מחירי הגז הנוזלי במזרח בשפל - על מי זה מאיים?
חברת BP קיימה בשבוע שעבר את הכנס השנתי שלה לכבוד פרסום הסקר הסטטיסטי הגלובלי בתחום האנרגיה. לצד הירידה בביקושים לנפט, אחד הממצאים החשובים בדוח, הייתה הירידה במסחר העולמי בגז טבעי בשיעור של 3.4%. הירידה הזו נבעה מהתכווצות האספקה בצינורות, כאשר במקביל גדל היקף המסחר הגלובלי בגז נוזלי ב-2% ל-333.3 מיליון BCM (כולל מכירת עודפי יבוא). חשוב לציין כי יותר ממחצית מכמות זו נרכשו על-ידי יפן ודרום קוריאה, שדווקא רכשה פחות גז נוזלי ביחס ל-2013.
<כך, בשל השקת מתקנים חדשים, נרשם בשנת 2014 שיא חדש בהיקף המכירות של גז נוזלי, אולם הביקושים בסין ובדרום קוריאה היו נמוכים מהציפיות, וגרמו למחירי הספוט לרדת. בנוסף לכך, כבר בשנה שעברה, הפתיעה הממשלה הסינית את ענף האנרגיה ומיתנה משמעותית את יעדיה האמביציוזיים להסבת תחנות כוח מפחם לגז טבעי, עם דגש על טכנולוגיות פחם נקי. אולם אלה הן תוכניות לטווח ארוך, ובינתיים מראה הסקר הסטטיסטי של BP, כי הביקוש הסיני לגז ולפחם נחלש. ההסבר טמון לא רק בהאטת הצמיחה בסין, אלא גם בשינוי מאפייניה מצמיחה תעשייתית לצמיחה המונעת על-ידי סקטור השירותים.
<אין זה מפתיע, כי הביקושים הנמוכים וצניחת מחירי נפט ברנט, אליהם צמודים מחירי הגז הנוזלי התבטאו בצניחת מחירי הספוט של LNG, אשר נפלו מרמות שיא של 20-17 דולרים ליחידת חום (mmbtu) ל-10 דולרים ליחידה לקראת סוף 2014. נציין, כי מגמה זו נמשכה גם לתוך שנת 2015, וכיום למרות שהנפט עלה ב-36% מהשפל - נותרו מחירי הגז הנוזלי בדרום מזרח אסיה נמוכים.
<היום עומד מחיר הספוט של יחידת גז נוזלי שמיובאת ליפן על 7.6 ד' בלבד לעומת 15 ד' באוקטובר 2014. בחוזים ארוכי טווח הרצפה גבוהה יותר, אבל לרוב, גם מחירים צמודי נפט עומדים ברמה של כ-10 דולרים. חולשת מחירי גז נוזלי, מהווה איום על פרויקטים רבים בעולם הנמצאים בשלבי תכנון מתקדמים, בגלל הקושי לגייס עבורם מימון. אולם מי שנמצא היום בחשיפה האדירה ביותר להשקעות בגז נוזלי, היא תעשיית הנפט האוסטרלית, לה הוקדש טור מיוחד בתחילת השנה.
<בדומה לאז, גם היום אנו סבורים, כי העובדה שמחירי LNG החלו לרדת כבר בקיץ 2014, בטרם צנחו מחירי הנפט, רמזה בבירור שרמת מחירי גז נוזלי לא ייצגה נקודת שיווי משקל בין ההיצעים לביקושים. במילים פשוטות, החולשה במחירים נבעה להערכתנו, כמו במקרה של הנפט, מאכזבה מקצב הביקושים שלא תמך במחירים הגבוהים. זאת ועוד, גם כאן, כמו בנפט, עוררו המחירים האטרקטיביים ביקושים חדשים, אולם המחירים נותרו תחומים בטווח ונמצאים מתחת לנקודת איזון של חלק גדול ממתקני LNG בעולם, בהנחת תשואה פנימית מינימלית של 10% ממסוף.
<מי שהפך במצב זה לפגיע במיוחד, היא ללא ספק תעשיית הגז האוסטרלית, שמחזיקה בעתודות מוכחות של 132 TCF. תעשייה זו, בה מיוצגות רוב חברות הנפט המובילות בעולם, נהנתה מהשקעות אדירות בגלל הקירבה הגיאוגרפית לשוקי המזרח. בשנים הקרובות התעשייה באוסטרליה צפויה להשלים מחזור השקעה של 160 מיליארד דולרים, עם 7 פרויקטים מרכזיים בעלי קיבולת כוללת של 61 מיליון טון גז נוזלי בשנה.
<אלא שכבר היום, 4 מתוך 7 פרויקטים חורגים בכ-30% מאומדני העלויות החזויות, על רקע השינויים בשערי החליפין והוצאות שכר חריגות. נציין, כי אף שהתופעה הזו אינה חריגה לענף, הרי שבשילוב עם רמות המחירים החזויות לנפט מדובר בסיכון ממשי לתעשיית הנפט האוסטרלית שצפויה לעבור בשנת 2018 את קטאר כמובילה עולמית בהיקף יצוא LNG. איומים נוספים בטווח הבינוני, הם הגדלת מכסות היצוא של גז מארה"ב וחזרתן של חברות הנפט לאירן, אם יוסרו הסנקציות.
<בשורה תחתונה, תעשיית הנפט האוסטרלית נמצאת בסיכון של מחזור השקעות ענק מול אי-וודאות ביחס לביקושים ומחירים בטווח הבינוני. מחירי החברות בסקטור משקפים אמנם חלק ניכר מהסיכון העסקי, אך לא בהכרח את משך המחזור השלילי. מדובר בהשקעה מתאימה רק למי שבונה תיק השקעות לטווח ארוך, באופן הדרגתי.
<***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.מחיר אסדות קידוח לנפט ירד חזק ויהיה קידוח לנפט בליוויתן (ל"ת)סביח 23/06/2015 19:55הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.וודסיידדוני 22/06/2015 16:20הגב לתגובה זו1 1וודסייד אחרי רוב ההשקעות, והיא חברה מצוינת!סגור
-
2.לוויתן חסך עלויותאלי 22/06/2015 15:52הגב לתגובה זו0 2עדיף לחכות ולא להשקיע מיליארדים, לפני שהמחירים יתאוששוסגור
-
1.יש כל כך הרבה גז ופרוייקטים שמחכים לפיתוח, לוויתן איחר/ 22/06/2015 15:12הגב לתגובה זו1 1את הרכבת . חבל מאד .סגור