עמית נשרי
צילום: יח"צ

אסון החניון: אם אין תקציב לבקרה ופיקוח, במה תעזור ועדת העבודה?

עמית נשרי, מנכ"ל א. לאפיס שירותי תכנון ורישוי, חושב שלוועדת העבודה אין שיניים, ושהדיון בנושא קריסת החניון התנהל מול הוועדה הלא נכונה
עמית נשרי | (2)

הדיון הבוקר בוועדת העבודה והרווחה בכנסת בנושא בקריסת החניון ברמת החייל בתל אביב היה צריך להתקיים באולם הישיבות הסמוך – באולמה של ועדת הכספים. כך גם לגבי הגורמים שהוזמנו לתת מענה לשאלות חברי הוועדה. בנוסף על מנכ"ל חברת דניה סיבוס, היו צריכים להגיע לדיון ולהשיב לשאלות גם שר האוצר משה כחלון וראש מנהל התכנון הגברת בינת שוורץ. הם אלה שהיו צריכים להשיב לשאלות על אודות אירוע קריסת החניון.

למשרד העבודה, שנדרש לנושא בכנסת ובאמצעי התקשורת, אין את הכלים והאחריות המקצועית או המשפטית לטפל בנושאים הקשורים ליציבות המבנה לעמידה בתכנון ואו עמידה בהוראות החוק. משרד העבודה עוסק בבטיחות העובדים והעבודה בלבד. האירוע ברמת החייל לא נגע לבטיחות העובדים, לשאלה האם חבשו או לא חבשו קסדה בזמן העבודה או האם האתר היה מגודר, ולכן תשומת הלב אינה צריכה לעסוק בהם. האירוע הינו אירוע שנוגע לבקרת איכות הבניה בלבד ולתיאום בין הביצוע לתכנון, אלה כאמור נמצאים תחת המטריה של מנהל התכנון ושל הגברת בינת שוורץ.

למה המלצות ועדת זיילר אחרי אסון ורסאי לא יושמו? בקרת איכות מתחילה עם הנחת האבן הראשונה על הקרקע ולכל אורך תקופת הפרויקט עד הרגע שהמפתח נמסר ליזם או העסק מתחיל לפעול. בקרת האיכות כוללת ביצוע שורה של בדיקות בהן בדיקת בטון, יציבות תכנון מול ביצוע ועוד. הפיקוח אמור לכלול ביקורת הדדית של המהנדסים הנוגעים לפרויקט, המהנדס המתכנן, המהנדס המבצע והמהנדס המפקח. אך במרבית הפרויקטים מדובר במהנדס אחד שממלא את שלושת התפקידים.

ועדת זיילר, שבחנה את הנושא בעקבות אסון ורסאי, נגעה בנושא אחריותו של מבצע השלד לבין האחראי על ביקורת השלד. היא העלתה את השאלות שלצערנו שוב נשאלות היום האם מדובר בשני בעלי תפקידים נפרדים או באותו גורם שאחראי על שני התחומים. המלצותיה להקמת מכוני הבקרה העצמאיים לפני כ-15 שנים לא יצאו לפעול עד היום. ככל הנראה בשל העדר תקציב.

האחריות היא על שר האוצר שלקח את סמכויות התכנון, והוא זה שהיה צריך לדחוף להקמת מכוני הבקרה העצמאיים בענף הבנייה שהיו אמורים להיות אמונים על בדיקות האיכות בבניה. אם היו כבר פועלים הם לבטח היו בודקים את איכות תכנון הקונסטרוקציה של החניון ברמת החייל, ואת תקינות היישום של התוכנית בשטח, ואסונות מסוג אלה היו נמנעים כי הגורמים להם היו מתגלים עוד במהלך הבנייה.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קליפ 11/09/2016 23:02
    הגב לתגובה זו
    הקבלן אמור גם להרוויח!!! אין צורך במהנדס על אדריכל ושוב מהנדס! כל תפקיד כזה אוכל רכב, פנסיה והוצאות....צריך להתייעל. ולקוות לטוב. העיקר שיש לנו הקבלנים פרנסה
  • 1.
    אחד 11/09/2016 03:37
    הגב לתגובה זו
    ים לא נשאר?