על ה"בועה הגדולה בהיסטוריה של וול סטריט" והחששות בסקטור התרופות

פרשן וול סטריט של Bizportal, על המתרחש בשווקים האמריקניים והחשש מקלינטון
 | 

בפעם הראשונה מאז 2006, הוועדה לפעולות בשוק הפתוח של הפד' העלתה לפני תשעה חודשים את הריבית, כאשר היא מבשרת לציבור המשקיעים שהיא מתכוונת להתחיל בכך סדרה של העלאות ריבית. ההחלטה דאז אותתה למשקיעים שהבנק המרכזי מאמין שההתאוששות הכלכלית בארה"ב מתחזקת ועל מנת למנוע התפתחות אינפלציה צריך יהיה הבנק לבצע סדרה של העלאות ריבית (אז דברו על 4 בשנה הראשונה).

ברור לכם שבעולם שפוי והגיוני ההחלטה דאז צריכה הייתה לייצר מגמה של עליות במניות וירידות באגרות החוב הממשלתיות. זה לא קרה כמובן כי העולם אינו שפוי והגיוני יותר, המניות דורכות במקום אבל אגרות החוב עלו יפה מאז. לפני כשבועיים בישרה הוועדה למשקיעים שהחליטה, שוב, שלא להעלות הריבית. "אולי בדצמבר", טענו הכותרות (אף אחד מהוועדה אגב לא אמר שהריבית אכן תועלה בדצמבר). ההיגיון הכלכלי אומר שלאחר ההחלטה שלא להעלות הריבית המניות צריכות היו לרדת כי היא מאותתת שהצמיחה אינה מתחזקת כפי שחשבו בזמנו, שלא לדבר על רמות מחירי השיא שלהן.

האם החלטת הפד' האחרונה טובה לאג"חים? מה פתאום? ההחלטה לגבי העלאות ריבית עתידיות לא בוטלה אלא נדחתה, וכיוון שהעלאות הריבית הבאות הן רק שאלה של זמן - אגרות החוב צריכות היו להמשיך את מגמת הירידה התיאורטית. אבל לא, האגרות, שלא הלכו עם התאוריה מאז ההחלטה מלפני שנה המשיכו ללגלג עליהגם מאז ההחלטה האחרונה לפני כשבועיים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

האם יש היגיון בשיגעון?
אם תבדקו מה קרה לאגרות הממשלתיות לעשר שנים מאז החלטת הפד' האחרונה תגלו שהתשואה ירדה ב-9.8% (נכון לאתמול) והאגרות עלו בהתאם. כלומר, בשבועיים האחרונים מאותתות אגרות החוב שאינן מאמינות בכלל לגברת יילן וחבריה. זה לא מפתיע שהרי מאז החליטה הוועדה להעלות את הריבית, לפני 9 חודשים, ירדו התשואות ביותר מ-32%, מה שהפך את אגרות החוב, בניגוד לכול תיאוריה כלכלית הגיונית, להשקעה הטובה של השנה האחרונה. האם התנהגות המניות ואגרות החוב אינה הגיונית או שאולי הפרשנות להתנהגותן מיושנת? האם אפשרי, שבדיוק כמו בפוליטיקה, המשקיעים רואים תמונה שונה מזו שמנסים להציג הפרשנים והמומחים?

בשבוע שעבר אמר אחד ממנהלי ההדג' המוערכים ביותר בניו יורק שאגרות החוב הן "הבועה הגדולה בהיסטוריה של וול סטריט", ורבים חושבים כמוהו. לאור העובדות זו הנחה נכונה, הגיונית כלכלית. אבל הבעיה עם המחשבה ההגיונית הזו היא שבעולם החדש שיצרה מהפכת הטכנולוגיה, ההיגיון, בטווח הקצר, אינו משפיע על החלטות ההשקעה, בטח לא ברמות המיקרו. במקרה הספציפי של אגרות החוב ישנו ההיגיון שמולו עומדים גם השיקול הביטחוני, שיקול ה-Safe Haven וגם מהפכת הטכנולוגיה שמשום מה המומחים מסרבים להודות בהשפעתה מחוץ לצעצועים החכמים למיניהם.

אין שום ספק שבטווח הבינוני והארוך ההיגיון הכלכלי ינצח, אבל ההתנהגות בטווח הקצר מושפעת ע"י התנועה קדימה של מהפכה טכנולוגית שאת כיווניה והשפעתה על הכלכלה איש אינו יכול להעריך אבל שמייעלת חברות ותהליכים, מדכאת אינפלציה וגם מפיצה, באמצעות מהפכת האינפורמציה, תרבות של כותרות שכצונאמי סוחפת את כולנו לכיוונים בלתי ידועים.

בבנק הפדרלי רואים טוב יותר את ההתנהלות הכלכלית, וכנראה שמה שהם רואים זה את לחץ ההתייעלות האדיר והחדשנות שמביאה המהפכה על האינפלציה. הם כנראה לא העריכו נכון את עצמת הלחץ הזה ולכן דוחים את העלאות הריבית. הכלכלה מתאוששת והאינפלציה תגיע והריבית תמשיך לעלות ואגרות החוב ירדו אבל עד אז אנשי הטווח הקצר בשליטה.

ההתנהגות הכלכלית בטווח הקצר שייכת לאנשי הרשת, הטוקבקיסטים וכאלו שיש להם חברים וירטואליים בלבד, עולם שמתמכר לציטוטים קצרים ותמונות במכשירי הטלפון החכמים, עולם שבו התקשורת, בגלל רייטינג מעדיפה סנסציות, שליליות בעיקר, על עובדות. כול זה יוצר מצב שבו הכוחות הספקולטיביים הם שמובילים את הנעשה בשוק ההון בטווח הקצר אבל בטווח הבינוני והארוך "אין חדש תחת השמש" ומה שקבע בעבר בתחום הכלכלי הוא גם מה שיקבע בעתיד ולכן, חשוב למשקיע ההגיוני שימשיך לדבוק בעובדות, גם ברמת המקרו וגם במיקרו, זה יעבוד.

האם צריך לחשוש מפגיעה בסקטור הרפואי לאחר הבחירות בארה"ב?
אם הגברת קלינטון תוביל מהלך שיפגע ברווחיות החברות בתחום? האם צעדים שינקוט מר טראמפ יפגעו בחברות? אין סיכוי. כהתחלה, הסיבות לעליית מחירי התרופות בארה"ב הן הביקושים הגואים לתרופות, חיסונים ואבחנה, התנהגות הצרכן האמריקאי שצורך תרופות ברמה מטורפת, הרגולציה ועלויות הפתוח. כלומר, על מנת "לפגוע" בחברות התרופות צריך "לתקן" את ארבעת הגורמים הנ"ל. זה לא יקרה בעתיד הנראה לעין, אם בכלל, ולא רק בשל המסובכות וחוסר אלטרנטיבות אל מול הביקוש הגואה אלא גם בשל הכוח הפוליטי האדיר שבידי תעשיית הבריאות שעצמת הלובי שלה אדירה.

הגורמים לעלייה בביקוש קשורים גם בעליית רמת החיים, באוכלוסייה מזדקנת אמידה ולא פחות בתוכנית הבריאות שהצליח הנשיא אובמה להעביר, שצרפה למעלה מ-20 מיליון אמריקאים מעוטי יכולת למעגל הביקושים (ועדיין יש כ-30 מיליון אנשים חסרי בטוח רפואי בארה"ב שאת כולם מנסה התכנית לשכנע להצטרף). מטרת האובמהקר הייתה, לצד הכללת כול תושבי ארה"ב בביטוח (בהדרגתיות), להוריד משמעותית את עלויות הבריאות באמצעות חדשנות וייעול המערכת. רק להמחשה, תקציב תכנית המדיקר (ביטוח קשישים) ב-2016 עומדת על 571 מיליארד דולר ועלות המדיקייד (ביטוח משפחות מעוטות יכולת) על 368 מיליארד דולר, 15 ו-9.7 אחוז מהתקציב האמריקאי בהתאמה. מאז שאושרו תכניות אלו (ב-1965), תקציביהן רק עולים.

תכנית האובמה-קר מחילה את המדיקר והמדיקייד על כול תושבי ארה"ב שמעוניינים בכך. התכנית הציגה את המכניזם לייעול וחדשנות כולל התקצוב והרגולציה וחייבה את חברות הביטוח לבטח כול אדם שמבקש להתקבל. הוויכוח בנושא הבריאות והעלויות שלה הוא מרכזי בבחירות הנוכחיות ומכמה סיבות: הראשונה שבהן היא שהאובמהקר לא עמדה במטרותיה, ובמיוחד אלו שמדברות בהורדת עלויות והתייעלות. בנוסף, עלויות המחקר והפתוח של התרופות והרגולציה (העברת התרופות לאישור ב FDA) הרקיעו שחקים.

מחירי תרופות מרשם עלו בשנתיים האחרונות ב-20% (דווקא התרופות הגנריות שעל פי התכנית אמורות היו לסייע להוריד העלויות) ועלויות הביטוח ב-22%. עובדות אלו לצד המלחמה בתכנית מצד מדינות שונות ותופעות נקודתיות של העלאות מחיר בלתי הגיוניות של תרופות מסוימות (כמו במקרה המתוקשר של אלאן) והנטל הגדל על התקציב הביאו את הבריאות לראשות הוויכוח. השמועות שכאילו הגברת קלינטון תפגע בחברות התרופות (על מנת שיורידו מחירים לחולים) הוסיפו שמן למדורה.

כול הדברים הנ"ל רק מצביעים על כך שהפתרון האחרון בעולם שישפר את המצב יהיה פגיעה בחברות התרופות וברווחיותן. נכון, אפשר להטיל "תקרה" על מחירי התרופות, אבל במצב הביקושים הנוכחי זה לא יחזיק מים. ההוכחה הטובה לכך היא דווקא התחום הגנרי שכול המומחים האמינו שיעזור להורדת המחירים ומה שקרה בפועל הוא שהתרופות הגנריות אכן הורידו משמעותית את העלויות, אבל מחירי התרופות הגנריות עולים בהתמדה יותר מעשור בגלל הביקושים (שנוצרו עקב מחיריהן הזולים יחסית ויותר, בשנתיים האחרונות, בגלל הצטרפות המיליונים לאובמהקר).

האפשרות הראלית היחידה לעצור את העליות במחירי התרופות היא באמצעות תכנית ארוכת טווח שתפעל לעידוד החדשנות טכנולוגית (החלפת תרופות במניעה למשל), עידוד ההתייעלות ופישוט תהליכי האישור ולא פחות חשוב, חינוך הצרכן האמריקאי לשימוש נמוך יותר בתרופות. קשה לנו לראות כיצד זה נעשה אל מול עצמת החברות, כוחה האדיר של סוכנות ה-FDA והרגלי הצריכה בארה"ב. הדעה שלנו היא שהטכנולוגיה היא הפתרון היחיד ובשטח זה כבר קורה, לאט מידי לטעמם של רבים אבל התהליך מתקדם. כיוון שהתלות בטכנולוגיה ובחדשנות כ"כ גדולה הקושי, למשקיע, בבחירת חברות מנצחות רק ילך ויגדל ולכן סלים וקרנות כמו ה XLV הם הפתרון למשקיע ההגיוני.

פה קבור הכלב
תחום הבריאות הווטרינרית גלגל ב-2015 כ-25 מיליארד דולר גלובלית, והוא צפוי להגיע ל-39.7 מיליארד ב-2021. זו תעשייה שצומחת בקצב של 8-10% לשנה ואליבא מומחים עתידה נראה מצוין. צרפת, אגב, היא המדינה המובילה בתחום הפתוח של הרפואה הווטרינרית אבל בשנים האחרונות הבחינו חברות הענק הגלובליות בנישה והחלו להשתלט עליה באמצעות ה M&A.

המנועים שדוחפים תעשייה זו הם בעיקר הגידול בטיפוח חיות בית, במיוחד כלבים וחתולים, שעולה עם ההתאוששות הכלכלית במערב אבל לא פחות במזרח, וכן הגידול בצריכת בשר "נקי". תהליכים אלו מגדילים גם הביקוש לתרופות וחיסונים וכמובן גם את מחיריהם.

אין עדיין סל/קרן שמתמחים בתחום. Zoetis (סימול: ZTS) האמריקאית היא החברה המובילה בתחום כאשר אחריה דולקות חטיבות של ענקיות התרופות Merck (סימול: MRK), Sanofi (סימול: SNY) ואיליי לילי (סימול: LLY) שנמצאות במסע רכישות של חברות בתחום.

זואטיס, בעבר חטיבה של פייזר (סימול: PFE) שלפני כשנתיים הופרדה באמצעות הנפקה ציבורית, נסחרת בשווי של 25.5 מיליארד דולר וסיימה את 2015 עם מכירות של 4.77 מיליארד (19% מהשוק הגלובלי), רווח נקי של 339 מיליון ורווח למניה של 1.7 דולרים. אליבא הקונצנזוס, תסיים את 2016 עם מכירות ורווח למניה של 4.88 מיליארד ו-1.9 דולר ואת 2017 עם מכירות של 5.2 מיליארד ורווח למניה של 2.32 דולר. בשנה האחרונה הניבה המניה 25% פלוס, הרבה מעבר ל-S&P או אפילו סל הבריאות XLV (שבו היא כלולה במינון נמוך מאוד. אפשר למצוא המניה דווקא בסל האגרו-ביזנס MOO, שעליו הרחבנו בעבר כשדברנו על סינג'נטה (סימול:SYT) ומונסנטו (סימול:MON), שם היא מככבת במקום השלישי אחרי השתיים הנ"ל. 42% מהמכירות בארה"ב ו-24% באירופה. היתר במזרח, שם הצמיחה מהירה כאמור, והחברה גם פועלת בישראל.

תחום הפעילות שלה בעיקר בתרופות, חיסונים וחומרים נגד טפילים לחיות המשק החקלאי, בעיקר פרות, כבשים, חזירים, תרנגולות, דגים וגם סוסים אבל היא גם מספקת תרופות, חיסונים והדרכה לחיות המחמד. החברה מפתחת, מייצרת ומוכרת תרופות ומוצרי חיסון וגם תומכת במגדלים. המוצרים ברובם גנריים. את החברה, שמוכרת ב-100 מדינות ומעסיקה 9,000 עובדים, מוביל חואן רמון אלאי מספרד שהיה גם המנהל תחת פייזר. האיש הגיע לפייזר ב-2003 כאשר זו רכשה (בעסקה שהכרנו מקרוב) את ענקית התרופות הספרדית Pharmacia שהיה ממנהליה. האיש נחשב מנהל מעולה ביותר ועד לאחרונה שימש כנשיא ה-International Federation for Animal Health.

המניה קרובה מאוד לשיא שנקבע לפני שבועיים. ההנהלה ספקה לאחרונה הנחיות מצוינות לשנה הבאה ואם להסתמך עליהן ועל הקונצנזוס אז הערכת החברה אינה גבוהה. אנחנו מאמינים שזו מנהיה להשקעה לטווח הארוך וכיוון שכך אין מה למהר, כדאי להמתין לתיקון בשוק.

תגובות לכתבה(79):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    כתבה מצוינת
    מיכאל 07/10/2016 05:18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל הכבוד על העומק והכתיבה המעניינת,כישרון ענק
    סגור
  • 36.
    כן פייט
    דוד 06/10/2016 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקבלת בזמן האחרון יותר תשומת לב . אשמח לחות דעת האם היא ג"כ מועמדת לקניה ע"י חברה גדולה ? תודה ! וגמר חתימה טובה !
    סגור
  • גם אני אשמח לחוות דעת
    שלמה גרינברג 06/10/2016 16:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה הכוונה ב"ג"כ מועמדת לקניה ", מי עוד?
    סגור
  • 35.
    מה דעתך על אבוג'ן, שירדה השנה חזק? (ל"ת)
    יוסי 05/10/2016 21:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • Evogene
    שלמה גרינברג 06/10/2016 11:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המניה יורדת "חזק" מזה שנתיים וחצי והסברתי הסיבות בפרוטרוט עוד ב 2015. בגדול, יש אכזבה מהצמיחה במכירות, מחוסר הפריצה שכולם (כולל אני) קיוו לה בעת הנפקתה של החברה. התקוות הללו העלו המניה פי 5 בארבעת שנות חייה הראשונות בוול סטריט והירידות מסמלות האכזבה. דעתי? הפוטנציאל עדיין שם, הביצוע בספק.
    סגור
  • טען עוד
  • 34.
    פשוט מדהים
    ארי 05/10/2016 20:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם זה לא היה עצוב בשביל המשקיעים זה היה מצחיק אבל חברת GBSN קובעת שיא חדש בצלילה חופשית ותוך פחות משבועיים אחרי הספליט ההפוך (80 - 1) היא כבר באותו מקום. מטורף. כמו שאתה תמיד אומר שקורה אחרי ספליטים על לא כלום. אצלי היא תמיד במעקב כדי ללמוד ממנה מה יכול לקרות לכסף ומה צריך לקחת בחשבון
    סגור
  • 33.
    RGSE
    נעמי 05/10/2016 20:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם הקפיצות המטורפות מדי פעם במניה הקטנה הזאת הכל משחקי ספקולנטים?
    סגור
  • Real Goods Solar
    שלמה גרינברג 05/10/2016 21:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אחת מעשרות חברות סולאריות, ספקולנטים וחולמים
    סגור
  • 32.
    בועה בועה ולבנתיים עליות חחח
    המתחזה 05/10/2016 19:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Sp500 ל 2700 גזור ושמור
    סגור
  • 31.
    אג"ח קונצרני
    אהוד עמיחי 05/10/2016 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום ושנה טובה. יש לי שתי שאלות שמצריכות הסבר קצר שלך - כשאתה כותב בכלליות על 'אג"חים' - ברור לי שאתה מכוון בעיקר לממשלתיות אותן גם הזכרת. האם אג"ח קונצרני נמצא באותה רמת סיכון מבחינתך? ושאלה שנייה - בשוק המקומי (הישראלי) - האם אגרות החוב (הממשלתיות והקונצרניות) - נמצאות באותה בעייתיות מבחינתך או שהריבית האפסית של בנק ישראל עתידה לשמור על התשואות הנמוכות שלהן לעוד הרבה זמן?
    סגור
  • איני מדבר כלל על ישראל
    שלמה גרינברג 05/10/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי ארה"ב יש אג"ח קונצרני ברמת הסיכון של המדינה, תלוי בחברה
    סגור
  • 30.
    אינפלציה
    ziv 03/10/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה כרגיל מאלף.שאלתי-אתה כותב שהמהפכה הטכנולוגית מייעלת תהליכים ובעצם מעכבת אינפלציה.יחד עם זאת אתה כותב שחוקי הכלכלה המסורתיים ישובו לשלוט בשוק בטווח הבינוני והארוך.אם גורמי האינפלציה השתנו האם זה לא מביא בהכרח לכך שחוקי הכלכלה השתנו?
    סגור
  • טכנולוגיה, כלכלה ואינפלצה
    שלמה גרינברג 03/10/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מהפכת הטכנולוגיה גורמת אכן להתייעלות מתמשכת וחזקה אבל אינה משנה חוקים. ורך זמן ואם הצמיחה הכלכלית תתחזק ברור שהאינפלציה תרים ראש אבל כרגע ובעתיד הקרוב אין סימנים לכך מה גם שהטכנולוגיה ממשיכה לייעל (ורואים זאת ברווחיות החברות בעיקר). אם אתה רוצה דוגמה לכך תבדוק על עקומת פיליפס ותראה מה שקרה למערכת היחסים שבין תעסוקה לאינפלציה בשנים האחרונות.
    סגור
  • 29.
    שלמה אתה מעלה את הרמה באתר הזה תודה! (ל"ת)
    אלי 02/10/2016 22:36
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 28.
    בורסה מורסה
    אורי 02/10/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה שנאמר למעלה על האג"חים יפה לארצות הברית . לא לישראל. בביצה שלנו האגחים רק צונחים בתקופה האחרונה .
    סגור
  • 27.
    zst מכפיל מטורף של 40 (ל"ת)
    שלומי 02/10/2016 11:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • מכפיל היסטורי של 29 ומכפיל 2016 חזוי של 27
    שלמה גרינברג 02/10/2016 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאשר המכפיל קונצנזוס ל 2017 הוא 22. אם גם היית קורא את המאמר היית מגלה שכתבתי שהמניה יקרה אבל מה זה חשוב
    סגור
  • 26.
    קלינטון תפגע בחברות התרופות
    שמעון 02/10/2016 02:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היא תעלה היא תפגע בחברות התרופות היא צריכה להבין שלפי מצב בריאותה היא זקוקה לחברות התרופות יותר מהאמריקאים הממוצע כך שהיא גודעת את הענף שהיא ניזונה ממנו
    סגור
  • הייתי שמח אם היית מציג עובדות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/10/2016 15:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    לשלמה, שנה טובה בריאות והצלחה
    נדי 01/10/2016 23:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תודה על הכתבות והמידע הרב ומלא פנינים! שנה טובה
    סגור
  • 24.
    בעניין טבע
    חיים 01/10/2016 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי העניין עם טבע שיורדת ,גם הבעייה עם רימסה,וגם החולשה במניות הפארמה ,ותגובת קלינטון.
    סגור
  • 23.
    דוחות חברה באתר yhoo
    שמואל 01/10/2016 19:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם ראיתי באתר שם החברה ומתי תאריך פירסום דוחות משום מה השתנה משהו לפני לפני זמן קצר ואני לא מצליח לראות האם אפשר לקבל עזרא בנושא . תודה
    סגור
  • 22.
    לא מסכים
    יורם 01/10/2016 18:58
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה לגמרי לא בטוח שעליית ריבית צריכה להביא לעלייה בשוק המניות ואסביר מדוע? אני מסכים שזה כן יביא בהכרח לירידה בשוק האגח על מנת להתאים את התשואות למעלה. אולם בשוק המניות לא בהכרח תבוא עליה. ידוע הוא כי שוק המניות טיפס בשנים האחרונות ביחד עם האגח משתי סיבות. האחת העדר אלטרנטיבות בשוק האגח ומימון זול לפירמות. אם המימון מתייקר כעת זה לא עושה טוב לפירמות ולא למניותיהן. נכון הוא שעליית ריבית מלמדת על התחממות המשק ועל צמיחה מחודשת שכן טובה לפירמות אולם כפי שרשמתי הדברים הם לכאן ולכאן ולכן השוק הוא שיחליט.
    סגור
  • מי אמר שהעלאת הריבית תביא לעלייה במניות? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/10/2016 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    כוחות הווקטורים של הבורסות אינם תואמים שום פרשנות.
    אברום 01/10/2016 17:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני קורא את ניתוחיו של שלמה, הם מעמיקים משכנעים ומשקפים את העבר. לצערי ההווה והעתיד אינם פועלים רציונלית מול ההסברים הכלכליים. וכאן נכנסת לתמונה תופעת העדר. מי שלא מבין בהתנהלות רולטה בורסאית אל לו להיכנס למשחק הזה שכולו סיכון מתמשך...שנה טובה
    סגור
  • אם היית באמת קורא
    שלמה גרינברג 02/10/2016 09:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את ניתוחיו של שלמה לא היית כותב הערה זו
    סגור
  • 20.
    למי שמעוניין להתמכר עוד קצת למדיה פיננסית
    סמי וסוסו 01/10/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממליץ לכם על האתר stocktwits (ויש גם אפליקציה בחינם). האמת היא שז די שימושי - לא מעט פעמים מניות שאתם מחזיקים זזות בלי שהתפרסם כלום. שם ניתן מיד לראות מה גרם לתזוזה.
    סגור
  • 19.
    ואולי טראמפ צודק
    t 01/10/2016 14:57
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כשהוא אומר שג'נט יילן מחליטה החלטות פוליטיות? הוא טוען שאחרי הבחירות הריבית תעלה, ובועת הבורסה תתפוצץ.
    סגור
  • 18.
    שלמה, מה דעתך על CAT?
    שמעון 01/10/2016 14:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה על עוד טור מרתק. שאלה לגבי קאטרפילר - המניה כבר קרובה ל-90$. לאור התוצאות החלשות שלה, בלשון המעטה, לדעתי לא שווה יותר מ-60$-70%. לא ראיתי שכתבת עליה בעבר. מה דעתך עליה?
    סגור
  • קאטרפילר ב90 ולדעתך שווה 60 תעשה שורט (ל"ת)
    יגאל 01/10/2016 21:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תודה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/10/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    חברת העתיד עם פלטפורמה להמון תרופות ענק (ל"ת)
    אינטק פארמה 01/10/2016 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 16.
    לשלומה למה אן ביקורת על הרצאת הבורסה מי 580 מדד 25
    דוד 01/10/2016 13:06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עד היום רצאה הבורסה בלי הפסקה בלי מימושים האים יש דבר כזה שבורסה בזמן המפולת היתה 1443 אני זוחר טוב זה היהה בחודש 2 בהמצה בחודש 11 וגם 12 היום עליות חזקות בחודש 1 היתחיל הדשדש ואז המפולת הגיעה אבל אייל גורביץ כול הזמן היהה אומר עליות והבורסה רק נפלה היום יש מכונות בבורסה והבנקים אם הכרשים מכונים אותה לפי רצונם ולו לפי שוק של כול מניה לכן כולם בורחים לחול שם עובדים יותר ביושר לו במו בארץ כול אחד שנכנס לבורסה 100 אחוז נפילה פו כי המיסחר חלש מאוד והסכוי הוא לנפילה היום יותר טוב לשבת על הגדר
    סגור
  • תנסה בבקשה לקורא את מה שכתבת (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/10/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    הקשבתי למה שכתב על פרוטליקס במשך
    גיא 01/10/2016 11:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שנים וההיפך קרה, היזהרו מאוד
    סגור
  • תוכל להרחיב? (ל"ת)
    בני 02/10/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • דווקא כאן קרה בדיוק מה שכתבתי !! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/10/2016 09:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    שלמה רק רציתי להגיד שהכתבה הייתה נפלאה
    אבי3 30/09/2016 22:02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ובדיוק דיברה לי ללב, לכן יצאתי עם קצת עצבים על כל הטמבלים שגורמים לכלך.שנה טובה ????
    סגור
  • 13.
    שלמה שלום, מה ההסבר לנפילות החדות של טבע? (ל"ת)
    רון 30/09/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • ראה תשובתי ל 12 (ל"ת)
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • סליחה שלמה, אבל אני 12 ואין שום תשובה:( (ל"ת)
    רון 30/09/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • ל 11 (ל"ת)
    שלמה גרינברג 30/09/2016 18:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • התכוון תשובה ל 11
    aaa 30/09/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיצד אני יכול להגיב לשאלות כאלו?
    סגור
  • 12.
    המשך
    אבי3 30/09/2016 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וגם במניות ספציפיות אפשר לראות זאת:טבע-עם הקופקסון למרות קניית אלרגן ומספר רב של תרופות חדשות.דיסני-ESPN למרות דוחות שיא בזכות השיריםנייקי-הזמנות עתידיות למרות דוחות שיא.כל הפארמה- קלינטון!וגם הפוך כמו פייסבוק אמזון וטסלה שנסחרות בשווי שוק מטורף ומכפילי רווח של 200
    סגור
  • כיצד אני יכול להגיב לשאלות כאלו?
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מאז 2009 אני כותב כמעט בכול שבוע שהטווח הקצר מטורף וחסר הגיון וזה יימשך ואפילו יהיה גרוע יותר ובעיקר בשל "תרבות הכותרות". הטווח הבינוני והארוך זה ספור שונה כי כאן עדיין מתחשבים בעובדות ולראייה המדדים חוזרים ושוברים שיאים וזאת למרות שמאז החלה ההתאוששות הכותרות אינן מפסיקות באיומי אסונות כמו 2008. כעת , לאחר שהשוק שבר שיאים בקיץ, עולות כותרות רעות חדשות מהצמיחה האנמית ועד לדויטשה בנק וולס םארגו, האחרונות "מזכירות" לאוהבי הסנסציה את 2007-8. זה מה יש וצריך להתרגל ובעיקר לעקוב אחרי העובדות, גם בטבע.
    סגור
  • שלמה ראה תשובתי לעונה שלי (: (ל"ת)
    אבי3 30/09/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אבי צריך סבלנות של בדואי
    ארז 30/09/2016 08:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להחזיק כסף בחוץ שמחכה לתיקונים. תיקוני ענק במדדים כול מספר שנים - אבל גם תיקונים חלומיים במניות בודדות כול רבעון כשמתפרסמות התוצאות הרבעוניות. (וגם הגישה הזו איומה ונוראה כי אתה נחשף למניות בודדות יותר מידי) מסכים לחלוטין איתך - פשוט אני חושב שזו הדרך להתגוננן.
    סגור
  • הסבלנות טעמה מר אבל פרותיה מתוקים (ל"ת)
    יוסף 01/10/2016 19:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אני מושקע הרבה זמן
    אבי3 30/09/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואני יודע מה שאתה אומר, אבל בחיים לא ראיתי דבר כזה מה שקורה בשנה הזו.חוץ מיזה, אני רוגע בכללי רק רציתי להוציא עצבים על השוק השני הזה
    סגור
  • מר שלמה, אם הינך מקשיב לתרבות הכותרות
    המתחזה 30/09/2016 19:40
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אז פספסת כל העליות של השנים האחרונות, כי רק מפולות אומרים
    סגור
  • 11.
    תרבות הכותרות הרגה את הבורסה
    אבי3 30/09/2016 08:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הדבר נוראי עד כמה שפשוט, תרבות הכותרות הרגה את הבורסה, משקיע הגיוני שרוצה להשקיע לטווח ארוך ולא לצאת ולהיכנס כל פעם, גם מבחינה כספית וגם מבחינה שקשה לתפוס מתי שזה גבוהה מידי ומתי שזה מספיק נמוך, מפסיד הרבה גם לטווח ארוך, שכל שטות שממציאים מפילה את הבורסה, הנה רק השנה, סין, נפט, ריבית, טראמפ ודיווטשה בנק, והבורסה ירדה בצורה לא הגיונית ומכיוון שאין תמיד כסף להיכנס בירדות אז פשוט אתה רוראה את התיק שלך נחתך, המצב שמה כל כך מטומטם שזה משהו
    סגור
  • ראה תשובתי לאבי3 (12).
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ואגב, המשפט, הנה רק השנה, סין, נפט, ריבית, טראמפ ודיווטשה בנק, והבורסה ירדה בצורה לא הגיונית ", אינו נכון, הבורסה עלתה בשנה האחרונה ואפילו לא רע בכלל. זה התנודות בזמן הקצר שמושפעות מהכותרות.
    סגור
  • שלמה הכוונה ש
    אבי3 30/09/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאני אומר ירדה בצורה לא הגיונית, לא אומר הרבה או שלא חיובית, אלא שהירידות היו לא הגיונות!זאת אומרת ללא סיבה
    סגור
  • 10.
    ביצים. חברת ביצים
    גל 30/09/2016 07:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה שנה טובה.האם מכיר חברת ביצים גדולה בארהבהנקראית cal-maine ? מה דעתך עליה?Thanks
    סגור
  • CALM
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לא רק שמכיר, אפילו בקרתי במפעל במיסיסיפי בשנות השמונים (אני הרי אגרונום בצעירותי ועניין אותי לראות אופרציה רצינית). כתבתי על ביקורי שם בזמנו בגלובס. בכול מקרה, זו חברת הביצים הגדולה בעולם (לפני מתחרה מקסיקאית. המספרים שם מדהימים, תבדוק הדוחות. הדיווידנד מהמעניינים ביותר בשוקר. בשנה וחצי האחרונה המניה יורדת בעיקר כיוון שעלתה בטירוף לרמות של חברת חלום ב 2015 ו"איכזבה" מבחינת הרווח למניה בסוף השנה ובעיקר פגעה באגו של האנליסטים שבסוף 2015 היו כולם בהמלצות "קניה". נתת לי רעיון לכתוב מחדש עלייה ועל התעשייה, מאוד מעניין
    סגור
  • תודה על התגובה... אכן מעניין. (ל"ת)
    גל 30/09/2016 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    הימים הנוראים...
    מתלמד 29/09/2016 22:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני שבועיים שאלתיך על מה שכתבת בעבר שהימים בין ראש שנה לכיפור ה בד"כ בעייתיים אז כתבת לי שבוודאי לא הבנתי נכון ואין לדברים שחר ובטח זה סתם בעיית ספטמבר אוקטובר אז קבל קישור.. http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=194811 (מדהים כמה המילים עדכניות גם היום) ומה דעתך כיום?
    סגור
  • 8.
    דויטשה בנק
    זיו 29/09/2016 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הדם ברחובות אצל db. זמן לקנות או שהבעיות שלו אמיתיות ויש סכנה ?בכל זאת מדובר בבנק גרמני אם כל המשמעויות אשמח לדעתך
    סגור
  • החכם ימתין לעובדות !!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    טבע יורדת עוד 5 אחוז בווליום כפול מהרגיל
    סיגל 29/09/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה מתבשל בטבע ? מישהו יודע ז?תודה
    סגור
  • 6.
    אם תשואת האג"ח ל-10 שנים תעלה, אז תשואת דיבידנד תרד?
    יוסי 29/09/2016 18:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קראתי שיש קשר "ישיר" בין שני הנתונים הללו, אבל אתה אומר שבשלב זה נעלם ההיגיון הכלכלי... אז באיזה כיוון אתה ממליץ לבחור או האם ישנה דרך אלטרנטיבית שתגדר הפתעות?
    סגור
  • מה הקשר?
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "הקשר הישיר" הוא במוחו של הכותב, לא במציאות. המלצות? יש יועצים ויש מספיק חומר ברשת שמאפשר לך לבדוק לבד כדאיות
    סגור
  • 5.
    גיליאד מניה ופירסט סולאר
    סטיבן 29/09/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, כמעט בכל מסנן וכל גליון dcf שאני מריץ, גם בנתונים שמרניים יחסית יוצאות לי 2 מניות אלו עם נתונים איכותיים מאוד ועם מחיר נמוך ביחס לשווימה דעתך jQuery20308981741060242059_1475159920622 תודה מסטיבן
    סגור
  • תמשיך להריץ אבל תבדוק בעצמך, זה קל
    שלמה גרינברג 30/09/2016 12:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ההחלטה שלך
    סגור
  • סטיבן - לא תפנק אותנו בלינק מקוצר שגם עובד
    סמי וסוסו 29/09/2016 19:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרך אתר tinyurl
    סגור
  • 4.
    מכירת טוויטר
    ארז 29/09/2016 15:29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה שאנחנו רואים בשבועיים האחרונים זה איך ממש התקשורת "יוצרת ומתדלקת" את כול העניין (התחיל עם הראיון עם אחד המייסדים - אבן ויליאמס שנתן הערה בנאלית). המניה מגיבה בעליה פראית (18 ל 24 זה 30 אחוז). בשלב הזה טוויטר חייבים לזרום כי אם יגידו שלא מעוניינים להמכר המניה תתמוטט. Twitter’s share price spiked by almost 6% on Wednesday after co-founder and former CEO Evan Williams said the company should consider selling itself if an acquisition offer is made SEPTEMBER 1, 2016,
    סגור
  • 3.
    הסכם להגבלת תפוקת נפט
    ארז 29/09/2016 10:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום - האם גם לכה נראה שההתפתחות מאתמול - בסהכ סעודיה מנסה "לסדר את הקלפים" (להבטיח מחירי נפט גבוהים כמה שניתן) - לקראת הנפקת ארמקו שצפויה ב 2018 (שנה פלוס מהיום)
    סגור
  • נפט
    שלמה גרינברג 29/09/2016 10:57
    הגב לתגובה זו
    6 2
    איני יודע מה חוששבים הסעודים ואולי ההסכם נחתם בגלל ארמקו אבל השורה התחתונה היא שחשיבות הנפט, גם בגלל עודפים אדירים וגם בגלל האלטרנטיבות שמתפתחות הולכת ויורדת.
    סגור
  • 2.
    kite
    דיגר 29/09/2016 10:13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה, מה דעתך על התוצאות שקייט פרסמה השבוע. האם אתה חושב שזה יספיק לקבלת אישור ב 2017? כמו כן איך אתה רואה את כל התחום ומי יוביל אותו קייט או גונו?
    סגור
  • KITE
    שלמה גרינברג 29/09/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    % 47 הצלחה על ה KTE-C19 ? אין בעולם אדם שיוכל לענות לשאלות שלך
    סגור
  • 1.
    טבע טבע טבע
    יעל 29/09/2016 09:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מתחת 49$ מה מוריד את הנייר לאחרונה והאם זה מוגזם לדעתך? תודה רבה
    סגור
  • טבע מגמה יורדת . תפגוש בה ב33$ (ל"ת)
    אחד 02/10/2016 00:27
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • איזו מין שאלה זו?
    שלמה גרינברג 29/09/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
    1 2
    דעתי על טבע ידועה וברורה גם אם תהיה "מתחת ל 45".
    סגור
  • טבע
    אבי 29/09/2016 19:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלומר ? לא הבנתי את תשובתך התוכל לפרט ? תודה
    סגור
  • טבע....
    אבי 29/09/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שלמה .לא הבנתי את תשובתך בהתיחס לטבע .מה דעתך לגבי החזקת המניה בשערים הנוכחיםמ.? מה הסיבה לירידות החריפות ?מה מדמעות תשובתך בהתייחס ל45 דולרjQuery20300931311547756195_1475167497110?בברכת חג דמח שנה טובה והרבה בריאות..
    סגור
  • שלמה זו תשובה?
    חי 29/09/2016 16:36
    הגב לתגובה זו
    3 2
    שוחטים את המניה וגם לא יודעים מה הסיבה אגב ההנהלה מאד חלשה ללכת להיסתבך עם המיסכנים וקנית אלרגן ביוקר רב. אכזבה רבה בכל מקרה שנה טובה לך ולחברים
    סגור
  • מדהים שהגרפים של teva myl מעט זהים מתחילת השנה (ל"ת)
    אמיר 29/09/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ויגודמן מונה למנכל בינואר 2014 (36-38$)
    אבי 29/09/2016 19:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המינו פורסם ב 9 לינואר 2014 - המניה הייתה אז על 36-38 דולר). לא שולל שתחזור לקידומת 3. רכישות כושלות (מקסיקו), יקרות בטירוף (הגנריקה של אלרגן), בכי ונהי על המקסיקאים שרימו אותם (טבע מינתה את ארז ויגודמן לתפקיד נשיא ומנכ"ל החברה 09.01.14)
    סגור
  • לפי מה שנראה טבע בדרך ל 40$ רק קניתי וכבר אברח (ל"ת)
    רמי 30/09/2016 09:28
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות