3 דברים שעסק קטן חייב - אחרת הוא קורס
ניהול פיננסי של עסק קטן ובינוני הוא מיוחד וייחודי. לעסק קטן אין מנהל כספים או כלכלן צמוד, לכן לבעל העסק לא תמיד יש את הידע הפיננסי, ובעיקר אין לו זמן לבצע את כל הפעולות הדרושות. רוב העסקים הקטנים מתנהלים בחוסר התנהלות, ומכך נתקלים "פתאום" בבעיה תזרימית - סממן של חוסר תכנון פיננסי.
להלן מס' פעולות שעל כל בעל עסק לבצע באופן סדור ומתודי, על מנת להתנהל נכון בעסק שלו.
ניהול תזרים מזומנים זהו הכלי הבסיסי לכל עסק, יש לרשום את כל הצ'קים בדוח מסודר שממוין לפי תאריך הפירעון ואת כל ההוצאות האחרות, לרבות משכורות והוצאות קבועות ומשתנות. הדו"ח מכיל גם את ההכנסות. חלק מהדו"ח הוא לגבי הוצאות והכנסות בטוחות, וחלקו של הדו"ח הינו תחזית. יש לבצע מעקב מדויק של התזרים, על מנת שלא יהיו חריגות בחשבון הבנק. במידה ורואים שיש חריגות יש לדאוג לגבייה מואצת או לדבר עם הבנקאי ולהכין אותו מראש.
גבייה מסודרת הרבה עסקים קטנים לא דואגים לגבייה, ונוצר מצב של "חור" תזרימי. יש בדוק את דו"ח החייבים פעם - פעמיים בשבוע, להתקשר למי שחייב כספים, לרשום לתעד את השיחות על מנת שיהיה מעקב. לעסק קטן לא מומלץ לתת אשראים ארוכים ללקוחות ולא לפתות ללקוחות לא לשלם בזמן.
- "100 אלף עסקים קטנים יסגרו השנה; יש לשים מיליארד שקל לטובת העסקים שנפגעו בצפון ובדרום"
- ועדת הכלכלה אישרה: עסקים של מילואימניקים יזכו להעדפה במכרזי מדינה
רכש בעלי עסקים רגילים לעבוד עם ספקים מסוימים או קבלני משנה. אין זמן ואין חשק לבדוק ספקים חדשים, כמו גם החשש מלהחליף ספקים. זו טעות! עסקים קטנים שבנויים על מעט ספקים יכולים לחסוך הרבה כסף בהוזלת הרכש והשירותים שהם מקבלים מספקים ומקבלני משנה. אחת לכמה חודשים יש לבצע בדיקה של ספקים אחרים, ניתן להתייעץ עם קולגות, לבדוק באינטרנט.
ניהול פיננסי נכון של עסק קטן איננו מסובך, אך הוא דורש שיטתיות. מי שיעשה את הפעולות הללו מובטח לו שלא יהיו הפתעות, וגם אם מגיעה תקופה קשה - הוא ידע להיערך מבעוד מועד ולא להיות מופתע. במאמר הבא אסביר את החשיבות של בניית תוכנית עבודה שנה קדימה: אחד הכלים הכי חשובים - מה יעדי המכירות, תקציה פרסום, והוצאות.
הכותב הינו מנהל פורום הלוואות לעסקים בתפוז והבעלים של חברת " לוי יעוץ כלכלי ועסקי " המתמחה בעסקים קטנים ובינוניים ובהלוואות בערבות המדינה.