על יחסי העבודה העכורים באל על שיכולים לגרום לנזק כלכלי משמעותי
הסכסוך בין הנהלת החברה לטייסים מחריף והוא עלול לפגוע כלכלית בחברה, וד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים, ממליצה להם להגיע להבנות ופשרות במהירות
הסכסוך המתמשך בין הנהלת אל על 1.68% לטייסי החברה גרם בימים האחרונים לביטול טיסות, ירידות שערים במניות אל על, מערכת יחסים עכורה עם השמצות, שיימינג ותגובות אגרסיביות. בחודשים האחרונים מחזיקה החברה בשיא בינלאומי מפוקפק של – שיאנית האיחורים העולמית.
לפני מספר ימים הודיע ועד העובדים באל על על כוונתו לפתוח בסכסוך עבודה רשמי. אם יושג רוב של יותר מ-70% מהעובדים שיסכימו לסכסוך הוועד יפתח בשביתה. הנהלת אל על נקטה עד לאחרונה מדיניות פייסנית ומפעילים את כל הטיסות כמתוכנן. הסכסוך שהחמיר עם טייסי אל על שעלות שכרם מגיעה עד לכמאה אלף שקל בממוצע לחודש, גרם להנהלה לשנות אסטרטגיה ולבטל טיסות. ביטולים שפוגעים בנוסעים נאמנים העלולים, אם הביטולים ימשכו, להעביר את נאמנותם לחברות מתחרות ובלבד שיטוסו ללא חשש.
השקט התעשייתי הופר ביוני 2015 נחתם הסכם עבודה קיבוצי שבמסגרתו התחייבו כל העובדים, כולל הטייסים, לשקט תעשייתי עד מאי 2018. במסגרת ההסכם קיבלו העובדים מענק חד פעמי של כ-3 מיליון דולר ותוספות שכר. הטייסים מוטרדים מהכניסה הצפויה של תקנות שעות העבודה שאומצו בחקיקה אירופית ואמריקאית (FTL) ואשר מגדירות מחדש את היקף שעות העבודה לטייסים. התקנות החדשות קובעות כי טייס לא יעבוד יותר מ-60 שעות שבועיות, 190 שעות תפקיד בחודש ואלף ימי תפקיד בשנה. שעת תפקיד כוללת גם את הזמן שנוסע הטייס לשדה התעופה, התדריך והזמן שהוא ימצא בטרמינל אם הטיסה מתעכבת. גם נושא שעות ההסתגלות של 36 שעות מנוחה אחרי שבעה ימי עבודה וזמן "התאקלמות" לאחר טיסות טראנס אטלנטיות נכללים בתקנות במטרה לשפר את בטיחות הטיסות ומוכנות הטייסים.
- הונאה בכספי אל על: שמעון פרץ נידון ל-14 חודשי מאסר
- "יש לנו תכנית אסטרטגית מפוקסת, אל על תהיה יותר גדולה וחזקה"
טייסי אל על ששכרם נשחק ולא עודכן משנת 2000 פיצו את עצמם לא בהסכמי עבודה, אלא בניפוח שעות העבודה. באל על מועסקים 600 טייסים וקיים חוסר קבוע בקצינים ראשונים וקברניטים. טייס צריך לתת 75 שעות עבודה בחודש (כולל הטסה) ולכן במשך שנים הטייסים השתמשו בשעות נוספות כדי להגדיל את שכרם. כך צמחה השיטה לפיה בטיסות הטייס יטיס לכיוון אחד בעוד שטייס אחר שיטוס (במחלקת ביזנס) כנוסע יקבל שכר על הטיסה ליעד וגם על החזרה מהיעד (שיטת ה"פיצול" בעגת אל על). טייס שלא מגיע לטיסה בגלל הודעה על מחלה גורם לאל על להקפיץ טייס אחר שמקבל תוספת של 230% על שכר הבסיס בגלל שהוקפץ. הטייסים טוענים שקיימת מצוקת כח אדם והם טסים שעות רבות מהמתוכנן בגלל ליקויי ניהול של ההנהלה בתחום גיוס טייסים.
המחלוקות בין ההנהלה והטייסים הגיעו גם לדיון בבית הדין הארצי לעבודה שנדרש לבעיה של טייסים בני 65 שאינם יכולים לשמש כטייסים למרות שגיל הפרישה מעבודה לפי החוק בישראל הוא – 67. 40 טייסים כיום מקורקעים מחמת גיל והם דרשו להמשיך ולקבל שכר מלא עד גיל 67. דרישתם נדחתה בנימוק שהפסקת טיסה בגיל 65 היא אילוץ חוקי. הסכסוך המתמשך הוביל גם לשכירת צוותים ומטוסים זרים (טיסות רטובות) עבור אל על וכך בטיסות רבות צוותים מספרד או אנגליה לא נתנו לנוסעים את התחושה שאל על היא הבית לנוסעים כמו הסיסמא של החברה. לכו לפתרון ביניים בלי להחריף את הסכסוך מבלי להעמיק בסבך המחלוקות בין ההנהלה לטייסים ברור שהשבתת החברה אינה מהלך רצוי לשני הצדדים. אל על זוכה בשנים האחרונות לביקורת מצד נוסעים על איכות השירות, האיחורים, מטוסים דחוסים, מזון לא טעים וגם לעיתים מחירים לא תחרותיים. מהראוי שבמקום שביתות או דיונים משפטיים עמוסי כעס וטינה, ימצאו ההנהלה והוועד בורר מוסכם ויתחייבו לקיים את פסיקתו. תנאי פתיחת הבוררות יקבעו מלכתחילה בהסכמה ובלבד שנאמנות הנוסעים וזמינות הטיסות ישמרו. אם לטסים ימאס מאל על רווחיות החברה תפגע ולא יהיה מהיכן לשלם תוספות שכר או להגיע להסכמי עבודה שיכובדו. אל על נהנית כיום ממחיר נמוך של הדלק ומביקוש לנופש בשל רמת מחירים סבירה לנופש. לטייסים ולהנהלה כדאי לשמור על מטה לחמם ולא להיכנס למאבק שיפגע בכולם ללא יוצא מהכלל.
ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) ודירקטורית ברמי לוי
- 9.טלי 18/11/2016 17:30הגב לתגובה זואני טסה הרבה ואין לי כוח לדחיות ולמאבקים של אל על. השבוע טסתי עם בריטיש והגעתי בזמן בטיסה נוחה. אל על כבר לא בית בשבילי.
- 8.יש ר א לי 17/11/2016 11:41הגב לתגובה זוומהריקושטים יפגעו כולם. נהייתם קצת חזירים טייסינו, לא? הפעם לדעתי המנכ"ל צודק.
- שמטוב 17/11/2016 13:47הגב לתגובה זובמקום להתפשר ולהפסיק לפגוע בנוסעים הממורמרים הם ממשיכים לריב ולדמם באל על. שלא יתפלאו להיכן נעלמים הנוסעים...
- 7.ניניו 17/11/2016 09:03הגב לתגובה זולמדתי את הלקח על בשרי. לא זקוק יותר לאל על יש אלטרנטיבה.
- 6.הנוסע המתמיד 16/11/2016 18:39הגב לתגובה זוכל מי שטס יותר מפעם בשנה לחופשה המשפחתית ומבלה מעט בשדות תעופה יודע שחברת אלעל היא חברה שלא טוב לטוס איתה: 1. בידוק בטחוני מופרז שמאריך את משך ההמתנה לעליה למטוס, למרות שלנוסעי כסף,זהב פלטינה ועסקים יש תור נפרד עדיין נוסעי אלעל מרוכזים בדרכ במתחמי בטחון בשדות זרים כברווזים למטווח תמיד בפינה הרחוקה ביותר בטרמינל רק תבואו לבצע בהם את זממכם בשקט. הרבה יותר בטוח להיטמע כישראלי בודד בין מאות נוסעים אחרים. הסיכוי להפגע קטן יותר. 2. מטוסים מיושנים אני מניח שאף אחד מכם לא נוהג במכונית משנות ה70 אלא אם הוא אספן עתיקות. באלעל כל מטוסי ה747 עתיקים וממזמן היו צריכים לפנות את מקומם. נכון יש 4 מטוסי 777, נכון חתמו על עסקה ל787 אבל עד שיגיעו למה לטוס באלעל? 3. דיילות ושירות: מקצוע הדיילות בארץ נתפס כעבודה זמנית של חילות משוחררות שרוצות לראות עולם וכך גם רמת השירות, לעומת חברות אחרות שם דיילים הם מקצוענים שמאמצים את העבודה כמקצוע לכל דבר והשרות בהתאם. 4. קומבינות : תמיד יש את הקומבינטור שמסדר לחבר שלו כיסא עם מקום לרגליים במקום הכיסא שאתה בחרת בבחירה חופשית ואז אתה מוצא את עצמך מפונה מהמקום ועוד..
- 5.רחל 16/11/2016 18:00הגב לתגובה זונוסעים יפקפקו אם לטוס בעתיד בחברה שידועה כמארחת סידרתית עם בעיות עבודה!
- 4.הנוסע המתמיד 16/11/2016 15:27הגב לתגובה זואם המצב ימשך כמו היום ברור שיגרם נזק כלכלי לחברה וממנו יינזקו כל עובדיה ולא רק הטייסים. ההצעה להגיע לפשרה סופית ומוחלטת באמצעות בורר נשמעת הגיונית. אני מזמן בטיסות חשובות לעסקיי טס בחברות אחרות.
- 3.צבי 16/11/2016 13:07הגב לתגובה זואף נוסע לא רוצה לטוס באיחור כשגם קיום הטיסה אינו בטוח...אפשר לטוס לניו יורק או ללונדון עם חברות אחרות ולהגיע בזמן...
- 2.אליהו עובד אל על 16/11/2016 12:02הגב לתגובה זואני כעבוד אל על לא ברור לי למה אני צריך לדאוג לטייסים
- חיים 16/11/2016 12:18הגב לתגובה זולא מובן לי למה הועד צריך להצביע עבור הטייסים? אם צריך רוב של 70% מהוועד כדי לשבות למה העובדים מצביעים לטייסים? מוזר יותר למה ההסתדרות לא מתערבת כשיש סכסוך מול בעלי שכר עתק במושגים ישראליים?
- 1.דוד 16/11/2016 11:54הגב לתגובה זולקוחות אל על סובלים שנים מאיחורים בטיסות, טיפול ומזון ברמה נמוכה, והכל עבור תחושת הביטחון לטוס עם חברה ישראלית. אם לטייסים ולעובדי אל על אין הבנה אז כדאי שיפנימו שנוסעים קבועים כמוני עזבו את אל על לפני שנים ונוספים יעשו זאת עכשיו. החברה תפסיד לקוחות נאמנים רבים.