על הוויסות האגרסיבי במעו"ף ביום שפריגו צללה 18%, בעיה שרק תחריף בקרוב

זיו פניני מ-IBI שירותי בורסה מתייחס לשבוע הסוער שעבר על הבורסה - דווקא בימי חול המועד
 | 

אחרי הפקיעות הקשות שעברנו, הן החודשית והן השבועית, פעילים רבים שואלים מה השתנה? מדוע צעדנו שנים לאחור בכל הקשור בנזילות ואקט הפקיעות השקטות שהתרגלנו אליו חלף לו? עוד נשאלות שאלות בדבר הוויסות שהתרחש בין מניות הפארמה המדממות לשאר מניות  מדד ת"א 35 +0.33% מדד ת"א 35 2,260.15 +0.33% מדד ת"א 35 בסיס:2,252.81 פתיחה:2,236.8 גבוה:2,260.15 נמוך:2,236.8 תמורה:1,322,797,375 לעמוד ציטוט חדשות גרפים הרכב מדד ביצועים כתבות נוספות בנושא:  ערב הפקיעה האחרונה והאם יש כאן אש של ממש או רק הרבה עשן.

אני מסכים עם הטענה ששוק המעו"ף הוריד מנזילותו. ירידת הנזילות בשוק הנגזרים משליכה ישירות על נזילות ואיכות ספר הפקודות, הן בשוק הספוט – נכס הבסיס, והן בציטוטי תעודות סל הקשורות ישירות וגם בעקיפין, בגלל קורלציה (מתאם).

מה בפארמה?
ביום המסחר בו פתחו מניות הפארמה בירידות חזקות, הן היו צריכות להוריד את המדד ביותר מ-3%. אך כשנפתח שוק המעו"ף למסחר, הסתבר שהסוחרים סחרו את המדד בירידה (צפויה) קטנה הרבה יותר. בנקודה זו ברור שהארביטרז'רים הידניים והממוכנים בשוק ימכרו את החוזים היקרים וירכשו את נכס הבסיס. פער מחיר כזה לא יכול להתקיים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

פעילותם של שחקני הארביטראז' נתקלה במחזורי מסחר גדולים במניות הפארמה ובמוכרים נחושים (הרי המחיר נקבע בחו"ל).  גם קוני חוזים על מדד המעו"ף היו נחושים והמחזורים היו גבוהים. כתוצאה מכך, מי שקיבלו טכנית עודפי ביקוש גדולים היו שאר מניות המעו"ף, שהפגינו עליות מרשימות כדי לסגור את פער החוזים והמדד. זו אגב בעיה שאף תחריף במעבר למדד ת"א 35 כאשר במדד יהיו עוד מניות עם סחירות נמוכה - ואז גם נראה בקלות תנודות של 6%-7% במניות מסויימות במדד - כיוון שבאופציות יש נזילות, אבל בנכס הבסיס הבעיה כאמור תחריף.  

לגבי הפקיעה החודשית הקשה, גם כאן מדובר במספר גופים גדולים שהחליטו שלא לגלגל את כל החזקתם בחוזים על מדד המעו"ף כפי שהם עושים מדי חודש בחודשו. בכך הם חשבו לרדת בחשיפה למדד ביום סחיר של פקיעה, ללא השפעה גדולה על מחיר מדד המעו"ף. פעילותם זו יצרה חוסר בגלגול שורט של שחקני הארביטראז' העומדים מנגד, שמכרו את עודף החזקתם במניות ישירות לתוך שלב הפקיעה. אגב, בשלב זה אמורים הגופים הגדולים לאזן את הירידות הטכניות אך אלו היו בצד שהקטין החזקות. ועוד לא דיברנו על נהלי הרגולציה והציות שמעקרים את פעילותם אד הוק.

יש לציין כי גם כאן, בתוך אקט הפקיעה, התרחשה פעילות המאופיינת בשווקים של חוסר מעש מצד גופים גדולים מאזנים. אותם שחקני ארביטראז' שמכרו סחורה כנגד החוזים הפוקעים באפריל הכניסו מיד קניות בחזרה, כנגד החוזים למאי, ובכך עזרו לאיזון השוק שהיה עלול אף לפקוע ברמה אף נמוכה בהרבה. זה בסדר, הרשויות כבר התרגלו לפעילות זו...

ת"א 35
הרבה נאמר על מעבר זה, כשהוא טומן בחובו גם יתרונות וגם חסרונות. להערכתי, יש כאן סוג של הימור  מצד הבורסה, מכיוון שבעוד שעד כה נסיונות הבורסה להכניס שינויים (ע"ע חוזים על שחרים, מק"מים, מניות נפט וכו') היו בחזקת אופציה שבה הצלחת המכשיר הוא הצלחת כולנו וכישלונו לא יעיב על המסחר, הרי שכאן האופציה עמוקה בכסף וכישלון הניסוי המתקרב עלול אף להזיק.

{אורבנקורפ אגח א}
כישלון ההנפקה צורם במספר במות/סוגיות שונות וסאגה זו רחוקה מלהסתיים. אבל, בעוד כישלון זה הנו ברור מדי, רם וצועק, הרי ששאר ההנפקות הדומות הן בפוטנציאל לתשואה נמוכה מדי ביחס לסיכון ארוך הטווח, שאין לדעת מתי יתפוצץ בחסות ריבית אפס וניסיון רגולטורי  לשווק את השוק המדמם.  כן כן, בדיוק אותו השוק שהם חסמו קודם לכן.

ולפני סיום - בנקים מרכזיים
בנקים אלו נמצאים בישורת האחרונה במרוץ על דעת קהל המשקיעים. אמון המשקיעים חשוב מאוד לשווקים וזה די מעניין לראות איך בכל פעם שהבנקים מנסים להעלות את הריבית ויש תחזית לעלייה עתידית, הם נבהלים מהירידה במחירי נכסי הסיכון. האם הם באמת מאמינים כי ניתן לחזור לריביות נורמלית יותר ללא תגובה פסימית בטווח הקצר של נכסים אלו, ריבית אשר כה חשובה לשווקים לטווח הארוך?

אתם מוזמנים להתייחס בתגובות - פניני מסתכל

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    זיו מה הטלפון? (ל"ת)
    סחור סחור סינטטי 05/05/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 24.
    תשובות אחרונות...
    זי"פ 04/05/2016 10:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית היות ואנו מכירים אתה מוזמן להתקשר אלי ישירות... :) שנית אם אתה רומז שמשהו ידע מראש על עודפי המכירות בגין חוסר במגלגלים... (חלק זה השורטיסטים/ארבטראזרים בעצמם) לקח בחשבון את בעיית הנזילות, בנה פוזיציית ספרד בפוטים או גלגל ייתר את השורטים.. והקצין את המגמה (תאוריה שלך לא שלי...) זה נכון ואבל לא סותר את מה שכתבתי ...לא אתווכח אתך פומבית וחלק מהמידע איני יכול לחשוף... וכמו שאמרתי אתה יותר ממוזמן לצלצל.. לא דברנו זמן רב...
    סגור
  • 23.
    זיו תיאוריית הפקיעה שלך לא מסתדרת עם הזרם לאחר 0945
    סוחר סחור 04/05/2016 09:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב45 שניות ראנדות לאחר 09:45:00 נזרקו היצעים של 200 מש"ח באופן הדרגתי לכל אורך הראנדום (למעשה כל עת שהמדד הרים מעט את הראש, בא עוד בלוק של 10-20-30). קרי המחזור בפקיעה היה יכול להיות 400 מש"ח אם הראנדום היה קצר (שניה), אך הוא נסגר ב600 מש"ח כי היו 45 שניות והרבה מאוד הזרמות..... נוסיף לזה גם את ההפרש של נכס הבסיס מהחוזה למאי (פקיעה בכ1440, חוזה מאי נפתח ב1450).... וזה לא ממש מסתדר. גוף שרוצה לשנות תמהיל - דווקא רוצה שיאזנו אותו. וגם רוצה למכור את המחזור שהוא רוצה למכור.... אין לו סיבה להסתכן במכירה בין X לבין X+200 מש"ח.
    סגור
  • 22.
    תשובות...
    זי"פ 04/05/2016 08:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    19.5 - כן... :) 21 - תודה שי. 20 - שאלתך כואבת לי הן כפטריוט ,הן כמי שמתפרנס מהכלכלה ושוק ההון המקומי והן כבעל נכסים ופנסיה כאן... אני מאמין שאחרי תיקון במחירים ותיקון ברגולציה ובסיס המס יחזור לתפקד כאן שוק ההון...יחזור כסף מקומי וזר לשוק המקומי... באשר למכונות - בל נשכח שרובם מכונות טובות וה"ריב" בניהם על המחיר עוזר לשוק ההון ולשאר הסחרנים הידניים- יש אסטרטגיות בין יומיות ותוך יומיות המתאימות דווקא למי שלא סוחר HFT והוא דווקא מנצל מכונות אלו... היתרון האסטרטגי במכונות LFT הנו שמירה על אסטרטגיה רוויחית קבועה ללא סטיות רגשיות ואנושיות אבל זו כבר אופרה אחרת...
    סגור
  • 21.
    תמיד מהנה לקרוא.
    ויכמן שי 03/05/2016 23:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה זיו,אף פעם לא נמאס לקרוא את מישנתך .
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    זיו, יש עתיד לסוחרי יום ידניים בת"א ?
    סוחר וותיק 03/05/2016 22:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1. המסחר באופ' בתוך יומי ממולכד בהרבה מלכודות(בעיקר של מכונות שמכניסות ומוציאות ב"מכה" אחת הרבה פקודות), 2.סוף יום מ 4 וחצי זה לעיתים קרובות סקוויז בלי פרופורציות 3. מחסור בידיים אמיתיות יוצר וואקום ושיורים של מעל 5 נק' ללא כל הודעה מהותית ועוד ועוד... בקיצר, לעבור לגמרי לסחור בחו"ל ???
    סגור
  • 19.
    תשובה נוספת...
    זי"פ 03/05/2016 21:22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאלה מעניינת.. להערכתי הספונטנית והבלתי בדוקה אמפירית התשובה היא כן... סיבה ראשונה הנה גלגולי הגופים הגדולים מתבצעת בין האופציות החודשיות בלבד ועודף או חוסר בגלגול מגיעה לפקיעה החודשית בבסט... סיבה שנייה הנה מספר הפוזיציות הפתוחות גדול משמעותית בחודשית ואז השוק חשוף פוטנציאלית לשורט סקוויז...הסיבה היחידה שדווקא מעקרת את תשובתי המקורית היא.. בהנחה שיש כאן גורם מווסת מחופש לשחקן ארבטראז (רק בהנחה) הרי שהוא פועל בעיקר באוכפים החודשיים...אבל כנאמר בתשובות קודמות לא לעולם חוסן...
    סגור
  • זו תשובה ל 17? (ל"ת)
    שואל 03/05/2016 22:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 18.
    תשובות נוספות...
    זי"פ 03/05/2016 20:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    9,10 - משקל שווה ניצח כול מדד כיוון שהשווקים כבר ב 7- 9 שנות גאות וכול התעודות הקרנות ושחקני הארבטראז צוברים נכסים... ואז הקטנות עולות יותר מהגדולות...בגלל אפקט הנזילות במפולת זה יתהפך... אין ארוחות חינם... אגב אם הגדולות יוגבלו ב 4 % זה אומר שגם הבינוניות והקטנות יהיו במשקל דומה... - בעיה... 11 - קרא את תשובתי הקודמת... מיתוג, סחירות, ניסוי מסוכן בשוק המתפקד עדיין היטיב... 12 - 13 - יש מצב שיש כאן שחקן גדול במסווה של שחקן ארבטראז ממונף אשר מנסה לווסת את השוק אולם 1, אין לעולם חוסן, 2, זה לא השחקנים המוסדיים הפועלים בחוזים כחשיפה אלקטיבית למדד המעו"ף... 14 כעיקרון לא... כאשר מדד המעו"ף יורד ירידה קלה במחזור גדול אך חלק ממניותיו יורד ירידה גדולה גם כן במחזור גדול, אזי שאר המניות עולות בצורה חזקה כדי להצמיד את מדד הגלום למדד בפועל...הבעיה מחמירה כשהסחירות בהם נמוכה... זה יקרה גם ביציאה או כניסה של מניות למדדים... 15 - אורבקורפ זו תוצאה קיצונית של בעיית ניהול המדדים... בקטון זה קורה תמיד כשמניה נכנסת ויוצאת מהמדד... אגב גם שאר ההנפקות ובכלל שוק האגח מושפע בתמחורו מריבית האפסית בכך שה
    סגור
  • 17.
    שאלה לזיו
    שואל 03/05/2016 20:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם פקיעה של אופציות חודשיות מועדות יותר לפקיעות חזקות כאלה לעומת פקיעות של שבועיות ?
    סגור
  • 16.
    תשובות...
    זי"פ 03/05/2016 20:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    1- אכן היה מחזור גדול ואכן ישנם גופים רבים אשר כול אחד לא גלגל חלק קטן מאחזקותיו... כעיקרון החלטה הגיונית המנצלת את נזילות ימי הפקיעה אך נתקלה בהחלטה גורפת של מספר גופים... גם שחקני ארבטרז יש מספר גופים באחזקה דומה... תלוי מה תמחור אופציות המע"ף באותו החודש... 2,6 - יש בזה משהו זמן יגיד אני מסכים כי ההימור כאן גבוה הן במיתוג המדד , הן בבעיית הנזילות של המניות הקטנות ןהן בכך שנוגעים בשוק חי ופורח - עדיין - ומשנים בו את הכללים... מסוכן. 3 - רק שינוי של נגידים חדשים אשר לא ייפחדו לשנות אקוטית את ההחלטה של הנגידים הישנים כיוון שצניחת השווקים לא תהיה "בגללם" והם רק ינקו אורוות - רק הם יצליחו לשנות את כללי המשחק... 7, תודה, 8 אתה רחוק מהבנה אמיתית של מי שמשחק במדד...
    סגור
  • 15.
    אורבנקורפ זו תביעה יצוגית של המחזיקים הפסיביים (ל"ת)
    סוחר אגח פסיבי 03/05/2016 19:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    לא כל כך הבנתי לגבי הפקיעה הקשה
    דג רקק 03/05/2016 19:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם הגופים שקנו סחורה ביום ג (בנקים, וכו') בזמן שהפארמה ירדו, קנו גם פוט 1450 ואז בפקיעה זרקו סחורה שקנו יום לפני ולמעשה הרוויחו על פוט 1450 מאחר והפקיעה היתה ב 1440? האם זו הייתה פעולה מתוכננת?
    סגור
  • 13.
    פניני שאלה
    יוסי 03/05/2016 19:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך השוק מווסת??
    סגור
  • 12.
    תמיד מצדיק את המוסדיים אבל רומז שהם לא הורידו את החוזה
    אילן 03/05/2016 18:50
    הגב לתגובה זו
    1 2
    וזה הבעיה למה לא הורידו את החוזה כמו קרוב לפער של מניות הפארמה והוא מודה שזה מה שגרם לביקושים בשאר המניות .אם יבדקו היטב את החשבונות הגדולים יגלו שהם החזיקו חוזים ולא רצו להפסיד זה הסיבה האמיתית.אבל אם כבר רציתם להחזיק את השוק למה בעורמה בפקיעה פרקתם את השוק אחרי שיום לפני קניתם פוטים בזול וכתבתם קולים לאומללים שהאמינו כי השוק מחזיק מעמד בקיצור אף פעם הם הגדולים לא מפסידים גם אם הם מפסידים בבוקר הם מתהפכים ונותנים מכה חזקה עוד יותר למטה או שמתהפכים לצד השני זה בדוק שנים
    סגור
  • 11.
    שאלה
    עובד בורסה 03/05/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    0 2
    למה ההימור כל כך גדול מה הבעיה בתא 35 אואפילו 45??
    סגור
  • 10.
    מדד תא-35
    משיח 03/05/2016 18:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש להוריד את המשקל המקסמאלי של המניות הכבדות ל- 4% לכל היותר. האירועים האחרונים מראים זאת ברור.
    סגור
  • 9.
    אין כמו משקל זהה ניצח כול מדד רשמי לידעתך! (ל"ת)
    תעודות סל 03/05/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    תמיד מצדיק את המוסדיים אבל רומז שהם לא הורידו את החוזה
    אילן 03/05/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וזה הבעיה למה לא הורידו את החוזה כמו קרוב לפער של מניות הפארמה והוא מודה שזה מה שגרם לביקושים בשאר המניות .אם יבדקו היטב את החשבונות הגדולים יגלו שהם החזיקו חוזים ולא רצו להפסיד זה הסיבה האמיתית.אבל אם כבר רציתם להחזיק את השוק למה בעורמה בפקיעה פרקתם את השוק אחרי שיום לפני קניתם פוטים בזול וכתבתם קולים לאומללים שהאמינו כי השוק מחזיק מעמד בקיצור אף פעם הם הגדולים לא מפסידים גם אם הם מפסידים בבוקר הם מתהפכים ונותנים מכה חזקה עוד יותר למטה או שמתהפכים לצד השני זה בדוק שנים
    סגור
  • 7.
    תודה. כיף לקרא.
    אמיר 03/05/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תמיד מהנה .
    סגור
  • 6.
    תא35 - איוולת נוראית. פשוט נזק. חלם לשמו.
    סוחר סחור 03/05/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להתעסק עם כל המדדים הפסיביים (תא75, תא100, יתר-מאגר, סקטורים) - אין בעיה גדולה - משפיע רק על תעודות סל. זה קצת רע שמשתמשים במתדולוגיה לא מקובלת - אבל הנזק מוגבל. שינוי תא25 פוגע במיתוג ופוגע קשות במבנה שוק. פשוט חלם לשנות את תא25 - ובפרט לשנות בצורה לא מקצועית בעליל.
    סגור
  • 5.
    שחקני מעוף
    משקיע מושקע 03/05/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מענין שאף אחד לא שם לב שמניות הבנקים מנווטות על ידי שחקני המעוף כבר הרבה מאוד זמן בהתאם לפוזיציות שלהם באותו שבוע או בפקיעה החודשית, אם זה לא עברה על חוק ניירות הערך אז מה כן
    סגור
  • 4.
    כמו תמיד - מקצועי ומרתק. תודה (ל"ת)
    דן 03/05/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    את הריבית האפסית הזו
    כלכלן מקולקל 03/05/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חכמים גדולים מאוד מאוד לא יצליחו לתקן. לא כרגע ולא בשקט.. נוסוי אכזרי של בנקים מרכזיים נואשים
    סגור
  • 2.
    תא 35 זה נזק שלא יהיה בר תיקון
    סוחר זר 03/05/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המסמר האחרון.
    סגור
  • 1.
    שאלת תם
    סוחר תם 03/05/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אבל היה מחזור מאוד גדול של מאות מיליוני ש"ח.. מה הכול זה 2 גופים? אנא הסבר זאת.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות