רשות ניירות ערך מכבה אש בבנזין
לאחרונה התבשרנו כי רשות ניירות ערך תאפשר לציבור לקנות אג"ח בנקאיות נחותות מסוג "קוקו". מהלך זה בא לאחר שהרשות כבר אישרה לגופים מוסדיים לקנות אג"ח נחות מסוג זה.
מה יוצא דופן בהרשאה זו ומה הבעיה הפוטנציאלית באישור זה?
רגע לפני שאעלה את הטיעון העומד בבסיס הבעיה, חשוב להבין כי דווקא אג"ח זה מסוג קוקו (COCO - Contingent Convertibles) הוא מכשיר חשוב מאוד בשוקי הון, הן מצד המנפיק – במקרה זה המערכת הבנקאית והן מצד המלווה/משקיע.
מכשירים מסוג זה מאפשרים להעביר סיכון מחוץ למאזן החברה ולסחור בו בין משקיעים תמורת פרמיה/תשואה, ויכולים אף להקל על מצבת החובות במקרה של בעיה וחשש לחיי החברה. הם מבורכים ויש להם מקום במגוון הגדול של מכשירים לגיוס חוב בשווקים מתקדמים.
אבל, צריך לזכור שאג"ח זה הנו נחות ומגדיר אפשרות לתספורת ידועה וקבועה מראש. כלומר, הוא מתפקד כאג"ח רגיל כל עוד הטריגר (בד"כ יחס הלימות ההון) נמצא מעל נקודה מוסכמת וידועה מראש. במקרה והטריגר הופעל אזי חלק מהחוב או אף כולו נמחק לחלוטין – תלוי בסוג האג"ח.
- מדד ה-VIX לא יכול לנבא תנודתיות. הוא קופץ רק אחרי תנועה במדדים"
- "נמשיך לראות ירידות - זה לא פשוט לצאת מהניסוי הפיננסי הזה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אג"ח זה מזכיר את הפיקדונות או אג"ח מסוגreverse convertible, אשר מתחת לרף מסוים הופכים למניות ואז יורדים ממצבת החובות של הבנק בעת משבר. אבל, אג"ח קוקו אפילו לא מוחלפות למניות והן אטרקטיביות אפילו פחות מכתבי התחייבויות ושטרי הון, העשויים לדחות קופונים או להמיר אג"ח למניות בסיטואציות מסוימות. במקרה של אג"ח קוקו, הן פשוט מוחקות את החוב או חלקו והמשקיע/המלווה אינו מקבל בעלות על החברה. כלומר, אם וכאשר החברה תצליח להתייצב ולחזור לפסים רווחיים בעתיד בזכות אותה מחיקת חובות, המשקיע/מלווה כלל לא יהנה מכך.
למה כן?
אג"ח מסוג זה אטרקטיביות כמובן לבנק המנפיק, אבל יכולה להיות אטרקטיבית גם עבור המשקיע. זה תלוי, כמובן, בפיצוי שניתן לאג"ח זה. כלומר, אם החברה המנפיקה מקבלת תספורת ידועה מראש בתרחיש ידוע, היא צריכה לפצות את המשקיע בתשואה גבוהה משמעותית מכול מכשיר חוב אחר של אותו בנק.
אגב, חשוב שמשקיע בסוג זה של אג"ח יחזיק בתיק נכסיו כמות ידועה ומוגבלת, ממש כפי שהוא עושה עם מכשירי סיכון ומינוף אחרים. כך, במקרה של כשל, יתפזר הסיכון בין משקיעים רבים ובמידה מצומצמת.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
אז איפה הבעיה?
אם הכל פועל כהלכה והמכשיר הנו מסוכן אך בעל מנגנון פיצוי, היכן אם כן נמצאת הבעיה?
הבעיה אינה במכשיר אלא בחברה המנפיקה ובתזמון הבעייתי. בישראל, מניות הבנקים נחשבות לחברות בטוחות מאוד שמושתות עליהן כללי רגולציה ופיקוח הדוקים עד מאוד. ההסטוריה אף מלמדת שמניות אלו זכו גם לסוג של ערבות מדינה במקרה של כשל שוק...
אבל במקביל, אנו נמצאים בתנאי שוק לא נורמליים, בסביבת ריביות אפסיות, כאשר סכומי כסף גדולים מחפשים נואשות תשואה והסיכון המתומחר בשווקים, הן הנדלניים והן שוקי ההון, ממשיך להיות מתומחר בחסר.
התשואות האבסולוטיות ותוספות התשואה בין המדרגים השונים ממשיכות להישחק ולטשטש את הקביעה מהו נכס חסר סיכון וכמה תשואה יש להוסיף לכל יחידת סיכון שנלקחת, דווקא בחברות המדורגות בנדיבות. שהרי חברות אלו, שמתפקדות כחברות "בערבות מדינה חלקית", לא היו חושבות להנפיק אג"ח זה אילו היו מפצות את המשקיע פיצוי ראוי ואמיתי.
- 11.פניני האם נגזרים זה לגידור או הימור? (ל"ת)אמיר הסוחר הותיק 30/11/2015 20:01הגב לתגובה זו
- נגזרים זה לבידור (ל"ת)קטורזה 30/11/2015 23:37הגב לתגובה זו
- 10.מה עם הראלי שהבטחת? (ל"ת)קשקשתא 30/11/2015 12:12הגב לתגובה זו
- עוד לא נגמרה השנה... (ל"ת)עמי 01/12/2015 23:39הגב לתגובה זו
- 9.תודה על כתבה (ל"ת)שרון 30/11/2015 10:52הגב לתגובה זו
- 8.זי"פ 29/11/2015 20:56הגב לתגובה זו1 - 4, זה פחות או יותר הטיעון בכתבה, אין הרשות עושה זאת בכוונה והרצון להעביר אחריות גם למשקיע הוא נכון.. הבעיה כאמור היא בתזמון... כרגע לא כדאי לחנך את השוק לקחת סיכון... הוא כבר נמצא שם מזמן... 6 -7 , דווקא מוצרים כגון אלו לגיטימיים עקרונית , הבעיה היא תמיד במינון והכמות שבהם משתמשים... גם ללא מוצרים אלו התחייבויות רבות בריביות נמוכות לנדל"ן, רכב, "הלוואת סטודנט" , או סתם הלוואות שיפוץ קניה וצריכה הם לב ליבו של המשבר הבא ולכן צריך לחשוב איך להקטין את תופעות הלוואי של ריביות אפסיות אלו ולא "להנפיק" דווקא כרגע את מכשירי המסחר בסיכונים שהזכרתם... ועוד לא הזכרנו את חובות המדינות וסמי מדינות...
- 7.מזוכיזם 29/11/2015 18:07הגב לתגובה זומקסימוום אגח להמרה...זהו עם המזוכיזם הזה.
- 6.עמוס כ 29/11/2015 17:13הגב לתגובה זולא צריך לגייר כול מכשיר פיננסי שעשה שמות בכלכלה האמריקאית. גם לאגח משכנתאות הם רוצים עכשיו. הם יעבירו את כול החולי לתיקים של הציבור. ראו הוזהרתם!
- 5.והשרפה בו תבוא... (ל"ת)כבאי 29/11/2015 15:34הגב לתגובה זו
- 4.סוחר 29/11/2015 15:28הגב לתגובה זוכשגוף כמו הרשות לני"ע מאפשר לציבור לקנות אגח כזה של בנקים היא צוחקת עליהם כיוון שברור שהבנק לא יפשוט רגל בארץ אז למה להנפיק קוקו? ואם כן היא חושבת שזו אפשרות, למה להכניס את הציבור פנימה? האם הרשות החליפה את כובע השומר בכובע המפתה?? ואם כן אז איפה הרשות של הרשות?? אם זה ככה אנחנו כנראה לפני מפולת גדולה בדרך...
- 3.לא יאמן! זו בדיחה כנראה... (ל"ת)אבי 29/11/2015 15:21הגב לתגובה זו
- 2.י"ע 29/11/2015 14:45הגב לתגובה זומנסים להעביר האחריות למשקיעים (גם הקטנים) למקרה שתקרה מפולת כמן ה sub-prime
- 1.הרשות 29/11/2015 14:22הגב לתגובה זואבל הרעיונות שלה הזויים מכול. בדקו טוב טוב למה אין לנו שוק הון מתפקד.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
