הנה אחד המספרים היותר עצובים לגבי הבורסה בת"א

 | 

מי שנמצא בבור ורוצה לצאת - ראשית שיפסיק לחפור
כמה מלים על מספר נושאים והתרחשויות שנמצאים ונמצאות בכותרות בימים אלה.

טבע
טבע היא מניית על במונחי המשק הישראלי, כזו שנמצאת (יותר או פחות) בכל תיק אלוקטיבי בכל מדרג סיכון שהוא. ירידה של 50% בערך החברה זה לא משהו שהולך ברגל. אז נכון שניהול החברה התחלף, החוב של טבע מתייקר, יש רכישות עם שערוריות סביב הגלובוס, יש הורדת מחירי היעד של כל הבנקים הזרים ודיון עמוק לגבי הערך העתידי של תזרים המזומנים של טבע. בנוסף יש עוד אכזבה מהמחיר של המניה, הבעיה בשיווק הקופקסון, פחד משינוי מדיניות באמריקה לגבי מחירי התרופות... אבל, כאמור, צניחה של 50% זה לא משהו שהולך ברגל לחברה בסדר גודל כזה. והפלא ופלא, היא הגיעה ל-7% שהיא צריכה להיות בתיקון המדדים הקרוב... מקרי?

טבע היא מניה ענקית עם מחזורי מסחר גדולים, שמחירה נקבע (ברובו הגדול) בחו"ל והיא אחד מהארזים הגדולים כאן. הירידה במחיר מוצדקת, אבל מה יגידו אזובי הקיר במקרים דומים?

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הבורסה הישראלית
אם נרצה להביט בעוד פרמטר מדהים בשקיעתה של הבורסה המקומית, נוכל לגשת למוצר הנזיל ביותר בבורסה המקומית – שוק הנגזרים. שוק זה אמון על מתן אפשרות לסחור בסיכון, לגדר תיקים ולקבוע שער עתידי (רצפה, תקרה, שער ראלי) עבור מחזיקי נכס בסיס. עוד הוא אמור להנזיל את שוק הספוט ולהפכו לאטרקטיבי למסחר לגופים גדולים כאשר הם מסתכלים על סחורות בשוק הראשוני. רבות דובר על חשיבותו של שוק זה עם מגוון דעות גדול בו. אבל, בנקודת זמן זו, מספר החשבונות הפעילים המחזיקים באופציות עומד על 2,900 בלבד! בשנות האלפיים המספר ירד מ-14 אלף ל-12 אלף חשבונות, ואחר כך ירד עוד לכ-9 אלף חשבונות ב-2010 - 2014  ולבסוף סיים את 2016 עם 2,900 חשבונות בלבד. נקודה למחשבה.

תנודתיות מדד המעו"ף
מדדי מניות אמורים לייצג את השווי של חברות מובילות בשוק המקומי ושינויים במדד אמורים לשקף צפי של ממוצע השחקנים לצמיחה ושגשוג המשק הריאלי והתוצר הלאומי. השינויים במדד נובעים משינוי הדעות של השחקנים לגבי רווחיות החברות בעתיד וכן מפרמטרים נוספים הקשורים בריבית, מחירי חוב, פריון, צמחיה בכלכלה, מחירים עולמיים ועוד.

שוני זה צריך להיסחר בצורה נזילה כשהתנודתיות בו חשובה ויוצרת עניין, מצד אחד אצל סוחרים וספקולנטים המנזילים שוק משני לנכסים אלו, ומצד שני אצל גופי חסכון ארוך טווח. אבל, תנודתיות גדולה מדי גם יכולה להפחיד מחזיקים לטווח ארוך שרואים את השווי של החזקתם משתנה באופן אגרסיבי חדשות לבקרים.

ולמה אני מזכיר זאת? כי מדד המעו"ף שבר שיא שלילי של תנודתיות בחודש האחרון, כאשר ירד לתנודתיות בפועל של 6% במונחים שנתיים. זו תנודתיות המתאימה לשוק המט"ח, האג"ח או סתם למדד בכשל שוק טוטאלי, עוד נקודה למחשבה.
 
השקל החזק

לאחרונה אנו עדים לעליית הריבית, הן של בנקים מרכזיים והן הריבית הארוכה בשוק. ועדיין, הריבית בישראל נמוכה מזו שבארה"ב והשקל ממשיך לשמור על יציבות מעוררת השתאות.
איני מתכוון לנתח את המאפיינים השונים, אבל הורגלנו לאחרונה כי כסף גדול מחפש לשמור על ערכו הנומינלי גם ללא ריבית - ע"ע ריביות אפסיות שהיו אף שליליות בגרמניה ושוויץ. המשק הישראלי נחשב בעיני שחקנים גדולים בחו"ל למשק חזק, לא ממונף, בעל רגולציית יתר - משמע שניתן להחזיק בו כסף גם בריבית נמוכה מהמקבילה האמריקנית. לידיעת בנק ישראל.

רשות המסים
רשות המסים מנסה בצורה לגיטימית לגבות חובות על מסים ולסגור פרצות בחוקי המס והפטורים הסבוכים בחוק המקומי. המטרה נכונה וברורה, ואני גם בעד חובת דיווח כולל על כל ההשלכות לכך, אבל האמצעים, ההפחדות ואי-הבהירות לגבי סוחרים רבים על בסיס המס, כמו גם הניסיון לגבות מס גבוה תוך ריבוי בדיווחים לפרטיים רבים, כל אלה יוצרים תוצאה הפוכה, בגביה נמוכה ובהורדת המחזורים והשחקנים וחוזר חלילה. בנקודה זו, כשהמחשבה היא איך לצאת ממעגל קסמים זה ולהצליח לטפס החוצה מהבור בו הם ואנחנו נמצאים, הייתי ממליץ ראשית להפסיק לחפור עוד.

רשות ניירות ערך
רשות ניירות ערך פתחה במלחמת חורמה על מפעילי פלטפורמות מסחר לאופציות בינאריות.
אני מסכים כי הוואקום הרגולטורי והבעיות הגדולות בתחום זועקות בכל פרמטר. בנקודה זו חשוב להפריד בדיון עקרוני על הנקודות השונות והרצונות השונים. האם להתיר הימורים? האם להתיר שיווק ושידול להימורים? הצגת מצג שווא למשקיעים/מהמרים והפעלה הוגנת של אתרי הימורים - הרבה נושאים שעורבבו יחדיו.

במידה ולא יעשה סדר רעיוני בדיון, יש כאן אפליה לא ברורה בין קבוצות שונות של האוכלוסייה ומוצרי ההימורים. גם כאן אני בדעה שיש לעצור פעילות זו, אבל מסיבות אחרות לגמרי הקשורות במצגי שווא ורמאות ולא הסיבות אותם מציגה בלהט הרשות.

תוצרת הארץ
בניגוד למוצרים תוצרות חוץ עליהם יש מכסים, עלויות יבוא, שינוע ועלויות אחרות, המסחר באקוויטי או בחוב זר מתבצע בלחיצת כפתור ואין עליו "מכס" כזה או אחר. בעצם, הרגולציה אינה מיטיבה דווקא עם "תוצרת הארץ". במקביל, מכשירי השקעה נוספים, נדל"ניים או אתרי מסחר אינטרנטיים שונים קיימים שם בחוץ לרוב.

בנקודה זו ותחת ההנחה שהריבון והרגולטור רוצים בורסה פורחת כאן בישראל (היו תקופות שאף דנו בבורסה שנייה) הרי שיש לשקול יתרונות רגולטוריים או מיסויים דווקא להשקעות המונפקות ורשומות למסחר בבורסה כאן בארץ.

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    זיו תנודתיות 6% תוכל להסביר למה הכוונה? (ל"ת)
    eyali 11/01/2017 17:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 11/01/2017 19:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארוך ומורכב... קורס??,- בקצרה... ניתן למדוד את התנודתיות של נכס הבסיס ולפיו לתמחר את האופציות.. מחיר הסטייה הגלומה מתבטא בתנודה בעלת הסתברות לפי ההתפלגות הנורמלית מוטת סקיו.. אתה יכול דרך האופציות למכור או לקנות תנודה זו (דרך אוכף מגודר) ..בקיצור התנודות בחודש האחרון במונחים שנתיים בהם מתמחרים אופ ע"פ בלק ושולס הם כ 6% שהם תנודה יומית של כ 0.35 אחוז ליום, כאמור תנודה המתאימה למטבע או אג"ח במח"מ 5 - 10.. וזה כאמור שיא שלילי... היסטורית נכסים אלו צריכים להיות מתומחרים בתנודה של 12% - 15%... אבל אני חושב שעדיף את זה בקורס...
    סגור
  • 17.
    זיו, בעניין מיסוי
    דג רקק 11/01/2017 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראיתי את תשובתך ל 16, אך האם בכל זאת ידוע לך מתי רשות המיסים דורשת מס סוחרים של 50%? ולגבי המס של 800 אלף, האם מדובר בתיק המשמש למסחר ששויו מעל 800 אלף?
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 11/01/2017 13:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דג, איני יועץ מס..וללא קשר אסור לי לייעץ מעל במה זו..הפרמטרים אינם ברורים ותלויים במס משתנים שונים (כבר היו מקרים בהיסטוריה המקומית)...ולא חדשים היו קיימים תמיד!, לני"ע, מכוניות, פרטי אספנות וכו'...המצחיק שיכלו תמיד לבקש את הנתונים מהברוקרים גם ללא בקשה מפחידה מהפרטיים לדווח... איני אכנס כאן לסוגיות מס סבוכות.. ה800 אלף מחזור!!, נמוך!!! ותחת ההנחה שמס על רווחים בבורסה הוא 25% רוחבי במקור וללא חשיפה נוספת... בקשה זו מיותרת, לא חכמה, לא אפקטיבית וגם עליה אחוז גדול מקריסת הבורסה המשנית...
    סגור
  • איזה שווי - מדובר על מחזור
    עולב 11/01/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אם אתה מחזיק רק פקם בשווי של 201 אלף שח ובוצעו ארבעה פעולות - אתה נכנס למחזור של מעל 800 אלף שח וחייב דיווח. את השטות הזו הכניס שר האוצר יאיר לפיד. סביר ש 90 אחוז מחייבי הדיווח לא מדווחים (וגם לא מודעים) - וכולם מחכים שמישהוא יבטל את השטות הזו שרק מפרנסת יועצי מס
    סגור
  • טען עוד
  • לעולב, לגבי הדוגמה שנתת
    דג רקק 11/01/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלומר שסך השווי של פעולות הקנייה והמכירה בשנה (אופציות/מניות/פקם) מגיעות ל 800 אלף ???
    סגור
  • גגל לכתבה הנל
    וגם מקמ זה נייע 11/01/2017 19:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רשות המסים תחייב בדיווח כל מי שסוחר בני"ע ביותר מ-800 אלף ש' בשנה משקיעים רבים בשוק ההון עלולים לגלות כי הם חייבים בדיווח שנתי לרשות המסים באופן רטרואקטיבי מ–2013 ? עורכי דין מותחים ביקורת על התיקון: מספיק שיהיה למשקיע תיק של 200 אלף שקל והוא יבצע ארבע מכירות שלו בשנה כדי שיהיה חייב בדיווח למס הכנסה על כל הכנסותיו והונו שרון שפורר 08.09.2014 שקיעים רבים בשוק ההון הישראלי עלולים לגלות בקרוב כי הם חייבים בדיווח שנתי באופן רטרואקטיבי ל–2013 ואילך לרשות המסים, אף שהם שכירים שעד כה לא היו חייבים בדיווח, וגם אם אינם משקיעים גדולים במיוחד. את הדו"ח ל–2013 הם יוכלו להעביר לרשות המסים עד סוף 2014. לפני חודש פירסמה רשות המסים תיקון בתקנות מס הכנסה, ולפיו מי שמחזור המכירות השנתי שלו מני"ע הנסחרים בבורסה (ואינם פטורים ממס) הוא יותר מ–811,560 שקל (800 אלף שקל צמודים למדד 2013) חייב בהגשת דו"ח לשנת המס 2013. זאת, לעומת סכום של 1.85 מיליון שקל, שממנו ומעלה הונהגה עד היום חובת הדיווח.
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 11/01/2017 19:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון.. 1:1 אבל זו בעיית המשנה... כאמור הבעיה הראשית היא שהגדולים והפעילים.. אלו שהם מודעים לדיווח אבל לא פתחו חברות... מתרחקים מהשוק כמו מאש גדולה קרובה ומתפשטת על חומר בעירה... על כך אמרו כבר לפני - עדיף להיות חכם מצודק...והכי טוב להיות גם חכם וגם צודק...
    סגור
  • 16.
    נתנו חוק דיווח על מסחר מעל 800 אלף שח
    משה 10/01/2017 23:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קודם כל שארוויח משהו בבורסה הזאת ואחרי זה אשלם מס ועכשיו גם אולי שאפתח תיק עצמאי מה עוד? 100 אלף שח תמימים תקנה ותמכור והופ אתה במיליון מחזור מסחר למה מתנכלים?
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 11/01/2017 12:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראישית זו אכן בעיה.. אבל שנית.. הבעיה גדלה יותר שכן הרעיון הוא כזה:.. כולכם תדווחו... ואנחנו נחליט מי צריך לשלם מס של סוחרים ומי מס רווחי הון..... וכן אולי גם נחליט לבדוק עוד פרמטרים על הנישום המדווח... אין פרמטרים ברורים למבחן הזה, אין מבחן ידוע מראש.. בצורה כזו.. ברור שכל הסוחרים ייתרחקו.... גם כאלו (הרוב) שהרשות לא תגבה מהם מס ייתר... חבל.. גם במונחים של שוק ההון וגן במונחים של גביה אפקטיבית...
    סגור
  • 15.
    ל - 13 - יגיד לך לקחת קורס בנושא.. (ל"ת)
    אחד 10/01/2017 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נכון... (ל"ת)
    זי"פ 10/01/2017 15:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    תשובות...
    זי"פ 10/01/2017 15:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ניתן... לא רגולטורית... ולנטרית אם אתה מכיר את הנכונים אתה יכול לדעת... כעיקרון נהוג לדווח לעיתונות אחת לחודש על הפידיונות והיצירות שבקרנות...ואז העיתונות כותבת על זה .. במיחד עם זה עסיסי... אינדיקטור לניבוי?? לא שאלת כלום.. בקטנה... יש כמה וכמה.. ולכל אחד יש את שלו... אם זה היה מתפרסם - לא היה עובד.. ואם כן רק ב"דילאי..". אבל שאלתך הראשונה מעניינת ויכולה להוות אינדיקטור כזה...
    סגור
  • 13.
    היכן ניתן לראות את השינויים היומיים של גיוסי
    מוטי 10/01/2017 13:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקרנות? מה האינדיקטור החזק ביותר לניבוי כיוון המעןף? אודה לתשובתך
    סגור
  • 12.
    פלטפורמות מסחר לאופציות בינאריות.
    אלברט 10/01/2017 09:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עם פלטפורמות מסחר לאופציות מעוף. מתי ינקו אותם.
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 10/01/2017 10:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מכיר כאלו... אם אתה ציני לגבי ניקוי אורוות במסחר המעו"ף בבורסה - אני תמיד בעד לנקות כל פלטפורמת מסחר... רגולציה נכונה נשכנית ואפקטיבית טובה פי כמה מעשרות תקנות המשתנות חדשות לבקרים ושומרות סביב הפנס...
    סגור
  • 11.
    לזיו, מה לדעתך הסיבה לירידה הדרמטית בחשבונות המעוף?
    דג רקק 10/01/2017 08:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם אלה אותן סיבות של התיבשות הבורסה הכללית ( מס גבוה, יציאה משווקים מתפתחים, רגולציה וכו), או ישנן סיבות ספציפיות הקשורות למסחר באופציות מעוף?
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 10/01/2017 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה גם וגם... הסיבות שמנית הם הטריגר... אי תזוזת השוק..., המלאכותיות... וההצלחה של מספר פעילים בחו"ל האיצה את ההמשך... זה כדור שלג... אבל ניתן עדיין לתקן...!
    סגור
  • 10.
    תתפלא אבל כן. (ל"ת)
    ל 9 10/01/2017 07:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    מישהו באמת מדווח לרשות המס רק בגלל מחזור גבוה??? (ל"ת)
    t 09/01/2017 23:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 10/01/2017 10:42
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבעיה אינה אם מדווחים או לא... הבעיה היא שפעילים גדולים ורווחיים הפסיקו את פעולתם כדי לא לדווח ואולי יחפשו אותם 7 שנים אחורה על בסיס מס סוחרים שיכול להגיע גם ל 50 אחוז....
    סגור
  • 8.
    מדד תא 35 זה פטתי
    עמי 09/01/2017 22:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם זה עובד שיעשו ת"א 500 חחחח מניות עם מחזור של בית קפה יקבלו משקולות ראליות במדדים ויטוסו לשמיים ואחר כך יינסקו לרצפה... חחחח
    סגור
  • 7.
    כול מילה בסלע. חלם... (ל"ת)
    סוחר ותיק 09/01/2017 22:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    למשקיע ותיק
    אביאל 09/01/2017 19:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ומה קורה בתקופות שהמדד מתפרע? גם אז המצב דומה? המניפןלציות הם בשוליים
    סגור
  • 5.
    גמרו את המסחר בויסוט על השוק
    משה 09/01/2017 19:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחזיקים כאן את השוק בצורה לא נורמלית ואז כולם מתיאשים.
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 09/01/2017 21:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קרא את תשובתו של 4...
    סגור
  • 4.
    90 אחוז עד הבית
    נישום 09/01/2017 19:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לגבי הבורסה - יתרונות המיסוי, רווחי ההון ובכללי אפקט העדר דוחף אנשים לבלוקים, ולא מותיר להם מזומן להשקיע בשוק ההון. מצד שני של המלקחיים רגולציה ומיסוי יתר של ני"ע... אין הנפקות, מעט נזילות מוסדית... וכשאין התעניינות ואין נזילות אמיתית וארוכת טווח השחקן הגדול היחידי שנשאר פה יעשה מה שבא לו, והרחבת המדד רק תקל עליו. במצב הנזילות הנוכחי של השוק זה יהיה המסמר האחרון. כל עוד עם ישראל מעדיף דירות על מניות לא נראה שינוי, וכל עוד תהיה פה ממשלה שמספסרת בנדל"ן כמדיניות השינוי הזה לא יגיע.
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 09/01/2017 21:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ניתוח מעניין ורלוונטי, לא רחוק מהמציאות.. ממש!!
    סגור
  • 3.
    מה שצריך לעשות
    משקיע וותיק 09/01/2017 18:56
    הגב לתגובה זו
    1 3
    זה לסגור לכם את כל המשחקים בנגזרים. שוק המעוף הוא נגזרת על נכס הבסיס , תפקידו בראש ובראשונה הוא גידור. הנגזרים הם צל של נכסי הבסיס. אבל מה שקורה פה שהגולם קם על יוצרו ,המסחר בנגזרים גדול יותר מהסחר בנכסי הבסיס , נכסי הבסיס זזים לפי הנגזרת ולא ההיפך וזה פשוט לא הגיוני. לכן מה שאנחנו רואים בשוק המעוף זה בעיקר מניפוציות של סוחרי המעוף בנגזרים. סוחרי המעוף מאזנים את המדד חופשי להיכן שנח להם ולא מתקיים באמת מסחר אמיתי. מדד המעוף הוא מדד מץ ומשיך להיות מת כל עוד שולטים בו גורמים בעלי אינטרנס. כבר רשמתי שצריך לסגור לכם את קזינו המעוף ?
    סגור
  • תשובות...
    זי"פ 09/01/2017 21:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן תפקיד שוק הנגזרים הוא לתת אפשרות לסחור בסיכון.. אבל מול מי ייסחרו בסיכון כול הגופי שרוצים אסטרטגיות הגנה... כמן כן אם לא תהה נזילות.. לא יוכלו הגדולים לגדר... ולבסוף האם אתה יכול להעריך מה יהיה גודל המחזור בנכס הבסיס ןעומק ספר הפקודות ללא שוק הנגזרים???
    סגור
  • 2.
    מיסים מיסים מיסים (ל"ת)
    רוח 09/01/2017 17:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    להוריד מס דחוף! וזהו שום דבר אחר. (ל"ת)
    סוחר 09/01/2017 15:53
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • תשובות ל 1,2...
    זי"פ 09/01/2017 21:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מסכים כי אין כאן מה להפסיד... אפילו לתקופה קצובה ואז ייבדק האם להמשיך..כמו כן לבטל לאלתר הרבה מהרגולציה המיותרת ולתת מח"מ ארוך יותר לחוקים ותקנות קיימים.. הודאות ואפשרות הגופים הגדולים לפעול מאוד חשובים לשווקים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות