6 נקודות למחשבה על הודעת בנק ישראל בעניין רכישת מניות ואג"חים
על פי חוק בנק ישאל אחד מתפקידיו הוא להחזיק את יתרות המט"ח של המדינה, מעבר למספר תפקידים ביצוב שער החליפין כאשר הוא סוטה מלאכותית ממחירו הריאלי. היתרות מקנות למשק מטבע חוץ בהיקף מספיק לעת חירום (למשל במקרה של מלחמה או אסון טבע). בעת כזאת ייתכן צורך לקיים את היבוא או להגדילו במהירות ובמידה משמעותית כדי להתמודד עם מצב החירום, ואילו היצוא עלול להיפגע קשות, כך שההכנסות במטבע חוץ יהיו נמוכות. בנסיבות כאלה הממשלה והמגזר הפרטי יתקשו לגייס מטבע חוץ בחו"ל, כך שיתרות מטבע החוץ יישארו המקור העיקרי של המדינה למימון במטבע חוץ.
בשנים האחרונות גדלו מאוד יתרות אלו בשל מדיניות הרכישות הדולריות של בנק ישראל, בלי להביע דעה על אסטרטגיה זו אשר מבוצעת זמן רב ומטרתה הנה להקנות שער נוח ליצואנים (סבסוד?) מול סל המטבעות, מדיניות אשר גוררת שיח רב הן על מטרתה הראשית המוצהרת והן על טקטיקת הביצוע המשנית, הרי שלאחרונה הודיע הבנק כי הוא משנה את דרך ניהול יתרות אלו. בנק ישראל הודיע כי הוא מגדיל את הסיכון בניהול יתרות אלו והסיכון יתבטא בהגדלת מרכיב המניות, והאגח הקונצרני. בצורה זו רוצה בנק ישראל להגדיל את התשואה בתקופה מאתגרת זו ולהעלותה על מקורות האשראי שלו שהם הנפקת המק"מ בריביות אפסיות. ממש אסטרטגית "קרי טרייד" בסיסית של קרן גידור ממונפת ממוצעת.
השאלות העולות מהחלטתו זו הנם טריוויאליות וקופצות מיד:
- האם סביבת הריבית האפסית שהבנקים החזיקו בשנים האחרונות והעומדת להיפסק אכן תורמת להחלטה זו? כלומר התזמון נכון? האם בנק ישראל לא בא מעט מידי ומאוחר מידי?
האם ניהול הסיכונים ונהלי ההשקה המתאימים לאג"ח ממשלתי קצר (תחילת שרשרת המזון בניהול נכסים מסוכנים), מתאים גם להשקעות אלו אותו הוא רוצה להגדיל ולבצע?
- האם השקעות אלו לא סותרות את מהות ההחזקה של הנכסים אשר בתקופות מלחמה או חירום המוזכרות לעייל ייפגעו ההשקעות, ממש בתקופה בהם הם יצטרכו אותם יותר מכל?
-האם בנק ישראל (בדומה לעמיתיו בחו"ל) יוכל לקבל החלטות נכונות ביד אחת בדבר הריבית הנכונה אשר בעצם קובעת את מחיר האשראי והתשואה של נכסי המנוהלים ביד השניה?
- האם מדד "הנומרר" אותו מדד יעד עלום שאיש לא מדבר עליו ושקיפותו כה נמוכה מתאים להשקעות אלו?, האם מדד ה"בנצמרק" של הבנק הוא נכון?
- האם לאור המחירים הכלכליים, לאור המצב הקשה, והן לנראות הכה חשובה של הצדק לא כאי שגם נכסים מקומיים ייהנו מביקוש פתאומי זה ולא רק הבורסות בעולם הרחב? מקווה שלבנק ישראל התשובות הנכונות וכי מהלך זה יצליח, למען כולנו,
איני צריך להזכיר מעל במה זו לבנק ישראל שהתנאים בהם אי אפשר לקבל תשואה ריאלית נאותה על השקעה בנכסים סולידיים נוצרו מלכתחילה ע"י הבנק עצמו, ובכוונה לאלץ משקיעים להגדיל נכסי סיכון! האם לא כדאי שהבנק ישנה את מדיניות ההשקעה כך שבעתיד יתאפשר לו להגדיל משמעותית החזקות במניות, לשנות את דרך קביעת מדד היחס ואף להכריז שאינו פוסל השקעות בשוק המקומי? וכפועל יוצא של כל המתואר, גם כשתהיה ירידה משמעותית במחירי הנכסים המדוברים יוכל לפעול נגד המגמה, לווסת אלמנטים של פאניקה ולשדר למשקיעים כי המחירים הנם כלכליים ואין צורך למהר ולמכור? בהצלחה לבנק ולכולנו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.שאלה לגבי נגזרי דולרבועז 16/02/2017 12:54הגב לתגובה זו1 0מעניין לשמוע מה דעתך על ההתערבות של הנגידה במסחר ביום פקיעה כפי שהתרחש לפני חודשיים, האם זהו כלי שבסיטואציות מסוימות עשוי לשנות את כללי המשחק?סגור
-
תשובות...זי"פ 16/02/2017 15:14הגב לתגובה זו1 0ראשית איני חושב שהרבה מהקוראים מבינים את שאתה שואל ומודעים לסיטואציה שהתרחשה... שנית אני אכן חושב שהנגידה יכול להפתיע (עדיף בימי שישי כשדליל ולהרגיל את השוק ש"חבל למכור לאורך השבוע ספקולטיבית כי הנגידה יכולה להגיע בשישי ולהקפיץ מעלה במחזור דליל...") שלישית- דווקא כאן - הנגידה פגעה במוסדיים ובמשקיעים המגדרים (גם במגזר הראלי וגם הפיננסי) כי היא יצרה הפסד גדול לבנקים שפתחו פער בציטוטים שלהם.. תמיד הם היו חשופים ליציג לטוב ולרע- סיכון סיכוי... אבל הפעם סתם נוצר להם נזק (ולאחד במיוחד..) שמתגלגל בעזרתו של שוק ריכוזי ללקוחות... חבל...סגור
-
11.סוף סוף נשאלות השאלות הנכונותאחד 15/02/2017 11:50הגב לתגובה זו1 0לא צריך להיות פרופסור בכלכלה כדי להבין שיש קנוניה של הבנקאות העולמית להמשיך אם המנטרה של" אפקט העושר" שנועד להעשיר את העשירים ,עם "האין כסף "של ה"עמך". אם הבנק המרכזי השויצרי מחזיק 64 מיליארד דולר של המדד הSP .כנראה שהבנק של הבנקאים .( "בנק ישראל " מזמן לא מייצג את ישראל אלה את הבנקאים). קיבל פקודה מהפד להתחיל לקנות ולהצטרף לחגיגה. אנחנו לא יודעים מה הוא מחזיק כי השקיפות ממנו והלאה. זה יגמר בבכי אבל לא של הבנק אלה של עם ישראלסגור
-
אם להמשיך אותך...אחד 15/02/2017 15:35הגב לתגובה זו1 0הרי שהפד הריץ את השוק כבר 7 שנים.. ואז הוא מעביר לבנקים אחרים שיקנו ממנו כשהוא מוכר.. הרצה קלאסית...סגור
-
תשובות...זי"פ 15/02/2017 21:34הגב לתגובה זו1 0גם אם הסיטואציה אינה כה הוליוודית, לא נעשתה במכוון, וזו לא הייתה מטרתה מלכתחילה... הרי שאי אפשר להתעלם שהבנקים המרכזיים אכן דוחפים בצורה כזו או אחרת את נכסי המשקיעים השמרניים ביותר אל תוך נכסי הסיכון במחירי שיא, והם אלו שיישארו בסופו של יום עם נכסי אקויטי וחוב במחירים לא נוחים בהמעטה... אך בגלל שהסיטואציה הנה כה קשה גם הונית וגם ריאלית הרי שינסו לדחות זאת כמה שיותר זמן...וכמה שיותר מדורג...סגור
- טען עוד
-
10.האם העליה בטבע היא נטו בגין הדוחות או קשורה למדדים? (ל"ת)שאלה נוספת לפניני 13/02/2017 16:39הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תשובות...זי"פ 13/02/2017 17:07הגב לתגובה זו0 0טריגר העלייה קשור ישירות לדוחות.. ההכנסות העתידיות והמספרים האופטימיים יחסית לציפיות... העוצמה ו"ההפתעה" אכן גורמים לחשוב שיש כאן גם קשר לעדכון המדדים... מנפלאות והתבונה של הבורסה.. :)סגור
-
9.מדוע לדעתך הרווחיות הטמונה בכתיבות ירדה ביחסלשנים עברו?שאלה לזיו פניני 13/02/2017 16:13הגב לתגובה זו0 0לראיה נשארו 3000 חשבונות כתיבה בלבד . האם זה בגלל שהפער בין סטיית נכס הבסיס לסטיה הגלומה באופציות קטנה ביחס לשנים עברו? אולי זה בגלל הריבית של בנק ישראל שנושקת ל 0..דבר שהשפיע על רו האופציות? אולי התפלגות המחירים של המדד היא כבר לא נורמלית אלא עם יותר ארועי קיצון? ואולי הסיבה אחרת..? תודהסגור
-
תשובות...זי"פ 13/02/2017 17:06הגב לתגובה זו1 0שאלה מעולה, קשה , מורכבת הדורשת תשובה ארוכה מורכבת מנומקת...(לא לבמה זו), בקצרה – הגדולים לא פועלים – אין תנודה בשווקים, הסטייה בפועל נמוכה מידי אבל מי שקונה מפסיד... ההתנהלות מלאכותית מידי.. ריבית אפס גורמת לחוסר מעש אצל הגדולים (לא קשור לרו)... מפחדים מהתפלגות צפופה בעלת פוטנציאל שינוי גדול ... הספקולנטים הקונים ברחו בשל דיווחים שונים ומשונים לרשויות.. יותר מידי מכונות סקאלפינג של הסטייה מול אחזקת השוק... בטח יש עוד סיבות... ? עדיין - תנודה קיצונית אחת והכל חוזר...סגור
-
8.למה בכלל השקל כאן ככ חזק הרי הריבית כמו בארהב"אני רק שאלה. 09/02/2017 11:35הגב לתגובה זו0 0למה כדאי להחזיק שקל?סגור
-
תשובות...זי"פ 09/02/2017 14:31הגב לתגובה זו2 0ראשית בריביות הארוכות עדיין התשואה של ישראל גבוהה או שווה לארה"ב...שנית המשק הישראלי נחשב ליציב מאוד ,לא ממונף, עם רגולציית יתר חונקת במיוחד בפיננסים -בדיוק מקום שקורץ לעשירים הפוחדים על כספם מהלאמה להחזיקו... (ראה אחזקה גרמנית או שויצרית בריבית אפילו שלילית...) ולא הזכרנו נדלן מקומי או חברות הייטק וכו...ונכון... זה יכול להשתנות באחת...! ולהיזכר כמו פעם שללא עודף ריבית כאן זה מקום נפיץ... מזרח תיכון ישן...סגור
-
7.הבנתם את זה...אודי 09/02/2017 09:57הגב לתגובה זו3 0ממציאים כסף מהאוויר ע"י לחיצת כפתור במחשב, קונים מט"ח ומגדילים יתרות עד טירוף וכעת ממהרים להשקיע בשווקים. עאלק, שוק חופשי ומשוכלל !!! אבסורד.סגור
-
תשובות...זי"פ 09/02/2017 10:11הגב לתגובה זו1 0האבסורד גדל אם תחשוב שהם גם צריכים לחזור לריבית נורמאלית....הן במסגרת הזמן.. והן בגודל הצעדים...ביפן וארהב זה יוצא דופן בצורה קיצונית... זה עבד זמן מסויים אבל קשה להם לסלול אסטרטגיה ודרך לרדת מגב הנמר המשתולל הזה...סגור
-
הכל ברור (למי שמבין), אבל....אודי 09/02/2017 10:30הגב לתגובה זו0 0לטעמי, אתה ושכמותך חייבים לציין, להדגיש ולהסביר לקהל הרחב שהקניות הללו הן לא יותר מאשר פונזי ענק ולא קלקלה ולא שוק חופשי ומשוכלל. אתם חוטאים, אולי בגלל הפוזיציה, לאמת ומתפללים לניסים משונים. כמו שאמרת, איך היאנקיז יחזירו 20 טריליון בריבית שאיננה אפס ?!?! מה שוים הניתוחים הכלכליים האמיתיים או תיאוריות הטכני שאתה מחבב אם הכל מווסת ?!סגור
-
תשובות...זי"פ 09/02/2017 12:23הגב לתגובה זו1 0אני מסכים כי המצב מורכב.. הרבה פעמים קל מאוד להיכנס לסיטואציות שאין מראש אסטרטגיה יציאה מהם (ביפן מחפשים אותה 30 שנה...) ואכן יש כאן אוקסימורון שמי שלוקח את האשראי ומשקיע אותו בנכסים תלויי יריבת.. גם קובע את הריבית...(אם אני הייתי צריך לקבוע על הריבית של ההלואה שלי אני חושב שהייתי קובע אפס...) הבעיה שעליה ניסיתי להלין היא "עכשיו באים?" מדדים בשיא, תשואות ותוספות בשפל והמדיניות עושה קולות של מנסה לחזור לריבית נורמאלית...וכן נוהל ההשקעה והבנצ'מרק...סגור
-
6.פניני בבקשה דעתך על דולר/שקל (ל"ת)המתחזה 09/02/2017 00:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תשובות...זי"פ 09/02/2017 09:12הגב לתגובה זו1 0איני יכול (וגם לא מאוד מעוניין יחס יסכון/סיכוי בסיסי) על פי חוק להיכנס לייעוץ או דיעה על מחירי נכסים בתשובות לשאלות מעל במה זו.. ככלל תמיד יש את השאלה האם אתה משקיעה לטווח ארוך (עסקאות קרי) מחזיק מטבעות בעלי ריבית גבוהה מול מטבעות בעלות ריבית נמוכה.. האם סוחר מגמה לטווח קצר ומומנטום.. האם במינוף נמוך או מינוף גבוהה, האם זה חלק אלוקטיבי מתיק מפוזר או אגרסיבי ממונף בתיק מסחר... האם ספקולציה טהורה או יש אלמנט של גידור מול נכס אחר? בקיצור גם אם יכולתי .. וגם את היית מחזיק מתשובתי (שכן איני יודע אני יכול לשער..) זה מאוד תלוי בסוג ההשקעה/ מסחר ומסגרת הזמן...סגור
-
5.דווקא ניהול התיק שמרני מדי - הבעיה היא ברכישות....סוחר סחור 08/02/2017 19:55הגב לתגובה זו1 3בניהול תיק הרזרבות - הבנק עושה העתק-הדבק מחו"ל בדיליי. אם בכלל הוא שמרני מדי לאור ריבית האפס העולמית. בעיית נזילות אין (ביחס לגדול הרזרבות הפיציות) כאשר אתה משקיע בbig-names עולמיים. לא הייתי משקיע מקומית - בטח לאור השימוש בחירום ברזרבות (בחירום - סוגרים את הבורסה. ע"ע מלחמת יום כיפור, ומשבר הבנקים.... ואין נזילות או אפשרות להנזיל). .... הבעיה המרכזית היא מדיניות הרכישות האווילית כאשר אנו מצויים בתעסוקה מלאה ובשפל רב-שנתי (ואולי אף שיא מאז ייסוד המדינה) של שיעור אבטלה של 4.3% בלבד - עכשיו זה הזמן לסגור מפעלים לא יעלים!!! בטח ובטח אין לרכוש נכס ששווה 3.00 עד 3.25, בשער גבוה מאוד של 3.4-4.0 (כרגע 3.75). זה הפסד מיידי. ייצוב שערים זה נכון כתור מדיניות קצרת טווח. בטווח הארוך - נכון לסגור מפעלים לא יעילים, וגם לאפשר למפעלים לרכוש ציוד ייצור מחו"ל - עניין שאף בר-דעת לא עושה, כי זה עולה לו בהמרת מט"ח בשער לא ראילי (קרי - הפסד מיידי של 25% בשל קנייה ב3.75 במקום 3.0). ואז... מתלוננים על הפריון. העיקר שבמקביל לשריפת השקלים על הרכישות, הם גם מבזבזים על הבניין (סמפטום לחוסר ניהול) ושטרות חדשים.סגור
-
תשובות...זי"פ 08/02/2017 20:59הגב לתגובה זו2 0ראשית אני מסכים שבנק ישראל מפנה חלק קטן מאוד מהיתרות לנכסים מסוכנים – פעילות שנעשית בד"כ כשמנהל לא יודע או מפחד לבצע השקעה אגרסיבית מידי אז הוא מפנה כמות שלא באמת תעזור אבל לא תזיק לכלל התיק.. שנית אני מלין על כך שנוהל, ועדת ההשקעות, ומדד הייחוס בבנק ישראל לא מתאימים להשקעות אלו... שלישית איני מסכים לכך שלא ניתן להשקיע מקומית – בכל עיניין של כמויות יחסית למחזור הכולל זה יותר החלק של הנראות מאשר של ההשקעה הכמותית... לגבי הקניות אני מסכים שנעשות בצורה לא נכונה לא בכמות ולא באיכות ובתזמון שהם נעשות.. ואני מסכים שהם מתפקדות כסוג של סבסוד למפעלים כושלים... פיריון?? על כול פועל יש 2 מפקחים שני אנשי תקשורת שמסקרים ועוד אחד רגולטור מיוחד וגם שופט להחליט האם החלטת הרגולטור תקינה... לך תחשב פיריון... ולבסוף אני בעצם מלין שבנקים מרכזיים לא יכולים להחליט על הריבית הנכונה כשהם ממנפים עצמם לדעת בנכסי סיכון...סגור
-
השקעה מקומית = קניית שקלים.סוחר סחור 09/02/2017 09:15הגב לתגובה זו0 0ביפן הם עושים הקלה כמותית עם רכישות מקומיות. אך לאור המדיניות הקלוקלת של מניפולציית המטבע, ביצוע השקעה מקומית והמרת הרזרבות חזרה לשקלים אינה הגיונית - הבנק פוגע בכיוון שאליו הוא עושה מניפולציה. הבנק (וכלכלנים אחרים) טוחנים לנו פיריון, פיריון, פיריון כתור בעיה מספר-1 של המשק הישראלי זה שנים.... השקעה מקומית של רזרבות גם בעייתית בהקשר של נזילות הרזרבות - שכן בחירום השוק המקומי לא נזיל. אם אני פלוג, אני מעדיף לטוס עם הליקופטור ולהשליך שקלים (יש לה אינסוף במדפסת) על כל מפעל מייצא - במקום "סבסוד" מעוות דרך מניפולציית מטבע (שיש לה נזקי רוחב) - וזה אם אני באמת מאמין שצריך לסבסד מפעלים מייצאים (אישית, כרגע, אני סבור שלא - בניגוד לשנות ה-80 וה-90 שאולי כן... מאזן התשלומים מאוד השתנה מאז - אך בנק ישראל נותר תקוע בmindset של שנות ה-80 וה-90).סגור
-
תשובות...זי"פ 09/02/2017 10:06הגב לתגובה זו0 0לגבי השקעה מקומית - ברור שזה היה חלק קטן מנכסי הסיכון שהוא חלק קטן מהיתרות בכלל... זה יותר נראות והתווית דרך ואמון... לגבי העתק הדבק זה נכון : יפן - ארה"ב - אירופה - ישראל... כול עוד אין אינפלציה רעיון ההליקופטר נכון..(וגם הוא העתק הדבק מברננקי...) לגבי הנהלים.. ראה מה דורשים ממנהלי התיקים הגדולים במשק ומה דורשים מבנק ישראל במונחי רגולצייית השקעה... לגבי הנומרר - אתה מכיר איך קובעים אותו ומתי? לגבי סבסוד הבעיה היא תמיד למי ומה המפתח.. עדיין -עד גבול מסויים- טוב מלשלם אבטלה... לשאר - אני רואה עין בעין אתך...סגור
-
4.אין לקרנית מושג מה לעשותאחד שעוקב 08/02/2017 19:30הגב לתגובה זו3 0היא ממשיכה בלאת ברירה את סטנלי ועוקבת בדאגה אחררי יילן...דעתך פניני?סגור
-
תשובות...זי"פ 08/02/2017 20:47הגב לתגובה זו0 0לא הייתי מתנסח בבוטות כזו אבל עצם הרעיון שאתה מעלה לא לגמרי שגוי...את האסטרטגיה היא אכן ירשה מסטנלי פישר ובגובה הריבית שלב אחד קודם או אחר כך היא אכן תלויה בריביות שבחו"ל... "מלחמת הריביות הגדולה..." שמשתרשרת לזה שבסופו של דבר בנק קונה מבנק...סגור
-
3.ואיך בנק ישראל אמור לשפר את התשואה?קרנית 08/02/2017 18:42הגב לתגובה זו0 0הרי התשואה שלו היא התשואה של כולנו.סגור
-
תשובות...זי"פ 08/02/2017 20:44הגב לתגובה זו0 0השאלה מלתחילה אם הוא אמור לנהל לנו יתרות ממונפות בעסקאות קרי טרייד כי גם הסיכון הוא סיכון של כולנו...כעיקרון הוא יכול לחשוב גם על קניית נדלן... :)סגור
-
2.לפניניאייל 08/02/2017 18:23הגב לתגובה זו2 0אני מאוד אוהב לקרא אותך. וגם כאן אני מסכים עם דיעותך. אבל יש הרבה שגיאות וחוסר באותיות. הייתי מצפה להגהה טובה יותר. מעבר לכך הנקודות מענינות ורלבנטיותסגור
-
תשובות...זי"פ 08/02/2017 20:42הגב לתגובה זו0 1ראשית תודה.. (אני חושב...) שנית עברתי שוב על הטקסט.. אתה צודק שיש איזה שתי טעויות או חוסר אותיות אבל לא לזה ציפיתי לאור עוצמת התגובה... :) נשתדל פעם הבאה..סגור
-
1.פניני - מה יהיה עם עדכון המדדים מחר?סוחר ותיק 08/02/2017 16:53הגב לתגובה זו1 1בלאגן??סגור
-
תשובות...זי"פ 08/02/2017 20:41הגב לתגובה זו0 0אני חושב שדשו בזה הרבה.. וגם בקרוב מאוד תגלה...השלב הראשון התרחש מאז שהודיעו עד היום... ראה מה עשו הקטנות הנכנסות מול הגדולות המוקטנות... השלב השני יהיה מחר בסוף היום.... כנראה באותו כיוון אם כי רוב רובה של הסחורה כבר נאסף ואז היד הנעלמה תסדר מסחר רב ללא שינויים גדולים... השלב השלישי יהיה תיקון מסויים חזרה בנכנסות שאמורות לתת תשואת חסר מול שאר המדד בתקופה אחרי... אבל בוא נצפה ונראה... השאלה האמיתית היא האם המדד אמור להיגרר עוד מטה לאור עדכון זה או להשתחרר שאלה תראומת המדדים ולתקן מעלה...שאלה מעניינת...סגור