2 פריצות טכנולוגיות ענקיות - שהשפעתן על החברה והכלכלה תהיה אדירה

פרשן וול סטריט של Bizportal מתייחס לפריצות הדרך שקרו השבוע, וגם - מה הסיכוי שבלקברי תבצע קאמבק?

ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה ממשיכה והשפעתה על החברה והכלכלה הולכת וגדלה. פרשנים, במיוחד בוול סטריט, מתעלמים ממה שעושה מהפכה זו גם בתחום הייעול, ולא פחות בתחום מנהגי הצריכה שמשתנים במהירות עם ההתקדמות. מילא השפעתה הממתנת על האינפלציה והורדת המחיר לצרכן, אבל היצירה של שווקים חדשים לחלוטין, כמו הטלפוניה החכמה או השיווק באמצעות הרשת וההגדלה המשמעותית של הצריכה בעקבותיהם, הן דוגמאות למהלכים כלכליים אדירים - על כל אלו נדבר בשבוע הבא בתחזיות ל-2016.

השבוע נודע על שתי פריצות ענק בתחום הטכנולוגי - פריצות שהשפעתן על החברה והכלכלה תהיה אדירה. מדובר על ההצלחה של 'שרביט קסמים' והנחתת הטיל של ספייסX. מי שאינו מבין את המשמעות הכלכלית, בעיקר האזרחית, של פריצות דרך טכנולוגיות אלו שילך ללמוד איך נוצרו ופועלים "דברים" כמו הגלולה של גיוואן אימאג'ין, ה-Waze, המזל"טים של אמאזון, התחרות האלטרנטיבית בתחום האנרגיה (במיוחד הסולארית), ההתקדמות בתחום השבבים ואבטחת ואחסון המידע וחלק גדול מכל אותן פריצות מופלאות בתחום הרפואי - כולן הופיעו כתוצאה מפריצות בטכנולוגיה, וחלק גדול מהן נעשו במערכות הביטחון.

לדעתנו, התרומה העתידית של כיפת ברזל / החץ / שרביט קסמים לכלכלה האזרחית תהיה אדירה לישראל ולעולם, ונקווה רק שרפא"ל תנצל את הידע שברשותה להקמת עוד 1,000 "גיוונים" בתחומים שונים. מה שהציגה השבוע חברת SpaceX של אלון מאסק, מייסדן של PayPal ,Tesla ,Solar city ,Hyperloop ועוד, כאשר הנחיתה בשלום את מאיץ הרקטה (booster rocket) לאחר שזו הציבה בחלל 11 לוויינים, מקדם משמעותית את תכניתו של האיש המופלא הזה לבצע טיסות חלל מסחריות. הפרשנים היללו את המבצע, ולהזכירכם מדובר באותם פרשנים שלפני פחות מחצי שנה, כאשר טיסת הבכורה של רקטת ה Falcon 9 שלו התרסקה מעל לאוקיאנוס, טענו שחלום SpaceX מת. אגב, חודש קודם הצליחה חברת Blue Origin של ג'ף בוזו (מייסדה ומובילה של אמאזון) לעשות את אותו סיבוב. מי שאינו מבין מה יעשו ההצלחות של Blue Origin ,SpaceX ו-Hyperloop לתחום התעופה האזרחית ולהובלה בכלל, שימשיך להשקיע באל על.

האם בלקברי מסוגלת לשחזר את ה-comeback של נוקיה? נתחיל בכך שאסור להשוות בין מקרים שונים של comeback שהסתיימו בהצלחה מרשימה, אפילו אם הדברים נראים דומים. יודעים למה? כי comeback מוצלח בעולם העסקים תלוי במנהל. נכון, יש משתנים אחרים ש"שותפים" להצלחה, אבל comeback מוצלח הוא כמו תזמורת - ללא מנצח התזמורת לא מצליחה. השאלה הנכונה לפיכך היא, האם יצליח ג'ון צ'אן לחלץ את החברה מהמשבר אליו נקלעה?

ברבעון הראשון של 2010 מכרה בלקברי, אז בשמה המקורי RIM, יותר טלפונים חכמים מאפל (AAPL) וסמסונג - 19.1% מסך הטלפונים החכמים שנמכרו אז לעומת 15.7% ו-4.3% בהתאמה. 3 שנים מאוחר יותר, ברבעון הראשון של 2012, רים/בלקברי כבר אינה ברשימת המוכרים כלל. היא חוזרת ברבעון השלישי של 2015 כחלק מקטגוריית "אחרים" ומחזיקה בכ-0.2% משוק הטלפוניה החכמה.

לפני שנצלול לברור הנושא, בשנתיים האחרונות ישנה התפתחות מעניינת בתחום הטלפוניה החכמה. החל מהרבעון הראשון של 2013 עולה הקטגוריה "אחרים" בהתמדה על חשבונן של החברות המובילות. הקטגוריה הזו תפסה 44.8% מהשוק, כשמאחוריה נמצאים סמסונג, אפל, Huawei ,Xiaomi ולנובו עם 23.8%-5.2% מהשוק. זה אומר שלבלקברי, בניהול נכון והרבה מזל, יש פוטנציאל גדול ל-comeback.

בלקברי, כמו נוקיה, "נרדמה בשמירה", ובתחילת נובמבר 2013, עת הייתה במצב קשה ביותר (היו דיבורים על הליכה לכינוס), החליטה בעלת המניות המובילה של החברה, Fairfax Financial Holdings (שחודשיים קודם הציעה לרכוש את החברה ולהפכה לפרטית) לנטוש את הצעת הרכש ולבטל את הניסיון להביא קונים אחרים. Fairfax הזרימה לחברה, ביחד עם קבוצת משקיעים, מיליארד דולר והביאה את מר צ'אן כיו"ר ומנכ"ל. צ'אן, בן ה-60, היגר לארה"ב מהונג קונג כנער בתחילת שנות ה-70 ללא פרוטה לשמו. הוא הצליח להתקבל ולסיים בהצלחה את לימודי ההנדסה באוניברסיטאות בראון וקליפורניה טק. צ'אן הגיע לתפקיד סגן נשיא סימנס ארה"ב, וב-1998 מונה כיו"ר/מנכ"ל חברת התוכנה לאינפורמציה Sybase שנפלה מגדולתה. צ'אן התבקש לבצע מהלך של Turn around, ובתוך שנתיים העביר את החברה לרווחיות והביא אותה לסיפור הצלחה ענק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ב-1998, כשלקח את החברה, היה שוויה בשוק 362 מיליון דולרים. 12 שנה לאחר מכן, ב-2010, היא נרכשה על ידי SAP לפי 5.8 מיליארד דולרים. האיש משמש כדירקטור בדיסני (DIS) ובבנק וולס פארגו (WFC). הוא אהוד מאוד בוול סטריט - מה שחשוב מאוד להצלחת התהליך (שקשור לתהליכים במיין סטריט, ו-וול סטריט כידוע, יכולה גם לקלקל בגדול).

מה בדיוק עושה בלקברי? 2015 (שאצלה זו למעשה 2016 ומסתיימת בסוף פברואר 2016) תיחתם עם הכנסות של 2.26-2.4 מיליארד דולרים (לעומת 11.8 ב-2013-14 ו-3.3 ב-2014-15). כ-41% מההכנסות מגיעות ממכירת טלפוניה חכמה ואביזרי לוואי (כ-953 מיליון). כ-38% מההכנסות מגיעות ממערכת האי מייל של החברה (כ-897 מיליון) וכ-21% (למעלה מ-500 מיליון) ממכירת תוכנות. לפי קונצנזוס 27 האנליסטים שכרגע מכסים את החברה (20 ב"החזק", 6 ב"מכירה" ואחד ב"קניה") בלקברי תסיים את השנה בהפסד של כ-168 מיליון דולרים, בהשוואה להפסדים של 5.9 מיליארד ב-2013-14 ו-304 מיליון ב-2014-15.

יחד עם זאת, תזרים המזומנים הפך חיובי. מה שאומר שצ'אן הצליח עד כה להוציא את הטובע מהמערבולת, אבל ניסיונות ההחייאה עדיין בעיצומם. הניסיון ההיסטורי עם חברות גדולות / גלובליות שביצעו Turn around חיובי מראה שהבאת "מציל" לחברה מסוג זה מקפיצה בהתחלה את המניות (בגלל עצם הבאתו) אבל לאחר מכן, כיוון שתהליך ה-Turn around במיין סטריט לוקח שנים, המניה מתדרדרת או תקועה עד לרגע בו מסתמן המהפך העסקי החיובי - כך היה גם במקרים המפורסמים של AAPL ,NOK ותעקבו "בקטנה" אחרי התאוששותה של מלאנוקס (MLNX).

מדוע קפיצה גדולה כל כך, של כ-50%, בשלושת החודשים האחרונים? כי לאחר שנודעו תוצאות הרבעון השני, ולמרות שצ'אן היה עסוק ב"ניקוי האורוות" במיין סטריט, האכזבה מהתוצאות בוול סטריט הורידה לשיא תחתיות של 5.96 דולר למניה בסוף ספטמבר. לאחר מכן החלו להגיע לוול סטריט הודעות מעודדות על הצלחות מסויימות, כמו למשל, השקת ה-BlackBerry Priv - הטלפון החכם הראשון של החברה שאינו מונע בתוכניות ההפעלה הייחודיות שלה, אלא על אנדרואיד מתואם לבלקברי עם תוספות האבטחה הייחודיות שלה, ועוד ועוד. כל אלה, ביחד עם פרסום תוצאות הרבעון השלישי (שהפתיעו והראו כאמור שיפור ניכר במצב החברה) הם שגרמו לקפיצה במניה בשלושת החודשים האחרונים.

אז מה סיכויי ההצלחה? נחזור על כך שבלקברי היא חברה שפועלת בתחום התקשורת האלחוטית, שמוכרת טלפונים חכמים ותוכנות בעיקר בתחום השוק העסקי. היא ידועה באיכות החומרה והתוכנה שלה, ביכולות הפיתוח, הייצור והשיווק, ויש לה בסיס לקוחות קנאי (די בדומה ללקוחות המקינטוש של אפל). אלו הסיבות בגללן בלקברי שרדה עד כה והסיבה למה צ'אן הסכים לקחת את החברה.

בנוסף, מדובר בתעשייה שממשיכה לגדול במהירות ומתאפיינת במה שהזכרנו קודם - גידול משמעותי של מגזר "האחרים" על חשבונן של החברות המובילות. כלומר, ישנו הפוטנציאל לחדירה או, במקרה של בלקברי, לחזרה. במקביל לכל אלו, בלקברי, בשונה מ"האחרים", עדיין מחזיקה, למרות ההתדרדרות, במותג מוביל גלובלית - כך שאפשרות הצעת רכש קיימת כאן כל הזמן.

"Blackberry is back", כתבה אתמול הכתבת הטכנולוגית של הטלגרף, Rhiannon Williams. היא מתבססת על ה-Priv, שלדעתה יוביל את השיקום, ועל פעילות בתחומי התוכנה והדוא"ל המפורסם של החברה. בשל הדברים הנ"ל אנחנו חושבים שבהחלט כדאי להקצות פינה קטנה ל-BBRY בסקטור הספקולטיבי של תיק ההשקעות. נכון, תגובת המניה להתפתחויות האחרונות, ובמיוחד לתוצאות הרבעון, הייתה מוגזמת, ולדעתנו זו אינה מגמה עדיין אלא תגובה. אבל בשלושה דברים אין ספק: הפוטנציאל בשוק הטלפוניה החכמה לחברה כמו בלקברי עדיין גדול מאוד, החברה יצאה מטיפול נמרץ לחדר ההתאוששות ו-וול סטריט אוהבת סיפורים כאלו, כמו גם את המנכ"ל, ואם וכאשר הרבעונים הבאים יציגו המשכיות במגמה העסקית החיובית - התגובה תהיה חריפה כלפי מעלה. מכאן, כל אחד לנפשו ולהחלטתו, ולא לשכוח, במונחים של מיין סטריט המניה "יקרה" מאוד.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(49):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    ארז 30/12/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    "מי הם המרוויחים העיקריים מצניחת מחירי הנפט, ומה הקשר לנעליים? " המניה היום עם תשואה שנתית חיובית של 70 אחוז (וזה אחרי קריסה עקב דוח אוקטובר) כאשר כבר הייתה על תשואה השנה של כמעט 200 אחוז (מ 18.5 ל 54.5). סביר שהדוח הבא לקראת סוף ינואר.
  • 21.
    אבי3 28/12/2015 22:42
    הגב לתגובה זו
    מה אתה אומר על ההתפטרות של המנכל? יש לך רעיון כיצד זה ישפע על החברה?
  • שלמה גרינברג 29/12/2015 11:59
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל, פירסון, לא עזב עדיין, הוא הובהל לביה"ח בקנדה ועדיין לא ברור מדוע אם כי מדובר כנראה (לפי הודעת החברה) במשהו רציני). זה קורה בהמשך לבעיות שנערמו על החברה בשנה האחרונה כך שהתגובה להודעה הייתה חריפה והעמיקה את המשבר מעבר למה שכבר היה. בינתיים לא מונה מנכ"ל מחליף אלא 2 ועדות וגם זה לא דבר שמעודד משקיעים. בכול מקרה, צריך להמתין ולראות מה תעשה מועצת המנהלים שמורכבת מאנשים רציניים. צריך לזכור שמדובר בחברה שצמחה במהירות על רכישות ומיזוגים ושלאחרונה נכשלה בדיוק בתחום הזה ולכן עזיבת האיש שהוביל אותה יוצרת, לצד החששות הכלליים גם חששות לגבי יכולתה להמשיך ולמזג את החברות עד שלא ימונה מנכ"ל או שיחזור פירסון עדיף רק לעקוב. ז
  • משה 29/12/2015 07:27
    הגב לתגובה זו
    חברה עם הרבה בעיות מפה ועד לסין,כל רכישות הפרמה שלה היו בעזרת הנוכלים-קרנות גידור,המודל העסקי שלה על הפנים ולא יוכל לשרת את החוב הגדול מעל 30 ביליון דולר.
  • 20.
    בני 28/12/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    מה קרה לא נסחרת בימים האחרונים? קשור למעצרו של שקארלי?
  • שלמה גרינברג 29/12/2015 12:00
    הגב לתגובה זו
    כתבתי על החברה כדוגמה לאחרונה. כרגע, לצד הודעת הנאסד"ק שהם יצאו מהבורסה יש עוד מספר בעיות ביניהם חוסר היכולת, בגלל המצב, לגייס כספים להמשך הפעילות.
  • 19.
    ארי 27/12/2015 23:54
    הגב לתגובה זו
    אני מוחה בשמי - ומאמין שרוב הקוראים יסכימו - על כבודו של שלמה היקר שמוסר את נפשו ומקדיש מזמנו היקר למען הכתבות והסיקורים הנהדרים והמחכימים. ולא רק זאת אלא אף טורח לענות במאור פנים ובסבלנות לשאלות הקוראים. מה לעשות לפעמים אנשים 'תקועים' במניות מסוימות ולא מפסיקים להטריד אותו כאילו הוא עובד אצלם כיועץ השקעות פרטי וגם במקרים מסוג אלו הוא בד"כ מסביר בכבוד לשאול שכבר מוגזם לחזור שוב ושוב על אותם דברים. חבל שאנשים במחי מקלדת מכפישים אדם יקר וטוב כל כך ועוד על כלום - וע"כ מחאתי. אין לי אלא לכתוב לך שלמה מילה אחת תחת אלפי מילים: תודה!
  • שמואל 28/12/2015 10:40
    הגב לתגובה זו
    ומחזק את מילותיך אכן כך הדבר. הבעיה בארץ זה שאנשים לא יודעים להגיד מילה טובה ולפרגן. שלמה יישר כוח.
  • שלמה גרינברג 28/12/2015 08:03
    הגב לתגובה זו
    חשוב לתת לאנשים מתוסכלים מקום לפרוק תסכול אחרת מי יודע מה יעשו
  • יניר 28/12/2015 21:04
    חבל על האנרגיות שלך קצת צניעות ודרך ארץ לא יזיקו לך גם בגילך אתה עדיין יכול ללמוד הליכות
  • 18.
    נחום 27/12/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    מר גרינברג, תודה רבה על תשובתך..... אני נכנס לאינטרנט רק לעיתים, ולכן, ראיתי את תשובתך רק עכשיו....
  • 17.
    אהבתי את "ההמלצה" על להשקיע באל על (ל"ת)
    shlomog 27/12/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אדם 26/12/2015 21:14
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה, נהנתי מאד לקרוא את הכתבה שלך על LL. גם נהנתי לראות את התוכנית של 60 min. רציתי לשאול אם יש לך משהו לחדש על החברה מאז הכתבה? תודה. ;)
  • שלמה ? ;( (ל"ת)
    אדם 28/12/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מה דעתך על drio אחרי האישור של הfda שקיבלה השבוע (ל"ת)
    שלמה שבוע טוב לך 26/12/2015 19:05
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ארז 26/12/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    http://tinyurl.com/pzfgvnh
  • 13.
    ג׳ף בזוס, ולא ג׳ף בוזו (ל"ת)
    תיקון 26/12/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יאיר 25/12/2015 17:33
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום האם החברה הנ"ל נסחרת בבורסה כלשהי? לא מצאתי בבורסות בניו יורק. תודה יאיר
  • שלמה גרינברג 25/12/2015 19:21
    הגב לתגובה זו
    וכתבתי עליה לא מעט, כולל לאחרונה.
  • 11.
    הלל ב 25/12/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    לאחרונה הנני קורא וכן מקבל הצעות לקבל מידע נוסף , תמורת תשלום, על חברה המיצרת את לב מכשירי הmri , החדשים שייצרו מהפכה בתחום. יהיה פשוט, מתאים לכל ובעיקר עלות בדיקה זולה במיוחד ! אנא תגובתך. תודה
  • שלמה גרינברג 26/12/2015 10:13
    הגב לתגובה זו
    אם תפרט קצת יותר אוכל לענות בצורה רצינית. אני מכיר היטב את תחום ההדמייה ועוקב אחריו מקרוב. למה אתה מתכוון שמשפט, "חברה המייצרת את לב מכשירי ה mri , החדשים שייצרו מהפכה בתחום..."? מהו בדיוק לדעתך לב מכשיר ה MRI , הגלאי? התוכנה? החומרה? מה? אם אתה מדבר על עלות בדיקה זה ספור שונה לחלוטין אז כשתחליט למה בדיוק התכוונת אוכל להתייחס.
  • 10.
    שלמה שלום,מה דעתך על אורבוטק ? המניה עולה יפה לאחרונה (ל"ת)
    רם 25/12/2015 07:58
    הגב לתגובה זו
  • כיסיתי בפרוטרוט (ל"ת)
    שלמה גרינברג 25/12/2015 19:23
    הגב לתגובה זו
  • ארז 26/12/2015 19:58
    על הראלי באורבוטק, העסקה החלומית עבור אלביט מערכות - ומילה על טבע 13/06/2015
  • 9.
    שלמה שלום,מה אתה חושב על הגז הטבעי לתקופה הקרובה? (ל"ת)
    רמי 24/12/2015 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תומר 24/12/2015 17:27
    הגב לתגובה זו
    שלום, ידיד הפנה אותי לקרא את הכתבות שלך. מהמקצת שקראתי, מעניין, שונה וייחודי. מה דעתך על אפל? מאז אפריל, בנסיגה כמעט רציפה. זו מניה שבהחלט בין המובילות בתחום הטכנולוגי שהינך מייחס לו חשיבות רבה. תודה
  • שלמה גרינברג 25/12/2015 19:26
    הגב לתגובה זו
    והיא אינה היחידה שבנסיגה למרות שמהבחינה האיכותית היא הטובה מבין היורדות.
  • תומר 27/12/2015 08:43
    קראתי את מה שכתבת. ובכן במבחן התוצאה, מה שכתבת על המניה, איננו מחזיק מים. השאלה הייתה, האם כיום, דעתך דומה או השתנתה? קצת צניעות נדרשת ממי שתחזיותיו לא באמת התגשמו
  • ארז 26/12/2015 16:44
    הדבר הכי גדול בוול סטריט: למה איבדה מניית אפל 20%, והאם זו הזדמנות? 29/08/2015
  • אופיר 24/12/2015 21:48
    הגב לתגובה זו
    הדבר הכי גדול בוול סטריט: למה איבדה מניית אפל 20%, והאם זו הזדמנות? 29/08/2015
  • 7.
    נחום 24/12/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    שלום מר גרינברג,מה שלומך?אני יודע שאתה לא כל כך אוהב לענות על שאלות בסגנון הזה וגם מבין אותך,אבל בכל זאת-האם לדעתך מחירי הנפט ימשיכו לרדת וכתוצאה מכך מניות התעופה ימשיכו לעלות?
  • שלמה גרינברג 24/12/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    את דעתי על מחירי הנפט אני מביע מספר פעמים בשנה מאז 2009-10 וכדאי שתחטט, אפילו עניתי תשובות מפורטות לקוראים מאז החלה הנפילה האחרונה. בגדול, ימשיך לרדת והרבה. את הסיבות נתתי בפרוטרוט ותצטרך לחפש. איני יודע מה יקרה למניות חברות התעופה אבל לחברות עצמן זה טוב אם כי בשלב מסויים השפעת ירידת מחירי הדלק תפחת ואז מה שיקבע הוא מספר הנוסעים.
  • משה 25/12/2015 20:44
    שלמה יקירי מדוע אתה נחרץ?אתה יודע לומר לנו מדוע הוא ימשיך לרדת והרבה כדבריך?אתה מודע להשלכות השליליות שיש לנפט נמוך על כלכלת ארצות הברית ושאר העולם? או שתנתח לעומק או שתשאיר את הנחרצות במקום אחר.דרך אגב, לקראת האביב הביקושים עולים והנפט אמור לעלות והשוק מתחיל לתמחר את זה .הנכס בדרך ל43 דולר ולקראת מרץ יהיה באזור 55 דולר לחבית.ניפגש כאן עוד רבעון.
  • 6.
    רז 24/12/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    (זרוע ייצור לסמסונג בבואה להכנס לשוק המעבדים).
  • 5.
    רז 24/12/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    .
  • 4.
    מוקי 24/12/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    מחיר המניה 50 אחוז פחות
  • כמה פעמים צריך אדם לענות על אותה שאלה?? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/12/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Amitn12411 24/12/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה , תמיד תענוג לקרוא אותך. מתי אתה כותב על סקטור התעופה בארהב והשפעת מחיר הנפט הנמוך ?
  • גם לזה נגיע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/12/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמואל 24/12/2015 09:23
    הגב לתגובה זו
    בוקר טוב .תודה על הכתבה , מה שמפריע לי קצת במניה זה מחזור המסחר הנמוך.
  • שלמה גרינברג 24/12/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    כמו נוקיה, למה נמוך?, כ 8 מיליון מניות ליום בממוצע.
  • 1.
    דניאל 24/12/2015 09:04
    הגב לתגובה זו
    זה נראה לי כאילו בסופו של יום ישארו רק כמה חברות בתחום השבבים אני מתכוון גדולות כמו אינטל ואווגו ואולי עוד אחת או שתיים . בגלל התהליכים של ההתמזגויות הגדולות ועלויות הפיתוח שרק גדלות עם כל דור של שבבים. האם אתה מסכים עם מה שכתבתי והאם זאת גם דעתך? ואיך מתמחרים חברה כזו כמו avago שנראה כטילו מנסה לשים ידה בכל
  • שלמה גרינברג 24/12/2015 16:04
    הגב לתגובה זו
    כפי שאני כותב על ההשפעה של מהפכת הטכנולוגיה על הכלכלה המסורתית הרי שזו מובילה ליצירת אוליגפולייה בכול מגזר וכאן אתה צודק. אלא מאי, ככול שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת היא גורמת ליצירת תת-נישות ענק חדשות שעם הזמן, בגלל צמיחתן של הנישות החדשות נוצרת קבוצה אוליגפולית חדשה בתת - נישה וכך הלאה. בתוך כול נישה החברות המובילות אכן משתלטות ומנסות להפוך למונופול (בעיקר בשל צד השיווק) שהרי זה טבעו של הקפיטליזם וכנגד זה ישנו הרגולטור שחייב להשגיח והוא אכן עושה זאת (ראינו אינספור מקרים שבהם הרגולטור עצר מיזוגים ורכישות. בגדול כך זה יימשך. AVGO, לדעתי, מציגה סוג חדש של "מובילת נישה" ואינה יכולה לבוא בקטגוריה אחת עם אינטל בשבבים או עם TSC במעגלים אבל זה ספור ארוך שבעתיד נדבר עליו.
  • דניאל 24/12/2015 17:06
    קודם כל תודה. א. מה הנישה של avago כי לי זה נראה שיש להם תאבון להכנס לכל התחומים מאלחוט וקישוריות דרך הדאטה סנטרס וכל מה שקשור בנטוורקינג במיוחד אחרי ברודקום