדוע, כאן הוא המקום והזמן מבחינתי להזכיר כי לפעמים החגיגה נגמרת - כאשר מגיע שלב כיבוי האורות, בחושך שנוצר, עלולים לאבד את הדרך ולקבל מכה אחת או שתיים.
<המזרח התיכון הינו מקום מסוכן, את זה כולם בעולם כבר יודעים, וישראל היא מדינה קטנה ומוקפת במדינות אויב - גם את זה כולם יודעים. ישראל הינה מדינה בה אי השוויון בחלוקת ההכנסות הינו מהגבוהים במדינות המערב, זו מדינה בה מחירי הדירות רק עלו בשנים האחרונות, ולכן הסיכון מנפילה בשוק הדיור הינו מצב מוחשי העלול לסכן את היציבות הכלכלית. אבל האם כל אותם נושאים הידועים לרוב המשקיעים השפיעו במשהו על הזהירות בה נקטו המשקיעים? מבחן התוצאה קרה בדיוק להיפך - השקל הינו אחד המטבעות החזקים בעולם בשנים האחרונות, ואילו השחרים, ובכן זהו אחד מאפיקי ההשקעה החביבים על המשקיעים המקומיים והזרים. שימו לב לטבלה הבאה:
מדינה | תשואת אג"ח ממשלתי ל-5 שנים | דירוג בינלאומי |
---|---|---|
גרמניה | 0.065%- | AAA |
צרפת | 0.05% | AA |
יפן | 0.14% | AA- |
קנדה | 0.73% | AAA |
איטליה | 0.84% | BBB- |
ספרד | 0.85% | BBB |
ישראל | 0.86% | A |
בריטניה | 1.09% | AAA |
ארה"ב | 1.53% | AA |
אוסטרליה | 2.02% | AAA |
כפי שניתן לראות, מלבד הטירוף באירופה בעקבות הרכישות שמבצע שם הבנק המרכזי, הרי שאין לנו כאן במה להתבייש. השחרים נסחרים בתשואות דומות או נמוכות יותר ביחס למדינות אחרות בעולם המערבי, למרות שדירוג החוב של מדינות אלו גבוה משלנו, והמצב הגיאו-פוליטי שלהן עדיף, למרות שהאינפלציה השנתית הממוצעת כאן גבוהה יותר - כל אלה לא משנים למשקיעים.
<ובכן בסוף, אני מאמין, כי המשקיעים יבינו שהם "הולכים" על אוויר, והחום הנעים שהם חשים בו הוא האוויר המגיע מהבלון שמנפחים לנו כאן. בסוף המשקיעים יבינו כי עם תשואות לפדיון של פחות מ-1% בשנה אי אפשר להמשיך ולייצר תשואות שנתיות של 7%-9%. בסוף הם יבינו, כי הם בעצם מחזיקים במכשיר השקעה שמניב להם תשואה נומינאלית אפסית ותשואה ריאלית שלילית. וכאשר הם יבינו זאת, לצערי זה יהיה כבר מאוחר מדי. כיוון שכאשר הבלון מתפוצץ, זה קורה בבת אחת ובהפתעה - ראו הוזהרתם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
32.אולימפיההרץ למרחקים 19/02/2015 09:53הגב לתגובה זו0 0היי מיכה, יש לך מושג מה קורה עם האג"חים של אולימפיה? החברה עברה למפרק לפני כשנתיים ומאז האג"ח תקוע ואין החזרים. תודה.סגור
-
תתנחםאלון 20/02/2015 18:39הגב לתגובה זו0 1חפציבה נכנסה למפרק לפני כמעט 7 שנים ועדיין מחכים לכסף... עו"ד צריכים לחיות ממשהו.סגור
-
31.חברים, מיכה לא ילד קטןגילי 18/02/2015 01:31הגב לתגובה זו2 0והוא יתמודד היטב גם בלי הגנת ההשתקה מצד חלקכם. מעבר לזה, מצטרף בחום לתודות.סגור
-
30.קרדן ישראלדני 18/02/2015 00:30הגב לתגובה זו0 0האם להערכתך הצעת הרכש צפויה להתקבל לאחר העלאת המחיר ל-420 אג' ולאחר שאנטרופי מדברים על שווי כלכלי של 440 אג' ושווי סחיר דומה למחיר שבהצעה העדכנית? תודה.סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 18/02/2015 10:37הגב לתגובה זו0 0קשה לדעת זה תלוי במחזיקים המוסדיים כמו הפניקס ופסגות אם כי ההצעה החדשה הינה בשווי הראוי לחברה לדעתי כך שאני אופתע אם הם לא יענו להצעה.סגור
- טען עוד
-
29.פרעון חלקי של הסידרה הסחירהדן 17/02/2015 15:42הגב לתגובה זו0 0לאור היקף המכירות והרווחיות של פעילות סמסונג בשנת 2015, זה מציאותי שהחברה תצליח לבצע פרעון חלקי של הסידרה הסחירה בהיקף של כמה עשרות מיליוני ₪?סגור
-
פירעון מוקדם חלקי של סדרת ה "220" של סקיילקסמיכה צ'רניאק 18/02/2015 10:33הגב לתגובה זו0 0הפירעון המוקדם החלקי לסדרה הסחירה אשר הזכרתי אותו אינו תלוי בתוצאות של 2015 ( אם כי יש להן השפעה). זהו מרכיב חשוב בהסדר ( כולל למחזיקי סדרות ד+ו אשר מקבלים כ 40 מיליון אגרות חוב מתוך ה 220 מיליון). אני מציע לקרוא את הערכת השווי שביצע ברנע להסדר. לחברה כיום הון חוזר של כ 110 מיליון ₪ ( מזומן+ לקוחות +מלאי בניכוי ספקים וחובות אחרים) מתוך סכום זה החברה ברמת הפעילות הנוכחית לאחר ההסדר תצטרך רק כ 30 מיליון ולכן יש לה הון חוזר המוגדר כ- עודף בסך של כ 80 מיליון ש"ח ( בגדול בנק מזרחי לאור מצב החברה כפה על החברה הגנה על הגנה ולכן החברה נאלצה לרתק מזומנים בהיקף גבוה למימון מכתבי האשראי לסמסונג ). לאחר ההסדר לא יהיה צורך בכל המזומנים. בסוף 2015 בהתאם לנוסחה הנמצאת בהסדר יבחנו את נקודות השיא בהון החוזר הנדרש לפעילות החברה במהלך 2015. לאחר שיתברר לכמה במקסימום נזקקה החברה ב 2015 באמצע 2016 ניתן יהיה לפרוע בגובה הסכום העודף את סדרת ה 220. אבסורדית ככל שהתוצאות של החברה יהיו טובות יותר ב 2015 ניתן יהיה לפרוע פחות (בגלל הצורך ביותר הון חוזר) וההיפך.סגור
-
28.הודעה על כינוס אסיפה בקשר למימון התשלום,כנראה שאין כסף.בהמשך לשאלה 9 17/02/2015 13:07הגב לתגובה זו1 0תוכלו לראות ההודעה במאיה. אם מכנסים אסיפה יש בעיה בתשלום, לא? כי אם לא היתה בעיה למה לכנס אסיה? פשוט היו משלמים. אז כנראה השאלה שלי (ראו שאלה 9) הייתה במקום. ולמי שלא יודע זה לאחר הסדר של דחיית תשלומים. לדעתי- תיזהרו. לא ממליץ אלא מביע דעה. מיכה?????סגור
-
א.לוי אג"ח ומיכה צ'רניאק 17/02/2015 15:57הגב לתגובה זו2 0כתבתי בעבר שרמת האמון שלי בחברה ובבעלי השליטה נמוכה ולכן מטבע הדברים לאחר הקשיים שהיא נקלעה אליהם הפסקתי בכלל לעקוב אחרי הנעשה בחברה , זו הסיבה שאין לי כלים לענות לשאלה. בגדול כינוס אסיפה ימים לפני מועד אקס הוא אף פעם לא אירוע משמח ועדיף שאכן היו משלמים וזהו, אבל מה לעשות שאין לחברה מקורות כספיים פנויים – את זה כל אחד יכול לראות בדוחות הכספיים. לכן מה שנשאר אלו הם פתרונות יצירתיים , החברה ידועה בריבוי עסקאות עם בעלי השליטה ולטובת סדרה ו לפי מה שראיתי יש שורה של שעבודים אז אולי בעלי השליטה רוצים שוב להציע סוג של עסקה עם החברה כגון רכישת נכס המשועבד לטובת המחזיקים או משהו דומה. מה שאני אומר זה שאי אפשר היה לצפות שיהיו מקורות משום מקום לכן האיפה אינה הפתעה גדולה .סגור
-
לא תמיד. לפעמים החברהדן 17/02/2015 15:44הגב לתגובה זו0 1מבקשת שהנושים יאשרו כל מיני החלטות או שהחברה מבקשת דחיה קצרה של התשלומיםסגור
-
זה בפירוש מבשר רעות, טוב זה לא יכול להיות. (ל"ת)אני מ 9 18/02/2015 09:30הגב לתגובה זו2 0סגור
-
27.הודעה על כינוס אסיפה בקשר למימון התשלום,כנראה שאין כסף.בהמשך לשאלה 9 17/02/2015 13:02הגב לתגובה זו1 0תוכלו לראות ההודעה במאיה. אם מכנסים אסיפה יש בעיה בתשלום, לא? כי אם לא היתה בעיה למה לכנס אסיה? פשוט היו משלמים. אז כנראה השאלה שלי (ראו שאלה 9) הייתה במקום. ולמי שלא יודע זה לאחר הסדר של דחיית תשלומים. לדעתי- תיזהרו. לא ממליץ אלא מביע דעה. מיכה?????סגור
-
26.סאניאורדון II 17/02/2015 12:08הגב לתגובה זו1 0שלום מיכה. מתי צפויה החלטה - הסדר או פירוק? כמה אגורות שווה התשלום שמוחזק בנאמנות (סאני ג חש)? מתי צפוי שנראה קצת שאריות כסף מהאגח (ויותר חשוב - זיכוי מס)? תודה מראש!סגור
-
25.סאניאורדון II 17/02/2015 12:02הגב לתגובה זו0 0שלום מיכה. מתי צפויה החלטה - הסדר או פירוק? כמה אגורות שווה התשלום שמוחזק בנאמנות (סאני ג חש)? מתי צפוי שנראה קצת שאריות כסף מהאגח (ויותר חשוב - זיכוי מס)? תודה מראש!סגור
-
הסדר סאנימיכה צ'רניאק 17/02/2015 13:51הגב לתגובה זו1 0ב 15/2 התפרסמו תוצאות הצבעת המחזיקים , מבחינת ההצבעות של כלל המצביעים ההסדר עבר אבל אם מנטרלים את הצבעות חברת לפידות באג"ח ג חסר הרוב הדרוש ( יש 70% תמיכה לעומת 75% תמיכה נדרשים). מכיוון שבחישוב כלל המצביעים בכל הסדרות ואם מחשבים בכלל המחזיקים ( כולל לפידות) יש רוב גדול לסעד ההסדר נראה שבסוף יעבירו את ההצבעות בעד ההסדר. אם מתחשבים במזומנים ובמניות פרטנר ומובילאיי ( הנכסים המשועבדים לטובת המחזיקים) במחירי השוק הנוכחיים יש סדר גודל של 34 אגורות לאג"ח ג ו 36 אגורות לאג"ח א ( זה כמובן משתנה כל יום). בנוסף יש שווי שלד ופוטנציאל התביעות בעתיד . מכירת מובילאיי תעשה בקרוב ,פרטנר –אין כרגע מועד. ההסדר הינו מהיר ( עניין של פחות מחודשיים לאחר האישור הסופי). מכיוון שיש כבר רולינג מס הכנסה להסדר עם כניסת ההסדר לתוקף יוכרו ההפסדים למחזיקים באג"ח לצורך מס.סגור
-
תודה מיכה! (ל"ת)אורדון II 17/02/2015 17:58הגב לתגובה זו1 0סגור
-
24.דיבידנד של 115 מ מפרטנראסף 17/02/2015 11:04הגב לתגובה זו0 0מיכה שלום. התחרות הקשה בסלולאר פוגעת בהכנסות של פרטנר וברווחים שלה, זאת לצד ההשקעות השוטפות שמבצעת. לכן, היכולת לחלק רווחים כדיבידנד קטנה. מצד שני, לסבן יש אינטרס לדחות את התשלום של 115 מיליון משום שככל שהוא דוחה אותו כך נשחק הערך הנוכחי. המסקנה שלי היא שלא נראה את תשלום הדיבידנד בשנתיים שלוש הקרובות אלא אם כן פרטנר תפעיל שרותים חדשים שיניבו הכנסות ורווחים גבוהים. מה אתה חושב.סגור
-
מסכים עם הנאמרמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:48הגב לתגובה זו0 0לכן כתבתי למגיב 14 את מה שכתבתי לגבי השווי של אותה זכות לדיבידנד ( ראה את התגובה ).סגור
-
23.מה דעתך על האגחים של מבני תעשייה (ל"ת)תמיר 17/02/2015 10:59הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מבני תעשיהמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:46הגב לתגובה זו1 0מבני תעשיה אינה באמת רגישה יותר מדי למצב ברוסיה ( עיקר הפעילות שלה אינו מגיע מאזור זה ) בעצם החשיפה היא באמצעות מירלנד בלבד. אבל מצבו הכלכלי כיום של פישמן בגלל המצב ברוסיה והחובות העצומים האישיים שלו לבנקים משפיע לא פחות על מבני. כאשר לא ברור מי יהיה בעתיד בעל השליטה בכלכלית זה יוצר אי ודאות המעיקה על המשקיעים. לכן עד שלא תוסר אי הודאות אגרות החוב של מבני תעשיה יסחרו בעצבנות רבה ביחס לכל ידיעה . לכן הייתי מצפה שהתשואה על אגרות החוב של מבני לאור אי הוודאות תהינה גבוהות יותר לפחות עד להסרת אי הוודאות.סגור
-
22.הבעת תודהאבנר 17/02/2015 10:54הגב לתגובה זו5 0מיכה מי יתן וירבו כמוך וכמו צבי סטפק תודה בשם כל השפוייםסגור
-
21.קונה מחוץ לבורסה כל אגח לא סחיר במחירים גבוהים.גם חבסאגח 17/02/2015 10:39הגב לתגובה זו1 0קונה מחוץ לבורסה כל אגח לא סחיר, התמורה תעשה במזומן לחשבון הבנק/השקעות באמצעות חבר הבורסה, כמו עסקה רגילה בבורסה לכל דבר. מציע את המחיר הגבוה בשוק בהתחייבות! ניתן להשתמש בהפסד הצבור לקיזוז מול רווחי הון שונים במהלך השנה. קונה את כל האגחים הלא סחירים עם דגש על הרשימה הבאה: סאני, חבס, דוראה,א - ד אולימפיה א - ד, סיאלו, סיביל ג'רמני, סנטראל יורו, מטיס קפיטל, רילון, קמור, אפריל ב', אורכית ועוד. הרשימה כוללת גם את החלק שלא שולם על האג"ח (ח.ש).מומלץ לפנות עם מספר ניר וכמות מדוייקת לקבלת הצעה מכסימלית. הסבר נוסף על תהליך המכירה, ינתן במייל או בטלפון. מוזמנים לפנות למייל: DOR123DORI@WALLA.COMסגור
-
20.לא מייד, לאור המדדים השלילייםאיתן 17/02/2015 10:14הגב לתגובה זו2 0אין ספק שהמצב באג"ח מרכב, מצד שני, יש האטה או מיתון קל, אין סיכוני אינפלציה באופק, אין העלאת ריבית בקרוב, אין מה לעשות עם הכסף למעט צריכה או השקעות עתירות סיכון. מתקיים ניפוח מחירים בנדל"ן, הדולר נסק... בקיצור, השחרים יכולים לתת עוד כמה חודשים ואולי אף יותר, תשואה סבירה, שאכן ספק רב אם היא מצדיקה את הסיכון ?סגור
-
19.רציתי להגיד רק תודה על המאמץ שאתה משקיע בנואלון 17/02/2015 08:45הגב לתגובה זו10 1אני קורא חדש של הטורים שלך בעצם התחלתי לקרוא אותם השנה. הקטע שאני אוהב לא פחות מהטור הם התשובות שאתה עונה למגיבים . לא נתקלתי בגישה כזו אצל משהו אחר ואין לי ספק שמדובר במאמץ והשקעה עצומה מצדך לכן החלטתי להשקיע את הזמן להגיד לך תודה. תודה עבור המאמץ והאכפתיות. רציתי הגיד שאחרי שקראתי את הטורים השנה חלקם נראו לי מעניינים לבדוק אותם אני כלכלן במקצועי ומתעניין מאוד ומשקיע בשוק ההון. הופתעתי מאוד אחרי שכל השקעה שעשיתי הרווחתי הרבה יותר ממה שציפיתי ומהר יותר. לאחר הטור על אשטרום קניתי את האגח השקלי וצמוד המדד תוך פחות מחודש הרווחתי יותר מ 3% , קניתי לפני שבוע בעקבות הטור על גזית גלוב יב ותוך שבוע האגח טס לו יותר מ 2% . אני חייב לציין שגם אם הרווח לא היה כל כך מהיר לא הייתי אומר מילה כי אני זה שבחרתי לקנות את הניירות לכן אני לא מצליח להבין את כל המגיבים הבכיינים שאני קורא את התגובות שלהם פה. אני לא הייתי יכול להמשיך ולכתוב כמוך לאחר שהייתי רואה כמה כפוי טובה יש פה ועד כמה אנשים לא מוכנים לקחת אחריות על החלטות שהם ביצעו ומנסים להאשים אחרים בהחלטות שלהם. אז שוב תודה גם בשם הבכיינים.סגור
-
אני עם 19. מיכה תודה על ההשקעה (ל"ת)כל מילה בסלע 17/02/2015 15:02הגב לתגובה זו4 0סגור
-
18.נשאלת השאלה - מאיזו פוזיציה אתה מדבר?אמיר 17/02/2015 08:04הגב לתגובה זו3 1מנכ"ל להבה ניהול תיקים.סגור
-
אם החומר שמיכה כותב עליונהנה לקרוא את מיכה 17/02/2015 09:58הגב לתגובה זו5 1מענין אותך ואתה מסוגל לקרוא אותו בצורה ביקורתית - מקומך כאן. אם לא, למה אתה טורח לפתוח את הכתבות שלו ולהגיב עליהן?סגור
-
מתעניין מאודאמיר 18/02/2015 08:26הגב לתגובה זו0 1עדיין, הייתי רוצה לדעת מאיזו פוזיציה כותב בעל הדעה. האם הוא רוצה לראות את השחרים מתרסקים כדי שיוכל "לאסוף כסף מהרצפה"? האם הוא דואג ללקוחות לא שלו ומנסה לשכנע אותם בדמי הניהול שלו? לא מדובר בנהג מונית, מדובר באדם שיש לו יד ורגל בשוק וזו הפרנסה שלו. אז "גילוי נאות" יכול להיות במקום.סגור
-
מיכהיהויכין 18/02/2015 17:54הגב לתגובה זו1 0אתה חושב שמיכהיכול להשפיע על שערי השחרים? הצחקת!סגור
-
17.מה צפוי לגן שמואל? (ל"ת)OK 17/02/2015 06:01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
גן שמואלמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:41הגב לתגובה זו0 0הידיעה על כך שפרוטרום בוחנת רכישה של גן שמואל מעט מפתיעה , לא מדובר בחברה קלאסית המתאימה לפרוטרום. גן שמואל היא חברה המשתמשת במוצרים של פרוטרום אבל כאן מדובר בחברה הפונה לצרכן הסופי ולא כמו שפרוטרום רגילה למכור לחברות העושות שימוש ביניים במוצריה. גן שמואל נמצאת בתקופה בעייתית לאור המצב בכלכלי הקשה ברוסיה ( זהו שוק חשוב עבור גן שמואל) כמו גם היחלשות היורו ביחס לדולר היא בעייתית לגן שמואל (זו חברה דולרית ולכן המכירות במעבר אירופה כרגע נשחקות דולרית ). מבחינת המשקיע אם החברה אכן תירכש מדובר במחיקת החברה כך שהעניין לא ברור. אישית אופתע אם העסקה תצא לפועל בגלל הבדלי תרבות עסקית שאני יכול למצוא בין שתי החברות ( אופתע עם קיבוץ גן שמואל יסכים לאבד שליטה בקלות למרות שהמחיר שהוזכר הינו מחיר מצוין ) .סגור
-
16.מישהו יכול להסביר לי את התשואות האלה?דניאל 17/02/2015 00:06הגב לתגובה זו1 0מישהו מוכן להסביר איך זה יכול להיות ולפי איזה היגיון אותם משקיעים קונים אגח עם תשואה לפדיון של 1%? ובכזה ראעבק?סגור
-
0% בפקמ. אין אינפלציה ולכן תשואה שלילית בצמודי מדד (ל"ת)1>0 17/02/2015 09:36הגב לתגובה זו1 0סגור
-
הסברמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:35הגב לתגובה זו2 0אכן כפי שכתבו לך כאן זה המצב- אין אלטרנטיבות לכן ממשיכים עם מה שיש. במיוחד הגופים הפנסיוניים שממשיכים לקבל זרימת כספים ואין להם מה לעשות אתם. בנוסף יצא לי לשמוע לא פעם אחת עד כמה יש משקיעים שאינם מודעים למצב , הם מניחים שמה שהיה בעבר ימשיך להיות בעתיד כלומר הם מצפים שהשחרים ימשיכו לטוס מבלי להבין שהמחיר היום והתשואה העתידית שהוא מגלם בעצם אינם מאפשרים לקבל כמט תשואות בשנים הבאות.סגור
-
15.אתה צודק וגם לא צודקמשה 16/02/2015 23:57הגב לתגובה זו0 0יש בועה והמחיר גבוה והתשואה לא הגיונית יחסית לארה"ב, אבל, בוא נסתכל על השוק בכללותו, אין היכן להשקיע, בקונצרניות התשואה יותר מסוכנת ובועתית, זעזוע קטן וכולם יחטפו, אג"ח המדינה עדיין יחזיק, ועוד דבר, ישנם קרנות נאמנות, ותעודות סל, ובעיקר ישנם פנסיות וקופג שיש להם מיליארדים של שקלים באג"ח המדינה, בוא נניח שהם התחילו לפני כשנה להעביר חלק מהכסף באגח המדינה לארה"ב או למקום אחר, היה להם המרת מטבע, עלויות, ובסוף קיבלו תשואה לא משהו, ולרגע נגיד שהם הצליחו בכך והעבירו 50 מיליארד, זה מוגזם אבל נניח, זו מעט מידי יותר מ400מיליארד, עכשיו כל חודש מצטרפים להם עוד כ800מיליון בחודש לפנסיות היכן הם ישקיעו?, שלא נדבר על שינוי מסיבי בדולר, אם הם העבירו את הכסף לחול, כך שעם כל הכבוד, אין כאן ברירה, ולא רק זה, להשקיע את הכל במניות, צריך שהחבר'ה יעברו למסלול אחר, ועם ישראל נוטה לסולידי, כך שלמעשה אין ברירה, כדי לשכנע אותנו\חברות השקעות להשקיע במשהו אחר צריך או מוצר עם תשואה גבוהה יותר, או אינפלציה(שניהם כרגע לא נראים באופק), או הורדת ריבית והרחבה כמותית שכל העולם כבר עושה, למה זה גורם - קניה נוספת של אגח:-)סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:32הגב לתגובה זו1 1אני מסכים על כל מה שכתבת , רק שבחיים מצב של חוסר אלטרנטיבות מוליך לבועות שבסוף מתפוצצות. אני בוודאי לא יכול לדעת מתי זה יקרה אבל כאשר הריבית תתחיל לעלות כי אז נתחיל לחזות באלטרנטיבות אז אני חושש שיהיה מאוחר מדי. לפעמים לא להרוויח ולא להפסיד שווה לרווח גדולסגור
-
השקעות שונותרוני 17/02/2015 18:13הגב לתגובה זו0 0יש מעבר של קופות הגמל וקרנות הפנסיה להשקעות מניבות כדוגמת : רכישת מתחמי דיור ( מולטי פמילי ) , מרכזיים מסחרים , מבני משרדים וכו'. עיקר התשואות יגיעו מאפיק זה.סגור
-
14.סקיילקס - החזר לסדרה המוגבלת (עקב טעות מתקן את השאלה)אבי 16/02/2015 23:46הגב לתגובה זו0 0החוב לאגח י במקור היה 148 מ' ושועבדו לו 9.216 מ מניות. מומשו 6.216 מ מניות בשווי 86 מ. נותרנו עם חוב של 62 מ ו- 3 מ מניות משועבדות שהן הדיבידנד העתידי עד 115 מ. נניח לצורך השאלה תסריט שפרטנר מחלקת מחר 115 מ דיבידנד ושהתביעות ידחו. 62 מ יפרעו לאגח י, ולסדרה המוגבלת נותרו 53 מ. האם ההחזר למוגבלת הוא 53/200 שהם 26.5 אג לע.נ? איך הגעת (בשבוע שעבר) להחזר של 20-60 מ ₪ ? האם פיספסתי משהו? מודה לך על תשובהסגור
-
תשובה לתגובות 12,14מיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:29הגב לתגובה זו0 0על מנת שנקבל את כל ה 115 מיליון ₪ פרטנר צריכה לחלק 400 מיליון ₪ לכל בעלי המניות שלה ואז חלקו של סבן יהיה 115 מיליון ₪ . סכום זה יועבר אלינו ובתמורה יוחזרו לו כ 3 מיליון מניות פרטנר ( קצת פחות מכך בפועל). כפי שציינת התמורה תלך לפירעון יתרת החוב לסדרה י ( כ 63 מיליון ₪ + ריבית שתצטבר עד לתשלום החוב) . היתרה תלך לסדרה המוגבלת . כמו כן יש עוד 750,000 מניות פרטנר השוות היום כ 11 מיליון ₪ . כך שבחישוב מלא אם באופן תיאורטי היה מחולק דיבידנד מפרטנר מחר מחזיקי ז-ט+1 היו נשארים עם כ 60 מיליון ₪ + 70% מתמורת תביעות עתידית ( אם יתקבל משהו). בגלל שהדיבידנד כרגע מפרטנר אינו צפוי בעתיד הנראה לעיין כתבתי כי התמורה הצפויה היא כ 20-60 מיליון ₪ ( ה 60 זה התסריט האופטימי ו ה 20 זה המצב האמיתי כרגע).סגור
-
13.הריבית תרד ל 0.15 השחר יטוס בטווח הקצר (ל"ת)אליהו 16/02/2015 23:42הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.סקיילקס - החזר לסדרה המוגבלתאבי 16/02/2015 23:19הגב לתגובה זו0 0החוב לאגח י במקור היה 148 מ' ושועבדו לו 9.216 מ מניות. מומשו 6.216 מ מניות בשווי 86 מ. נותרנו עם חוב של 62 מ ו- 3 מ מניות משועבדות שהן הדיבידנד העתידי עד 115 מ. נניח לצורך השאלה תסריט שפרטנר מחלקת מחר 115 מ דיבידנד ושהתביעות ידחו. 86 מ יפרעו לאגח י, ולסדרה המוגבלת נותרו 29 מ. האם ההחזר למוגבלת הוא 29/200 שהם 14.5 אג לע.נ? האם הגעת (בשבוע שעבר) להחזר של 20-60 מ ₪ בגלל תביעות שלא לקחתי בחשבון או שפיספסתי משהו? מודה לך על תשובהסגור
-
11.ככה זה כשיש ציפייה לדיפלציה. כשהאינפלציה תחזור זה יתהפך (ל"ת)דוד 16/02/2015 21:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.נגעת בדיוק בנקודה. לדעתי בועה יותר גדולה מהנדלן בסין (ל"ת)גל 16/02/2015 18:04הגב לתגובה זו2 0סגור
-
9.לוי ו'- ש סיכוי שיוכלו לשלם? לפני 3 חודשים היו צריכיםשאלה 16/02/2015 17:40הגב לתגובה זו1 2לפרוע חלק מסדרה ה' שהיא סידרה קטנה יחסית ולא היה להם כסף, לבסוף בעל השליטה קנה את השטח בצפון הגדול ב- 5 מיליון ₪ וקצת וככה הם שילמו. החודש הם צריכים לפרוע רבע מסדרה ו' שהיא גדולה הרבה יותר, האם בנתונים אלה יש לדעתך בכלל סיכוי שהם יוכלו לשלם?סגור
-
לצערי אני איני מכיר את יכולת החברה ובע השליטה לשלם (ל"ת)מיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.צודק לגמרי (ל"ת)aue vvui 16/02/2015 17:19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.החשיפה של אפריקה וכלכלית לרוסיהרן 16/02/2015 17:15הגב לתגובה זו1 1אני שואל שאלה שתישמע פוליטית אבל היא כלכלית. אם המצב באוקרינה ישוב לקדמותו והמערב יסיר את הסנקציות על רוסיה, כמה הדבר יתרום לשיקום כלכלת רוסיה או שגורם הנפט הוא העיקרי במשבר? במילים אחרות, האם הסרת הסנקציות יועילו משמעותית לפעילות אפריקה וכלכלית ברוסיה (לפחות לפי המסחר בני"ע נראה שכן) או שנדרש שמחיר הנפט יתאושש?סגור
-
המצב ברוסיהמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:21הגב לתגובה זו0 0השילוב הוא של שני הדברים כפי שציינת. ברור כי לסנקציות על רוסיה השפעה על הכלכלה הרוסית והשילוב של נפילת מחיר הנפט יחד עם הסנקציות הוא שהביא לעוצמת המשבר הנוכחי. לצורך העניין אצל כלכלית ( באמצעות מירלנד) יש השפעה גם למצבו הקשה של בעל השליטה – פישמן לעומת אפריקה שתלויה רק במצב ברוסיה. הייתי אומר כי רגיעה של המתיחות עם המערב תביא לקפיצת מדרגה אחת באגרות החוב כאשר יהיה צורך שחזרה של מחיר הנפט מעל ל 60$ לקפיצה נוספת.סגור
-
תשובה:תוריד את סימני השאלה במה שכתבת ותקרא את התשובה (ל"ת)לא מיכה 16/02/2015 17:35הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.מה לדעתך מחיר ראוי לאגחי מירלנד,האם במצב הנוכחי יש הבדלאני שואל 16/02/2015 17:08הגב לתגובה זו1 0בין הסדרות?סגור
-
אג"ח מירלנדמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:21הגב לתגובה זו0 0יש לי בעיה לענות על השאלה . נמה שאוכל לומר שנכון לרגע זה אגרות החוב של מירלנד מתומחרות לדעתי בהנחה שיהיה קשה מאוד להגיע להסדר, בעל השליטה אינו מזרים כסף לחברה , והמצב ברוסיה לא צפוי להשתפר בשנה הקרובה. אלו הנחות קשות אבל המצב אינו פשוט. לגבי הסדרות השאלה היא מה הציפייה שלך ? אם אתה מצפה שלא יהיה הסדר אז אין הבדל בין הסדרות ועדיף להיות בסדרה הנסחרת בדיסקאונט הגבוה ביותר ביחס לפארי שלך. אם אתה מצפה שיהיה הסדר אז ברור לך שתישמר העדיפות לסדרות הקצרות כך שיש לקחת בחשבון גם את המח"מ.סגור
-
5.שעבוד לאגח סדרה לא סחירהיחיאל 16/02/2015 17:00הגב לתגובה זו0 0מיכה היקר. בשבוע שעבר כתבת (בתשובה למעיר מס' 1) שלאגח הנ"ל יש שעבוד ראשון על 750 אלף מניות פרטנר. קראתי את פרסומי החברה במאיה ולא מצאתי את השעבוד הזה. האם טעית או שלא הבחנתי בשעבוד.סגור
-
שעבוד סקיילקסמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:20הגב לתגובה זו0 0השעבוד קיים אבל העניין מעט מסובך. לאחר נפילת מניית פרטנר כאשר התברר כי המניות המשועבדות לטובת אג"ח י אינן מכסות ת החוב העמידו מחזיקי אג"ח י את החוב אליהם לפירעון מידי. על מנת שיהיה אפשר להוציא את ההסדר בכל זאת לפועל הגיעו להבנות הבאות – מחזיקי י ישאירו לפחות 2.25 מיליון מניות פרטנר ולא ימכרו אותן ( בפועל הם השאירו 3 מיליון מניות פרטנר) , בהמשך נקבעו מועדי בדיקה כאשר הראשון הוא המועד הקובע להסדר ( ראה נספח 1 להצעת להסדר המהווה תיקון 2 לשטר הנאמנות של אג"ח י). להקל עליך נכון לרגע זה אנחנו צריכים לתת לסדרה י כ -250 אלף מניות פרטנר נוספות כך שנשאר עם כ 500 אלף מניות פרטנר בלבד.סגור
-
4.הסדר סאניאלי 16/02/2015 16:49הגב לתגובה זו0 0לפי ההודעות במאיה ההסדר עבר , אולם יצאה הודעה נוספת שלהבה תמכור ללפידות את מניות סאני. האם תבוצע הצעת רכש גם למניות שיקבל הציבור? האם המניות החדשות יסחרו ברשימת השימור וימחקו בספטמבר הקרוב ממסחר? האם יש כוונה להמתין עם מימוש מניות פרטנר ע"מ לייצר שווי נוסף לאגח?סגור
-
הסדר סאנימיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:20הגב לתגובה זו0 0לפידות נתנה ללהבה אופציה למכור את המניות שלהבה תקבל בהסדר , האופציה ניתנה ללהבה ( מדובר בשווי נמוך של 2 מיליון ₪ לשלד שיישאר עם 2 מיליון ₪+ הפסדי ענק כך שרוב הסיכויים שמחיר המניה בשוק לא יהיה נמוך מ 2 מיליון ₪ ). האופציה ניתנה כיוון שקרן להבה אג"ח ! לא יכולה להחזיק במניות. למיטב ידעתי לא תבוצע הצעת רכש , יש אפשרות ( מוזכרת בהסדר) שתבוצע הנפקת זכויות בהמשך בשווי העולה על 2.5 מיליון ₪ כך שלפידות אם תרכוש מניות , תעשה זאת בשווי הגבוה מ 2 מיליון ₪ . המניה אכן תיסחר ברשימת השימור והרצון הוא לבצע פעולות עד ספטמבר ( מציאת משקיע לאור ההפסדים או הנפקת זכויות ) על מנת לצאת מרשימת השימור עד ספטמבר. כרגע נראה שיחכו עם מכירת מניות פרטנר.סגור
-
3.סאני - הסדר או פירוקדן 16/02/2015 16:47הגב לתגובה זו0 1היי מיכה. מומחה בימ"ש להסדר כתב שאין עדיפות להסדר על פני פירוק. יש לי רק נימוק אחד בעד הסדר והוא לתת זמן להתאוששות מחיר מניית פרטנר כדי שנוסיף כמה אגורות להחזר. האם להבה תומכת בפירוק או בהסדר? ואם כן, למה? תודה מראש על תשובתך.סגור
-
סאנימיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:19הגב לתגובה זו0 0אנחנו הצבענו בעד ההסדר , לאחר התלבטות ארוכה כאשר לא הייתה לנו העדפה לכאן או לכאן. שים לב שלפידות נתנה ללהבה אופציה למכור לה את המניות של סאני שיתקבלו בהסדר. מבחינת האפשרויות זה נכון שאין עדיפות משמעותית לאפשרות זו או אחרת מהסיבה הפשוטה שבשנתי האפשרויות הפעולות שיתבצעו הן בעצם זהות ( מכירת מובילאיי ופרטנר ותשלום חלקי למחזיקי האג"ח ). הסיבות שאני מוצא לעדיפות להסדר – חיסכון בעלויות המפרק, וניסיון למכור את השלד ( הכולל הפסדים של מאות מיליוני ₪ למרות שאנחנו בשנה השנייה של מסחר ברשימת השימור). מבחינת מנית פרטנר ניתן לחכות גם אם הולכים לפירוק או שמי שרוצה להשקיע במניה לאחר התשלום למחזיקי אג"ח סאני שיקנה את המניה בשוק בעצמו.סגור
-
2.הסדר סקיילקסישראל 16/02/2015 16:17הגב לתגובה זו1 0מיכה האם את יודע מדוע ההסדר בסקיילקס מתעכב? מדוע לא מכלילים את שווי זיכיון סמסונג שהרי הוא שווה משהו? ברצוני לרכוש כמות גדולה של האג"ח החדש באיזה שער הוא אמור להתחיל להסחר או מה הערכתך לגבי השער שבו האג"ח יחל להסחר?סגור
-
הסדר סקיילקסמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:19הגב לתגובה זו1 0הסדר סקיילקס היה אמור לצאת לדרך היום , היום היו אמורים ניירות הערך החדשים להתחיל ולהיסחר , אבל רשות ני"ע מערימה קשיים ( קשה לי להבין את רשות ני"ע זה נראה כמו חבורה של בירוקרטים ). רשות לא מאפשרת לעשות איחוד הון כפי שהוא נקבע בהסדר ( צריך לבצע איחוד הון למניות סקיילקס ביחס של כל 250 מניות הופכות למניה חדשה אחת , אחרת מחזיקי סדרות ז-ט יצטרכו לקבל כמות לא שפויה של מניות על מנת לדלל את בעלי המניות החדשים ל 0.1% מהון המניות החדש). נקבע דיון הבוקר בבית המשפט בנושא. קשה לדעת מה המחיר בו ייסחר האג"ח זה תלוי במחזיקים. בהערכת השווי שצורפה להסדר האג"ח הוערך סביב 80 , דעתי האישית שזו הערכה מופרזת ואם צריך לנחש מספר של כ 60 אגורות נראה יותר ריאלי. אגב מי שאינו מכיר את ההסדר היטב לא מודע לכך שביוני 2016 אמור להתבצע פירעון חלקי מוקדם של הסדרה כאשר היקף התשלום ייגזר מהמצב בדוחות השנתיים לשנת 2015 כלומר בשנה הבאה מלבד פירעון קרן של 10 מיליון ₪ ( התשלום השוטף) יש לצפות לפירעון של עוד כמה עשרות מיליוני ₪ .סגור
-
1.מיכה היקר- נשאלת השאלה אז מה כן???קורא קבוע שלך 16/02/2015 15:53הגב לתגובה זו7 1מחמים קצרים? אגח חול?סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 17/02/2015 11:19הגב לתגובה זו5 0בכל הטורים האחרונים שכתבתי ניסיתי להציג רעיון השקעה אחד נוסף. כתבתי טור בנושא פיזור השקעות לחו"ל יחד עם גידור התיק על ידי כתיבת אופציות על תעודת סל המשקיעה באג"ח ממשלתי ובכך מוותרים על רווחי הון ( כפי שאפשר להבין אני ספקן לגבי רווחי ההון בעתיד) ובתמורה מקבלים תוספת תשואה של כ 2% בשנה. התייחסתי בטורים אחרים לניצול הזדמנויות בשוק האג"ח הנקרות בפנינו בגלל הנפקות ( הטורים האחרונים עסקו בכך) והכי חשוב לפעמים עדיף לוותר על תשואה במשך שנה ,לשמור על נזילות כאשר לפעמים לא להפסיד זה כמו להרוויח.סגור