המניה שפשוט עושה את הבלתי יאמן בימים האחרונים
השבוע התלבטתי על איזו מניה לכתוב לכם, היו לי לא מעט אופציות לכתוב עליהן אבל החלטתי שהפעם אקדיש לפייסבוק, ענקית המדיה החברתית, בראשות מארק צוקרברג. המניה סיימה את השבוע החולף בעליות של 6.7%, כאשר היא מייצרת אירוע היסטורי ומגיעה לשיא כל הזמנים חדש תוך בשער של 88 דולר. החברה הצליחה להגיע לשווי של 246 מיליארד דולר, והמעניין הוא שהאמריקנים בחרו להציג את הידיעה הזו תחת השוואה לוולמארט ענקית המרכולים בכך שפייסבוק הצליחה לעבור את וולמרט בשווי.
פייסבוק לא הגיעה לשווי הזה סתם בניגוד להנפקות אחרות, פייסבוק הגיעה לשווי של כרבע טריליון דולר בעיקר בזכות חדשנות ופעילות טכנולוגית רחבה בתחום הפרסום בשלל הפלטפורומות שהיא רכשה ומפעילה.
במספרים, מדובר:
- 1.44 מיליארד משתמשים פעילים בחודש
- 1.25 מיליארד משתמשים דרך המובייל
- 73% מהכנסות החברה הגיעו דרך המובייל
- 30% - סך הוצאות מחקר ופיתוח מסך הרווחים
- 3.54 מיליארד דולר הכנסות ברבעון האחרון
- 512 מיליון דולר רווח נקי
בשני הרבעונים האחרונים החברה הציגה עלייה ניכרת בעלויות המחקר ופיתוח בעקבות האינטגרציה של הרכישות של וואטסאפ, וכן שדרוג מאסיבי של אינסטגרם, שעל פי מספר חברות ייעוץ בארה"ב הגדילה את השווי שלה ליותר מזה של טוויטר הציבורית.
בניגוד ללא מעט חברות טכנולוגיות שרוכשות חברות בשביל לצמוח ואז הורגות אותן ברכות, פייסבוק ידועה ביכולת שלה למנף ולפתח מאוד את החברות שהיא רוכשת. זאת גם אחת הסיבות מדוע בעלי המניות של וואטסאפ ואינסגרם הסכימו למכור את השליטה בחברה תמורת סכום לא מבוטל במניות פייסבוק - הם ידעו שהדבר ייטב להם.
ב-19.5 הרצתי בפני משקיעים על התפתחות המדיה החברתית, ומדוע 2015 היא שנה כל כך חשובה לתחום הזה. התייחסתי באריכות לפייסבוק ומדוע להערכתי החברה הזו בדרך לשווי הרבה הרבה יותר גבוה מהקיים. הסיבות לכך הן רבות אך בעיקר אני זוקף זאת לזכות מארק צוקרברג ולמנהלת התפעול של החברה, שריל סנדברג, שהצליחו להגדיל ולשפר בצורה ניכרת את הפתרונות ללקוחות המפרסמים שלה.
צריך להבין שהאמריקנים ככלל, ויתרה מזאת המשקיעים, קונים חברות בעיקר בגלל המנהלים שלהן - אם הם מאמינים בהנהלה - הדבר מתורגם לערך המניה - הצמד צוקרברג-סנדברג הוכיח אינספור פעמים שהם יודעים לעשות ביזנס, לכן המשקיעים מאחורי החברה ב-100%. ניצחון בנוק-אאוט הקרב הגדול בסופו של דבר זה יישאר קרב בין שתי השחקניות הגדולות בתחום הפרסום - גוגל מול פייסבוק ונראה שלפחות בזירה אחת פייסבוק מנצחת בנוק אאוט - זירת המובייל. מנתונים אחרונים שהתפרסמו - 73% מהכנסות פייסבוק מגיעות מפרסום במובייל - מספר פשוט בלתי נתפש לחברה שהגיעה באיחור של 8 שנים לאחר גוגל.
הסיפור המרכזי הוא המיקוד העסקי במובייל. אם נסתכל על הרכישות של פייסבוק וגוגל, נראה שהאסטרטגיה מאחורי הקלעים של הראשונה היא ליצור עולם חברתי יותר, ועל פי האסטרטגיה של גוגל - ליצור עולם טוב יותר. ברור לנו עכשיו, שהאסטרטגיה של פייסבוק פשוט הביסה את גוגל, ששוב הלכה לישון במגרש המשחקים במובייל. עם נסיונות דיי כושלים בכל הקשור ליצירת רשת חברתית, גוגל הפסידה את הבכורה לפייסבוק בכל הקשור למובייל ונראה שייקח לה זמן לא מועט לחזור לקדמת הבמה.
- נדל"ן, בנקים ואנרגיה - האם כדאי להשקיע באמצעות קרנות נאמנות לפי ענפים?
- האיום הגדול על החברות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
אז נכון שגוגל מחזיקה במערכת ההפעלה אנדרואיד. אך בכל הקשור לחווית משמתמש ושימוש מוגבר - על פי לא מעט סקרים שבוצעו - פייסבוק לוקחת בגדול עם ההימור שלה על וואטסאפ ואינסטגרם. לראייה ניתן לראות הערכת שווי שפורסמה לא מזמן בבלומברג לאינסטגרם שנרכשה עבור מיליארד דולר ועכשיו שווה 36 מיליארד דולר.
מה צופן העתיד? להערכתי פייסבוק תמשיך ללכת לכיוון פיתוח הפלטפורמה שלה במובייל ותחזק את הנוכחות של אינסטגרם בכל הקשור לזירת פרסום עצמאית. כמו כן, פייסבוק מתכננת להכנס חזק מאוד לתחום התשלומים בכך שהיא תאפשר כפתור BUY כפי שיש כפתור לייק. הדבר יהפוך את פייסבוק לשחקנית שמשתתפת ברווחים של המפרסמות, ולפיכך תייצר עוד אפיק הכנסות משמעותי.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.פייסבוק זה סוס מת. תשאלו את הילדים שלכם. (ל"ת)פראייר מתחלף 07/07/2015 16:52הגב לתגובה זו
- 3.השווי מוגזם 29/06/2015 11:04הגב לתגובה זוהרוויחה 500 מליון דולר ברבעון. וואו יפה. מחר תרוויח מיליארד ברבעון. עדיין תיסחר במכפיל מופרך. גם פייסבוק הגדולה לא תגדל לנצח ולא תכפיל את רווחיה כל כמה שנים
- מוטי כהן 29/06/2015 23:30הגב לתגובה זושיטת המכפילים אינה רלוונטית לחברות טכנולוגיה , זה מתאים לעניות דעתי לחברות תעשייתיות ששולי הרווחים שלהן נמוך . לעומת זאת חברות טכנולוגיה מסמלות את העתיד ולפיכך מאוד קשה להעריך את שוויין בעתיד . אני רוצה לתת לך דוגמאות כמו נטפליקס ואמזון שנסחרות במכפילים של כמה מאות..האם זו בועה ? איני חושב .
- נדי 29/06/2015 23:17הגב לתגובה זואפל בשווי שוק גדול רק פי 3 אבל הרווח הנקי שלה הוא עשרות מיליארדים ברבעון לעומת כמה מאות מליוני דולר של FB. יותר מפי 10. ולאפל יש מוצרים שממשיכים להמכר בכסף רב. כמה עוד אפשר לחלוב את עולם הפרסום? גוגל, FB ? יש גבול
- 2.אחלה טור ! (ל"ת)רוני 28/06/2015 12:55הגב לתגובה זו
- 1.דידי 28/06/2015 12:55הגב לתגובה זוחייב לתת פידבק למוטי על הכניסה למניה ב80 דולר , אחלה רווח היה שם .
- אני כבר מ 45 דולר. תגיע גם ל150 עניין שךל זמן (ל"ת)מאקו מן 04/07/2015 23:08הגב לתגובה זו